Στα κόμματα εξουσίας επικρατεί ο αρχηγός που μπορεί να οδηγήσει στην εκλογική νίκη και στην κυβέρνηση. Όταν, ασφαλώς, υπάρχει τέτοιο πολιτικό πρόσωπο, αφού -για παράδειγμα- στο ΠΑΣΟΚ ο Νίκος Ανδρουλάκης επικράτησε των αντιπάλων του περισσότερο για εσωκομματικούς λόγους. Ίσως επειδή στο κόμμα του «πράσινου ήλιου» δεν υπήρχε το άφθαρτο πρόσωπο, που λόγω προσωπικότητας, ιστορίας και ονόματος εγγυάται την επάνοδο στην εξουσία. Στην κυβερνώσα Νέα Δημοκρατία, όμως, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης κερδίζοντας σταθερά κάθε εθνική εκλογική αναμέτρηση -και την μεγάλη πλειοψηφία των τοπικών και περιφερειακών- αποτελεί ακόμη το «διαβατήριο εξουσίας» της παράταξης. Κι έτσι πορεύεται, παρά τα κυβερνητικά λάθη που γίνονται, αλλά και τις εμφανείς αδυναμίες του κράτους, που δεν κατάφερε ακόμη να θεραπεύσει. Με αυτή την έννοια το στιλάκι του Αντώνη Σαμαρά δεν έχει σοβαρές πιθανότητες να συγκινήσει πέρα από τους… φανατικούς. Ο Μεσσήνιος πολιτικός τού «όλα τα σφάζω και όλα τα μαχαιρώνω» το 1993 έριξε την κυβέρνηση του πατρός Μητσοτάκη, επανάκαμψε ελέω Κώστα Καραμανλή, έγινε πρωθυπουργός με κωλοτούμπα 180 μοιρών, αφού μέχρι να φτάσει στο Μέγαρο Μαξίμου επέμενε ότι η χώρα δεν χρειαζόταν μνημόνια, αλλά μπορούσε να σωθεί από μόνη της και τώρα που κατάλαβε ότι δεν πρόκειται να προταθεί για Πρόεδρος της Δημοκρατίας επιστρέφει στην εσωτερική κριτική. Μόνο που οι εποχές έχουν αλλάξει. Η πλειοψηφία των Ελλήνων, μετά την περιπέτεια της περιόδου 2015 – 2019  επιθυμεί πολιτική σταθερότητα και γι’ αυτό αφενός στηρίζει την κυβέρνηση Μητσοτάκη και αφετέρου δείχνει ότι στην κεντροαριστερά προτιμά το θεσμικό ΠΑΣΟΚ, από τον ανερμάτιστο ΣΥΡΙΖΑ. Απέναντι σε όλα αυτά ο Σαμαράς επισείει τον κίνδυνο εθνικών υποχωρήσεων, χωρίς ασφαλώς να πείθει ούτε καν τον εαυτό του. Τρία χρόνια από τις εκλογές οι βουλευτές δικαιούνται ενδεχομένως να ακροβατούν, να υπογραμμίζουν, να επισημαίνουν και γενικότερα να το παίζουν φίλοι του λαού και πατριώτες. Έχει αποδειχθεί, όμως, ότι την κρίσιμη στιγμή επιλέγουν την πολιτική τους επιβίωση. Παραδίνονται, δηλαδή, στο ένστικτο της αυτοσυντήρησης. Διότι -εδώ που τα λέμε- χωρίς να βρίσκεται κάποιος μέσα στο παιχνίδι δεν μπορεί να το παίζει ούτε φίλος του λαού, ούτε πατριώτης.  

Η απουσία Ιερώνυμου από τις εορταστικές εκδηλώσεις

Σε εορταστικούς ρυθμούς μπαίνει η Θεσσαλονίκη το επόμενο τριήμερο, καθώς τιμά τον πολιούχο της Άγιο Δημήτριο, την απελευθέρωση από τον τουρκικό ζυγό και φυσικά την επέτειο του ΟΧΙ, με τη μεγάλη στρατιωτική παρέλαση, η οποία κορυφώνει τις εκδηλώσεις. Όπως κάθε χρόνο στην πόλη θα βρεθεί η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, μέλη της κυβέρνησης, οι πολιτικοί αρχηγοί, η ηγεσία των ενόπλων δυνάμεων και άλλοι. Όχι όμως και ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, ο οποίος ερχόταν σταθερά τα τελευταία χρόνια και μάλιστα είχε ανακοινωθεί στο πρόγραμμα της Ιεράς Μητρόπολης πως σήμερα θα κήρυττε τον θείο λόγο στον Μέγα Πανηγυρικό Εσπερινό στον Ναό του Αγίου Δημητρίου. Πληροφορίες της Voria αναφέρουν πως η απουσία οφείλεται σε φόρτο εργασίας που τον κρατά στην Αθήνα. Στην αυριανή Πανηγυρική Θεία Λειτουργία θα χοροστατήσει ο Παναγιότατος Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ. Φιλόθεος, για πρώτη φορά από την ενθρόνησή του, η οποία έγινε έναν χρόνο πριν.

