Εδώ και καιρό οι Κινέζοι έχουν πάψει να μαθαίνουν και πλέον παραδίδουν μαθήματα. Όπως στην περίπτωση του Dolphin.

Λίγο-πολύ την ιστορία την γνωρίζετε γύρω από την ηλεκτροκίνηση. Την ώρα που οι Ευρωπαίοι αποφάσισαν να μπουν δυνατά στην αγορά των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων (BEV) οι Κινέζοι το είχαν κάνει ήδη έχοντας μία σημαντική πρωτοπορία. Η οποία δεν αποτυπώνεται μόνο στις αξιόλογες προδιαγραφές των BEV που καταφτάνουν από τη μεριά που ανατέλλει ο ήλιος αλλά και στις ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές που λανσάρονται.

Ειδικότερα για κάποιον που θέλει να κάνει το πρώτο του βήμα στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης, ποσώς τον ενδιαφέρει το πως καταφέρνει ένα κινεζικό αυτοκίνητο όπως το Dolphin να πετυχαίνει μία τόσο ανταγωνιστική τιμή, κάτι που ισχύει και για άλλα, ίδιας προέλευσης BEV.

Αυτό που προφανώς τον ενδιαφέρει περισσότερο είναι ότι το μικρότερο προσώρας μοντέλο της BYD είναι ότι καλύτερο υπάρχει στο είδος του με την τιμή να πέφτει κάτω από τις 20.000 ευρώ (στις 26.380 ευρώ, χωρίς την κρατική επιδότηση). Ας δούμε το γιατί…

Το κινεζικό hatchback……μπορεί να μην διεκδικεί το βραβείο του πιο όμορφου αυτοκινήτου, αλλά σε καμία περίπτωση δεν το λες άσχημο. Τουναντίον, το «δελφίνι» της BYD έχει ένα ενδιαφέρον και προσεγμένο ντιζάιν σε κάθε του λεπτομέρεια. Και το σημαντικό είναι ότι με τον τρόπο του καταφέρνει να ξεχωρίζει τονίζοντας την ασιατική καταγωγή του.

Μάλιστα, είναι έκδηλο ότι έχουν αποφευχθεί οι σχεδιαστικές υπερβολές με τη μάσκα να έχει μία κάρμπον απομίμηση και να πλαισιώνεται από δύο LED προβολείς που προσωπικά δε βρίσκω κανένα κοινό σημείο με την κίνηση των δελφινιών, όπως αναφέρεται στο press-kit.

Από το πλάι υπάρχει μία ισορροπημένη γραμμή με το μάτι να πέφτει στις επίπεδες λαβές των θυρών που δεν προεξέχουν καθόλου από το αμάξωμα και που δίνουν ένα avant-garde στιλ. Όσο για τη θύρα φόρτισης αυτή βρίσκεται στο εμπρός φτερό, από την πλευρά του συνοδηγού.

Πάντως, αρκετοί ίσως να βρουν το πίσω μέρος είναι πιο ενδιαφέρον με τα φωτιστικά σώματα να έχουν μία πρωτότυπη φωτεινή υπογραφή που εκτείνεται σε όλο το πλάτος. Ταιριαστές σε όλο το σύνολο είναι και οι 17άρες ζάντες αλουμινίου.

Από κοντά το Dolphin δεν είναι τόσο μικρό όσο φαίνεται στις φωτογραφίες. Σκεφτείτε ότι με μήκος στα 4,290 μέτρα το κινεζικό hatchback είναι ελάχιστο πιο μεγάλο από ένα VW Golf ή αν προτιμάτε από ένα VW ID.3, με το πλάτος του αμαξώματος να φτάνει τα 1,770 και το ύψος τα 1,570 μέτρα. Όσο για το μεταξόνιο αυτό είναι στα 2.700 χιλιοστά, λίγο μικρότερο από εκείνο ενός Audi Q4.

Αυτό όμως που πραγματικά εντυπωσιάζει στο Dolphin είναι οι άνετοι χώροι για τους επιβάτες με τους πίσω να έχουν πολύ αέρα τόσο για τα πόδια τους όσο και για τα κεφάλια τους. Αρκεί να σκεφτείτε ότι με οδηγό αναστήματος στο 1,85 μπορεί να βολευτεί στην πίσω θέση πολύ άνετα ένας με αντίστοιχο μπόι.

