H νέα γενιά άρχισε να αναζητά κι άλλους τρόπους γνωριμιών, πέρα από τις… 8.000 εφαρμογές που κυκλοφορούν στο Διαδίκτυο – Τελευταία τρακάρουν τα καρότσια του σούπερ μάρκετ κοιτώντας τον άλλον στα μάτια
Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Αν και αρχικά ξεκίνησε δειλά από τις πανεπιστημιουπόλεις των ΗΠΑ, όπου οι χρήστες έπρεπε να κατεβάσουν την εφαρμογή για να μπουν στα πάρτυ των αδελφοτήτων τους, το Tinder έγινε ταυτόσημο του σύγχρονου τρόπου επικοινωνίας, φτάνοντας να έχει 6,1 εκατομμύρια μηνιαίες λήψεις τον μήνα, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων Statista.
Ο λόγος είναι ένας: η αμεσότητά του.
Ο χρήστης δημιουργεί το προφίλ του, εισάγει βασικές για εκείνον πληροφορίες, που σε διαφορετική περίπτωση θα χρειάζονταν τουλάχιστον δύο ραντεβού για να ειπωθούν, επιλέγει φωτογραφίες του, τις ερωτικές του προτιμήσεις και αν είναι πρόθυμος να μπει σε σχέση ή αν απλά αναζητά κάτι περιστασιακό.
Οταν το προφίλ του δημοσιοποιείται, τότε ανοίγεται μπροστά του ένας ατελείωτος μπουφές με πιθανούς συντρόφους, κομμένους και ραμμένους στις προτιμήσεις του. Τώρα, ακολουθεί το πιο εύκολο, για ορισμένους, στάδιο της διαδικασίας: η δεξιά ή αριστερή κύλιση της οθόνης (swipes). Αν σου αρέσει το άτομο που βλέπεις στην οθόνη και θες να συνδεθείς μαζί του, τότε πολύ απλά σέρνεις με το δάχτυλό σου προς τα δεξιά, διαφορετικά προς τα αριστερά και συνεχίζεις στο επόμενο προφίλ.
Η διαδικασία αυτή μπορεί να γίνει όσες φορές θέλει κανείς, χωρίς περιορισμούς. Από ένα σημείο και έπειτα μάλιστα, όλα καταλήγουν στο πόσο ελκυστικό είναι το άτομο που εμφανίζεται στην οθόνη μας, χωρίς να χρειάζεται καν να διαβάσουμε λεπτομέρειες και χωρίς κανέναν ηθικό δισταγμό για την απόρριψη που πρόκειται να προσφέρουμε.
Αυτή η ταχύτητα αλλά και ευκολία με την οποία μας επιτρέπει το Tinder να δρούμε είναι που το καθιστούν την κορυφαία εφαρμογή γνωριμιών, με πάνω από 75 εκατομμύρια μηνιαίους χρήστες παγκοσμίως, σύμφωνα με το Business of Apps.
Πέρα και πίσω όμως από τη διασκεδαστική νότα που θέλει η εφαρμογή να προσδώσει στη λειτουργία της, με τα χαρούμενα γραφικά που πλαισιώνουν τα προφίλ των χρηστών της, κρύβεται μια βασική διαπίστωση για τη δημοφιλία της.
Οι γρήγορες επιλογές που μας προσφέρει ταιριάζουν απόλυτα στον τρόπο ζωής μας. Ενας τρόπος που δεν μας αφήνει και πολλά περιθώρια για παραδοσιακό φλερτ, είτε λόγω έλλειψης χρόνου, είτε επειδή πλέον συνηθίσαμε η οθόνη να είναι το βασικό εργαλείο επικοινωνίας μας.
Ισως γιατί προσφέρει κάποιου είδους προστασία, σαν ένα τζάμι ασφαλείας απέναντι τις ανθρώπινες σχέσεις μας.
Οι Ελληνες
Στην περίπτωση της Ελλάδας το φλερτ μέσα από την οθόνη έχει εξίσου μεγάλη απήχηση, κυρίως στο νεανικό κοινό. Ωστόσο παρατηρείται ότι αν και το Tinder είναι διαδεδομένο στη χώρα μας, δεν μπορεί να ξεπεράσει σε δημοτικότητα το Instagram.
Η εφαρμογή αυτή αποτελεί το βασικό μέσο ανταλλαγής μηνυμάτων των Ελλήνων, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Reuters Institute, με πάνω από το μισό ποσοστό του πληθυσμού μας να τη χρησιμοποιεί για κάθε είδους επικοινωνία, αλλά και ενημέρωση.
Η χρήση του βέβαια την τελευταία δεκαετία δεν περιορίζεται αποκλειστικά στις δύο προαναφερθείσες λειτουργίες.
