Όμορφο και ξεχωριστό, γεμάτο τεχνολογίες και σχεδιαστική ακτινοβολία και με τιμή παρόμοια με τα αντίστοιχα βενζίνης, το Volvo EX30 είναι ένας πραγματικός game changer για την αγορά των ηλεκτρικών.

Συμβαίνει με κάθε νέα τεχνολογία, με κάθε μεγάλη αλλαγή στην καθημερινότητα των ανθρώπων. Υπάρχει μία γραμμή που θα πρέπει να ξεπεραστεί έτσι ώστε αυτή η νέα κατάκτηση να γίνει κτήμα και των πολλών. Και για την ηλεκτροκίνηση βρισκόμαστε ακριβώς σε αυτό το κομβικό σημείο, εκεί που όλες οι εταιρίες αναζητούν τον τρόπο να «ξεκολλήσουν» από την σημερινή κατάσταση και να την κάνουν πιο εύκολα προσβάσιμη και προσιτή σε ένα ευρύ κοινό.

Έχοντας μπει από νωρίς και με τους πιο ξεκάθαρους στόχους από όλους τους Ευρωπαίους στην σκηνή του εξηλεκτρισμού, η Volvo κάνει το δικό της βήμα προς την «εκδημοκρατικοποίηση» της ηλεκτροκίνησης και της διάδοσής της και σε εκείνους που ακόμα διστάζουν να ενδώσουν. Με το EX30 δείχνει ότι ακόμα και με τα σημερινά δεδομένα της τεχνολογίας (κυρίως στον τομέα των μπαταριών) μπορεί να φτιαχτεί ένα premium μικρό SUV, με κορυφαίες τεχνολογικές δυνατότητες και τιμή-πρόκληση για τα ευρωπαϊκά δεδομένα.

Υπό αυτό το πρίσμα, το EX30 είναι ένα άκρως σημαντικό μοντέλο για τη μάρκα, αλλά και για όλη την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία που ψάχνει τους τρόπους να ξεπεράσει αυτό το δύσκολο στάδιο. Για το trivia της υπόθεσης είναι το μικρότερο SUV της μάρκας, το πιο γρήγορο σε επιδόσεις και εκείνο που συγκεντρώνει την περισσότερη τεχνολογία επάνω του. Αυτό όμως που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι ότι αποτελεί έναν σταθμό στην ηλεκτρική πορεία της Volvo, όντας εξελιγμένο εξ αρχής ως ηλεκτρικό και πάνω στο εξαιρετικό πλαίσιο SEA της Geely.

Αποτελεί επίσης και έναν βιομηχανικό δειγματισμό για την πορεία της Volvo προς την βιωσιμότητα και την πλήρη απεξάρτηση της μάρκας από τον άνθρακα μέχρι το 2040, καθώς στην κατασκευή του χρησιμοποιούνται μεγάλες ποσότητες ανακυκλωμένων υλικών και δίνεται μεγάλη έμφαση και στις σωστές πρακτικές σε όλη την διαδικασία παραγωγής.

Όλα αυτά τα απαραίτητα ως συστατική επιστολή του νέου μοντέλου καταλήγουν στα 4,23 μέτρα ενός πολύ όμορφου και γεμάτου σχεδιαστική ενέργεια αυτοκινήτου που βρίσκεται μπροστά μας. Το λευκό EX30 της δοκιμής μας είναι η επιτομή της σουηδικής μινιμαλιστικής σχολής, καθώς καταφέρνει να είναι ξεχωριστό χωρίς ακρότητες και με μία πολύ ιδιαίτερη αίσθηση της κομψότητας που μόνο οι Σουηδοί ξέρουν να καταφέρνουν με αυτό τον τρόπο.

Η κλειστή μάσκα με το νέας γενιάς σήμα της εταιρίας, τα χαρακτηριστικά φώτα με το «σφυρί του Θορ» εμπρός αλλά και εκείνα τα ακόμα πιο όμορφα στο πίσω μέρος, η γλυπτική πάνω στο καπό και τα πλαϊνά του αμαξώματος, οι ισορροπημένες αναλογίες, και οι απλές ήρεμες γραμμές, όλα αυτά δημιουργούν ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό b-SUV με την δική του ταυτότητα και μία απέριττη ομορφιά που αρέσει παντού όπου και αν βρεθήκαμε στις μέρες της δοκιμής.

