Η εποχή που ένα Tesla θα κοίταζε στα μάτια τα μεγάλα ευρωπαϊκά τζάκια της σπορ οδήγησης έφτασε. Και σε τιμή-πρόκληση που σίγουρα βάζει σε σκέψεις και τους πιο ορκισμένους petrolheads.

Χρειάστηκαν πάνω από μισός αιώνας προσπάθειας και σκληρής δουλειάς σε εταιρείες όπως η Alfa Romeo, η BMW ή η Honda για να φθάσουν να δημιουργήσουν μία παγκόσμια μαγιά φανατικών θαυμαστών. Πήρε δεκαετίες σε άλλες εταιρείες μέσα από αγώνες και ξενύχτια για να χτίσουν ένα κοινό που τις ακολουθεί πιστά, που ορκίζονται στις τεχνολογικές επιλογές τους και τις σπορ προσδοκίες τους.

Για τον Ίλον Μασκ και την παρέα του, χρειάστηκαν λιγότερα από δέκα χρόνια για να δημιουργήσει ένα παγκόσμιο ιστό από τους illuminati της ηλεκτροκίνησης. Και χρειάστηκαν μόλις δύο γενιές, που τις χωρίζουν λιγότερο από πέντε χρόνια, για να πάρει ένα απλά γρήγορο Model 3 και να το φέρει στην σημερινή του μορφή, που -ιεροσυλία;- ρίχνει κλεφτές ματιές προς ιερά τέρατα όπως η -θου Κύριε- BMW Μ3.

Και όμως, το νέο Model 3 Performance είναι κάτι παραπάνω από ένα «one-trick-pony», ένα αυτοκίνητο δηλαδή που κάνει μόνο το κόλπο της καθηλωτικής επιτάχυνσης στην ευθεία αλλά… σφυρίζει αδιάφορα στις στροφές. Στη νέα του γενιά έχει πολλές βελτιώσεις, σημαντικές αναβαθμίσεις και -πάνω από όλα- την ξεκάθαρη πρόθεση να μιλήσει στην γλώσσα των Ευρωπαίων σε ό,τι αφορά την καθαρόαιμη σπορ απόλαυση.

Ουσιαστικά αποτελεί μία εκ βάθρων ανανέωση του προηγούμενου Performance. Μία ανανέωση που επεμβαίνει σε πολλούς καίριους τομείς του αυτοκινήτου, με στόχο να βελτιώσει πρώτα και κύρια τα οδηγικά του χαρακτηριστικά, φέρνοντας παράλληλα σε πιο γήινα επίπεδα και την επική αίσθηση του Space-X εκτόξευσης που υπάρχει στο Model S Plaid.

Παρεμπιπτόντως, η έκδοση δεν ονομάζεται Model 3 Plaid, παρά το σηματάκι που μοιάζει αρκετά με εκείνο του κορυφαίου Model S, καθώς λείπει ένας τρίτος κινητήρας, στοιχείο απαραίτητο για το ιδιότυπο σύμπαν της Tesla και του nerd χιούμορ του Musk.

Αισθητικά, ακολουθεί τις πρόσφατες ανανεώσεις του Model 3 στις οποίες έχουν προστεθεί κάποια πιο σπορτίφ χαρακτηριστικά. Συγκεκριμένα ο διαφορετικός εμπρός προφυλακτήρας με τις κάθετες εισαγωγές και το μεγαλύτερο splitter το κάνουν να φαίνεται πιο φαρδύ και σαφώς πιο επιθετικό. Πίσω υπάρχει μία διακριτική αλλά πολύ όμορφη αεροτομή από carbon και ένα διαφορετικό diffuser.

Τη μεγάλη διαφορά πάντως την κάνουν οι πανέμορφες σφυρήλατες ζάντες, με το πολύ ιδιαίτερο αεροδυναμικό σχέδιο και το μαύρο ματ χρώμα. Είναι διαμέτρου 20 ιντσών και περιβάλλονται από εξαιρετικά P-Zero διαφορετικών διαστάσεων, 235/35 εμπρός και 255/30 πίσω.

Η εικόνα στο σαλόνι είναι αισθητά βελτιωμένη σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο, όχι μόνο σε ότι αφορά την εικόνα των υλικών αλλά και την ποιότητα της συναρμολόγησης, η οποία αποτελεί το τυπικό θέμα «γκρίνιας» γύρω από τα προϊόντα της Tesla.

