Καζακστάν: Τα στοιχεία που υποδεικνύουν πλήγματα από ρωσικό πύραυλο – Το αντιαεροπορικό σύστημα και το χρονοδιάγραμμα

Σύμφωνα, λοιπόν, με τους ειδικούς, υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις ότι η συντριβή του αεροσκάφους, που άφησε 38 νεκρούς και 29 τραυματίες, συνδέεται με ρωσικά συστήματα αντιαεροπορικής άμυνας, τα οποία την ίδια στιγμή αναχαίτισαν ουκρανικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη (UAV) στην περιοχή.

Όπως δήλωσε στο Reuters Αμερικανός αξιωματούχος, υπό το καθεστώς της ανωνυμίας, υπάρχουν πρώιμες ενδείξεις ότι το αεροσκάφος χτυπήθηκε από ρωσικό αντιαεροπορικό σύστημα. «Αν οι ενδείξεις αποδειχθούν ακριβείς, αυτό θα δείξει τη ρωσική απερισκεψία στην εισβολή της στην Ουκρανία», τόνισε ο ίδιος.

Very interesting: Shrapnel marks on the fuselage of Azerbaijan Airlines plane that crashed in Kazakhstan today. pic.twitter.com/3X5PTIR66E
— Clash Report (@clashreport) December 25, 2024

Παρότι οι αρχές του Καζακστάν δεν έχουν επιβεβαιώσει, ούτε διαψεύσει τις πληροφορίες, ο περιφερειακός εισαγγελέας Αμπιλαϊμπέκ Ορνταμπάγιεφ ανέφερε ότι οι ερευνητές δεν έχουν ακόμη καταλήξει σε συμπέρασμα.

Ο Μαρκ Ζι από την OPSGroup δήλωσε ότι η ανάλυση των θραυσμάτων του αεροσκάφους υποδεικνύει με πιθανότητα 90-99% ότι χτυπήθηκε από πύραυλο εδάφους-αέρος. Αντίστοιχα, η Osprey Flight Solutions ανέφερε ότι τα πλάνα από τα συντρίμμια υποδεικνύουν την πιθανότητα ότι το αεροσκάφος επλήγη από αντιαεροπορικό πυραυλικό σύστημα.

Another video showing holes in the wreckage of Azerbaijan Airlines Embraer E190 (4K-AZ65) passenger plane that crashed in Kazakhstan on Wednesday. pic.twitter.com/rqkoKf2jOt
— Status-6 (Military & Conflict News) (BlueSky too) (@Archer83Able) December 25, 2024

Ο ανεξάρτητος Ρώσος στρατιωτικός ειδικός Γιαν Ματβέγιεφ σημείωσε ότι οι ζημιές στο πίσω τμήμα του αεροσκάφους είναι συμβατές με θραύσματα πυραύλου από το σύστημα Pantsyr-S1. «Φαίνεται πως το πίσω τμήμα του αεροσκάφους επλήγη από θραύσματα πυραύλου», δήλωσε, ενώ προσέθεσε ότι είναι ασαφές γιατί οι πιλότοι επέλεξαν να πετάξουν εκατοντάδες μίλια ανατολικά, αντί να προσγειωθούν σε κοντινό ρωσικό αεροδρόμιο.

Κυβερνητικές πηγές του Αζερμπαϊτζάν, που επικαλείται το Euronews, υποστηρίζουν ότι «ρωσικός πύραυλος που εκτοξεύτηκε πάνω από το Γκρόζνι προκάλεσε τη συντριβή». Κατά τις ίδιες πηγές, το πλήγμα συνέβη κατά τη διάρκεια επίθεσης με drones και «κομμάτια του πυραύλου έπληξαν τους επιβάτες και το πλήρωμα, καθώς εξερράγη δίπλα στο αεροσκάφος στη μέση της πτήσης».

One of the passengers on the Azerbaijan Airlines flight J2-8243 reads the Shahadah, preparing to meet Allah as the plane is about to make an emergency landing.
In the second video, we see how Allah saved his life…
Alhamdulillah! pic.twitter.com/ZYIuTT3obr
— زاھىد ئەختەر – Zahid Akhtar (@ZahidDOAM) December 25, 2024

Ο βουλευτής Ρασίμ Μουσαμπέκοφ δήλωσε στο πρακτορείο Turan: «Αυτοί που το έκαναν πρέπει να αντιμετωπίσουν ποινικές κατηγορίες». Πρόσθεσε ότι η Ρωσία πρέπει να ζητήσει επίσημη συγγνώμη και να αποζημιώσει τα θύματα. «Αν αυτό δεν συμβεί, οι σχέσεις θα επηρεαστούν».

