Η βρετανική οργάνωση Which? υποστηρίζει ότι το air fryer σας μπορεί να σας κατασκοπεύει και να μοιράζεται τα δεδομένα σας με τρίτους για σκοπούς μάρκετινγκ. Τα ίσως όχι και τόσο αναπάντεχα ευρήματα από τον οργανισμό είναι ότι οι έξυπνες συσκευές γενικά επιδίδονται σε παρακολούθηση των ιδιοκτητών τους και ότι η συλλογή δεδομένων συχνά υπερβαίνει «κατά πολύ» τα απαραίτητα για τη λειτουργία του προϊόντος.
Παρόλο που η Which? είναι ένας βρετανικός οργανισμός, μια εξ ολοκλήρου θυγατρική της Ένωσης Καταναλωτών, τα συμπεράσματά τηςλογικά θα ισχύουν εξίσου και για τις συσκευές που πωλούνται σε άλλες χώρες. Δοκιμάζοντας προϊόντα τεσσάρων κατηγοριών, η οργάνωση ανακάλυψε ότι και τα τρία air fryers που εξέτασε ήθελαν την άδεια να καταγράφουν ήχο στο smartphone του χρήστη, χωρίς συγκεκριμένο λόγο.
Η μία ήθελε να γνωρίζει το φύλο και την ημερομηνία γέννησης κατά τη δημιουργία ενός λογαριασμού ιδιοκτήτη, ενώ η εφαρμογή της Xiaomi που συνδέεται με το air fryer βρέθηκε να συνδέεται με trackers από το Facebook, το Pangle (το διαφημιστικό δίκτυο του TikTok for Business) και τον κινεζικό τεχνολογικό γίγαντα Tencent.
Τα air fryers των εταιρειών Aigostar και Xiaomi έστειλαν τα προσωπικά δεδομένα του ιδιοκτήτη σε servers στην Κίνα, κάτι που βέβαια επισημαίνεται στην ειδοποίηση απορρήτου, αλλά και πάλι αναρωτιέται κανείς για ποιο λόγο να συμβαίνει αυτό.
Οι άλλες κατηγορίες hardware που εξέτασε το Which? ήταν τα smartwatches, τα έξυπνα ηχεία και οι έξυπνες τηλεοράσεις. Η ανάλυσή της για τα έξυπνα ηχεία επαίνεσε το Amazon Echo για την προσφορά της δυνατότητας να παραλείπονται διάφορα αιτήματα για κοινή χρήση δεδομένων. Ωστόσο, απαιτείται λογαριασμός Amazon ή Google για τη χρήση του Echo Pop ή του Nest Mini, και ενώ αυτά διαθέτουν trackers που οι ερευνητές περίμεναν να δουν, οι χρήστες δεν μπορούν να τα αποκλείσουν επιλεκτικά.
Το Which? αναφέρει ότι το φορητό ηχείο και η εφαρμογή Bose Home Portable ζήτησαν τις λιγότερες εκ των προτέρων άδειες χρήσης στο smartphone, αλλά διαπιστώθηκε ότι είναι “γεμάτο με trackers”, συμπεριλαμβανομένων του Facebook, της Google και της εταιρείας ψηφιακού μάρκετινγκ Urbanairship.
Σχετικά με τα smartwatches, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα δύο διαθέσιμα από το Amazon – Kuzil και WeurGhy – είναι ουσιαστικά το ίδιο προϊόν. Αυτά απαιτούσαν τη συγκατάθεση απορρήτου για να λειτουργήσουν, λειτουργώντας μόνο ως απλό ρολόι εάν η συγκατάθεση απορριφθεί.
Το Huawei Watch Ultimate απαιτεί επίσης τη συγκατάθεση απορρήτου για να λειτουργήσει σωστά και ζήτησε όχι λιγότερες από εννέα «επικίνδυνες» άδειες πρόσβασης στο smartphone. Αυτές ορίζονται από το Which? ως εκείνες που παρέχουν εμπιστευτική πρόσβαση σε ορισμένες λειτουργίες του smartphone, συμπεριλαμβανομένης της ακριβούς θέσης, της δυνατότητας καταγραφής ήχου, της πρόσβασης σε αποθηκευμένα αρχεία και της δυνατότητας να βλέπεις όλες τις άλλες εγκατεστημένες εφαρμογές.
Το Which? αναφέρει ότι οι έξυπνες τηλεοράσεις είναι «γεμάτες διαφημίσεις και διψούν για δεδομένα χρήστη». Διαπίστωσε ότι οι τηλεοράσεις Hisense και Samsung απαιτούσαν έναν ταχυδρομικό κώδικα κατά την εγκατάσταση, αν και οι δύο εταιρείες δήλωσαν ότι αυτό γινόταν μόνο για τον εντοπισμό του περιεχομένου. Η Samsung ισχυρίστηκε ότι η παροχή ταχυδρομικού κώδικα δεν ήταν υποχρεωτική, αλλά οι ερευνητές αναφέρουν το αντίθετο.
Η εφαρμογή TV της Samsung για smartphones ζήτησε επίσης οκτώ «επικίνδυνες» άδειες, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας να βλέπει όλες τις άλλες εγκατεστημένες εφαρμογές. Η εφαρμογή της Hisense δεν φαινόταν να συνδέεται με κανέναν tracker, ενώ η Samsung και η LG συνδέθηκαν με αρκετούς από αυτούς, συμπεριλαμβανομένων του Facebook και της Google.
Όλες οι συσκευές που δοκιμάστηκαν ήθελαν να γνωρίζουν την ακριβή τοποθεσία του χρήστη, διαπίστωσαν οι ερευνητές.
«Η έρευνά μας δείχνει πώς οι κατασκευαστές έξυπνης τεχνολογίας και οι εταιρείες με τις οποίες συνεργάζονται είναι σήμερα σε θέση να συλλέγουν δεδομένα από τους καταναλωτές και αυτό συχνά γίνεται με ελάχιστη ή καθόλου διαφάνεια», δήλωσε ο συντάκτης του περιοδικού Which?, Harry Rose.