Αν ψάχνετε για ένα αυτοκίνητο που μπορεί να τα κάνει όλα και με τον πιο εθιστικό τρόπο, ίσως να μην χρειαστεί να ψάξετε πέρα από το Formentor VZ.
Ωραία λοιπόν! Μοιάζει να τα είπαμε όλα, να έχουμε φτάσει σε ένα σημείο που τίποτα πια δεν μας κάνει εντύπωση. Μπορείτε να βάλετε στο γκαράζ σας αυτοκίνητο που κάνει το 0-100 πιο γρήγορα από Formula 1, μπορείτε να μιλάτε για εκατοντάδες άλογα σαν να είναι στραγάλια, να ακούτε για αυτοκίνητα-ΙΚΕΑ που δεν θα χρειάζεται να οδηγείτε.
Ώπα! Ας κάνουμε εδώ μια στάση. Και ας μιλήσουμε για πραγματικά αυτοκίνητα. Για αυτοκίνητα κουβαλούν πίσω τους μια παράδοση δεκαετιών. Για αυτοκίνητα που μιλούν στο συναίσθημα με τους παλιούς καλούς τρόπους. Για αυτοκίνητα που μπορούν να σε κάνουν να μην θέλεις να σταματήσεις να οδηγείς όχι μέσα σε αποστειρωμένα τετράτροχα ΙΖΟΛΑ αλλά σε μηχανήματα με ψυχή. Ας μιλήσουμε λοιπόν για το CUPRA Formentor VZ.
Για την CUPRA τα έχουμε ξαναπεί. Είναι ίσως το πιο επιτυχημένο παράδειγμα βιομηχανικής ευγονικής. Εκεί που άλλοι ψάχνονται με εξαγορές, με μάρκες που έχουν μπερδευτεί σε τηλεοπτικές «οικογενειακές ιστορίες» και εταιρικά δράματα, οι Ισπανοί δεν είχαν μόνο την έμπνευση. Αλλά είχαν και την θέληση να κάνουν αυτό που έπρεπε.
Η CUPRA κατάφερε όχι μόνο να απογαλακτιστεί από τη SEAT, αλλά και να βρει αυτό που όλοι ψάχνουν εναγωνίως (και με τους ισολογισμούς τα τάρταρα): να αποκτήσει χαρακτήρα. Να είναι μια μάρκα που όλοι πλέον έχουν κατατάξει σε έναν ειδικό χώρο στο χάρτη της αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία φτιάχνει αυτοκίνητα τα οποία είναι άμεσα αναγνωρίσιμα. Και -το κυριότερο- με πολλά και σημαντικά ταλέντα, είτε αυτό αφορά τα ηλεκτρικά της, είτε τα συμβατικά.
Το Formentor υπήρξε ο ακρογωνιαίος λίθος αυτής της πορείας. Ϋπήρξε το πρώτο και πιο χαρακτηριστικό βήμα της ανεξαρτητοποίησης της μάρκας. Και έκανε αμέσως ξεκάθαρο σε όλους ότι η CUPRA, όχι μόνο ήρθε για να μείνει, αλλά έχει και πολλά να πει.
Όμορφο και δυναμικό, με πρακτικό στιλ αλλά και ξεκάθαρο σπορ χαρακτήρα, το Formentor υπήρξε από την πρώτη στιγμή το αγαπημένο SUV όλων όσων βάζουν την χαρά της οδήγησης πάνω από όλα.
Μέσα στο 2024, η CUPRA προχώρησε σε μία αισθητική και τεχνολογική αναβάπτιση του Formentor, με διπλό στόχο. Αφ’ ενός να το εντάξει ακόμα περισσότερο στην αισθητική της μάρκας, όπως αυτή έχει αρχίσει να διαμορφώνεται στην ηλεκτρική της γκάμα. Και αφ’ ετέρου να προχωρήσει σε μία τεχνολογική ενημέρωση των ψηφιακών και τεχνολογικών παροχών, ώστε να παραμείνει επίκαιρο και σε αυτόν τον τομέα.
