Εκμεταλλευόμενη τις εξελίξεις στη Συρία, η Άγκυρα προσπαθεί να δημιουργήσει τετελεσμένα, προωθώντας την οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών, οι οποίες θα διαγράφουν από τον χάρτη την Κυπριακή Δημοκρατία, με το επιχείρημα ότι τα νησιά δεν έχουν ΑΟΖ
Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

Η ευκαιρία που προσφέρεται στην Τουρκία να προωθήσει ιδιοτελείς στόχους της τόσο στη Μ. Ανατολή όσο και στην Αν. Μεσόγειο, μέσα από τον ισχυρό ρόλο που πλέον έχει στις εξελίξεις στη Συρία, είναι προφανής. Αλλά φυσικά αυτό που δεν χρειάζεται είναι να δημιουργείται κλίμα πανικού και στην κοινή γνώμη για μια κίνηση η οποία ακόμη δεν έχει εκδηλωθεί και χωρίς να δίνεται στις πραγματικές διαστάσεις της. Προφανώς το θέμα αυτό απαιτεί συνεχή παρακολούθηση από Λευκωσία και Αθήνα ώστε να μην επαναληφθεί το σενάριο του 2019 και εγκαίρως και μέσω όλων των υπαρχόντων καναλιών να σταλούν μηνύματα τόσο στο υπό διαμόρφωση νέο καθεστώς στη Δαμασκό όσο και στην ίδια την Αγκυρα.
Επιστροφή στις κυρώσεις
Διότι μια τέτοια κίνηση σαφώς και θα οδηγήσει στην επιστροφή των ευρωτουρκικών σχέσεων στις κυρώσεις και στην ακύρωση μιας διαδικασίας επαναπροσέγγισης με την Ε.Ε., η οποία, όπως δηλώνει ο ίδιος ο Ερντογάν, έχει στρατηγική σημασία για τη χώρα του. Οι εξελίξεις στη Συρία όμως αλλάζουν όλους του μέχρι τώρα σχεδιασμούς της Τουρκίας και στα ενεργειακά που σχετίζονται βεβαίως και με τις επιδιώξεις της για την «οριοθέτηση» της ΑΟΖ με τη Συρία.
Η Αγκυρα, η οποία προβάλλει συστηματικά και επί του πεδίου την αντίθεσή της με την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, είναι σαφές ότι δεν επιθυμεί να υπάρξουν εναλλακτικές οδοί μεταφοράς ενέργειας προς την Ευρώπη, φιλοδοξώντας ότι η θέση της ως κόμβου μεταφοράς ενέργειας θα ενισχυθεί πλέον μετά και τις εξελίξεις στη Συρία.
Στους σχεδιασμούς που υπήρχαν στο παρελθόν είναι η κατασκευή αγωγού φυσικού αερίου στη Δυτική Συρία που θα συνδεθεί με τον υπάρχοντα Αραβικό Αγωγό Αερίου (Arab Gas Pipeline) που συνδέει τη Συρία με την Ιορδανία και την Αίγυπτο και θα προσφέρει μια οικονομική λύση για την εξαγωγή του φυσικού αερίου της Αιγύπτου και του Ισραήλ προς την Ευρώπη. Ενα σχήμα που έχει βεβαίως μεγάλα πολιτικά προβλήματα, με τις σχέσεις Ισραήλ – Τουρκίας να είναι μηδενικές λόγω του πολέμου της Γάζας και το Ισραήλ να μην είναι διατεθειμένο να παραδώσει ένα από τα γεωπολιτικά όπλα του στη διάθεση της Τουρκίας.
Επίσης, αμέσως μετά την ανατροπή του Ασαντ και την ανάληψη της εξουσίας από τον Αλ Τζολάνι, επανήλθε στο προσκήνιο ένα παλιό φιλόδοξο σχέδιο της κατασκευής αγωγού που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο του Κατάρ μέσω Σαουδικής Αραβίας, Ιορδανίας, Συρίας, στην Τουρκία και από εκεί στην Ευρώπη, αποτελώντας μια από τις πιο ισχυρές εναλλακτικές πηγές ενέργειας συμβάλλοντας στην πλήρη απεξάρτηση της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο. Ο Τούρκος υπουργός Ενέργειας, Αλπαρσλάν Μπαϊρακτάρ, μόλις δύο ημέρες μετά την ανατροπή του Ασαντ δήλωσε δημοσίως ότι είναι ανοιχτή η αναβίωση του σχεδίου αυτού.