Στο αεροσκάφος δεν επετράπη να προσγειωθεί σε ρωσικά αεροδρόμια, παρά τα αιτήματα των πιλότων για επείγουσα προσγείωση, και δόθηκε εντολή να κατευθυνθεί προς το Ακτάου του Καζακστάν.

Το αζερμπαϊτζανικό πρακτορείο ειδήσεων Caliber υποστήριξε επίσης ότι «το αεροσκάφος χτυπήθηκε από ρωσικό σύστημα Pantsyr-S ενώ πλησίαζε το Γκρόζνι».

Το Caliber εξέφρασε ερωτήματα σχετικά με την αποτυχία των ρωσικών αρχών να κλείσουν το αεροδρόμιο του Γκρόζνι κατά τη διάρκεια της φερόμενης επίθεσης με drones και τη μη παροχή άδειας έκτακτης προσγείωσης. Ο επικεφαλής του Συμβουλίου Ασφαλείας της Τσετσενίας, Χαμζάτ Καντίροφ, επιβεβαίωσε ότι αεράμυνες κατέρριψαν drones την ημέρα της συντριβής.

Σύμφωνα με το Volya, το αεροδρόμιο του Γκρόζνι έκλεισε και ενεργοποιήθηκε το σχέδιο «Κάλυψη», ή «Χαλί», με τα συστήματα αεράμυνας Pantsir S1 να καταρρίπτουν ότι βρισκόταν στον αέρα. Το επιβατικό αεροσκάφος επιχείρησε τρεις φορές να προσγειωθεί, με την τελευταία προσπάθεια να οδηγεί σε έκρηξη κοντά του. Μετά την απαγόρευση προσγείωσης στο Γκρόζνι, κατευθύνθηκε προς το Ακτάου στο Καζακστάν, όπου συνετρίβη λίγο πριν φτάσει.

Από τα πλάνα του σημείου και τις ζημιές στο αεροσκάφος, όπως αναφέρει το κανάλι Volya στο Telegram, προκύπτει ότι το Embraer επλήγη από πύραυλο TKB-1055, που φέρει το Pantsir S1, με θραύσματα να έχουν προκαλέσει σοβαρές ζημιές στην άτρακτο και την καμπίνα.

Οι πύραυλοι αυτοί είναι σχεδιασμένοι να εκρήγνυνται κοντά στον στόχο, καταστρέφοντας κυρίως μη επανδρωμένα αεροσκάφη (UAV).

Το ερώτημα που παραμένει, όπως τονίζει το Volya, είναι γιατί δεν επετράπη στο πολιτικό αεροπλάνο να προσγειωθεί στο Γκρόζνι, κάτι που θα μπορούσε να είχε αποτρέψει τον θάνατο τόσων ανθρώπων.

Ουκρανικές πηγές απορρίπτουν τις εκδοχές ότι η συντριβή προκλήθηκε από τεχνική βλάβη, δεδομένου των ευδιάκριτων ζημιών από θραύσματα. Ρώσος αξιωματικός αεράμυνας, σύμφωνα με το Volya, δήλωσε ότι όλα λειτούργησαν σύμφωνα με τις επίσημες οδηγίες, χωρίς περιθώρια ευελιξίας για τους χειριστές των συστημάτων αεράμυνας.

Παράλληλα, Ρώσοι προπαγανδιστές προωθούν την εκδοχή ότι το αεροσκάφος συγκρούστηκε με ουκρανικό drone. Ωστόσο, το Volya επισημαίνει ότι τα UAV δεν αφήνουν σημάδια θραυσμάτων ούτε εκρήγνυνται κοντά στον στόχο, καταρρίπτοντας αυτήν την εκδοχή ως αναληθή.

Το κανάλι VChK-OGPU στο Telegram, αναφέρει ότι στο ίδιο σημείο και την ίδια στιγμή, καταρρίφθηκαν δύο ουκρανικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη, ενώ δύο εβδομάδες πριν το περιστατικό, στις 10 Δεκεμβρίου, είχαν εγκατασταθεί δύο συστήματα Pantsir στο αεροδρόμιο του Γκρόζνι λόγω των αυξημένων επιθέσεων με UAV, γεγονός που, όπως φαίνεται, συνδέεται άμεσα με τη μοιραία συντριβή.