Υπάρχει διάχυτη μία premium αίσθηση στιβαρότητας και επισταμένης δουλειάς στο φινίρισμα, έστω και αν η μινιμαλιστική σχεδιαστική προσέγγιση στερεί πόντους από άλλα πιο αβανταδόρικα σε αυτόν τον τομέα μοντέλα, τόσο από την Ευρώπη όσο και από την Κίνα.

Αυτό που παραμένει προβληματικό και απαιτεί υπομονή και αρκετές αντοχές για να το συνηθίσεις είναι η out of the box προσέγγιση στην εργονομία και τη γενικότερη αλληλεπίδραση του χρήστη με το όχημα.

Από τους διακόπτες πάνω στο τιμόνι για τα φλας που σε οδηγούν να ενεργοποιείς τους υαλοκαθαριστήρες όταν είσαι με το τιμόνι στριμμένο μέχρι την πλήρη εξάρτηση από την οθόνη για την αλλαγή και της πιο απλής λειτουργίας (την ρύθμιση των καθρεπτών για παράδειγμα), όλα πάνω στα Tesla αποτελούν μία πρόκληση και μία άσκηση για γερά νεύρα.

Τουλάχιστον η οθόνη είναι χορταστική σε μέγεθος (15,4 ίντσες), με εξαιρετική ανάλυση και όμορφα γραφικά με άμεση απόκριση.

Ο αντίλογος βεβαίως υπάρχει, και σχετίζεται με την εξοικείωση που αποκτά ο οδηγός με την χρήση σε βάθος χρόνου. Όμως κάποιες μικρές παραδοχές από την πλευρά των σχεδιαστών θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους οδηγούς χωρίς να αλλάξει ο φουτουριστικός χαρακτήρας.

Πάντως μετά από τόσα χρόνια πρέπει να το πάρουμε απόφαση ότι «It is what it is» με το ταμπλό και την εργονομία των Tesla, και -όπως σε ό,τι κάνει ο Musk- θα πρέπει να προσαρμοστεί ο κόσμος στις ιδέες του και όχι οι ιδέες του στον κόσμο.

Πέρα από τα εργονομικά «αγκάθια», το Tesla Model 3 προσφέρει χώρους και ανέσεις που το τοποθετούν χωρίς αμφιβολία στις αμιγώς premium προτάσεις σε αυτή την κατηγορία χρημάτων. Οι πίσω επιβάτες απολαμβάνουν μία πρωτοφανή ευρυχωρία για το μέγεθος του αμαξώματος, ενώ έχουν στην διάθεσή τους και μία οθόνη 8,0 ιντσών για την ρύθμιση του κλιματισμού και επιλογών στο infotainment.

Το πορτ-μπαγκάζ έχει χωρητικότητα 594 λίτρων (με σχετικά μικρό άνοιγμα όμως) το οποίο συμπληρώνεται από τα 88 λίτρα του frunk αλλά και από πολλές πρακτικές θήκες για μικροαντικείμενα μέσα στην καμπίνα.

Ένα ακόμα χαρακτηριστικό του ανανεωμένου Model 3 είναι η βελτιωμένη ηχομόνωση (είναι και ιδιαίτερα αεροδυναμικό, με Cx μόλις 0,22) που προσδίδει έναν πιο luxury χαρακτήρα στην όλη εμπειρία μετακίνησης. Σε αυτό συμβάλλουν επίσης η τεράστια ηλιοροφή με προστασία UV αλλά και το ηχοσύστημα της Tesla που στην πλήρη μορφή του περιλαμβάνει 17 ηχεία, δύο εκ των οποίων subwoofers, και δύο ενισχυτές.

Το Model 3 Performance προσφέρει πολλές επιλογές παραμετροποίησης στα μηχανικά του μέρη. Μεταξύ αυτών τρεις ρυθμίσεις για την απόδοση του κινητήρα (με την πιο ακραία να ακριβολογεί ως «Insane»), δύο επιλογές στην ρύθμιση της ανάρτησης και τρεις του τιμονιού.