Στο πλαίσιο αυτό προκαλεί προβληματισμό το γεγονός ότι το θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης φαίνεται να αντιμετωπίζει και πάλι προβλήματα με το νέο μπρα ντε φερ μεταξύ των συναρμόδιων υπουργείων και φορέων Ελλάδας και Κύπρου, ενώ η συνεχιζόμενη εμπλοκή στο επιχειρηματικό και ρυθμιστικό σχήμα υλοποίησης του έργου αναδεικνύει και τον «γεωπολιτικό κίνδυνο» που συνιστά η αντίθεση της Τουρκίας στο έργο. Και η στασιμότητα στο επιχειρηματικό σκέλος της υπόθεσης αποτελεί έτσι και «άλλοθι» για να παραμένει το ιταλικό πλοίο «Ievoli Relume» από τις 20 Νοεμβρίου εντός ελληνικών χωρικών υδάτων, κάτι που επιτείνει τις ανησυχίες και των αρμόδιων φορέων και υποψηφίων επενδυτών ότι ο «γεωπολιτικός κίνδυνος» είναι πραγματικός.
Το ιταλικό ερευνητικό σκάφος «Ievoli Relume» που πραγματοποιεί έρευνες για την πόντιση καλωδίου του έργου ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου
Συμφωνία με τον ΑΔΜΗΕ
Το Bloomberg την Πέμπτη με δημοσίευμά του αποκάλυψε ότι η γαλλική εταιρεία Meridiam ήρθε σε συμφωνία με τον ΑΔΜΗΕ για την απόκτηση μεριδίου 49,9% στο έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ (CSI). Ο ΑΔΜΗΕ θα διατηρήσει το 50,1%, με τη συμφωνία όμως να επιτρέπει την είσοδο και άλλων στο επενδυτικό σχήμα. Η κίνηση αυτή έρχεται λίγες ημέρες αφότου στη Λευκωσία είχε δημοσιοποιηθεί η έκθεση των Αμερικανών συμβούλων που είχε προσλάβει η κυπριακή πλευρά, στην οποία καταγραφόταν προβληματική εικόνα για το επιχειρηματικό πλαίσιο του GSI και η απουσία ενδιαφέροντος επενδυτών. Οι Αμερικανοί σύμβουλοι, σύμφωνα με τα κυπριακά ΜΜΕ, ανέφεραν ότι εκτός από άλλες σημαντικές οικονομικές και τεχνικές προκλήσεις (η μήκους 1.000 χλμ. και έως 3.000 μέτρα βάθος της πόντισης του καλωδίου), το έργο αντιμετωπίζει τον κίνδυνο πιθανών ενεργειών από την Τουρκία, είτε για να αποτρέψει την προώθηση των εργασιών είτε για να καταστρέψει τα περιουσιακά στοιχεία του έργου.
Ο Κύπριος υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου δήλωσε ότι η κυβέρνηση είναι έτοιμη με την ομάδα εργασίας που έχει συσταθεί για να ξεκινήσουν διαβουλεύσεις με τον φορέα υλοποίησης αλλά και με το υπουργείο Ενέργειας της Ελλάδος για να βρεθεί μια «κοινή συνισταμένη και μια συμφωνία εφ’ όλης της ύλης».
Μέσα σε αυτό το «θολό» τοπίο, αποκτά επείγοντα χαρακτήρα η ομαλή συνέχιση των εργασιών του ιταλικού ερευνητικού πλοίου για την πόντιση του ηλεκτρικού καλωδίου, καθώς έτσι θα καθησυχαστούν οι ανησυχίες και άλλων υποψήφιων επενδυτών σχετικά με το γεωπολιτικό ρίσκο.
Οι ελληνικές αρχές για σχεδόν τέσσερις εβδομάδες εκδίδουν συνεχείς διαδοχικές NAVTEX για έρευνες του «Ievoli Relume», που όμως αφορούν περιοχές αποκλειστικά εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων. Οσο συνεχίζεται αυτή η πρακτική σημαίνει ότι δεν έχει βρεθεί συνεννόηση με την Τουρκία ώστε οι εργασίες του πλοίου, για τις οποίες μάλιστα δεν απαιτούνται άδειες παρά μόνο η έκδοση Αναγγελίας για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, να συνεχιστούν και πέραν των χωρικών υδάτων ακολουθώντας την όδευση της πόντισης του καλωδίου. Αυτή η στασιμότητα επιτείνει την αβεβαιότητα.
Η άμεση επίλυση των διαφωνιών μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της κυπριακής πλευράς θα πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα, έστω και με πολιτική παρέμβαση, και συγχρόνως να συνεχιστούν σε πλήρη κλίμακα πλέον οι εργασίες για τις έρευνες και την πόντιση του καλωδίου ώστε να αποφευχθεί ένα νέο βραχυκύκλωμα που θα θέσει σε κίνδυνο ένα υψηλής γεωπολιτικής αλλά και οικονομικής σημασίας έργο.

Συνεχίζοντας σε αυτό τον ιστότοπο αποδέχεστε την χρήση των cookies στη συσκευή σας όπως περιγράφεται στην πολιτική cookies
Μάθετε περισσότερα εδώ

Αποδοχή