Όπως διαπίστωσε το VCHK-OGPU, ο υπεύθυνος πτήσης στον πύργο ελέγχου, ο οποίος ήταν επικεφαλής την μοιραία ημέρα, ισχυρίζεται ότι έμαθε για την εισαγωγή του σχεδίου «Κάλυψης» από τον στρατό μόλις στις 08.21.

Μέχρι τότε το πλήρωμα του αεροσκάφους, που εκτελούσε την πτήση Μπακού-Γκρόζνι, τον είχε ήδη ενημερώσει για τις δυσλειτουργίες μετά τη «σύγκρουση με πουλιά», όπως υπέθεσε ο πιλότος, και ζήτησε στοιχεία για εναλλακτικό αεροδρόμιο προσγείωσης.

Οι αντιαεροπορικοί, κατευθυνόμενοι πύραυλοι TKB-1055, αναπτύχθηκαν κυρίως για το σύστημα αεράμυνας Pantsir-SMD-E, το οποίο έχει σχεδιαστεί για την αντιμετώπιση απειλών από μη επανδρωμένα αεροσκάφη (UAV).

Ο σχεδιασμός των TKB-1055, που χαρακτηρίζεται από μικρό μέγεθος και βάρος, επιτρέπει υψηλότερο φορτίο πυρομαχικών στο σύστημα Pantsir-SMD-E, το οποίο μπορεί να μεταφέρει έως και 48 πυραύλους TKB-1055 μαζί με άλλους τύπους πυραύλων.

Για τους TKB-1055 χρησιμοποιείται ένα απομακρυσμένο σύστημα χειρισμού, που σημαίνει ότι απαιτείται συνεχής καθοδήγηση από τον χειριστή στην πλατφόρμα εκτόξευσης, ενώ έχει εμβέλεια έως 7 χιλιόμετρα και μπορεί να προσβάλει στόχους σε ύψος έως 5 χιλιόμετρα.

«Δεν μπορώ να εκτελέσω αριστερή περιστροφή, ο έλεγχος χάθηκε»

Σύμφωνα με δημοσίευμα της Daily Mail, που επικαλείται ένα κείμενο που διέρρευσε και περιλαμβάνει τις επικοινωνίες του αεροσκάφους με τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας, τα τελευταία λόγια του πιλότου ήταν: «Δεν μπορώ να εκτελέσω, ο έλεγχος χάθηκε».

40 dead. 32 survived.
An Azerbaijan Airlines plane went down in Kazakhstan with what appears to be shrapnel holes peppering it.
Russia is back to shooting down commercial airliners again. The downing of MH17 occurred 10 years ago. pic.twitter.com/qVHASfgITD
— Matt Tardio (@angertab) December 25, 2024

Η βρετανική εφημερίδα σχολιάζει ότι οι ενδείξεις δείχνουν ότι ρωσικά αντιαεροπορικά συστήματα χτύπησαν το αεροπλάνο, καθώς το θεώρησαν λανθασμένα ως «ύποπτο ουκρανικό drone». Το αεροπλάνο πιθανόν να χτυπήθηκε από ρωσικό πυραυλικό σύστημα Pantsir-S1, από την περιοχή Ναούρσκι της Τσετσενίας.

Οι εικόνες από την πίσω πλευρά του αεροπλάνου δείχνουν ζημιές που συμφωνούν με αυτό το σενάριο, ενώ οι επιβάτες που επιβίωσαν μίλησαν για έκρηξη έξω από το αεροσκάφος.

Καθώς το αεροσκάφος πλησίαζε στο αεροδρόμιο του Γκρόζνι στην Τσετσενία, οι πιλότοι προσπαθούσαν να διατηρήσουν τον έλεγχο. Σύμφωνα με τη Daily Mail, που επικαλείται διαρροή των επικοινωνιών με τον υπηρεσία ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας (ΕΕΚ), η κατάσταση ήταν εκτός ελέγχου ενώ οι πιλότοι υπέθεσαν λανθασμένα ότι συγκρούστηκαν με σμήνος πουλιών.

Στις 8:12, οι πιλότοι ανέφεραν: «Χάθηκαν και τα δύο GPS» και ζήτησαν βοήθεια για να επιστρέψουν στο αεροδρόμιο του Μπακού, απ’ όπου απογειώθηκε.

Στις 8:16, ο πιλότος είπε: «Έχουμε βλάβη ελέγχου, σύγκρουση με πουλιά στην καμπίνα. Σύγκρουση με πουλιά στην καμπίνα (ακατάληπτο)…».

Η απάντηση από τον ΕΕΚ: «AXY8243, καταλαβαίνω, τι είδους βοήθεια χρειάζεστε;».