Το Instagram έχει μετασχηματιστεί πλέον σε ένα από τα πιο σημαντικά εργαλεία ανάδειξης του εαυτού μας (κάτι σαν ψηφιακή βιτρίνα), που πέρα από τους πολλούς σκοπούς που υπηρετεί, βοηθάει και στην εύρεση και επικοινωνία με ένα πιθανό ερωτικό ταίρι.
Κάπως έτσι, το «μου δίνεις το Instagram σου;» έχει πλέον αντικαταστήσει πλήρως το «μπορώ να έχω το τηλέφωνό σου;».
Ενα like μπορεί να φέρει τόσα βαριά νοήματα που να χρειάζονται πολύωρες, φιλικές συζητήσεις για να αναλυθούν, ενώ ο χρόνος ανταπόκρισης κάποιου στα μηνύματα μιας συνομιλίας μας αποτελεί ξεκάθαρη ένδειξη για το αν και πόσο μας θέλει.
Ολες οι αλληλοεπιδράσεις μας εντός της εφαρμογής μετατρέπονται ξαφνικά σε ψηφιακές χειρονομίες που καθρεφτίζουν το τι ακριβώς αναζητούμε ερωτικά.
Ψηφιακά love stories
Μπορούμε να βρούμε τον έρωτα μέσα από την οθόνη; Υπάρχουν ήδη ζευγάρια που θα απαντήσουν καταφατικά. Η γνωριμία τους προήλθε μέσα από κάποια εφαρμογή γνωριμιών ή το Instagram και εξελίχθηκε σε κάτι πολύ παραπάνω από likes και συνοπτικές συνομιλίες.
Αυτό βέβαια είναι η εξαίρεση και όχι ο κανόνας, καθώς όσο εύκολη και αν είναι η περιήγησή μας στις εφαρμογές γνωριμιών, αυτές δεν παύουν να υστερούν στον πιο βασικό κανόνα του φλερτ: την ανθρώπινη επαφή.
Μπορεί λοιπόν οι εφαρμογές να αποτελούν ένα εργαλείο που μας βοηθάει να γνωρίσουμε πιθανές επιλογές ερωτικών συντρόφων και να πάρουμε την άμεση ικανοποίηση ότι αρέσουμε, αλλά στο τέλος της ημέρας, έπειτα από όλο αυτό το αέναο ψάξιμο, μας αφήνουν απλά εξαντλημένους.
Για κάθε χαριτωμένο μήνυμα που μας κάνει να χαιρόμαστε υπάρχουν δεκάδες αδιέξοδες συνομιλίες που μας αφήνουν να αναρωτιόμαστε για τις γωνίες της selfie μας και τις επιλογές των emoji μας.
Η μελέτη της Pew Research του 2022 διαπίστωσε ότι πάνω από το 40% των νεαρών ενηλίκων αισθάνεται συναισθηματικά φορτισμένο από τις εφαρμογές γνωριμιών. Κάπως έτσι αποδεικνύεται ότι συνειδητοποιούμε αργά και σταθερά πως το να κάνουμε ατελείωτα swiping ενώ καθόμαστε με τη φόρμα στον καναπέ μας δεν οδηγεί ακριβώς στο είδος των ιστοριών αγάπης που θέλουμε να διηγούμαστε στα εγγόνια μας.
Οι ανανάδες εν δράση
Μέσα στην κούραση που δημιουργεί αυτός ο ατελείωτος μπουφές διαδικτυακού ρομαντισμού και απόρριψης, τα πράγματα φαίνεται πως αλλάζουν ξανά. Ηθικοί αυτουργοί οι νέοι, οι οποίοι φαίνεται πως κάνουν τώρα κάτι αναπάντεχο: φλερτάρουν ο ένας τον άλλον στην πραγματική ζωή.
Ακριβώς, το πρόσωπο με πρόσωπο φλερτ επιστρέφει και ποιος ηγείται αυτής της εκπληκτικής τάσης; Οι ανανάδες. Ναι, καλά διαβάσατε, οι ανανάδες.
Ως απάντηση στη διαδικτυακή, ερωτική εξουθένωση, η γενιά Z αφήνει κάτω τα τηλέφωνα και επιλέγει να γνωρίσει το πιθανό ταίρι με τον παλιομοδίτικο τρόπο: κοιτώντας το στα μάτια και κάνοντας από κοντά αυτή την αμήχανη, πρώτη κουβέντα.
Ενα από τα πιο εντυπωσιακά σύμβολα αυτής της αλλαγής στην επικοινωνία είναι η αυξανόμενη «τάση του ανανά» στην Ισπανία, εκεί όπου οι άνθρωποι χρησιμοποιούν το φρούτο αυτό ως μέσο για τη σηματοδότηση του ρομαντικού ενδιαφέροντος σε δημόσιους χώρους.