Το νέο CUPRA Formentor συνεχίζει την αρχική προσέγγιση της εταιρείας που αποδείχτηκε αρκετά επιτυχημένη και με πολλά βραβεία. Φέρνει όμως στο προσκήνιο την ανανεωμένη σχεδιαστική γλώσσα του CUPRA με πιο αιχμηρά και δυναμικά στοιχεία.
Το μπροστινό μέρος διαθέτει σχήμα μύτης-καρχαρία, τριγωνικά φωτιστικά σώματα LED και μια μεγάλη κάτω εισαγωγή αέρα. Το λογότυπο CUPRA βρίσκεται σε περίοπτη θέση στο καπό πάνω από την μπροστινή μάσκα.
Η έκδοση VZ περιλαμβάνει προβολείς LED matrix με τρία φωτιζόμενα τρίγωνα, προσθέτοντας μια πιο δυναμική και μοντέρνα εμφάνιση.
Το πλευρικό προφίλ του Formentor αναδεικνύει το σπορτίφ χαρακτήρα του, με αναλογίες που δένουν άψογα με τις πανέμορφες ζάντες των 19 ιντσών. Τα βαθιά περιγράμματα του αμαξώματος και οι πλευρικές πτυχώσεις ενισχύουν την αίσθηση της κίνησης και του σπορ χαρακτήρα.
Στο πίσω μέρος, τα πίσω φώτα LED από άκρη σε άκρη διαθέτουν ένα κεντρικό φωτιζόμενο λογότυπο και μια πίσω πόρτα σε σχήμα V που τονίζει το έμβλημα CUPRA. Ένας πίσω αεροδυναμικός διαχύτης καθώς και τα μεγάλα τελικά της εξάτμισης και η ένδειξη VZ για τους μυημένους, υποδεικνύουν ότι κάτι πολύ διαφορετικό και «άγριο» συμβαίνει με το συγκεκριμένο CUPRA.
Παρά τις αλλαγές που έχουν γίνει, οι εξωτερικές διαστάσεις παραμένουν όμοιες με το απερχόμενο μοντέλο (μήκος 4,45 μ., πλάτος 1,84 μ., ύψος 1,52 μ.), όπως και το μεταξόνιο που διατηρείται στα 2.679 χλστ.
Περνώντας στο σαλόνι, η ισπανική εταιρεία έδωσε μεγάλη έμφαση στην αναβάθμιση των παρεχόμενων ψηφιακών υπηρεσιών και στην βελτίωση της αίσθησης ποιότητας που αποπνέει η καμπίνα του ανανεωμένου Formentor.
Τον διαφορετικό χαρακτήρα αυτής της έκδοσης αναδεικνύουν τα πολύ όμορφα μπάκετ καθίσματα κατασκευασμένα από ανακυκλωμένο υλικό, τα οποία στηρίζουν άψογα το σώμα και δημιουργούν μία «πολεμική» θέση οδήγησης.
Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων συνδυάζεται με τη νέα μεγάλη οθόνη ενημέρωσης και ψυχαγωγίας 12,9 ιντσών με νέο λογισμικό και καλύτερη διαχείριση των μενού και των λειτουργιών. Παραμένουν όμως οι επιφάνειες αφής για την ρύθμιση του κλιματισμού και του ήχου, κάτι που μάλλον δεν είναι τόσο λειτουργικό όσο χρειάζεται.
Η συνδεσιμότητα είναι απρόσκοπτη με το σύστημα Wireless Full Link, που επιτρέπει την ενσωμάτωση των Apple CarPlay και Android Auto για πρόσβαση σε χάρτες, μουσική και άλλα.
Υπάρχει θέση ασύρματης φόρτισης που υποστηρίζει γρήγορη φόρτιση έως 15W. Επιπλέον, η εφαρμογή My CUPRA App επιτρέπει τον απομακρυσμένο έλεγχο διαφόρων λειτουργιών του οχήματος, όπως ο κλιματισμός, η διαχείριση της μπαταρίας και το κλείδωμα.