Να ξεχωρίσουμε επίσης την πολύ καλή -αν και κάπως ψηλά τοποθετημένη- θέση οδήγησης αλλά και τα εξαιρετικά μπάκετ καθίσματα, τα οποία στηρίζουν ιδανικά το σώμα ενώ παράλληλα έχουν αρκετή επένδυση ώστε να είναι και άνετα στα μεγάλα ταξίδια (ας πάρουν μαθήματα κάποια «επώνυμα» σπορ σεντάν σε αυτόν τον τόσο σημαντικό τομέα).

Τα καθίσματα αυτά είναι και αεριζόμενα, μία λειτουργία που μαζί με πολλές ακόμα μπορεί να ρυθμιστεί εξ αποστάσεως με το κινητό.

Στα μηχανικά μέρη, υπάρχουν πολλές και σημαντικές βελτιώσεις. Οι δύο ηλεκτροκινητήρες είναι νέας γενιάς και αποδίδουν συνδυαστικά 460 ίππους για τις αγορές της Ευρώπης (στις ΗΠΑ είναι πάνω από 500 ίππους).

Συνδυάζονται με μία μπαταρία των 78 kWh η οποία επαρκεί για 528 χιλιόμετρα αυτονομίας (WLTP). Τα νούμερα των επιδόσεων αγγίζουν τα επίπεδα ενός hypercar, με το 0-100 χλμ/ώρα να γίνεται σε μόλις 3,1 δευτερόλεπτα (σε εκκίνηση με ρολάρισμα) και την τελική ταχύτητα να ξεπερνά τα 260 χλμ./ώρα, κάτι όχι συνηθισμένο για τα ηλεκτρικά.

Πέρα από το έτσι και αλλιώς κορυφαίο ηλεκτρικό «πακέτο», η έκδοση Performance έχει πολλές και ουσιαστικές βελτιώσεις στο πλαίσιο το οποίο έχει δεχτεί αρκετές ενισχύσεις, στις αναρτήσεις με την υιοθέτηση ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενων αμορτισέρ (με λογισμικό εξελιγμένο μέσα στην Tesla) και τα φρένα τα οποία εφοδιάζονται στάνταρ με τις κόκκινες δαγκάνες που πριν ήταν διαθέσιμες μόνο ως έξτρα στο Track Pack πακέτο.

Υπάρχουν επίσης πιο σκληρά ελατήρια και αντιστρεπτικές, στοιχεία που σε συνδυασμό με το επαναρυθμισμένο σύστημα διεύθυνσης, έχουν ανεβάσει κάθετα τις προσδοκίες για το πιο γρήγορο 3άρι της Tesla.

Παράλληλα διατίθεται ως έξτρα το Track Mode στην τρίτη του εκδοχή (κλειδωμένη στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας), το οποίο επιτρέπει πολλές παραμετροποιήσεις στο μοίρασμα της ροπής ανάμεσα στον πίσω και τον εμπρός άξονα, παρέχοντας την δυνατότητα στον χρήστη να επιλέξει το πόσο παιχνίδι θα κάνει με το πίσω μέρος.

Η λειτουργία αυτή απαιτεί βέβαια αρκετή σύνεση και μεγάλη εξοικείωση με το αυτοκίνητο, και προφανώς ιδανικό θα ήταν να γίνεται σε κάποια πίστα, όσο και ένα οικογενειακό ηλεκτρικό θα ήταν το τελευταίο πράγμα που θα επέλεγε κανείς για ένα track day.

Στον δρόμο, το Model 3 Performance είναι μία από τις πιο ευχάριστες εκπλήξεις της χρονιάς. Η σπορ διάσταση δεν μένει στα χαρτιά και στο κυνηγητό των φαναριών (όπως συνέβαινε με το προηγούμενο) αλλά αποκτά μία πιο ευρωπαϊκή χροιά. Όλο το σετάρισμα «φωνάζει» ότι οι μηχανικοί έδωσαν μεγαλύτερη έμφαση στο πως πατάει και στρίβει ένα σπορ Model 3, παρά στο να «κλέβει εκκλησίες» με τις επιταχύνσεις του.

Από την πρώτη στιγμή καταλαβαίνεις ότι οι επεμβάσεις στο πλαίσιο και τις αναρτήσεις έχουν αποφέρει καρπούς. Tο γρήγορο Model 3 έχει γίνει πιο σφιχτό και συμμετοχικό, χωρίς όμως να γίνεται κουραστικό.

