Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2024, μια ιστορική μέρα για τη Θεσσαλονίκη. Το πολύπαθο Μετρό Θεσσαλονίκης παραδίδεται στους πολίτες μετά από χρόνια καθυστερήσεων, ταλαιπωρίας και διχασμού. Οι συρμοί μπαίνουν στις ράγες κι είναι έτοιμοι να υποδεχτούν τους πρώτους επιβάτες, ενώνοντας τις προσδοκίες όλων των Θεσσαλονικέων για μια καλύτερη καθημερινότητα.
Η επίσημη τελετή εγκαινίων θα πραγματοποιηθεί στις 12 το μεσημέρι με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να πατά συμβολικά το κουμπί για την έναρξη των δρομολογίων στη βασική γραμμή του έργου.
Το βασικό δίκτυο περιλαμβάνει 13 σταθμούς: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Σιντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδης, Φλέμινγκ, Ανάληψη, 25ης Μαρτίου, Βούλγαρη και Νέα Ελβετία. Η γραμμή εκτείνεται σε μήκος 9,6 χλμ. και περιλαμβάνει δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς.
Στο δίκτυο λειτουργούν 18 υπέρ-αυτόματοι συρμοί τεσσάρων οχημάτων τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενοι, οι οποίοι κινούνται χωρίς οδηγό αλλά διαθέτουν συνοδό για την εξυπηρέτηση των επιβατών. Οι συρμοί, οι οποίοι μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητα έως και 80 χλμ την ώρα, έχουν τη δυνατότητα μεταφοράς 450 ατόμων και να εξυπηρετήσουν συνολικά 18.000 επιβάτες ανά ώρα ανά κατεύθυνση.
Οι συχνότητες δρομολογίων στις ώρες αιχμής θα είναι 3,5 λεπτά, με δυνατότητα μείωσης σε 90 δευτερόλεπτα μετά την ολοκλήρωση της επέκτασης προς Καλαμαριά. Η διαδρομή από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία διαρκεί συνολικά 17 λεπτά.
Οι σταθμοί είναι εξοπλισμένοι με συστήματα αυτόματων θυρών στις αποβάθρες, για τη μέγιστη ασφάλεια και άνεση, ενώ διαθέτουν σύστημα φιλικό προς τα άτομα με αναπηρία.
Το ωράριο λειτουργίας
Τα πρώτα δρομολόγια από τους δύο τερματικούς σταθμούς (Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και Νέα Ελβετία) θα εκτελούνται στις 5.30 το πρωί, ενώ τα τελευταία στις 12.30 μετά τα μεσάνυχτα, με εξαίρεση την Παρασκευή και το Σάββατο, μέρες κατά τις οποίες το ωράριο θα παρατείνεται για 1,5 ώρα, μέχρι τις 2 μετά τα μεσάνυχτα.
Τα εισιτήρια και οι τρόποι έκδοσης
Το απλό εισιτήριο για το μετρό κοστίζει 0,60€ και ισχύει για 70 λεπτά της ώρας από την πρώτη ακύρωση. Να σημειωθεί ότι το απλό χάρτινο εισιτήριο μπορεί να επαναφορτιστεί έως και 255 φορές.
Υπάρχει και εισιτήριο 10+1 διαδρομών με κόστος 5,80€, ενώ διατίθεται και ημερήσιο εισιτήριο απεριορίστων διαδρομών στην τιμή των 2,50€.
Οι λεγόμενες προσωποποιημένες κάρτες, δηλαδή αυτές των απεριορίστων διαδρομών για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, διαμορφώνονται σε 16€ για 30 μέρες, 45€ για 90 μέρες και 85€ για 180 μέρες. Όλες οι κάρτες απεριορίστων διαδρομών μπορούν να εκδοθούν οποιαδήποτε χρονική στιγμή και ισχύουν ως την εξάντληση του χρονικού διαστήματος.
Όσοι δικαιούνται μειωμένου κομίστρου καταβάλλουν το 50% των προαναφερόμενων ποσών με εξαίρεση το κόμιστρο του ημερησίου εισιτηρίου.
Στους 13 σταθμούς του μετρό υπάρχουν ισάριθμα εκδοτήρια και συνολικά 104 αυτόματα μηχανήματα, όπου μπορεί κανείς να εκδώσει και να επαναφορτίσει εισιτήρια τόσο με μετρητά όσο και με χρήση χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας.
Η έκδοση των προσωποποιημένων καρτών γίνεται αποκλειστικά στα 13 εκδοτήρια με φυσική παρουσία. Εκεί ο πολίτης θα παραλαμβάνει επί τόπου την κάρτα του με την επίδειξη των απαραίτητων εγγράφων (μαθητική/φοιτητική ταυτότητα, κάρτα αναπηρίας κλπ).
Έκδοση εισιτηρίων, καθώς επίσης φόρτιση εισιτηρίων και καρτών θα μπορεί να γίνεται και ηλεκτρονικά στο ειδικό portal www.thessmetro.gr.
Να σημειωθεί ότι η χρήση του μετρό έως και την ερχόμενη Τρίτη 3 Δεκεμβρίου θα είναι δωρεάν για το επιβατικό κοινό.
Τα αναμενόμενα οφέλη
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η ημερήσια κίνηση στο μετρό θα είναι της τάξης των 254.000 επιβατών, αριθμός που αναμένεται να φτάσει τις 341.000 επιβάτες με τη λειτουργία της επέκτασης της Καλαμαριάς.
Η προσθήκη του νέου αυτού μέσου μαζικής μεταφοράς εκτιμάται ότι θα αυξήσει σημαντικά το ποσοστό χρήσης των δημοσίων συγκοινωνιών που σήμερα φτάνει μόλις το 15%, αφαιρώντας από τους δρόμους περί τις 57.000 οχήματα ημερησίως. Με τον τρόπο αυτό θα μειωθεί η κυκλοφοριακή συμφόρηση στην πόλη και θα αυξηθεί η μέση ταχύτητα των από 21 σε 31 χιλιόμετρα την ώρα για τα ΙΧ και από 15 σε 21 χιλιόμετρα για τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς, εξάλλου, ο περιορισμός των καθυστερήσεων θα μειώσει κατά περίπου 29% τον χρόνο που δαπανά κάποιος μέσα στο αυτοκίνητό στο οδικό δίκτυο, ιδιαίτερα στο κέντρο της πόλης.
Η βελτίωση του χρόνου μετακίνησης θα επιφέρει εξοικονόμηση ύψους 65 εκατ. ευρώ ετησίως στο οδικό δίκτυο και 107,5 εκατ. ευρώ στα δημόσια μέσα μεταφοράς.
Πέρα από τα συγκοινωνιακά και οικονομικά, η λειτουργία του μετρό θα έχει και περιβαλλοντικά οφέλη, με μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα κατά 137.000 τόνους ετησίως, κάτι που μεταφράζεται σε εξοικονόμηση 25,5 εκατ. ευρώ τον χρόνο.