Εκτός της αισθητικής διάστασης να σημειώσουμε ότι είναι και αρκετά αεροδυναμικό με συντελεστή 0,28 (κάτι που έχει σημαντική επίδραση στην αύξηση της αυτονομίας και της αθόρυβης λειτουργίας) ενώ και η είσοδος σε αυτό γίνεται με μία κάρτα τύπου Tesla ή με την χρήση ανάλογης εφαρμογής στο κινητό τηλέφωνο.

Η εικόνα στο σαλόνι είναι ακόμα πιο εντυπωσιακή και σίγουρα πιο ενδεικτική για το που θέλει να πάει η Volvo στην επόμενη ημέρα των ηλεκτρικών της μοντέλων. Ο μινιμαλισμός του αμαξώματος φθάνει εδώ σε νέα επίπεδα, με την σουηδική εταιρεία να βάζει όλη την σκανδιναβική τέχνη στο interior design αλλά και ρίχνει κλεφτές ματιές και στην προσέγγιση της Tesla σε ότι αφορά το περιβάλλον αλληλεπίδρασης με τον χρήστη.

Για την σχεδίαση του ταμπλό και την γενικότερη αύρα του σαλονιού, τα λόγια είναι περιττά. Η Volvo κάνει ένα μεγάλο βήμα μπροστά, με μία εκ πρώτης όψεως απλή αλλά γεμάτη καλαισθησία σχεδίαση, και μία διάθεση συμπερίληψης όλων όσων θα γίνουν κοινός τόπος στα αυτοκίνητα μέχρι το τέλος της δεκαετίας.

Πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτή τη νέα προσέγγιση παίζουν τα υλικά που έχουν επιλεγεί για την ολοκλήρωση του σαλονιού, τα οποία τα περισσότερα είναι από ανακυκλωμένα υλικά κάθε μορφής, από πλαστικά μπουκάλια μέχρι ίνες από υφάσματα.

Το τελικό αποτέλεσμα δικαιώνει απόλυτα τους μετρ του είδους, τους Σουηδούς, αφού η αίσθηση που έρχεται στην επιφάνεια είναι την ίδια στιγμή απόλυτα premium σε ποιότητα και εξαιρετικά μοντέρνα σε εμφάνιση, λες και βγήκε από κάποιο glossy έντυπο διακόσμησης εσωτερικού χώρου ενός πανάκριβου loft (δείτε για παράδειγμα πως συνδυάζεται το οικολογικό περιβάλλον με τις μεταλλικές χειρολαβές που θυμίζουν new age γλυπτό).

Το δεύτερο στοιχεί που δίνει το στίγμα της νέας εποχής είναι η απόλυτη εξάρτηση των λειτουργιών του οχήματος από το σύστημα infotainment και την εντυπωσιακή κάθετη οθόνη τύπου tablet των 12,3 ιντσών στο κέντρο του ταμπλό.

Είναι προφανές ότι η Volvo (και οι περισσότεροι Κινέζοι κατασκευαστές) ακολουθούν εδώ τον δρόμο που άνοιξε η Tesla, κάτι όχι επιλήψιμο μιας και οι καιροί έχουν αλλάξει και όπως έχει δείξει η αγορά, η out of the box προσέγγιση της εταιρείας του Musk έχει μεγάλο αντίκτυπο στο πιο νεανικό κοινό.

Με την πρώτη ματιά λοιπόν, ο ανυποψίαστος αγοραστής θα παραξενευτεί από την σχεδόν παντελή απουσία φυσικών διακοπτών, πλην κάποιων που βρίσκονται πάνω στο τιμόνι, και εκείνων για την λειτουργία των παραθύρων στην κεντρική κονσόλα.