Τραπέζι χωρίς φέτα

Τα τελευταία χρόνια η ζωή των Ελλήνων είναι συνυφασμένη με ανατιμήσεις, ως απόρροια των πολέμων, της εκτόξευσης του πληθωρισμού, και όποιας άλλης έκτακτης συνθήκης δεν επιτρέπει να χαλαρώσουμε.
Τις τελευταίες ημέρες η εξάπλωση της ευλογιάς των προβάτων και η απόφαση για δεκαήμερο κλείσιμο των σφαγείων δημιουργεί ανησυχίες για νέες ανατιμήσεις στα προϊόντα που σχετίζονται με τα συμπαθή κατά… τα άλλα ζώα. Ήδη τα τελευταία χρόνια καταγράφονται σημαντικές αυξήσεις σε προϊόντα που σχετίζονται με τα αιγοπρόβατα, ενώ καλοί γνώστες του χώρου δεν αποκλείουν οι νέες δυσκολίες που δημιουργούνται στους παραγωγούς και σχετίζονται τόσο με την ευλογιά, όσο και με την λίγο προγενέστερη πανώλη των εν λόγω ζώων, να  μεταφραστούν τελικά σε νέες αυξήσεις τιμών. Την ίδια ώρα κτηνοτρόφοι προειδοποιούν για ελλείψεις σε γάλα, τυρί και κρέας. Εξ αυτού κάποιοι Θεσσαλονικείς σπεύδουν σε σούπερ μάρκετ για να αγοράσουν πρόβειο γάλα και φέτα. Και κάπου εδώ αρχίζει ο φαύλος κύκλος που παντρεύει τα πραγματικά γεγονότα με την ανησυχία και τις προσπάθειες για συγκράτηση τιμών, που πάντα είναι σχετικώς επιτυχημένη, αφού οι αυξήσειw έρχονται, αλλά -όπως μας λένε- μικρότερες από αυτές που θα μπορούσαν να είναι! Η λύση -όχι μόνο στην προκειμένη περίπτωση, αλλά γενικότερα- θα ήταν η ύπαρξη καταναλωτικής συνείδησης και η καλλιέργεια καταναλωτικού κινήματος, που δεν υπάρχουν. Προφανώς η ζωή είναι καλύτερη -ή μάλλον νοστιμότερη- με φέτα στο τραπέζι, αλλά εάν για μερικές εβδομάδες στερηθούμε το αγαπημένο μας τυρί δεν θα πάθουμε κάτι. Αντιθέτως. Θα συμβάλλουμε στον εξορθολογισμό κaι την εξισορρόπηση της αγοράς, που πρώτα και πάνω απ’ όλα υπάρχει για τους πελάτες. Όλα τα υπόλοιπα έπονται…    
 Η… αναρχία στους δρόμους

Μη βιώσιμη έχει γίνει πλέον η κατάσταση με τις φορτοεκφορτώσεις. Σχεδόν σε όλους τους δρόμους είτε ανατολικά, είτε δυτικά είτε στο κέντρο, από την Κωνσταντινουπόλεως, μέχρι την Μητροπόλεως, την Φιλίππου και την Γιαννιτσών παντού εμφανίζονται φορτηγά με αναμμένα τα αλάρμ να ξεφορτώνουν εμπορεύματα. Σταθμεύουν δίπλα σε διασταυρώσεις, σε γωνίες, δίπλα σε πασαλάκια, πάνω σε διαβάσεις. Στην καλύτερη περίπτωση εμποδίζουν την κυκλοφορία των οχημάτων και στη χειρότερη εμποδίζουν την ορατότητα από άλλες κατευθύνσεις, με συνέπεια να μπορεί εύκολα να προκληθεί τροχαίο.
Επειδή το θέμα αποτελεί μόνιμο βραχνά στη Θεσσαλονίκη και γι’ αυτό μόνιμο θέμα συζήτησης σε όλα τα επίπεδα, κάποια στιγμή οφείλουν όλοι (επαγγελματίες μεταφορείς, εκπρόσωποι κλάδων και παραγωγικών φορέων, ο Δήμος, η Τροχαία) να συνεργαστούν, ώστε τα ωράρια να τηρούνται κατά γράμμα και κατά νόμο. Με θρησκευτική ευλάβεια. Διότι από τη μια μιλάμε για βιώσιμη πόλη, ικανή να προσελκύσει περισσότερο τουρισμό και από την άλλη ανεχόμαστε πρακτικές… μπανανίας, όπου ο καθένας κάνει ό,τι θέλει. Φυσικά το πρόβλημα της…αναρχίας στις φορτοεκφορτώσεις δεν βιώνουν μόνο οι επισκέπτες. Το ζουν και το υπομένουν κυρίως οι κάτοικοι της πόλης, που αγωνίζονται να διεκπεραιώσουν την καθημερινότητά τους.