Ο πιλότος απάντησε ότι επιθυμούσε να επιστρέψει στο αεροδρόμιο του Μπακού.

Στις 8:17, ένα λεπτό αργότερα, ο πιλότος ανακοίνωσε ότι κατευθύνεται προς το Μινεράλνιε Βόντι, ένα αεροδρόμιο στη νότια Ρωσία.

Ο ΕΕΚ ζήτησε από το πιλοτήριο να εκτελέσει «αριστερή περιστροφή». Ο πιλότος απάντησε: «Δεν μπορώ να εκτελέσω, ο έλεγχος χάθηκε».

Στις 8:19, ο πιλότος είπε: «Δεν μπορώ να διατηρήσω 150, έχουμε υψηλή πίεση στην καμπίνα».

«AXY8243, καταλαβαίνω», ήταν η απάντηση από τον ΕΕΚ.

Στις 8:20, την προγραμματισμένη ώρα άφιξης της πτήσης, ο πιλότος είπε: «Αριστερά 360, το αεροσκάφος μου χάνει τον έλεγχο».

Στις 8:21, σύμφωνα με το κείμενο που διέρρευσε, το πλήρωμα αποφάσισε να κατευθυνθεί προς το Μαχατσκαλά, ένα αεροδρόμιο στη Ρωσία, στη δυτική όχθη της Κασπίας Θάλασσας.

Στις 8:22, οι πιλότοι ανέφεραν: «Τώρα έχουν αποτύχει τα υδραυλικά».

Δύο λεπτά αργότερα, ο πιλότος αρνήθηκε ότι είχε κηρύξει «έκτακτη ανάγκη» και δήλωσε στον ΕΕΚ: «Το αεροσκάφος είναι εντάξει», ενώ ο ΕΕΚ απάντησε: «Είναι πολύ δύσκολο να σε ακούσω… πες μου το ύψος σου».

Αργότερα το αεροπλάνο εξαφανίστηκε από τα ραντάρ για 37 λεπτά, προτού επανεμφανιστεί καθώς προσπαθούσε να προσγειωθεί στο Ακτάου.

Ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου, Ντμίτρι Πεσκόφ δήλωσε ότι, η έρευνα για τα αίτια της συντριβής αεροπλάνου της εταιρείας Azerbaijan Airlines βρίσκεται σε εξέλιξη και είναι λάθος να γίνονται εικασίες προτού καταλήξει στο πόρισμά της.

«Επί του παρόντος βρίσκεται σε εξέλιξη έρευνα. Κάθε αεροπορικό συμβάν πρέπει να διερευνάται από εξειδικευμένες αεροπορικές αρχές», είπε ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου. «Είναι απαραίτητο να περιμένουμε το τέλος αυτής της έρευνας».

«Θα ήταν λάθος να κάνουμε εικασίες πριν η επιτροπή έρευνας παρουσιάσει τα συμπεράσματά της. Φυσικά, δεν μπορούμε να το κάνουμε αυτό. Κανείς δεν πρέπει να το κάνει», πρόσθεσε.

Το NATO ζήτησε να ερευνηθούν πλήρως οι αιτίες για τη συντριβή του αεροσκάφους της Azerbaijan Airlines, από την οποία σκοτώθηκαν 38 άνθρωποι.

«Η σκέψη και οι προσευχές μας είναι με τις οικογένειες και τα θύματα της πτήσης J28243», ανέφερε η εκπρόσωπος Φάραχ Νταχλάλα σε μια ανάρτηση στην πλατφόρμα Χ. «Ευχόμαστε στους τραυματίες ταχεία ανάρρωση και ζητούμε πλήρη διερεύνηση», πρόσθεσε.

Our thoughts and prayers are with the families and victims of #AzerbaijanAirlines flight #J28243. We wish those injured in the crash a speedy recovery and call for a full investigation.
— NATO Spokesperson Farah Dakhlallah (@NATOpress) December 26, 2024

Η βραζιλιάνικη Πολεμική Αεροπορία ανακοίνωσε ότι έστειλε τρεις ερευνητές της στο Καζακστάν για να συμμετάσχουν σε έρευνα για τα αίτια της συντριβής του βραζιλιάνικης κατασκευής αεροσκάφους της Azerbaijan Airlines.

Οι Βραζιλιάνοι ερευνητές θα «παράσχουν τεχνική υποστήριξη» στην έρευνα που διεξάγεται από τις αρχές του Καζακστάν σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες, που είναι γνωστοί σε όλη τη βιομηχανία με τη νομική τους ονομασία ως «Annex 13», τόνισε η Πολεμική Αεροπορία.