Όλα ελέγχονται μέσα από το εξελιγμένο σύστημα πολυμέσων που βασίζεται πάνω στην φιλική προς τον χρήστη πλατφόρμα της Google και δημιουργήθηκε σε συνεργασία με την κορυφαία εταιρία παραγωγής ημιαγωγών την Qualcomm.

Και όταν λέμε όλα, εννοούμε όλα. Από τις κλασικές λειτουργίες που όπως το navigation και οι δεκάδες παραμετροποιήσεις του οχήματος, μέχρι κάποιες μάλλον ακραίες επιλογές όπως το άνοιγμα του ντουλαπιού του συνοδηγού (το οποίο δεν βρίσκεται στην κλασική θέση αλλά στην κεντρική κονσόλα) ή την μπελαλίδικη ρύθμιση των καθρεπτών που είναι χαμένη μέσα σε διάφορα υπομενού και συνδυασμούς διακοπτών.

Όλα αυτά βέβαια, μετά από κάποιες ώρες ή ημέρες χρήσης, είναι προφανές ότι συνηθίζονται. Από την άλλη όμως δεν μπορούμε να μην σημειώσουμε την έλλειψη ενός μικρού πίνακα οργάνων ή ενός head up display στο οπτικό πεδίο του οδηγού με τις βασικές πληροφορίες (ταχύτητα, navi κ.λπ.) έτσι ώστε να μην χρειάζεται να στρέφει το βλέμμα του στην οθόνη.

Και επίσης θα βάλουμε στα μείον και την μάλλον άκυρη επιλογή των δύο διακοπτών για τέσσερα παράθυρα, κάτι που ήδη έχει αποδειχθεί μη λειτουργικό στα μοντέλα ID. της VW που εφάρμοσαν αυτή την εντελώς άβολη πρακτική.

Πάντως η οθόνη των 12,3 ιντσών είναι εξαιρετικής ευκρίνειας και με ειδική επίστρωση για τις αντανακλάσεις, ενώ και η δουλειά που έχει γίνει στο User Inteface είναι επισταμένη, ώστε να τακτοποιηθούν τα αμέτρητα μενού και οι δεκάδες δυνατότητες (μεταξύ των οποίων και η δημιουργία τεσσάρων «δωματίων» ή “Rooms” όπως τα αποκαλεί η Volvo για προσαρμογή του σαλονιού στην διάθεση των επιβατών). Το όλο ψηφιακό πακέτο υποστηρίζει over the air ενημερώσεις οπότε όποιες αστοχίες θα διορθωθούν εν καιρώ και παράλληλα θα προστεθούν και επικαιροποιημένες δυνατότητες.

Από τα στοιχεία που ξεχωρίζουν είναι επίσης η ηχομπάρα της Harman-Kardon με ενσωματωμένα πέντε ηχεία, η οποία εκτείνεται πάνω σε όλο το μήκος του ταμπλό και κάνει περιττή την χρήση ηχείων στις πόρτες μειώνοντας έτσι και την ανάγκη περιττών καλωδιώσεων και δίνοντας περισσότερο χώρο στις θήκες στο πλάι.

Αυτό το soundbar εκτός από έξυπνη ιδέα είναι και άκρως αποδοτικό, δημιουργώντας ένα πολύ εντυπωσιακό surround εφέ γύρω από τους εμπρός επιβάτες και με εξαιρετική ηχητική απόδοση. Πολύ έξυπνη ιδέα, η οποία είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα αποτελέσει αντικείμενο αντιγραφής και από άλλους κατασκευαστές στο μέλλον.

Από εκεί και πέρα, και σε σχέση με τους διατιθέμενους χώρους, το EX30 είναι μέσα στα πλαίσια της κατηγορίας του, χωρίς κάποιες εξάρσεις προς τα πάνω. Τα πίσω καθίσματα είναι λίγο στριμωγμένα για επιβάτες άνω του 1,85 (ή για τα ογκώδη σύγχρονα παιδικά καθισματάκια), ενώ και η έδρα των καθισμάτων έχει μία παράξενη κλίση προς τα πίσω, προφανώς για να εξοικονομηθεί χώρος για τα κεφάλια των επιβατών.