Η άνεση της ανάρτησης με τα ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ είναι εξαιρετική για σπορ σεντάν, αν και κάποιες φορές, σε εγκάρσιες ανωμαλίες, περνάει λίγο πιο «ξερά» από όσο θα θέλαμε (κάτι για το οποίο μάλλον ευθύνονται και οι 20άρες ζάντες με τα πολύ χαμηλού προφίλ ελαστικά).

Το τιμόνι έχει μία κάπως τεχνητή αίσθηση αλλά δεν του λείπει η πληροφορία και το καθαρό feedback προς τον οδηγό για το που είναι στραμμένοι οι τροχοί. Βρίσκεται στο στοιχείο του σε γρήγορες ανοιχτές καμπές, όπου μαζεύει χιλιόμετρα με ασύλληπτους ρυθμούς και πατώντας πάνω στο ακλόνητο πλαίσιο και τα φαρδιά ελαστικά, στρίβει με πυγμή και απόλυτη σιγουριά.

Οι πολλές δυνατότητες παραμετροποίησης χρειάζονται αρκετό ψάξιμο, αν και εμείς βρήκαμε ιδανική την πιο μαλακή ρύθμιση του τιμονιού (που δεν χάνει τίποτα σε αίσθηση) και ένα πιο σπορ σετάρισμα στις αναρτήσεις και τον κινητήρα.

Σε πιο κλειστά κομμάτια δείχνει εξίσου συμμετοχικό και πρόθυμο να βάλει κάτω την δύναμη χωρίς δράματα και παράταιρες αντιδράσεις (και με τα ηλεκτρονικά να κρατούν τα… μπόσικα αν ο οδηγός υπερβάλλει).

Γέρνει ελάχιστα, στρίβει ελεγχόμενα και χωρίς υπερστροφικά φαινόμενα, και γενικά έχει έναν ευρωπαϊκό χαρακτήρα στον τρόπο που μπαίνει από στροφή σε στροφή, έστω και αν κάποιες στιγμές νιώθεις το βάρος να βάζει κάποια εμπόδια (αν και εκεί τα χιλιόμετρα έχουν πλέον ξεφύγει από την λογική).

Το πιο σημαντικό είναι ότι η Tesla έχει καταφέρει σε αυτή την γενιά του Model 3 Performance να περάσει στο αυτοκίνητό της μια ξεκάθαρη σπίθα οδηγικής έξαψης, αφήνοντας αφιλτράριστα κάποια στοιχεία που χαρακτηρίζουν των «χαμηλών λιπαρών» ηλεκτρικά μοντέλα. Και μόνο η απουσία του ήχου από τον κινητήρα και τις εξατμίσεις σου υπενθυμίζουν διαρκώς ότι βρίσκεσαι σε κάτι διαφορετικό, αλλά εξίσου γρήγορο.

Αν κάπου πρέπει να εστιάσουμε λίγο παραπάνω τις παρατηρήσεις μας, αυτές θα αφορούσαν τα φρένα. Όχι τόσο την απόδοσή τους, όσο κυρίως την αίσθηση που υπάρχει στο πεντάλ και την σχετικά μεγάλη διαδρομή του μέχρι να αρχίσει η επιβράδυνση. Βέβαια η εντύπωση αυτή προκύπτει σε συνάρτηση με την καταιγιστική ικανότητα του αυτοκινήτου να «μαζεύει» χιλιόμετρα στο κοντέρ, οπότε χρειάζεται αποφασιστική πίεση στο μεσαίο πεντάλ, το οποίο έχει να κουμαντάρει εκτός των άλλων και τα 1.851 κιλά βάρους (τα οποία πάντως δεν είναι πολλά για ηλεκτρικό).

Όσο για την κατανάλωση, οι 16,7 kWh/100 χλμ. ως μέση τιμή που δίνει το εργοστάσιο είναι μάλλον ευσεβής πόθος για… ευσεβείς οδηγούς. Σε νυχτερινές οδηγικές παρεκτροπές προς Σούνιο-Καμάριζα μεριά είδαμε και 23-24 kWh/100 χλμ. αν και μία τιμή κοντά στις 20 kWh/100 χλμ. είναι μέσα στα πλαίσια του εφικτού σε μία ποικιλία διαδρομών. Όχι άσχημα πάντως, αν σκεφτούμε ότι μιλάμε για ένα αυτοκίνητο που διαρκώς σε προκαλεί να πηγαίνεις «τέζα» και να είσαι μονίμως στην «πρίζα».