Και παρόλο που οι σχεδιαστές έδωσαν πολύ μεγάλη σημασία στους πίσω χώρους (κάτι που το συνηθίζουν, χαρακτηριστικό είναι το πόσο δημοφιλείς είναι οι long εκδόσεις στην Κίνα), το πορτμπαγκάζ των 345 λίτρων είναι αρκετά βολικό έχοντας και έναν υποδαπέδιο χώρο για τα καλώδια φόρτισης. Και όταν πέσουν τελείως οι πίσω πλάτες δημιουργείται ένας ενιαίος χώρος έως 1.310 λίτρα.

Ανοίγοντας την πόρτα του Dolphin……εισπράττεις μία γνώριμη και ποιοτική εντύπωση που υπερκεράζει τα σκληρά πλαστικά με το καλό φινίρισμα που σε αρκετά σημεία καλύπτονται με μία μαλακή επένδυση. Γνώριμη, επειδή τη συγκεκριμένη διάταξη του ταμπλό την έχουμε δει και στα υπόλοιπα BYD (όπως στο Atto 3) και ποιοτική, επειδή ακόμη και στο μικρότερο τους μοντέλο στην BYD δεν τσιγκουνεύτηκαν διατηρώντας τις δύο ψηφιακές οθόνες.

Συγκεκριμένα, ο οδηγός έχει μπροστά του ένα όμορφο τιμόνι με καλά σε αίσθηση χειριστήρια που σου δίνουν πρόσβαση και στον πίνακα οργάνων των 5 ιντσών με την πληρέστατη πληροφόρηση και τις δύο θεματικές ενότητες.

Τα καθίσματα με το σπορ στιλ έχουν ηλεκτρική ρύθμιση, είναι αναπαυτικά και έχουν σχετικά καλή πλευρική στήριξη. Όπως είναι φυσικό την προσοχή τραβά η κεντρική των 12,8 ιντσών που περιστρέφεται και σε κάθετη θέση (αυτή η επιλογή δεν είναι εφικτή σε Android Auto λειτουργία), αν και προτιμώ την default.

Το μενού της είναι σχετικά απλό αλλά χρειάζεται λίγος χρόνος εξοικείωσης για να μάθεις τα κρυφά υπομενού (όπως για τον κλιματισμό), ενώ τα γραφικά, η απόκριση και η ευκρίνεια της είναι εξαιρετικά. Εξαιρετική είναι και η υποστήριξη σε φωνητικές εντολές χάρη σε έναν από τους πιο έξυπνους φωνητικούς βοηθούς που μπορεί να κατανοήσει ακόμη και μέτρια αγγλικά.

Αξιοσημείωτο είναι ότι το μενού «τρέχει» και στα ελληνικά, ενώ θετική έκπληξη προκαλούν οι έξυπνες προειδοποιήσεις. Για παράδειγμα, όταν δεν φοράς ζώνη στο Dolphin ή όταν πας να ανοίξεις την πόρτα και ακολουθεί άλλο όχημα, σου το υπενθυμίζει με μηνύματα του στιλ «Παρακαλώ φορέστε τη ζώνη ασφαλείας για την ασφάλεια σας». Εντυπωσιακό!

Χαμηλότερα υπάρχει μια σειρά από διακόπτες τύπου ροδέλας, ενώ αριστερά υπάρχει ο επιλογέας για την κίνηση του αυτοκινήτου. Αν και δεν είναι η καλύτερη δυνατή θέση, είναι κάτι που το συνηθίζεις εύκολα, όπως και τη σχετική εργονομία (π.χ. το μπουτόν εκκίνησης το κρύβει ο μοχλοβραχίονας) ή τα κάπως αμφιβόλου αντοχής χερούλια στις πόρτες.

Πάντως, θήκες υπάρχουν παντού, πάνω και κάτω από τη διαμπερή κονσόλα, όπως και θύρες USB-C, ενώ αν λείπει κάτι είναι η θέση ασύρματης φόρτισης που υπάρχει στην πιο πλούσια έκδοση εξοπλισμού Design (η δική μας είναι η Comfort).

