Το καλοκαίρι του 2025 θα τεθούν σε λειτουργία 1.388 κάμερες τροχαίας, αστυνόμευσης και ασφάλειας των πολιτών που θα λειτουργούν όλο το 24ωρο και θα βεβαιώνουν παραβάσεις ψηφιακά.

Αυτό περιλαμβάνει το κυβερνητικό σχέδιο που παρουσίασε σήμερα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου και ο περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς.

Οι κλήσεις θα βεβαιώνονται από την Τροχαία και θα αποστέλλονται στις θυρίδες των πολιτών στο gov.gr, ενώ ψηφιακά θα μπορεί να γίνεται και η πληρωμή, αλλά και οι τυχόν ενστάσεις.

Πώς θα βεβαιώνονται οι παραβάσεις από τις κάμερες -Η διαδικασία

Ειδικότερα, πρόκειται για 388 υπερσύγχρονες κάμερες παρακολούθησης της παραβίασης του ερυθρού σηματοδότη -με στόχο τη δραστική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και των συνεπειών που προκαλούνται-, τις οποίες θα προμηθευτεί η Περιφέρεια Αττικής, με σύμβαση που υπογράφηκε πριν από λίγες ημέρες, και η κυβέρνηση θα προσθέσει άλλες 1.000 κάμερες στην Αθήνα, καθώς και σε άλλα σημεία που υπέδειξε η ΕΛ.ΑΣ.

Σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, το υλικό θα αποστέλλεται αυτομάτως σε κεντρικό server διαχείρισης παραβάσεων, ενώ, για να τηρηθεί η προστασία των προσωπικών δεδομένων, θα καταγράφεται μόνο το πίσω μέρος του οχήματος, ώστε να μη διακρίνονται οι επιβαίνοντες. Αποκλειστική πρόσβαση θα έχει μόνο η Ελληνική Αστυνομία, επιβάλλοντας τις προβλεπόμενες ποινές στους παραβάτες, σύμφωνα με τα όσα ορίζει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας.

«Φιλοδοξούμε να λειτουργήσει προληπτικά, να αποτρέπει παραβάσεις, να βοηθάει για άμεσες παρεμβάσεις και ένα χρήσιμο εργαλείο στη διαλεύκανση υποθέσεων» είπε ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, ο οποίος συντόνισε την παρουσίαση.

Σταϊκούρας: Πρωτοβουλίες για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας

Από την πλευρά του, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, είπε ότι την προηγούμενη 10ετία η Ελλάδα παρουσίασε τη μεγαλύτερη μείωση στον αριθμό των θυμάτων από τροχαία λόγω των σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων. «Όμως, αυτό δεν είναι αρκετό, καθώς αυξάνεται ο αριθμός των οχημάτων στους δρόμους και η Ελλάδα παρουσιάζει τα μεγαλύτερα ποσοστά ατυχημάτων με δίκυκλα και τετράτροχα» συμπλήρωσε.

Ο υπουργός αναφέρθηκε και στις πρωτοβουλίες του υπουργείου για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας.

Συνεχίζουμε την κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων.Ενισχύουμε έργα αναβάθμισης της ασφάλειας των υφιστάμενων υποδομών.Εκσυγχρονίζουμε τον ΚΟΚ ώστε να εναρμονίζεται με την επικινδυνότητα των οδικών παραβάσεων.Θεσπίζουμε κίνητρα για την ανανέωση του στόλου οχημάτων.Δρομολογείται, επίσης, η ψηφιακή καταγραφή των παραβάσεων και η αποτελεσματικότερη διαδικασία είσπραξης.Ιδρύουμε Εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας.

