Σημαντικές ανακατατάξεις στον συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης φέρνει η ένταξη του μετρό Θεσσαλονίκης στην καθημερινότητα της πόλης.

Οι αλλαγές που σχεδιάζει και θα θέσει σε εφαρμογή ο ΟΣΕΘ περιστρέφονται γύρω από τον άξονα της βασικής γραμμής του μετρό, έτσι ώστε συνδυαστικά τα δύο μέσα να εξυπηρετούν αποτελεσματικά το επιβατικό κοινό.

Ήδη, έχουν ανακοινωθεί οι πρώτες τροποποιήσεις δρομολογίων που θα τεθούν σε ισχύ από την 1η Δεκεμβρίου, την επομένη των εγκαινίων του μετρό. Συνολικά θα αλλάξουν διαδρομή δέκα υφιστάμενες γραμμές, ώστε είτε να συνδέονται με σταθμούς του μετρό, είτε να αποσυμφορήσουν σημεία της Εγνατίας, η οποία έτσι κι αλλιώς θα καλύπτεται επαρκώς με το νέο μέσο. Συγκεκριμένα:

Δύο γραμμές που εκτελούνται από τα ΚΤΕΛ θα συνδέονται με τον τερματικό σταθμό της Νέας Ελβετίας. Πρόκειται για τη γραμμή 36 «Βούλγαρη-Ζώνη Καινοτομίας», η οποία θα διέρχεται από τον σταθμό συνδέοντάς τον επιπλέον με τα ΚΤΕΛ Χαλκιδικής και το Εμπορικό Κέντρο Cosmos και τη γραμμή από τη διασταύρωση Χορτιάτη, η οποία θα τερματίζει στη Νέα Ελβετία αντί στη Βενιζέλου. Η γραμμή αυτή ονομάζεται 58Β, ενώ θα λειτουργεί και δεύτερη γραμμή από τη διασταύρωση Χορτιάτη, η 58Α, η οποία θα καταλήγει στο Πανεπιστήμιο και θα τροφοδοτεί τον σταθμό Σιντριβάνι του μετρό. Από τη Βενιζέλου απομακρύνεται και η γραμμή 35 των Μετεώρων, που καλύπτεται από τον ΟΑΣΘ και η οποία θα καταλήγει πλέον στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό.

Άλλες τρεις γραμμές απομακρύνονται από το πέταλο της Αριστοτέλους, κάτι που αποτελούσε πάγιο αίτημα του δήμου Θεσσαλονίκης, το οποίο έγινε ακόμα πιο πιεστικό ενόψει της ανάπλασης του μνημειακού άξονα. Δύο από αυτές, η 20 της Μενεμένης και η 21 του Ευόσμου θα τερματίζουν μεταξύ Βενιζέλου και Ίωνος Δραγούμη, ενώ η τρίτη, η 57 (Διασταύρωση Χορτιάτη-Ασβεστοχώρι) θα καταλήγει στον Ν.Σ. Σταθμό.

Επιπλέον, δύο γραμμές που κατέληγαν στον Ν.Σ.Σ. περιορίζουν το δρομολόγιό τους στο κέντρο της πόλης. Η 11 της Πυλαίας πλέον θα καταλήγει στον σταθμό Σιντριβάνι του μετρό, ενώ η 17 της Τριανδρίας στην Αγίας Σοφίας.

Στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης δημιουργούνται και τρεις νέες γραμμές: η Χ2 «Νέα Ελβετία – Αεροδρόμιο Μακεδονία», 79Χ «Νέα Ελβετία – Α.Σ. ΙΚΕΑ» και η νέα γραμμή Ιστορικού Κέντρου, το δρομολόγιο της οποίας θα ανακοινωθεί τις επόμενες μέρες, αλλά, σύμφωνα με πληροφορίες θα εκτελεί κυκλική διαδρομή στην πυρίκαυστη ζώνη.

Τα επόμενα βήματα

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, η αναδιάρθρωση θα εξελιχθεί σε τρεις -ενδεχομένως και περισσότερες- διαδοχικές φάσεις, με τις επόμενες να έχουν προγραμματιστεί για την 1η Ιανουαρίου και την 1η Φεβρουαρίου. Η απόφαση αυτή φέρεται να ελήφθη προκειμένου να προσαρμοστεί το επιβατικό κοινό, αλλά και να αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα των πρώτων αλλαγών.

Μία από τις πρώτες σημαντικές αλλαγές που εκτιμάται ότι θα εφαρμοστούν σε δεύτερη φάση είναι η τροποποίηση του 30 «Τριανδρία-Αποθήκη», μία από τις μια ελάχιστες εγκάρσιες γραμμές της πόλης, που συνδέει βόρειες με νότιες περιοχές. Η διαδρομή της συγκεκριμένης γραμμής σχεδιάζεται να επεκταθεί μέχρι την Καλαμαριά στο ύψος της οδού Χηλής, με επιστροφή μέσω οδών Τάκη Οικονομίδη – Πλούτωνος. Η αλλαγή αυτή θα παρέχει στους κατοίκους της περιοχής σύνδεση με την Εγνατία μέσω του σταθμού 25ης Μαρτίου του μετρό, μέχρι τουλάχιστον να ολοκληρωθεί η επέκταση της Καλαμαριάς.

Κάποιες από τις σχεδιαζόμενες αλλαγές αποφασίστηκε να υλοποιηθούν σε επόμενη φάση, μέχρι να διευθετηθούν ζητήματα που σχετίζονται με τις υποδομές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα έργα που ακόμα βρίσκονται σε εξέλιξη στον σταθμό μετεπιβίβασης στη Νέα Ελβετία και αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του Δεκεμβρίου. Στον συγκεκριμένο σταθμό προγραμματίζεται να τερματίζουν ή/και να διέρχονται πρόσθετες γραμμές. Ενδεικτικά σχεδιάζεται να προστεθεί ένα ζεύγος στάσεων προκειμένου να σταματούν τα λεωφορεία των γραμμών 4 «Καλαμαριά-Χαριλάου», και 66 «Χαριλάου-Θέρμη», καθώς επίσης και η γραμμή 11Τ «Πυλαία-Χαριλάου», η διαδρομή της οποίας επίσης αναμένεται να επεκταθεί έως εκεί. Στον ίδιο σταθμό προγραμματίζεται να καταλήγει και η γραμμή 45 «ΚΤΕΛ Μακεδονία-ΚΤΕΛ Χαλκιδικής», η οποία, πάντως, σε πρώτη φάση καλύπτεται από το νέο δρομολόγιο που προστίθεται προς τη Ζώνη Καινοτομίας.

Αντίστοιχα, σχεδιάζεται η κατάληξη και άλλων υφιστάμενων γραμμών από τη Δυτική Θεσσαλονίκη στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, όπου όμως δεν υπάρχει προς το παρόν επαρκής χώρος και η αναγκαία επέκταση δεν μπορεί να υλοποιηθεί στο άμεσο μέλλον.