Στο Dolphin δεν κάθεσαι τόσο χαμηλά……όπως σε ένα συμβατικό hatchback διότι πολύ απλά από κάτω υπάρχει η συστοιχία των LFP (φωσφορικού σιδήρου λιθίου) μπαταριών. Μάλιστα, η BYD έχει να κοκορεύεται τόσο για την πλατφόρμα e-Platform 3.0 όσο και για την τεχνολογία Blade Battery (τα στοιχεία των μπαταριών είναι σα λεπίδες αντί για κυλινδρικά ή πρισματικά) που έχει εξελίξει προσφέροντας μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα και διάρκεια ζωής.

Δεν θα μπω σε περισσότερες τεχνικές λεπτομέρειες. Αρκεί να γνωρίζει κανείς ότι η καθαρή χωρητικότητα είναι στις 60,4 kWh προσφέροντας κατά το κύκλο WLTP 427 χιλιόμετρα αυτονομίας.

Μία τιμή που είναι εφικτή και στην πραγματική οδήγηση έχοντας στη διάθεσή σου τουλάχιστον 400 χλμ. με μία φόρτιση και με μέση κατανάλωση στις περίπου 17-18 kWh. Αν πάλι κινηθείς σβέλτα δύσκολα θα δεις να ξεφεύγει προς το 20άρικο, αντίθετα αν είσαι πιο χαλαρός εύκολα μπορείς να κινείσαι κοντά στην εργοστασιακή μέση τιμή των 15,9 kWh.

Κάτι πολύ σημαντικό είναι ότι ο OBC (o on board φορτιστής) υποστηρίζει AC φόρτιση έως 11 kW -υπολογίστε κάνα 6ώρο για μία πλήρη φόρτιση (από 0% έως 100%) και DC φόρτιση έως 88 kW (από το 10% έως το 80% απαιτούνται περίπου 40 λεπτά). Σημειώστε δε ότι η αντλία θερμότητας είναι στάνταρ, κάτι σημαντικό για όσους κινούνται σε περιοχές με μεγάλο ψύχος, ενώ στάνταρ είναι και η τεχνολογία V2L (Vehicle-to-Load).

Και αφού τελειώσαμε με τα πρακτικά της φόρτισης……πάμε να δούμε πως τα καταφέρνει το Dolphin και στους ελληνικούς δρόμους όπου κάθε άλλο παρά έξω από τα νερά του δείχνει.

Τουναντίον, θα έλεγα ότι το set-up του είναι ρυθμισμένο ταμάμ για τους μέτριους ποιοτικά δρόμους μας με την πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων να απορροφά με εντυπωσιακό τρόπο τις ανωμαλίες του οδοστρώματος και να εγγυάται άνετες διαδρομές. Μόνο στα εγκάρσια σαμαράκια θα «τερματίσει», κάτι που και για λόγους βάρους ισχύει για τα περισσότερα ηλεκτρικά.

Ωστόσο, σε σχέση με τα πιο πολλά, το Dolphin επηρεάζεται λίγο λιγότερο, μιας και το απόβαρό του δεν ξεπερνά τον 1,7 τόνο. Χωρίς η ανάρτηση να είναι πολύ μαλακή, το κινεζικό hatchback έχει μια κορυφαία ποιότητα κύλισης στον αυτοκινητόδρομο και στους δρόμους με στροφές στρίβει απροβλημάτιστα και σταθερά. Όταν ξεπεράσεις τα όρια της πρόσφυσης μία μικρή υποστροφική τάση καταπνίγεται από τα ηλεκτρονικά. Κάπου εδώ γίνεται αντιληπτό και το δύσκαμπτο πλαίσιο.

Και πάμε στις επιδόσεις του Dolphin που με τα 0-100 χλμ./ώρα να καλύπτονται σε 7,0 δευτερόλεπτα και την τελική να αγγίζει τα 160 χλμ./ώρα που δίνει ο κατασκευαστής υποψιάζεσαι ότι είσαι καλυμμένος. Πράγματι, αυτό ισχύει και στην πράξη. Ο ηλεκτροκινητήρας που βρίσκεται στον εμπρός άξονα αποδίδει 204 ίππους και 310 Nm ροπής.