«Η κυβέρνηση, σήμερα, στο πλαίσιο διαμόρφωσης ενός νέου πλαισίου τροχαίας αστυνόμευσης, δρομολογεί την ψηφιακή καταγραφή των παραβάσεων και την αποτελεσματική είσπραξη των προστίμων. Η πρωτοβουλία αφορά την ανάπτυξη του δικτύου των καμερών μέσα από διαγωνισμό παραχώρησης και τη δημιουργία ενός ενιαίου πληροφοριακού συστήματος, τη διαχείριση του οποίου θα αναλάβει ένας υφιστάμενος φορέας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η Υπηρεσία Οδικών Τελών – Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών» ανέφερε.

Κλείνοντας, ο κ. Σταϊκούρας τόνισε: «Όλοι συμμετέχουμε σε μια προσπάθεια και οφείλουμε να επιτελέσουμε το μέρος του έργου και της ευθύνης που μας αναλογεί, προκειμένου να ενισχύσουμε το επίπεδο της ασφάλειας στη χώρα μας. Ίσως το κοινό ευρωπαϊκό όραμα για μηδενικό αριθμό θυμάτων από τα τροχαία μέχρι το 2050 να μοιάζει ουτοπικό, αλλά, όσο εργαζόμαστε μεθοδικά και συντονισμένα με αυτό το όραμα, κάθε ζωή που θα κερδίζεται είναι ανεκτίμητη» πρόσθεσε ο κ. Σταϊκούρας.

Χρυσοχοΐδης: Το 2024 αποτελεί χρονιά-καταλύτη για την απόδοση των υπηρεσιών της Τροχαίας της EΛ.ΑΣ.

«Οι αυτοκινητόδρομοι της χώρας παρέχουν πλήρη ασφάλεια. Εύχομαι να μην ξαναβιώσουμε ποτέ πολύνεκρα δυστυχήματα που μας δοκίμασαν ως κοινωνία», τόνισε, αρχικά, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ενώ σημείωσε ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα παρουσιάζεται στα αστικά κέντρα, καθώς τα περισσότερα ατυχήματα και δυστυχήματα σημειώνονται εντός πόλεων.

«Η Ελληνική Αστυνομία εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα έχει πράξει ένα σχέδιο εγκαταστάσεις καμερών σε όλο το λεκανοπέδιο της Αττικής και ταυτόχρονα γίνεται προετοιμασία να υπάρξει πολύ σύντομα μια πρόταση για τοποθέτηση καμερών στη Θεσσαλονίκη» είπε ο υπουργός. Τα κριτήρια τοποθέτησης είναι δύο, τόνισε. Το πρώτο αφορά την κυκλοφορία των οχημάτων και την καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας στην Αττική, ώστε το κέντρο διαχείρισης να προβαίνει συνεχώς σε δραστηριότητες που θα βοηθούν για την καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας, και το δεύτερο είναι η τοποθέτηση των καμερών σε κρίσιμα σημεία, ώστε να εντοπίζονται εγκληματικές πράξεις και να γίνεται διαλεύκανσή τους.

«Από την πρώτη στιγμή που επέστρεψα στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, στόχος ήταν η ενίσχυση των δυνάμεων της Τροχαίας. Έχει γίνει μια προσπάθεια, προσφάτως μπήκαν 200 αστυνομικοί στην Τροχαία, έγινε η καλύτερη επιλογή των διοικητών Τμημάτων Τροχαίας, καθημερινά χρησιμοποιούνται δίκυκλα που προστέθηκαν στη διαχείριση της κυκλοφορίας για ευελιξία, αξιοποιούνται κάθε μέρα drones, έχει εμπλακεί σε μεγάλο βαθμό και η Ομάδα ΔΙΑΣ και η Άμεση Δράση και έχουν αυξηθεί τα σημεία ελέγχου» είπε ο κ. Χρυσοχοΐδης.

