* Του Κωνσταντίνου Ζέρβα
Παρακολουθώ με μεγάλη χαρά και ικανοποίηση, αλλά και προβληματισμό, το πανηγυρικό κλίμα που δημιουργείται με αφορμή την έναρξη λειτουργίας του Μετρό στη Θεσσαλονίκη. Το όψιμο ενδιαφέρον πολλών, αλλά και την αιτιολόγηση της αναγκαιότητας και σπουδαιότητας του έργου. Τώρα που ολοκληρώνεται! Μακάρι να ήταν όλοι αυτοί παρόντες για την επίσπευση του έργου, για το μικρότερο κόστος και την ταλαιπωρία της πόλης, των κατοίκων και των επιχειρηματιών της.
Για την ολοκλήρωσή του – δυστυχώς- η πόλη ταλαιπωρήθηκε, πέρασε κύματα εμπαιγμού και αναβολών, υπέφερε διχαστικές τακτικές των μόνιμων αρνητών της εξέλιξης, αλλά δεν έπαψε ποτέ να το προσδοκά και ως εκ τούτου δικαιούται να το χαρεί δεόντως. Σήμερα πρέπει να χαμογελάσουμε και να είμαστε αισιόδοξοι όλοι ανεξαιρέτως!
Προσωπικά ανυπομονώ να μετακινηθώ με ένα μετρό γεμάτο από Θεσσαλονικείς και επισκέπτες που θα γνωρίζουν ότι θα φτάσουν στον προορισμό τους ακριβώς στον χρόνο που υπολόγιζαν και θα αισθάνονται δικαιολογημένα λίγο πιο Ευρωπαίοι, απ` όσο πριν το μετρό. Είναι ένα κολοσσιαίο άλμα για την πόλη!
Όμως πλέον δικαιούμαστε και οφείλουμε να μετατρέψουμε το Μετρό σε ένα «τονωτικό» των προσδοκιών μας, των στόχων μας, των απαιτήσεών μας, για τα επόμενα βήματα που πρέπει να κάνει η Θεσσαλονίκη. Σε επίπεδο υποδομών, νοοτροπίας, οργάνωσης, ώστε να κατακτήσει τον τίτλο της «ευρωπαϊκής μεγαλούπολης» χωρίς αστερίσκους.
Όχι απλώς στα χείλη εκείνων που την περιγράφουν ελπίζοντας να γοητεύσουν τους Θεσσαλονικείς, μα στα μάτια των αντικειμενικών παρατηρητών της, οι οποίοι θα την βρίσκουν ισάξια πόλεων που έχουμε συνηθίσει να ζηλεύουμε ως πρότυπα.
Για την επόμενη μέρα λοιπόν αυτό που δεν πρέπει να επιτρέψουμε σε κανέναν, είναι να μετατραπεί το Μετρό σε «ηρεμιστικό» των προσδοκιών μας. Και αυτόν τον κίνδυνο πρέπει να τον αποσοβήσουμε, πρώτα «εντός των τειχών».
Να απομονώσουμε εκείνους που προσπαθούν να κάνουν «καριέρα» ως αρνητές κάθε εξέλιξης. Τους έχουμε δει στο λιμάνι, τους έχουμε δει στην Εγνατία Οδό, στην υποθαλάσσια, εννοείται πως τους είδαμε να «φορτώνουν» χρόνια και κόστος στο Μετρό. Τους βλέπουμε ξανά στο Fly Over και ακόμα πιο έντονα στην ανάπλαση της ΔΕΘ.
Προσέφεραν και προσφέρουν κατά συρροή, το καλύτερο πρόσχημα σε όποιον άλλο παράγοντα, μπορεί να θεωρήσει ακόμα και βολική, τη «φαγωμάρα» της πόλης. Είναι πολύ εύκολη -και για κάποιους βολική- η ανακατεύθυνση πόρων σε έργα άλλων περιοχών, των οποίων οι τοπικές κοινωνίες είναι πιο συμπαγείς στην υποστήριξη των κοινών στόχων.
Μ` αυτήν ακριβώς τη λογική, υποστήριξα κατά τη θητεία μου ως δήμαρχος, όλα τα μεγάλα εγχειρήματα της πόλης, χωρίς αστερίσκους. Με διάλογο μεν, αλλά και με σταθερή προσήλωση στο ζητούμενο. Διευκόλυνα όσο μπορούσα τα βήματα εκείνα που υπόσχονταν σπουδαία αποτελέσματα για την πόλη. Σταθερή μου άποψη είναι ότι κανείς δε βγαίνει κερδισμένος με το …τίποτα! Κάποια απέδωσαν τα αναμενόμενα, κάποια όχι. Αλλά η πρόθεσή μου ήταν πάντα ξεκάθαρα εμπροσθοβαρής. Και ήταν μια στάση που στερούσε και δεν τροφοδοτούσε κάθε δικαιολογία καθυστερήσεων, στη βάση της «αναμονής των αποφάσεων της πόλης», ή «μέχρι να αποφανθεί η δικαιοσύνη επί των προσφυγών».
Και στην ίδια πλευρά παραμένω. Ενεργός υποστηρικτής των στόχων της πόλης. Και το ίδιο προσδοκώ από αρχές και εκπροσώπους φορέων που θα πρέπει να ηγηθούν της αλλαγής νοοτροπίας, ξεκινώντας από τη νοοτροπία εκείνων που αρέσκονται να περιορίζουν τον χρονικό ορίζοντα των ενεργειών τους ως την επόμενη εκλογική αναμέτρηση, αντί να βλέπουν την επόμενη 15ετία ή 20ετία της Θεσσαλονίκης. Να επιμείνουμε όλοι στην ατζέντα της Θεσσαλονίκης 2030, που σαν να φαίνεται εσχάτως ότι… έχει ξεχασθεί.
Το Μετρό είναι εδώ. Ας το χρησιμοποιήσουμε, σκεπτόμενοι πόσο νωρίτερα θα μπορούσαμε να το είχαμε. Πόσο πολύ και πόσο άμεσα θέλουμε τις επεκτάσεις του, προς τα δυτικά και προς το αεροδρόμιο. Πόσο θα αλλάξουν τη ζωή και την οικονομία της πόλης, όλα τα μεγάλα εγχειρήματα, ως οι μεγάλες ευκαιρίες της πόλης και της ευρύτερης περιοχής για εξέλιξη.
Ας πάρουμε λοιπόν το Μετρό, όχι απλώς για να πάμε από τον Ν.Σ.Σταθμό ως τη Ν.Ελβετία, και σύντομα στη Μίκρα, αλλά για να πάμε από το Σήμερα, στο Αύριο της πόλης. Και όσο το δυνατόν πιο γρήγορα!
ΥΓ. Θα πρέπει να θυμηθώ και να αποτίσω εύσημα σε πολλούς που όλα αυτά τα χρόνια δούλεψαν σκληρά για την ολοκλήρωση ενός τόσο σύνθετου και δύσκολου έργου. Πολλούς από αυτούς ποτέ δε θα τους αναγνωρίσουμε δημόσια, κάποιοι από αυτούς δυστυχώς δεν είναι πια μαζί μας, δεν θα παρευρίσκονται το Σάββατο στο πρώτο δρομολόγιο.
* Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας είναι Πολιτικός Μηχανικός, Δημοτικός Σύμβουλος και πρώην Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, ενώ διετέλεσε μέλος του ΔΣ της «Ελληνικό Μετρό ΑΕ» την περίοδο 2010-2015