Το πορτ-μπαγκάζ είναι και αυτό στα όρια της κατηγορίας των ηλεκτρικών B-SUV, με 318 λίτρα χωρητικότητα, στα οποία πρέπει να προστεθούν και άλλα 7 λίτρα στον εμπρός χώρο φόρτωσης, όπου άνετα μπορούν να χωρέσουν τα καλώδια φόρτισης. Πάντως η διάταξη του πορτ-μπαγκάζ είναι σχεδόν ιδανική, με αρκετά κανονικό σχήμα και διπλό δάπεδο, κάτι που ανεβάζει ακόμα περισσότερο την πρακτικότητα και την πλήρη αξιοποίησή του.

Σε ό,τι αφορά τον εξοπλισμό, το EX30 διατίθεται στην χώρα μας σε τρεις εκδόσεις, τις Core, Plus και Ultra, με την πρώτη να έχει εξ’ αρχής ένα υπερπλήρες πακέτο ψηφιακών παροχών αλλά και την ομπρέλα ADAS με 26 συστήματα υποβοήθησης. Η έκδοση Plus είναι αυτή που αναδεικνύει περισσότερο την σχεδιαστική προσέγγιση της Volvo, με ακόμα πιο πλήρη τεχνολογική ατζέντα, μεγαλύτερους τροχούς και βέβαια την εξαιρετική ηχομπάρα που καλό θα ήταν να μην την αφήσετε έξω από τον λογαριασμό.

Η έκδοση Ultra έχει επιπλέον στοιχεία πολυτέλειας και άνεσης και διαφοροποιείται κυρίως στην στάνταρ ενσωμάτωση του on-board φορτιστή των 22 kW, στοιχείο που ο καθένας αξιολογεί ανάλογα με τις ανάγκες και τις δυνατότητες φόρτισης που έχει στην διάθεσή του.

Περνώντας στα μηχανικά μέρη, η Volvo σε συνεργασία πάντα με την Geely χρησιμοποιούν και εδώ τις δοκιμασμένες λύσεις που ήδη εφαρμόζονται στα άλλα ηλεκτρικά της εταιρίας, με μία αλλά πολύ σημαντική διαφορά, το νέο πλαίσιο SEA. το οποίο είναι εξ αρχής σχεδιασμένο για χρήση σε ηλεκτρικά μοντέλα. Αυτό από μόνο του ένα τεράστιο βήμα προς τα εμπρός για την σουηδική εταιρεία, καθώς η Volvo προχωρά στον απογαλακτισμό της από τις παλαιότερες εποχές και την ενδιάμεση λύση που εφαρμόζεται στα μέχρι τώρα ηλεκτρικά της που έλκουν την καταγωγή τους από τα συμβατικά με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Οι επιλογές σε μονάδες πρόσωσης και μπαταρίες είναι και πάλι τρεις. Δύο πισωκίνητες με έναν ηλεκτροκινητήρα 272 ίππων και μπαταρίες των 51 kWh και 69 kWh, και μία τετρακίνητη με δύο ηλεκτροκινητήρες, 428 άλογα, 0-100 σε 3,6 δευτερόλεπτα (!) και μπαταρία των 69 kWh. Στην παρούσα δοκιμή επιλέξαμε την μάλλον πιο ολοκληρωμένη έκδοση, την Extended Range με τον έναν κινητήρα και τη μεγάλη μπαταρία.

Μία επιλογή που σε κάθε περίπτωση αναδεικνύει στον μέγιστο βαθμό την δουλειά που έχουν κάνει οι Σουηδοί, όντας ένα αυτοκίνητο που μπορεί όχι μόνο να καλύψει τις αστικές του υποχρεώσεις αλλά και να κάνει και ταξίδια. Για το τελευταίο βοηθά η μεγάλη αυτονομία, η οποία σύμφωνα με την εταιρία μπορεί να φθάσει έως και τα 476 χιλιόμετρα, αν και με βάση τις δικές μας μετρήσεις, και μία μέση κατανάλωση λίγο κάτω από τις 20 kWh/100 χλμ., μια πραγματική αυτονομία είναι κάπου μεταξύ 320 και 350 χιλιομέτρων (ίσως και λίγο παραπάνω με “φυλαγμένο” πόδι και κλιματισμό με φειδώ).