Στη συνέχεια ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη παρουσίασε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία καταγράφεται φέτος πάνω από 70% αύξηση, σε σχέση με πέρσι, στις βεβαιώσεις παραβάσεων. Ειδικότερα, όπως είπε, το 2023 βεβαιώθηκαν 193.062 παραβάσεις, ενώ μέχρι στιγμή φέτος έχουν βεβαιωθεί 320.682 παραβάσεις. Παρόμοια είναι η κατάσταση και στην επιβολή κυρώσεων, όπου σε σχέση με το 2003 έχουν αυξηθεί κατά 110%, με τις περισσότερες να αφορούν την αφαίρεση πινακίδων, αδειών κυκλοφορίας και διπλωμάτων οδήγησης.

Παράλληλα, σημαντική αύξηση, όπως επισήμανε ο κ. Χρυσοχοΐδης, παρουσιάζει και το έργο της Τροχαίας Αττικής, που αποτυπώνεται και στη μείωση των ατυχημάτων. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο υπουργός, σημειώνεται αύξηση 150% στη βεβαίωση παραβάσεων, που από 47.930 το 2023, εκτοξεύθηκαν στις 118.220 το 2024.

«Το 2024 αποτελεί χρονιά-καταλύτη για την απόδοση των υπηρεσιών της Τροχαίας της Ελληνικής Αστυνομίας από το 2006. Ωστόσο, ο ανθρώπινος παράγοντας δεν μπορεί να καλύψει το σύνολο της παραβατικής οδηγικής συμπεριφοράς. Η λύση είναι η έξυπνη αστυνόμευση, η χρήση της τεχνολογίας, η αξιοποίηση των νέων τεχνολογικών μέσων, όπως είναι οι κάμερες κυκλοφορίας και μια σειρά άλλες εφαρμογές, έτσι ώστε όλοι μαζί η ελληνική κοινωνία, η διοίκηση, να μπορέσουμε να μειώσουμε κατά το δυνατόν περισσότερο αυτό το τεράστιο ζήτημα της απώλειας ανθρώπινης ζωής και μάλιστα νέων ανθρώπων που θρηνούμε κάθε μέρα στους δρόμους μας» κατέληξε ο κ. Χρυσοχοΐδης.

Χαρδαλιάς -Προτεραιότητά μας είναι πάντα η προστασία της ασφάλειας των πολιτών

Ο περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς στην τοποθέτησή του είπε πως «το ζήτημα της οδικής ασφάλειας, γενικότερα τα ζητήματα που αφορούν στην αστική κινητικότητα, αποτελούν ύψιστη προτεραιότητα για όλους εμάς. Πόσω μάλλον που στην Περιφέρεια Αττικής καλούμεθα να συντηρήσουμε συνολικά 1.733 χιλιόμετρα οδικού δικτύου. Επαναλαμβάνω τον αριθμό αυτόν, 1.733 χιλιόμετρα, όση σχεδόν είναι η χιλιομετρική απόσταση από την Αθήνα μέχρι την Οδησσό. Άρα 1.733 χιλιόμετρα οδικού δικτύου, 108 γέφυρες, 49 υπόγειες διαβάσεις όλο το Λεκανοπέδιο. Είναι, νομίζω, αντιληπτό το δύσκολο του εγχειρήματός μας. Ως εκ τούτου, οι νέες, έξυπνες κάμερες έρχονται να συνδράμουν. Θα λειτουργούν καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ώρου, ακόμα και υπό χαμηλές συνθήκες φωτισμού. Θα τοποθετηθούν σε 100 κομβικά σημεία σε όλο το Λεκανοπέδιο, κατόπιν υπόδειξης των αρμόδιων υπηρεσιών της Τροχαίας Αττικής, και φιλοδοξούν να μετριάσουν, ή ακόμα καλύτερα να ανατρέψουν, την αρνητική πραγματικότητα που βλέπουμε να επικρατεί στους δρόμους».

Διαβεβαίωσε πάντως ότι θα διασφαλίζονται τα προσωπικά δεδομένα, καθώς θα καταγράφεται μόνο το πίσω μέρος του οχήματος και όχι οι επιβαίνοντες.

