Οι γιορτές, επομένως και η περίοδος των εορταστικών αγορών είναι πλέον εδώ και οι καταναλωτές είναι έτοιμοι να κάνουν σπατάλες.

Για παράδειγμα, ο μέσος αγοραστής στις ΗΠΑ αναμένεται να ξοδέψει περισσότερα από 1.000 δολάρια για δώρα για τα Χριστούγεννα φέτος, σύμφωνα με άρθρο στο The Conversation.

Πλέον, οι καταναλωτές δεν έχουν έλλειψη επιλογών πληρωμής, και μάλιστα η καθεμία φαινομενικά πιο δελεαστική από την προηγούμενη.

Με την πιστωτική κάρτα και μαζεύουμε «δωρεάν» μίλια; Χρησιμοποιούμε το buy-now-pay-later και κατανέμουμε τις πληρωμές σε βάθος χρόνου; Χρησιμοποιούμε χρεωστική κάρτα για να αποφύγουμε το χρέος;

Το βασικό πρόβλημα κατά την εορταστική αυτή περίοδο κατανάλωσης, είναι το πως θα καταφέρουμε να περιορίσουμε τα έξοδα μας σε μία περίοδο αφθονίας, ευκολίας και διαφημιστικών τρικ.

Ο καθηγητής διοίκησης επιχειρήσεων Τζέι Λ. Ζαγκόρσκι που γράφει για την περίοδο των εορταστικών αγορών, δίνει τη λύση στο καινούργιο του βιβλίο.

Και η λύση φαντάζει απλοϊκή : The Power of Cash (Η δύναμη των μετρητών).

«Μην χρησιμοποιείτε κανένα από αυτά τα πράγματα. Αντ’ αυτού, χρησιμοποιήστε το παλιό καλό χαρτονόμισμα», λέει.

Σύμφωνα με τον Ζαγκόρσκι, το να χρησιμοποιούμε μετρητά αντί να πληρώνουμε ηλεκτρονικά είναι ένας απλός τρόπος για να ελέγξουμε τις δαπάνες των διακοπών, βοηθώντας μάλιστα και τους άλλους.

Γιατί τα μετρητά είναι λιγότερο πιθανό να σας κάνουν πίσω

Πριν ξοδέψουμε χρήματα, είναι σημαντικό να ορίσουμε έναν προϋπολογισμό διακοπών.

Το πρόβλημα είναι ότι ενώ όλοι πιστεύουν ότι ο καθορισμός ενός προϋπολογισμού είναι καλή ιδέα, λίγοι άνθρωποι το κάνουν και ακόμη λιγότεροι τον τηρούν.

Ο προϋπολογισμός είναι σαν τη δίαιτα, λέει ο καθηγητής: Ο πειρασμός και η πίεση του χρόνου κάνουν τις καλύτερες προθέσεις να αποτυγχάνουν.

Πρώτον, η δέσμευση να χρησιμοποιούμε μόνο χαρτονομίσματα παρέχει μια αυτόματη μέθοδο κατάρτισης του προϋπολογισμού.

Όταν τελειώνουν τα μετρητά, τελειώνουν τα ψώνια.

Βέβαια δεν συνιστάται να βάζουμε όλα μας τα χρήματα στο πορτοφόλι. Ωστόσο ένας προσεκτικός διαμοιρασμός μπορεί να είναι πολύ αποτελεσματικός.

Δεύτερον, η χρήση μετρητών βοηθάει να ξοδεύουμε λιγότερο όγω αυτού που ο Ζαγκόρσκι ονομάζει «πόνο της πληρωμής». Η δαπάνη χαρτονομισμάτων προκαλεί ένα στιγμιαίο αίσθημα λύπης, όπως δείχνουν έρευνες στην ψυχολογία των καταναλωτών.

Αυτό με τη σειρά του βοηθά στην επιβράδυνση των αγορών.

Οι άνθρωποι δεν αισθάνονται τον ίδιο πόνο όταν χρησιμοποιούν πιστωτικές κάρτες, επειδή ο λογαριασμός δεν είναι απτός.

Τρίτον, μακροπρόθεσμα, το να πληρώνουμε με μετρητά είναι φθηνότερο, επειδή αποφεύγουμε τους τόκους.

Ο Ζαγκόρσκι παραθέτει, ωστόσο και έναν πιο αλτρουιστικό λόγω για τον οποίο θα ήταν καλό να προτιμούμε τα μετρητά.

Αναφέρει πως υπάρχουν πολλοί άνθρωποι χωρίς πιστωτικές κάρτες ή εφαρμογές πληρωμών μέσω κινητού που αποκλείονται από καταστήματα που αρνούνται να δεχτούν μετρητά.

Οι άνθρωποι χωρίς ηλεκτρονικές μεθόδους είναι κυρίως φτωχοί και ηλικιωμένοι, τονίζει.

Οπότε η χρήση μετρητών τους βοηθάει, επειδή παρέχει ένα σαφές μήνυμα στις επιχειρήσεις ότι το χαρτονόμισμα εξακολουθεί να είναι ένα μέσο επιθυμητό και απαραίτητο.

Εν τέλει, από μόνα τους τα μετρητά δεν θα κάνουν τις διακοπές μια πιο ευχάριστη στιγμή, αλλά ίσως να μπορούν να απομακρύνουν ένα περιττό άγχος.