Ένα σημαντικό στοιχείο που φέρνει το EX30 ως ένα από τα ελάχιστα μοντέλα της αγοράς με αυτή την δυνατότητα είναι ότι μπορεί να εφοδιαστεί με on-board φορτιστή των 22 kW (μόνο για τη μεγάλη μπαταρία η οποία είναι τεχνολογίας NMC), κάτι που αλλάζει σημαντικά τους χρόνους φόρτισης σε ρεύμα AC και μάλλον θα αποτελέσει τον κανόνα για όλη την αγορά των ηλεκτρικών στα χρόνια που έρχονται.

Η έκδοση της δοκιμής μας σε 22άρη wallbox χρειάζεται περίπου 4 ώρες για το τυπικό 10%-80% της χωρητικότητας της μπαταρίας, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα φόρτισης σε DC με ισχύ έως και 175 kW σε μόλις 26 λεπτά.

Από όλα τα παραπάνω είναι προφανές ότι η Volvo έβαλε τα δυνατά της ώστε να κάνει όσο γίνεται πιο ελκυστικό ένα τόσο κομβικό μοντέλο για την πορεία της. Όμως δεν έμεινε μόνο σε αυτά. Και από την πρώτη στιγμή που θα κατεβάσεις τον αλα Mercedes επιλογέα ταχυτήτων στο τιμόνι για να ξεκινήσεις, αντιλαμβάνεσαι ότι το EX30 είναι εξίσου λεπτοδουλεμένο και στον οδηγικό του χαρακτήρα.

Αυτό που διακρίνεται αμέσως είναι η εξαιρετική δουλειά που έχει γίνει στην ανάρτηση (γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός, πολλαπλών συνδέσμων πίσω), η οποία δουλεύει σχεδόν αψεγάδιαστα, όντας άνετη όσο χρειάζεται και στιβαρή όσο πρέπει για να αντέξει το έξτρα βάρος και να συγκρατήσει τις κλίσεις του αμαξώματος των 1.800+ κιλών σε λογικά πλαίσια.

Ο συνδυασμός αυτής της ανάρτησης με το στιβαρό νέο πλαίσιο και το χαμηλό κέντρο βάρους λόγω θέσης των μπαταριών κάνουν το EX30 πραγματικά απολαυστικό σε κάθε είδους δρόμο, είτε μέσα σε αστικό τοπίο είτε στο ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο.

Τα 272 ηλεκτρικά άλογα είναι πάντα εκεί να κάνουν την διαφορά σε ένα απαιτητικό προσπέρασμα ενώ και το 5,3″ για το 0-100 θυμίζει σούπερ σπορ αυτοκίνητα άλλων εποχών έστω και αν η τελική ταχύτητα περιορίζεται για προφανείς λόγους αυτονομίας στα 180 χλμ/ώρα.

Το ηλεκτρικό υπόβαθρο βοηθά τα μέγιστα στην δημιουργία ενός απόλυτα φιλικού και εύκολου στην καθημερινή χρήση αυτοκινήτου, με την άμεση απόκριση στο γκάζι να του δίνει έναν ευχάριστο σπιρτόζικο αέρα στην πόλη, όπου χάρη και στις μικρές διαστάσεις και την εξαιρετική ορατότητα είναι πραγματική απόλαυση.

Σε αυτό βοηθά και το ελαφρύ τιμόνι (υπάρχουν τρεις επιλογές για την αίσθησή του, χωρίς όμως αξιοσημείωτες διαφορές μεταξύ τους) το οποίο όμως έχει αρκετά καλή πληροφόρηση.

Στα συν και τα φρένα, που παρά το σύστημα ανάκτησης ενέργειας (όχι τόσο δυνατό όσο θα το θέλαμε για την πόλη) έχουν αρκετά καλή απόκριση στο πεντάλ, πράγμα σπάνιο για ηλεκτρικό αυτοκίνητο στις μέρες μας.