Σε άλλο σημείο της ομιλίας του είπε πως, με την εγκατάσταση των έξυπνων 388 καμερών, δεν στοχεύουμε στην επιβολή προστίμων, αλλά στη δημιουργία ενός ασφαλούς οδικού δικτύου, προλαμβάνοντας επικίνδυνες παραβάσεις που θέτουν καθημερινά σε κίνδυνο οδηγούς, επιβάτες και πεζούς, ιδίως εντός του αστικού ιστού. «Η ύψιστη προτεραιότητα μας θα αποτελεί πάντοτε η προστασία της ανθρώπινης ζωής σε κάθε επίπεδο. Χρειάζεται να αλλάξουμε νοοτροπία και σε απόλυτα αγαστή συνεργασία με την Πολιτεία και τους συναρμόδιους φορείς και τα υπουργεία, προχωράμε στα ζητήματα που αφορούν στα θέματα αστικής κινητικότητας. Εκτιμώ πως αρκετά σύντομα θα έχουμε πολύ σημαντικά αποτελέσματα, καθώς τα δεδομένα που θα συλλέγονται θα επιτρέψουν στην Πολιτεία να κατανοήσει καλύτερα τις συνθήκες που οδηγούν στις παραβάσεις, και ως εκ τούτου να σχεδιάσουμε στοχευμένα μέτρα μητροπολιτικά, ειδικά για την Αττική, για τη βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς» ξεκαθάρισε.

Παπαστεργίου: Πώς θα λειτουργεί το σύστημα -Ο διαγωνισμός θα βγει μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου 2025

Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, ξεκίνησε από την παρουσίαση του υφιστάμενου πλαισίου, που έχει ως αποτέλεσμα η πληρωμή μιας τροχονομικής παράβασης να γίνεται έως και μετά από 10 χρόνια, ενώ, όπως είπε, υπάρχει μεγάλο πρόβλημα και με τα οχήματα με ξένες πινακίδες και τα ενοικιαζόμενα οχήματα.

Σήμερα έχουμε 12 κάμερες σταθερής ταχύτητας από τον ΟΑΣΑ και 17 στην Αττική Οδό. Οι κάμερες θα καταγράφουν όριο ταχύτητας, παράβαση ερυθρού σηματοδότη, παράβαση διάβασης πεζών, μη τήρηση χρήσης κράνους, χρήση κινητού τηλεφώνου, μη χρήση ζώνης και έλεγχο ΚΤΕΟ.

Εξηγώντας πώς θα λειτουργεί το νέο σύστημα, το οποίο, όπως είπε, θα ισχύσει από το καλοκαίρι του 2025 και μετά, ο κ. Παπαστεργίου είπε πως «σκοπός είναι όταν γίνεται μια παράβαση να πηγαίνει άμεσα στον παραβάτη».

Όπως ανέφερε, ο ανάδοχος δεν θα πληρώνεται με βάση τον αριθμό των καμερών που εγκατέστησε, αλλά με βάση τον αριθμό αυτών που δουλεύουν, κι αυτό γιατί δεν θα μπορούσε να είναι δουλειά της Τροχαίας το να τρέχει και να συντηρεί κάμερες. Αυτό θα είναι η δουλειά του αναδόχου. Ο διαγωνισμός θα βγει μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου 2025 και η διαγωνιστική διαδικασία για τις κάμερες θα είναι με παραχώρηση για μια δεκαετία.

Αναφερθείς στο πληροφοριακό σύστημα, το οποίο είναι εξίσου σημαντικό, επεσήμανε ότι σκοπός είναι να γίνει κατανοητό πως όλο το σύστημα μπαίνει για να λειτουργήσει άμεσα και ο πολίτης να γνωρίζει αν έχει κάνει κάποια παραβίαση κάποιου όρου του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ή όχι. Περιγράφοντας πώς θα λειτουργεί το σύστημα, εξήγησε ότι θα συλλέγει όλα τα δεδομένα, θα κάνει την ψηφιακή βεβαίωση των παραβάσεων, θα επιδίδει την κλήση ψηφιακά μέσω της θυρίδας στο gov.gr. Το σύστημα, επίσης, θα μπορεί να ενημερώνει το point system, αλλά και να κάνει αυτόματα ηλεκτρονική αφαίρεση διπλώματος.