Από πλευράς δύναμης, δεν θα χρειαστείς κάτι παραπάνω μιας και οι ρεπρίζ είναι ικανοποιητικότατες για ηλεκτρικό και κάτι παραπάνω σε σύγκριση με ένα συμβατικό. Αυτό όμως που κάνει μεγάλη εντύπωση είναι ότι κάθε φορά που κολλάς το γκάζι στο πάτωμα το traction-control γράφει υπερωρίες και ακούς τα λάστιχα της Linglong (νούμερο 225/55 σε 17άρα ζάντα) να στριγγλίζουν.

Μάλιστα, το φαινόμενο είναι έντονο όχι μόνο ξεκινώντας από στάση αλλά και εν κινήσει με χαμηλές ταχύτητες (π.χ. με 40 χλμ./ώρα). Προσέξτε, δεν υπάρχει κανένα θέμα ασφάλειας αφού το traction-control κάνει μια χαρά τη δουλειά του και το τιμόνι αγνοεί το torque-steering.

Αν με ρωτούσατε θα υπέθετα ότι το παρατεταμένο σπινάρισμα δεν οφείλεται και τόσο στο ούτως ή άλλως δυνατό μοτέρ, αλλά κυρίως στα κινεζικής προέλευσης ελαστικά. Πιθανότατα με κάποια πιο επώνυμα λάστιχα τα πράγματα να είναι έτσι όπως πρέπει.

Παρά ταύτα, αυτό ίσως να είναι και το μοναδικό σημείο που το Dolphin με προβλημάτισε. Κατά τα υπόλοιπα το τιμόνι του παρά την ελάχιστα τεχνητή αίσθηση έχει καλή πληροφόρηση και πέρα από τη νορμάλ λειτουργία υπάρχει και η σπορ.

Το μενού διαθέτει μία λειτουργία πιο έντονη ανάκτηση ενέργειας η οποία όμως είναι αρκετά light, όπως στα ηλεκτρικά του VW Group, με αποτέλεσμα να μου λείπει η πολύ βολική one pedal. Πολύ καλά σε αίσθηση είναι και τα φρένα που παρά τα μέτριας ποιότητας λάστιχα ακινητοποιούν το Dolphin αποτελεσματικά.

Συμπερασματικά

Αν θεωρήσουμε ότι τα δελφίνια έχουν μία ιδιαίτερη θέση με τους ανθρώπους, τότε «αυτό» της BYD είναι σίγουρο ότι θα γίνει ο καλύτερος φίλος αρκετών οδηγών. Τουλάχιστον, όσων αναζητούν ένα ολοκληρωμένο και οικονομικό ηλεκτρικό hatchback.

Το οποίο, αφενός εξοπλιστικά δεν του λείπει σχεδόν τίποτε (από την βασική έκδοση Comfort των 26.380 ευρώ, η Design κοστίζει δύο χιλιάρικα παραπάνω, τιμές προ επιδότησης), αφετέρου στο θέμα της πρακτικότητας/ απόδοσης/ στησίματος μοιάζει σα να πετυχαίνει τη χρυσή τομή. Για να δούμε, τι άλλο μας επιφυλλάσσουν οι κινεζικές εταιρίες που συνεχίζουν να μας εκπλήσσουν. Από κάθε άποψη.

Τεχνικά χαρακτηριστικά – BYD Dolphin 204 PS, 60,4 kWhΚινητήρας: Ηλεκτροκινητήρας, σύγχρονος μόνιμου μαγνήτηΜέγιστη ισχύς, ροπή: 204 PS, 310 NmΧωρητικότητα μπαταρίας: 60,4 kWhOn board φορτιστής: 11 kW (AC), 88 kW (DC)Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούςΚιβώτιο: Αυτόματο, μίας σχέσηςΕπιτάχυνση 0-100 km/h: 7,0 secΤελική ταχύτητα: 160 km/hΜέση κατανάλωση εργοστασιακή, δοκιμής: 15,9 kWh/100 km,  17-18 kWh/100 kmΑυτονομία εργοστασιακή/ δοκιμής: 427 km (μικτή κατά WLTP), 400-430 kmΔιαστάσεις Μ/Π/Υ: 4.290/1.770/1.570 mmΜεταξόνιο: 2.700 mmΒάρος: 1.658 kgΧώρος αποσκευών: 345-1.310 ltΤιμή: Από 19.998 ευρώ (από 26.380 ευρώ χωρίς την κρατική επιδότηση)