Η τάση ξεκίνησε στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ Mercadona, όπου οι πελάτες άρχισαν να τοποθετούν ανάποδα ανανάδες στο καρότσι τους και ύστερα να περιφέρονται στον διάδρομο με τα κρασιά. Μόλις κάποιος εντοπίσει το πιθανό του ταίρι, παίρνει φόρα και κουτουλάει το καρότσι του στο καρότσι του άλλου, ξεκινώντας μια διά ζώσης αλληλεπίδραση.
Φυσικά, υπάρχουν διαφορετικές επιλογές ανάλογα με τι είναι αυτό που ο καθένας ψάχνει στον ερωτικό του σύντροφο. Ενα μαρούλι, για παράδειγμα, αρκεί για να υποδηλώσει ότι θέλουμε one night stand και ένα πακέτο φακές τη μακροχρόνια, σοβαρή σχέση.
Αυτή η τάση, που ξεκίνησε οργανικά από τον διάδρομο ενός καταστήματος, έχει πλέον γιγαντωθεί, με το κοινό να συρρέει σωρηδόν σε πολυκαταστήματα – τα οποία φυσικά βλέπουν τα έσοδά τους να ανεβαίνουν. Σε κάποιες περιπτώσεις, μάλιστα, χρειάζεται η επέμβαση της αστυνομίας για την επαναφορά της τάξης.
Πλέον, ο «ταπεινός» ανανάς που ξεκίνησε ως μια σχεδόν χιουμοριστική χειρονομία μετατρέπεται σε ένα κοινωνικό φαινόμενο το οποίο εξαπλώνεται σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Ισπανίας και βάζει πλώρη για την υπόλοιπη Ευρώπη.
Νέοι κανόνες
Είτε φύγει είτε παραμείνει, η τάση του ανανά δεν είναι τίποτα παραπάνω από μια κοινωνική αντίδραση που καθρεφτίζει την ανάγκη για αλλαγή των δεδομένων στον τρόπο που επικοινωνούμε.
Αν και τα τελευταία 20 χρόνια το Facebook, το Instagram και οι εφαρμογές γνωριμιών έχουν γίνει αναπόσπαστα κομμάτια της καθημερινότητάς μας, παρατηρείται ότι πλέον η διάθεση του κοινού προς αυτά διαφοροποιείται ριζικά.
Μέσα λοιπόν σε μια εποχή όπου η Τεχνητή Νοημοσύνη προσφέρει ανεξάντλητες δυνατότητες για επικοινωνία στον χρήστη της, από τη δημιουργία εικονικών συντρόφων έως τη διαδικτυακή συνομιλία με chatbots που έχουν τη φωνή και την όψη οποιουδήποτε επιθυμούμε, οι άνθρωποι γυρνούν πίσω στα βασικά. Οι νέοι ανακαλύπτουν ξανά τις χαρές της προσωπικής επαφής, αυτής που η ανθρωπότητα απολάμβανε για αιώνες. Η διά ζώσης συνάντηση με κάποιον μοιάζει πλέον λιγότερο πιεστική και χώροι όπως καφετέριες, πάρκα ή διεξαγωγής πάρτυ μετατρέπονται ξανά σε δεξαμενή γνωριμιών.
Παρόλο που οι εκτιμήσεις θέλουν τα dating apps να φτάνουν τους 452 εκατομμύρια χρήστες μέχρι το 2028, σύμφωνα με τη Statista, η επιθυμία για πιο αυθεντικές συνδέσεις είναι αδιαμφισβήτητη. Αυτό αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι η μητρική εταιρεία του Tinder, Match Group αποκάλυψε ξανά πτώση 8% στον αριθμό χρηστών της για το 2024.
Η τέχνη του φλερτ, έτσι, επιστρέφει σταδιακά στις ρίζες της και γίνεται ξανά μια αυθόρμητη και αναζωογονητικά αληθινή διαδικασία. Είτε λόγω της τεχνολογικής μας υπερφόρτωσης είτε εξαιτίας της έμφυτης ανάγκης μας για επαφή, που καταπιέστηκε τόσο στα χρόνια της πανδημίας, οι άνθρωποι φαίνεται να αντιλαμβανόμαστε ότι μερικά πράγματα είναι απλά καλύτερα όταν γίνονται από κοντά.
Ειδήσεις σήμερα:
Βαλένθια – Πλημμύρες: «Παγιδευτήκαμε σαν τα ποντίκια» – Οι τρεις λόγοι που προκάλεσαν την τραγωδία στην Ισπανία
Ευτυχισμένος στις φαβέλες ο Αντριάνο – Τα βίντεο που δείχνουν τον «Αυτοκράτορα» να περνάει χρόνο με την παρέα του
Κυριάκος Μητσοτάκης – Αντώνης Σαμαράς – Κώστας Καραμανλής: Το «ραντεβού» στο Ίδρυμα Καραμανλή εν μέσω «παγωμάρας»
Content snippet: CookieBar