Το CUPRA Formentor περιλαμβάνει επίσης μια σουίτα προηγμένων συστημάτων υποστήριξης οδηγού (ADAS) μεταξύ των οποίων το Predictive Adaptive Cruise Control, το Travel Assist, το Side and Exit Assist και το Emergency Assist.
Η γκάμα των προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης οδηγού ενισχύεται με την ενσωμάτωση επτά αερόσακων, συμπεριλαμβανομένου ενός στάνταρ μπροστινού κεντρικού αερόσακου.
Ως τυπικό SUV, το Formentor VZ έχει επίσης και την διάσταση της πρακτικότητας. ΟΙ χώροι είναι άκρως ικανοποιητικοί για τέσσερις επιβάτες, ενώ και το πορτ-μπαγκάζ των 420 λίτρων είναι τόσο-όσο για να μην γκρινιάξει η σύζυγος και να είναι όλοι ικανοποιημένοι.
Κάτω από το εμπρός καπό βρίσκεται ο δίλιτρος TSI που όπως και στη νέα γενιά του Golf R αποδίδει 333 ίππους, 23 περισσότερους από τους 310 της προηγούμενης έκδοσης και 420 Nm ροπής (από 400 Nm).
Πρόκειται για ένα μοτέρ δοκιμασμένο στο χρόνο και με εξαιρετικά χαρακτηριστικά απόδοσης, το οποίο βελτιώνει σε αυτή τη νέα έκδοση ελαφρά τις επιδόσεις (το 0-100 χλμ/ώρα στα 4,8 δευτερόλεπτα) και προσθέτει μία έξτρα ώθηση κυρίως στις χαμηλές και μεσαίες στροφές χάρη σε κάποιες νέες ρυθμίσεις και αλλαγές που έχουν γίνει στο τούρμπο.
Η κίνηση μεταδίδεται στους τέσσερις τροχούς μέσω ενός κιβωτίου επτά σχέσεων διπλού συμπλέκτη, με διάφορα προγράμματα οδήγησης, μεταξύ των οποίων και εκείνο με την ένδειξη CUPRA, όπου απελευθερώνεται όλο το δυναμικό του συστήματος κίνησης (κινητήρας, κιβώτιο, ανάρτηση, τιμόνι και βέβαια ο ήχος από τις εξατμίσεις).
Η συγκεκριμένη έκδοση, χάρη στην ύπαρξη ενός ηλεκτροϋδραυλικού κατανομέα της ροπής στον πίσω άξονα, με δύο ανεξάρτητους συμπλέκτες σε κάθε τροχό (torque splitter το ονομάζουν στο γκρουπ VW), παρέχει την δυνατότητα στο Formentor για «άλλα κόλπα».
Η δυνατότητα ελεγχόμενης παροχής της ροπής ανεξάρτητα στον κάθε πίσω τροχό επιτρέπει στην λειτουργία Drift Mode το γλίστριμα του πίσω μέρους, και το παιχνίδι με παντιλίκια όπου και όταν οι συνθήκες το επιτρέπουν.
Όσον αφορά τα φρένα, το Formentor VZ είναι εξοπλισμένο με αναβαθμισμένα φρένα Akebono με δαγκάνες έξι εμβόλων (375mm x 36mm), τα οποία έχουν εξαιρετική αίσθηση και δείχνουν να αντέχουν στην σκληρή χρήση ακόμα και σε ένα track day.
Στον δρόμο, το γρήγορο Formentor είναι από εκείνες τις περιπτώσεις που οι υποσχέσεις που αφήνουν η σχεδίαση και οι τεχνικές προδιαγραφές αποδεικνύονται υποδεέστερες από αυτό που πραγματικά μπορεί να σου δώσει το αυτοκίνητο. Φοράς τα υπέροχα καθίσματα, τραβάς κοντά το τέλειο τιμόνι, πατάς το κουμπί να ξυπνήσει ο κινητήρας και το γλέντι αρχίζει.