Ειδικότερα, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, περιγράφοντας το πως θα λειτουργεί το σύστημα, είπε:

«Ο σκοπός μας είναι λοιπόν με τη δημιουργία, με την εφαρμογή του συστήματος την ώρα που κάνεις κάποια παράβαση, παραδείγματος χάριν περνάς με κόκκινο, να σου έρχεται SMS στο κινητό που είναι δηλωμένο στο μητρώο επικοινωνίας, το οποίο θα λέει ότι ελέγχεσαι για την τάδε παράβαση. Γιατί ελέγχεται; Διότι οι παραβάσεις θα πρέπει να βεβαιώνονται από αστυνομικά όργανα. Την ώρα λοιπόν που αυτό συμβαίνει στο πληροφοριακό σύστημα θα γίνεται μία εγγραφή με όλο το ανάλογο υλικό. Η κλήση θα πηγαίνει στη θυρίδα του πολίτη. Μάλιστα, μέχρι τέλος του χρόνου θα μπει στο wallet, σε εμφανές σημείο, και η θυρίδα μας. Αυτή την οποία έχουμε ούτως ή άλλως και υπάρχει ήδη νομοθετημένη. Ο πολίτης θα έχει τη δυνατότητα να δει στοιχεία της παράβασης που έχει κάνει. Μπορεί να αμφισβητήσει ότι δεν ήταν αυτός ή δεν θεωρεί ότι δεν πέρασε με κόκκινο, να κάνει ηλεκτρονικά την ένσταση. Άρα, και εδώ ερχόμαστε να απαλλάξουμε την Αστυνομία, την Τροχαία απ’ όλον αυτόν τον φόρτο τού να υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι περιμένουν στους διαδρόμους για να δούνε τους αξιωματικούς και να θέσουν τις ενστάσεις τους. Και, βέβαια, να μπορούν αν θέλουν να κάνουν και μια επαφή με τον αξιωματικό ή με υπεύθυνο άνθρωπο της Τροχαίας. Κι αυτό μέσω τηλεδιάσκεψης, προκειμένου να μη μετακινηθεί. Σκεφτείτε ότι θα μπορούσαν να με είχαν γράψει στην Αλεξανδρούπολη ενώ δεν ζω εκεί πέρα, αντί πλέον να πρέπει να πάω εκεί πέρα αυτό να μπορώ να το κάνω με ένα ηλεκτρονικό σύστημα… Αν ο οικείος δήμος έχει σύστημα ηλεκτρονικών πληρωμών, μπορεί να πληρώσει κάποιος ηλεκτρονικά. Αν δεν έχει, πρέπει να πάει με κλασικούς άλλους τρόπους. Παράλληλες ενέργειες οι οποίες προβλέπονται είναι η αυτόματη ενημέρωση του συστήματος, των πόντων, του point system… Συλλέγουμε τα συμβάντα, τα μεταφέρουμε στο κεντρικό πληροφοριακό σύστημα, αξιολογείται από την Τροχαία αν είναι παράβαση ή όχι. Εκδίδεται η αστυνομική απόφαση, στέλνεται η κλήση ψηφιακά ή και σε ένα χαρτί αν κάποιος δεν έχει προφανώς δηλωμένα στοιχεία στον τόπο κατοικίας του. Ένσταση, εφόσον αυτή δεν γίνει αποδεκτή, διαδικασία πληρωμής και ολοκλήρωση αυτής της διαδικασίας»

Τέλος, επικαλέστηκε το παράδειγμα της Κύπρου όπου λειτουργούν 110 κάμερες, 90 σταθερές και 20 κινητές και καθημερινά βεβαιώνονται 1.500-2.000 κλήσεις.