Σε γενικές γραμμές το EX30 αποδεικνύεται μία ευχάριστη έκπληξη στην οδήγηση, όντας ένα αυτοκίνητο με χαρακτήρα και προσωπικότητα, σε μια εποχή που όλα τα ηλεκτρικά αρχίζουν πλέον -και μάλλον αναπόφευκτα- να μοιάζουν μεταξύ τους και να μην προκαλούν κάποιου είδους συναισθηματικό δέσιμο με τον οδηγό τους.

Συμπερασματικά, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το EX30 είναι μία από τις κορυφώσεις της χρονιάς, όντας μία πρόταση με μεγάλη αξία, τόσο πραγματική όσο και συμβολική. Ως προς την πραγματική του αξία, ξεχωρίζουμε την υψηλή αισθητική και κατασκευαστική του προσέγγιση, το εξαιρετικό ηλεκτρικό του υπόβαθρο, την πληθώρα τεχνολογιών ασφάλειας και ψηφιακών παροχών και πάνω από όλα τον τρόπο με τον οποίο τα δένει όλα αυτά στο να δημιουργήσει ένα σύνολο απολαυστικό στην οδήγηση και επίκαιρο στα ζητούμενα της εποχής.

Δεν λείπουν κάποιες ενστάσεις (κυρίως για την πλήρη ψηφιοποίηση του σαλονιού και σε μικρότερο βαθμό για τους χώρους), όμως πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που υπερβαίνει όλα αυτά με έναν αφοπλιστικό και αδιαμφισβήτητο τρόπο.  Και μαζί με μία τιμή που ξεκινά από τις 30.173 ευρώ μετά την κρατική επιδότηση (από 28.173 ευρώ αν υπάρχει και απόσυρση) και σε συνδυασμό με ένα πληθωρικό πακέτο εγγυήσεων και after sales παροχών).

Τιμή πραγματικά εξαιρετική για ένα τέτοιο premium προϊόν, η οποία μάλιστα πλησιάζει -αν δεν αγγίζει ήδη- την τιμή αντίστοιχων μοντέλων με συμβατική τεχνολογία και κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Στην ουσία, το EX30 ανακεφαλαιώνει την μέχρι τώρα πορεία της Volvo στην ηλεκτροκίνηση και ανοίγει τους νέους δρόμους που θα ακολουθήσει η εταιρία αλλά και το σύνολο του ανταγωνισμού αν θέλει να προσεγγίσει ένα ευρύτερο κοινό στα ηλεκτρικά. Ένας game changer χωρίς αμφιβολία, σε μία εποχή που η ηλεκτροκίνηση για τους πολλούς αναζητούσε την πιο πλήρη και επώνυμη πρόταση για να προχωρήσει στην επόμενη ημέρα.

Τεχνικά χαρακτηριστικά – Volvo EX 30 RWD Extended RangeΚινητήρας: Ηλεκτροκινητήρας, σύγχρονος μόνιμου μαγνήτηΙσχύς, ροπή: 272 PS, 343 NmΜετάδοση: Στους πίσω τροχούςΧωρητικότητα μπαταρίας: 69  (net: 64) kWhΦορτιστής: 22 kW (AC), 153 kW (DC)Κιβώτιο: Αυτόματο μίας σχέσηςΕπιτάχυνση 0-100 km/h: 5,3 secΤελική ταχύτητα: 180 km/hΜέση κατανάλωση (εργοστασιακή/ δοκιμής): 17,0 / 19,6 kWh/100 kmΑυτονομία (εργοστασιακή/ δοκιμής): 475 /350 km.Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 4.233 × 1.837 × 1.555 mmΜεταξόνιο: 2.650 mmΒάρος: 1.830 kgΧώρος αποσκευών: 318 + 7/ (904) ltΤιμή: Από 44.566 ευρώ (από 35.566 με την επιδότηση του “Κινούμαι Ηλεκτρικά 3”)