Το… κρασί του μουσείου
Από τα συμπόσια του Διόνυσου μέχρι την εκτεταμένη αμπελοκαλλιέργεια, ο οίνος διαδόθηκε σε ολόκληρη τη Μεσόγειο ήδη από τα μέσα του 8ου π.Χ. αιώνα και αποτελούσε στοιχείο του πολιτισμού. Παράλληλα, η καλλιέργεια της αμπέλου, η παραγωγή του οίνου, αλλά και η οινοποσία αποτελούν σημαντικά στοιχεία της κοινής ευρωπαϊκής υλικής και άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς.

Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης 13 εκθέματα δείχνουν πόσο το κρασί είναι υπαινιγμός, συνθήκη, αλλά και πρόσχημα για τις συμπεριφορές, τις δράσεις και την κουλτούρα της αρχαίας κοινωνίας. Ευρήματα όπως ο μοναδικός Κρατήρας του Δερβενίου, μια σειρά από συμποσιακά σκεύη (αγγεία ποτού, κουτάλες για το σερβίρισμα, σουρωτήρια κ.α.) από τους μακεδονικούς τάφους του 4ου και 3ου αι. π.Χ, εμπορικοί αμφορείς από τη Θάσο και τη Χίο, το ψηφιδωτό δάπεδο με την παράσταση του Διόνυσου και της Αριάδνης, και τα αγάλματα του Διόνυσου, αντικατοπτρίζουν τη σημασία της παραγωγής και κατανάλωσης του κρασιού και τονίζουν τη διάδοση της πολιτιστικής αξίας της οινοποσίας.
Εδώ και έναν χρόνο το Μουσείο είναι μέλος και σταθμός στην Πολιτιστική Διαδρομή του Συμβουλίου της Ευρώπης “ITER VITIS Les Chemins de La Vigne en Europe”. Πριν λίγες μέρες βραβεύτηκε στα Iter Vitis Awards 2024 -εκδήλωση που έγινε στο Κισινάου της Μολδαβίας- για τη δημιουργία της ψηφιακής μικρό-διαδρομής με τίτλο: Ιστορίες Οίνου Iter Vitis μέσα από την εφαρμογή Museum on the Go. Με αυτήν την καινοτόμο διαδρομή, οι επισκέπτες μπορούν να εξερευνήσουν ψηφιακά, επιλεγμένα εκθέματα που συνδέονται με την οινοποιία, το εμπόριο, και την κατανάλωση του οίνου στο πλαίσιο του κοινωνικού θεσμού του συμποσίου στην αρχαία Μακεδονία, βιώνοντας μια ιδιαίτερη πολιτιστική εμπειρία. Η εφαρμογή Museum on the Go προσφέρει στους χρήστες έναν διαδραστικό και προσωποποιημένο τρόπο περιήγησης στην ιστορία και τον πολιτισμό, μέσα και έξω από το μουσείο.

Η διευθύντρια του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, Αναστασία Γκαδόλου, που παρέλαβε το βραβείο, δήλωσε πως «αυτή η τιμητική διάκριση αναγνωρίζει την αφοσίωσή μας στην καινοτομία, και την προσπάθειά μας να διατηρήσουμε και να προωθήσουμε την πολιτιστική μας κληρονομιά, και τις κοινές ευρωπαϊκές αξίες, ενσωματώνοντας σύγχρονες τεχνολογικές πρακτικές». Μπορείτε να κατεβάσετε την εφαρμογή και να εξερευνήσετε τη διαδρομή στον σύνδεσμο: https://www.museumonthego.gr