Το μενού έχει από όλα. Μπορείς να βάλεις τα καθισματάκια Isofix, να φορτώσεις πάνες, μάνες και το μισό Jumbo και να στριμωχτείς στο «Ταλαιπωρία Express” για την παραλία του Αυγούστου, χωρίς να νιώσεις ότι σου λείπουν οι χώροι ή η διάθεση για εκδρομική ατμόσφαιρα.
Μπορείς να κινηθείς στην πόλη, να πηγαίνεις ως ιεραπόστολος στην μποτιλιαρισμένη Αθηναϊκή Ριβιέρα ή ως αμαρτωλός στα φανάρια, μπορείς να πηγαίνεις στην δουλειά κάνοντας τον γύρο της Πεντέλης ή μπορείς να κάνεις κοπάνα από την δουλειά για ένα πάνω-κάτω στο Σούνιο, μπορείς εκείνο, μπορείς το άλλο…
Και όταν νιώσεις την ανάγκη να ξεκολλήσεις από τον Atarax καναπέ και τη ρουτίνα της ημέρας, αυτό εδώ το Formentor θα σε περιμένει να σε πάρει από το χέρι για βραδιές οδηγικής ακολασίας.
Οι 333 ίπποι, αν και δεν εντυπωσιάζουν πια με τα κινεζικά και άλλα ηλεκτρικά ντιβανομπαούλα,, είναι εκεί ακμαίοι και ζωντανοί να μας θυμίζουν όλα όσα ζήσαμε με εκκεντροφόρους και βαλβίδες. Το μοτέρ έχει ζωντανέψει αρκετά (ακόμα περισσότερο στα σπορ προγράμματα), έχει αποκτήσει πιο πολλά «καρύδια» ιδίως στις μεσαίες, καθαρίζει ψηλά και βγάζει χαρακτήρα. Θα θέλαμε κάτι παραπάνω σε ήχο από την εξάτμιση, όμως ας όψονται οι κανονισμοί της Ε.Ε. (και να μην πεινάσουν και οι after market εταιρείες).
Το ασύλληπτο πλαίσιο είναι πάντως όλα τα λεφτά. Παρά την αυξημένη απόσταση από το έδαφος, συνεχώς ξεχνάς ότι βρίσκεσαι σε ένα -τύποις- SUV και πάντα νιώθεις ότι οδηγείς ένα χαμηλό και καθαρόαιμο σπορ hatchback. Υπό έντονη πίεση θα δείξει λίγο αυξημένες κλίσεις και θα υπενθυμίσει τα όρια που θέτει το μέγεθος και το βάρος του, όμως και πάλι, είναι τόσο ομοιογενές που θα σε καταπλήξει.
Η ανάρτηση είναι και αυτή ένας ιδανικός συνδυασμός ανάμεσα στην ανάγκη για καθημερινή χρήση και την ακρίβεια που απαιτεί η σπορ πλευρά του αυτοκινήτου. Το στάνταρ Dynamic Chassis Control (DCC) με τα ρυθμιζόμενα αμορτισέρ κάνει εξαιρετική δουλειά στο να μην κουράζει στο survivor από τις αθηναϊκές λακκούβες και την ίδια στιγμή είναι όσο σφιχτό απαιτεί μία σβέλτη βόλτα με συνεχή διαδοχή στροφών και ανάγκη για πλήρη έλεγχο του body roll στις αλλαγές πορείας.
Στρίβει με απίστευτη ωριμότητα και σιγουριά, γλιστρά εντελώς προβλέψιμα και cool, αλλάζει τρόπους ανάλογα με το πως θέλεις να το βάλεις στην στροφή (θα πάει και με τα τέσσερα αν ξέρεις τον τρόπο και έχεις πλήρη επίγνωση των χιλιομέτρων που «μαζεύει» χωρίς να το πάρεις χαμπάρι).
Το εξαιρετικό σε αίσθηση τιμόνι σε πληροφορεί ανά πάσα στιγμή για το τι κάνεις και το τι πρέπει να διορθώσεις, ενώ και τα ενισχυμένα φρένα θα κρατήσουν την ψυχή πριν φθάσει στο στόμα, όντας αποτελεσματικά ακόμα και αν ο ενθουσιασμός ξεφύγει.