Αντίστοιχα και η εργοστασιακή προσδοκία για 528 χιλιόμετρα αυτονομίας είναι μάλλον αισιόδοξη ή για οδηγούς με ιώβεια αυτοσυγκράτηση. Πιο κοντά στην πραγματικότητα είναι μια τιμή κάπου μεταξύ 400 και 450 χιλιομέτρων, τα οποία ανακτώνται αρκετά γρήγορα στο δίκτυο superchargers της Tesla και την δυνατότητα μέγιστης DC φόρτισης στα 250 kW.

Εν κατακλείδι, αυτό που μπορούμε να πούμε με σιγουριά είναι ότι αυτό το συγκεκριμένο Tesla, το Model 3 Performance είναι ίσως ότι καλύτερο και πιο εστιασμένο έχει στην γκάμα της η μάρκα.

Διαβολεμένα εκρηκτικό στην ευθεία και απροκάλυπτα εθιστικό στο παιχνίδι των αντοχών του ανθρώπινου σώματος, το γρήγορο Model 3 δεν μένει μόνο σε αυτό.

Αλλά είναι ένα αυτοκίνητο που κοιτάζει με αυτοπεποίθηση και στέρεες βάσεις και προς την πλευρά των καθαρόαιμων σπορ σεντάν της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, σε μία κάστα που λίγοι και εκλεκτοί χωρούν.

Εντάξει, δεν πρόκειται -ακόμα- για το ηλεκτρικό αντίβαρο μιας M3, ούτε χρειάζεται να προσποιείται ή να προσπαθεί για κάτι τέτοιο. Είναι όμως ένα πολύ ικανό και ιδιαίτερα απολαυστικό σπορ οικογενειακό, με χαρακτήρα και οδηγικές ποιότητες που θα ικανοποιήσουν και τον πιο απαιτητικό.

Για τους φανατικούς της εταιρείας ή όσους θέλουν να μυηθούν στον κόσμο της Tesla, τα πράγματα είναι απλά. Αν χρειάζονται τη μέγιστη δυνατή αυτονομία, υπάρχουν οι επιλογές LR. Αν θέλουν μεγαλύτερη πρακτικότητα υπάρχει το Model Y. Αν θέλουν -και μπορούν να πληρώσουν- υπάρχει το Model S Plaid.

Αν όμως θέλουν το πιο ολοκληρωμένο και αυτό που μπορεί να σταθεί επάξια απέναντι σε οποιοδήποτε ευρωπαϊκό σπορ σεντάν, το Model 3 Performance είναι η καλύτερη επιλογή στη γκάμα της Tesla. Και με τιμή αγοράς τις 57.490 ευρώ (ή 48.490 ευρώ με την κρατική επιδότηση) μπορούμε να μιλάμε για την ευκαιρία της χρονιάς.

Εσείς ακόμα ζείτε και αναπνέετε για εκκεντροφόρους και εξατμίσεις;

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ – Tesla Model 3 PerformanceΣυνδυαστική ισχύς: 460 PSΧωρητικότητα μπαταρίας: 78 kWh (net: 75 kWh)On board φορτιστής: 11 kW (AC), 250 kW (DC)Μετάδοση: Στους τέσσερις τροχούςΚιβώτιο: Αυτόματο 1 σχέσηςΕπιτάχυνση 0-100 km/h: 3,1secΤελική ταχύτητα: 262 km/hΜεικτή κατανάλωση εργοστασιακή, δοκιμής: 16,5 kWh/100 km, 18-20 kWh/100 kmΑυτονομία εργοστασιακή, δοκιμής: 528 / 420-450 χλμ.Βάρος: 1.831 kgΔιαστάσεις (ΜxΠxΥ): 4.720 × 1.850 × 1.584 mmΜεταξόνιο: 2.875 mmΧώρος αποσκευών: 594 + 88 ltΤιμή (με επιδότηση): από 57.490 ευρώ (από 48.490 ευρώ με την κρατική επιδότηση)