Η Honda και η Nissan Motor έκαναν το πρώτο βήμα προς ιστορική συγχώνευση με την προσδοκία να δημιουργήσουν νέα υπερδύναμη στην αυτοκινητοβιομηχανία που θα αντεπιτεθεί στην επέλαση των κινεζικών εταιρειών.
Οι δύο ιαπωνικές εταιρείες υπέγραψαν συμφωνία να ξεκινήσουν συνομιλίες για συγχώνευση με στόχο αυτή να έχει ολοκληρωθεί έως το 2026.
Η νέα οντότητα που θα δημιουργηθεί θα είναι εταιρεία συμμετοχών, ενώ τον πρώτο λόγο στον ορισμό μελών του διοικητικού συμβουλίου θα τον έχει η Honda.
Μια συγχώνευση της Honda που είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στην Ιαπωνία με τη Nissan που είναι η τρίτη μεγαλύτερη στη χώρα θα είναι το μεγαλύτερο ντιλ στον κλάδο από το 2021 που η Fiat Chrysler Automobiles και η PSA συγχωνεύτηκαν για να δημιουργήσουν τη Stellantis. Εκείνο ήταν ντιλ αξίας 52 δισ. δολαρίων.
Με τη συμφωνία αυτή τώρα αναμένεται να δημιουργηθεί η τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως πίσω από την Toyota και τον όμιλο Volkswagen.
Μια τέτοια συνέργεια θα δημιουργούσε εταιρεία με χρηματιστηριακή αξία 54 δισ. δολαρίων και συνδυασμένη ετήσια παραγωγή 7,4 εκατ. οχημάτων.
Οι δύο εταιρείες θέλουν να εμβαθύνουν σημαντικά την ισχύ τους στην αγορά, με κύριο στόχο μεταξύ άλλων να μπουν πιο δυναμικά στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων ενάντια στους Κινέζους – ειδικά την BYD – και την αμερικανική Tesla.
Στη συνεργασία αυτή αναμένεται να μπει και η Mitsubishi που διατηρεί πολύ στενές σχέσεις με Honda και Nissan.
Η Nissan είναι ο μεγαλύτερο μέτοχος της Mitsubishi με ποσοστό 24%.
Βασικός μέτοχος της Nissan είναι η γαλλική Renault. Η Mitsubishi Motors, στην οποία η Nissan είναι κορυφαίος μέτοχος, θα λάβει την τελική απόφαση μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου για το εάν θα ενταχθεί στο ντιλ, ανέφεραν οι εταιρείες.
Οι διευθύνοντες σύμβουλοι και των τριών πραγματοποίησαν κοινή συνέντευξη Τύπου στο Τόκιο.
«Η άνοδος των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών και (η είσοδος) των νέων παικτών έχει αλλάξει αρκετά την αυτοκινητοβιομηχανία», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Honda, Τοσιχίρο Μίμπε, αναφερόμενος στη μεγάλη στροφή προς την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων. «Πρέπει μέχρι το 2030 να αναπτύξουμε ικανότητες για να τους πολεμήσουμε, διαφορετικά θα νικηθούμε», προσέθεσε.
Οι δύο εταιρείες θα στοχεύουν σε συνδυασμένες πωλήσεις 30 τρισεκατομμυρίων γεν (191 δισεκατομμύρια δολάρια) και λειτουργικά κέρδη άνω των 3 τρισεκατομμυρίων γεν (19 δισ. δολάρια) μέσω της πιθανής συγχώνευσης, ανέφεραν οι εταιρείες.
Στόχος τους είναι τώρα να ολοκληρώσουν τις συνομιλίες για το ντιλ γύρω στον Ιούνιο του 2025 πριν δημιουργήσουν μια εταιρεία χαρτοφυλακίου μέχρι τον Αύγουστο του 2026. Η Honda, η οποία έχει κεφαλαιοποίηση άνω των 40 δισεκατομμυρίων δολαρίων, περίπου τετραπλάσια από εκείνη της Nissan, θα διορίσει την πλειοψηφία του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας, ανέφεραν.
Ηδη από τον Μάρτιο και οι δύο εταιρείες είχαν ανακοινώσει ότι εξέταζαν το ενδεχόμενο συνεργασίας πάνω στην ηλεκτροκίνηση και την ανάπτυξη λογισμικού. Τον Αύγουστο είχαν διευρύνει τη συνεργασία τους στους τομείς αυτούς και με τη Mitsubishi Motors.
Τον Νοέμβριο η Nissan ανακοίνωσε σχέδιο να περικόψει 9.000 θέσεις εργασίας και το 20% της παγκόσμιας παραγωγικής της ικανότητας μετά την πτώση των πωλήσεων στις βασικές αγορές της Κίνας και των ΗΠΑ.
Η Honda από την πλευρά της είχε ανακοινώσει χειρότερα από τα αναμενόμενα κέρδη λόγω της πτώσης των πωλήσεων στην Κίνα, αν και οι σταθερές πωλήσεις μοτοσικλετών και υβριδικών αυτοκινήτων τη βοήθησαν να εξασφαλίσει μια σχετικά σταθερή οικονομική βάση, σχολίαζε το Reuters.
Το ντιλ «δεν αποτελεί διάσωση της Nissan», σχολίασε κατά τη διάρκεια των ανακοινώσεων ο Τοσιχίρο Μπίμπε της Honda. Προσέθεσε ότι η οικονομικής ανάκαμψη της Nissan είναι «προαπαιτούμενο», όπως το χαρακτήρισε, για τη συγχώνευση.
Σε ξεχωριστή διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου το πρώην αφεντικό της Nissan, Κάρλος Γκοσν και τώρα φυγόδικος μετά τη μυθιστορηματική απόδρασή του από την Ιαπωνία το 2019 μέσα σε θήκη μουσικών οργάνων για να μη δικαστεί για κατάχρηση εμπιστοσύνης μετά από προσφυγή της εταιρείας, παρουσίασε διαφορετική άποψη. Οπως είπε δεν πιστεύει ότι η συμμαχία Honda – Nissan θα έχει επιτυχία καθώς οι δύο εταιρείες δεν συμπληρώνουν η μία την άλλη αλλά η Nissan έχει πολλά προβλήματα. Επίσης χαρακτήρισε τις κινήσεις της Nissan ως κινήσεις απελπισίας.