Για κατανάλωση και τέτοια… ταπεινά ας μη μιλήσουμε σοβαρά δεν έχει και τόση σημασία (βλέπεις δύσκολα κάτω από 10 λίτρα, συνήθως είσαι κάπου στα 12 λίτρα/100 χιλιόμετρα και ανεβαίνει…),. Και για το κολπάκι με το drift χρειάζεται αρκετή εξοικείωση για να επιτευχθεί, διάβασμα και ειδικοί χειρισμοί για να κρατήσει και αρκετά λεφτά στο πορτοφόλι για να πληρώνετε λάστιχα τα οποία ζορίζονται πολύ περισσότερο από ένα τυπικό πισωκίνητο για να κάνουν αυτό το τρικ.
Το ό,τι όμως υπάρχει και αυτή η δυνατότητα προσθέτει ακόμα περισσότερους πόντους σε ένα αυτοκίνητο που ήδη έχει κάνει κλικ σε όλα τα κουτάκια ενός σύγχρονου καταναλωτή που θέλει να στείλει ένα -ίσως το τελευταίο- ερωτικό γράμμα προς την σπορ οδήγηση.
Συνοψίζοντας, το γρήγορο Formentor VZ είναι ένα αυτοκίνητο που τιμά την παράδοση δεκαετιών της αυτοκινητοβιομηχανίας όπως την γνωρίσαμε μέχρι σήμερα. Είναι ένα αυτοκίνητο που ξεχειλίζει από ψυχή και συναίσθημα, μία μηχανή έτοιμη να προσφέρει εμπειρίες που θα σας συνοδεύουν για μια ζωή.
Το σημαντικό είναι ότι με ένα και μόνο αυτοκίνητο έχετε στην διάθεσή σας ένα πολυεργαλείο, άκρως αποτελεσματικό σε ότι του ζητηθεί. Έχει χώρους και πρακτικές λύσεις για τις διακοπές με την οικογένεια. Έχει την διάσταση του SUV που -έστω και με αρκετή προσοχή- θα σε μεταφέρει και πέρα από την άσφαλτο.
Και όταν βρεθείτε οι δυο σας, μπορεί να ξεσηκώσει κάθε σου κύτταρο, φέρνοντας μνήμες από τις καλύτερες στιγμές της σπορ οδήγησης όπως την ξέραμε μέχρι σήμερα (και μάλλον θα την ξεχάσουμε στα χρόνια που έρχονται).
Τα 54.990 ευρώ που κοστίζει είναι μία μικρή «λεπτομέρεια» μπροστά σε αυτά που προσφέρει και την ανταπόδοση που δίνει σε όσους ζήσουν μαζί του. Δεν είναι ένα αυτοκίνητο για όσους ζουν με αφαιρέσεις και διαιρέσεις των συμβιβασμών. Αλλά είναι ένα αυτοκίνητο για γνώστες και λάτρεις της αυτοκίνησης. Ένας πολλαπλασιαστικός παράγοντας που αλλάζει την ζωή όσων των επιλέξουν. Επιτέλους, ας μιλήσουμε για τα αυτοκίνητα που αγαπάμε (όσο ακόμα προλαβαίνουμε)!
Τεχνικά χαρακτηριστικά – Cupra Formentor VZ 333 PSΚινητήρας: 1.984 ccΙσχύς: 333 PS/ 5.600-6.500 rpmΡοπή: 420 Nm/2.100-5.500 rpmΜετάδοση: Στους 4 τροχούςΚιβώτιο: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεωνΕπιτάχυνση 0-100 km/h: 4,8 secΤελική ταχύτητα: 250 km/hΜεικτή κατανάλωση εργοστασιακή/ δοκιμής: 8,6 l/100 km / 10,7 l/100 kmΕκπομπές CO2: 199 gr/kmΒάρος: 1.641 kgΔιαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.451/ 1.839/ 1.511 mmΜεταξόνιο: 2.679 mm|Χώρος αποσκευών: 420 ltΤιμή: Από 54.990 €