Κάθε άλλο παρά δυνατό χαρτί αποδεικνύεται πως είναι η εξωστρέφεια για τις βιοτεχνικές επιχειρήσεις της Θεσσαλονίκης. Είναι χαρακτηριστικό πως μόλις 2 στις 10 βιοτεχνίες της «νύμφης του Θερμαϊκού» εξάγουν, με την πλειονότητα αυτών να διοχετεύουν τα προϊόντα τους κυρίως στις αγορές των Βαλκανίων.

Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από το δίμηνο Οικονομικό Βαρόμετρο που εκπόνησε η εταιρεία δημοσκοπήσεων Interview, για λογαριασμό του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, για το διάστημα Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου. Σημειώνεται πως στην ηλεκτρονική έρευνα συμμετείχαν 445 επιχειρήσεις – μέλη του ΒΕΘ.

Σύμφωνα με την έρευνα το 24% των ερωτηθέντων έχει εξαγωγικό προσανατολισμό, ενώ το 76% απαντά πως δεν εξάγει. Κύρια δεξαμενή για τα  προϊόντα των βιοτεχνιών της Θεσσαλονίκης, αποτελούν τα Βαλκάνια, καθώς το 47,1% όσων εξάγουν απαντά πως τα διοχετεύει στις εν λόγω αγορές, το 5,9% στη Δυτική Ευρώπη, το 29,4% στην Κεντρική Ευρώπη, το 5,9% στην Αμερική και το 11,7% στη Μέση Ανατολή.

Η πλειονότητα των επιχειρήσεων (35,4%) που έχουν εξαγωγικό προσανατολισμό άρχισε να εξάγει 10 χρόνια πριν, εν μέσω της οικονομικής κρίσης, το 17,6% πριν από 5 χρόνια, ενώ το 23,5% πριν από 15 με 20 χρόνια. Αντίστοιχο είναι το ποσοστό (23,5%) και όσων θεώρησαν κλειδί για την ενίσχυση των επιχειρήσεων τους την εξωστρέφεια και άρχισαν να εξάγουν πριν από 20 χρόνια.

Στην ερώτηση «τι ποσοστό επί του συνόλου του τζίρου σας κατευθύνεται στο εξωτερικό;» το 58,8% απαντά 5-10%, το 11,8% 10-20%, ενώ το 29,4% απαντά πως το εν λόγω  ποσοστό μεταφράζεται σε  20 – 30%.

Τεχνολογικός εξοπλισμός και μηχανήματα κρατούν τα σκήπτρα στα προϊόντα που εξάγουν οι βιοτεχνίες. Συγκεκριμένα το ποσοστό και για τις δυο κατηγορίες, αντίστοιχα, μεταφράζεται σε 29,4%, και ακολουθούν τα είδη κλωστοϋφαντουργίας με 23,5%, τα τρόφιμα με 11,8% και τα έπιπλα με 5,9%.

Γιατί δεν εξάγουν

Το 44,9% όσων δεν εξάγουν απαντά πως δεν έχει επενδύσει στην εξωστρέφεια του καθώς επικεντρώθηκε στην εγχώρια αγορά, το 27,5% λέει πως υπάρχουν θεσμικά εμπόδια, το 18,5% κάνει λόγο για δυσκολία δημιουργίας δικτύου για την προώθηση των προϊόντων των επιχειρήσεων του, το 5,6% δηλώνει ότι αντιμετωπίζει  προβλήματα ρευστότητας, ενώ για το 3,5% ο λόγος που δεν εξάγει είναι η ελλιπής ενημέρωση.

Στασιμότητα για 6 στους 10 επιχειρηματίες
 
Ικανοποιητική κρίνει την κατάσταση της επιχείρησης του το 43%, 29% καλή, ενώ το 28% τη χαρακτηρίζει κακή.
Για τους επόμενους έξι μήνες το 57% εκτιμά πως η κατάσταση της επιχείρησης του θα είναι ίδια, το 21% καλύτερη, ενώ το 22% χειρότερη.

Το 87% απαντά σε σχετική ερώτηση, πως για το επόμενο δίμηνο θα διατηρήσει το ανθρώπινο δυναμικό της επιχείρησης του, το 9% πως θα προσλάβει προσωπικό και το 4% πως θα απολύσει.    

Το 41% των ερωτηθέντων απαντά πως ο τζίρος της επιχείρησης του παρέμεινε ίδιος, το 42% πως κατέγραψε μείωση, ενώ το 17% πως αυξήθηκε. 

Αναφορικά με το δείκτη οικονομικής συγκυρίας αυτός συνεχίζει να βρίσκεται σε θετική τροχιά, ήτοι στο 3,4%,  οριακά καλύτερος σε σχέση με το διάστημα Ιουλίου – Αυγούστου , όποτε ήταν στο 3,1%.