Η υπουργός Εξωτερικών της Σουηδίας, Μαρία Μάλμερ Στένεργκαρντ, δήλωσε τη Δευτέρα (23/12) ότι η Κίνα αρνήθηκε αίτημα για τη διεξαγωγή έρευνας από εισαγγελείς σε κινεζικό πλοίο που συνδέεται με την κοπή δύο καλωδίων οπτικών ινών στη Βαλτική Θάλασσα.

Η υπουργός Εξωτερικών της Σουηδίας είπε πως η Κίνα απέρριψε αίτημα του εισαγγελέα για έρευνα στο πλοίο Yi Peng 3, που διέσχισε την περιοχή όπου βρίσκονταν τα καλώδια.

Τα εν λόγω τμήματα δύο τηλεπικοινωνιακών καλωδίων κόπηκαν στις 17 και 18 Νοεμβρίου σε σουηδικά χωρικά ύδατα στη Βαλτική.

Οι υποψίες, το τελευταίο διάστημα, είχαν στραφεί προς το κινεζικό πλοίο Yi Peng 3, το οποίο, σύμφωνα με ιστοσελίδες παρακολούθησης πλοίων, πέρασε πάνω από τα καλώδια περίπου την ώρα που κόπηκαν.

Η Στένεργκαρντ, δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων: «Η σουηδική αστυνομία βρέθηκε στο πλοίο [Yi Peng 3] ως παρατηρητής στο πλαίσιο της κινεζικής έρευνας… Την ίδια στιγμή, σημειώνω ότι η Κίνα δεν ανταποκρίθηκε στο αίτημά μας για διεξαγωγή έρευνας από εισαγγελέα επί του πλοίου».

Νωρίτερα τη Δευτέρα, το Πεκίνο είχε δεσμευτεί να συνεχίσει τη συνεργασία με τις τοπικές αρχές σχετικά με το Yi Peng 3.

Η ιστοσελίδα παρακολούθησης πλοίων Vesselfinder έδειξε ότι το Yi Peng 3, το οποίο ήταν αγκυροβολημένο στα διεθνή ύδατα του στενού Καττεγάτ μεταξύ Σουηδίας και Δανίας, κατευθυνόταν βόρεια εκτός του στενού το Σάββατο, σύμφωνα με τον Guardian.

Το Πεκίνο δήλωσε τη Δευτέρα ότι το πλοίο αναχώρησε «για να διασφαλιστεί η σωματική και ψυχική ευεξία του πληρώματος».

«Η πλοιοκτήτρια εταιρεία, μετά από συνολική αξιολόγηση και διαβούλευση με τα σχετικά μέρη, αποφάσισε να επαναλάβει τις δραστηριότητές της», δήλωσε η εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών, Μάο Νινγκ. «Η Κίνα έχει ειδοποιήσει εκ των προτέρων όλες τις σχετικές χώρες. Η Κίνα είναι πρόθυμη να διατηρήσει την επικοινωνία και τη συνεργασία με τις εμπλεκόμενες χώρες για να προχωρήσει στη διαχείριση της υπόθεσης».

Ευρωπαίοι αξιωματούχοι έχουν δηλώσει ότι υποψιάζονται σαμποτάζ που συνδέεται με την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Το Κρεμλίνο απέρριψε αυτά τα σχόλια ως «παράλογα» και «γελοία».

Την Πέμπτη, αρχές από τη Σουηδία, τη Γερμανία και τη Φινλανδία προσκλήθηκαν στο πλοίο για έρευνα υπό την ηγεσία της Κίνας.

Ένας Δανός εκπρόσωπος συνόδευσε την ομάδα, καθώς η χώρα διαδραμάτισε «διευκολυντικό ρόλο» φιλοξενώντας συναντήσεις μεταξύ των χωρών νωρίτερα την εβδομάδα, δήλωσε ο υπουργός Εξωτερικών της Δανίας, Λαρς Λόκε Ράσμουσεν.

Στα τέλη Νοεμβρίου, η Σουηδία ζήτησε τη συνεργασία της Κίνας στην έρευνα. Ο Σουηδός πρωθυπουργός, Ουλφ Κρίστερσον, τόνισε ότι δεν υπήρχε «καμία κατηγορία».

Οι ερευνητές είχαν διαπιστώσει ότι το κινεζικό πλοίο έριξε άγκυρα αλλά παρέμεινε εν πλω στα σουηδικά ύδατα στις 17 Νοεμβρίου γύρω στις 9 μ.μ. τοπική ώρα. Η άγκυρα που έσερνε έκοψε το πρώτο καλώδιο μεταξύ Σουηδίας και Λιθουανίας λίγο αργότερα, σύμφωνα με δύο άτομα που γνωρίζουν την έρευνα.

Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο αναμεταδότης του πλοίου, ο οποίος καταγράφει τις κινήσεις του στο λεγόμενο Σύστημα Αυτόματης Αναγνώρισης, έκλεισε σε αυτό που είναι γνωστό ως “σκοτεινό περιστατικό” στην ορολογία της ναυτιλιακής κυκλοφορίας. Το πλοίο τότε συνέχισε να πλέει, ακόμη και όταν η άγκυρα που έσερνε μείωσε σημαντικά την ταχύτητά του, σύμφωνα με δορυφορικά και άλλα δεδομένα που εξέτασαν οι ερευνητές.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, γύρω στις 3 π.μ. της επόμενης ημέρας, έχοντας διανύσει περίπου 111 μίλια, το Yi Peng 3 έκοψε το δεύτερο καλώδιο μεταξύ Γερμανίας και Φινλανδίας. Λίγο αργότερα, το πλοίο άρχισε να κάνει ζιγκ ζαγκ, σήκωσε άγκυρα και συνέχισε. Στη συνέχεια, πλοία του Πολεμικού Ναυτικού της Δανίας κατάφεραν να αναχαιτίσουν το κινεζικό πλοίο, αναγκάζοντάς το τελικά να αγκυροβολήσει στο στενό Kattegat, το οποίο συνδέει τη Βαλτική με τη Βόρεια Θάλασσα.

Η εξέταση της άγκυρας και του κύτους του πλοίου έδειξε ζημιές που συνάδουν με την έλξη της άγκυρας και την αποκοπή των καλωδίων, δήλωσαν άτομα που γνωρίζουν την έρευνα.

Η Wall Street Journal είχε φέρει στο φως στοιχεία της ανάλυσης που πραγματοποίησε η εταιρεία Kpler, σύμφωνα με τα οποία –δεδομένων των ήπιων καιρικών συνθηκών και του διαχειρίσιμου ύψους των κυμάτων- η πιθανότητα τυχαίας σύρσης της άγκυρας φαίνεται ελάχιστη.

Σημειώνεται πως, οι εντάσεις γύρω από τη Βαλτική Θάλασσα έχουν αυξηθεί από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022. Τον Σεπτέμβριο του 2022, μια σειρά υποθαλάσσιων εκρήξεων προκάλεσε ρήξη στους αγωγούς Nord Stream, που μετέφεραν ρωσικό φυσικό αέριο στην Ευρώπη, με την αιτία να παραμένει αδιευκρίνιστη.

Τον Οκτώβριο του 2023, δε, ένας υποθαλάσσιος αγωγός φυσικού αερίου μεταξύ Φινλανδίας και Εσθονίας έκλεισε μετά από ζημιά που προκλήθηκε από την άγκυρα ενός κινεζικού φορτηγού πλοίου.