Τα συμβόλαια των οδηγών της F1 είναι συνήθως… στρατοσφαιρικά! Αλλά ποιος από τους 20 οδηγούς του πρωταθλήματος «συμφέρει» περισσότερο;

Μπορεί να νομίζετε ότι οι ομάδες της F1 δεν δίνουν τόση σημασία στο value for money των οδηγών τους. Εξάλλου -θα πουν ορισμένοι- έχουν άπλετους πόρους και εκείνο που τους ενδιαφέρει είναι να κερδίσουν με οποιοδήποτε κόστος.

Ωστόσο δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι ομάδες είναι και επιχειρήσεις. Και θέλουν να βλέπουν τις επενδύσεις τους να αποδίδουν καρπούς. Αυτό δεν μπορεί να συμβεί όταν ο άνθρωπος που κρατάει στα χέρια του κάθε Σαββατοκύριακο τους κόπους όλης της ομάδας, δεν αποδίδει στο ανώτατο δυνατό επίπεδο.

Φυσικά μιλάμε για τον οδηγό του μονοθέσιου. Την πιο νευραλγική θέση σε μία ομάδα. Ένας καλός οδηγός μπορεί να ανεβάσει με πολλούς τρόπους τα αποτελέσματα μία ομάδας. Και ένας μέτριος ή κακός οδηγός μπορεί πολύ εύκολα να… τα χαντακώσει!

Στις επόμενες γραμμές θα δούμε το ποιοι οδηγοί «βγάζουν» στις ομάδες τα λεφτά των συμβολαίων τους. Η μέθοδος είναι απλή. Διαιρούμε το ετήσιο εισόδημα του κάθε οδηγού με την βαθμολογική του συγκομιδή έως και το φετινό βελγικό GP. Έτσι προκύπτει το ποσό που πλήρωσε η ομάδα για κάθε βαθμό που της έφερε ο οδηγός της.

Πριν προχωρήσουμε, να σημειώσουμε δύο κρίσιμες λεπτομέρειες. Υπάρχουν και άλλες παράμετροι που καθορίζουν το πόσο value for money είναι ένας οδηγός. Οι δύο σημαντικότερες είναι το πόσες χορηγίες μπορεί να φέρει ένας οδηγός στην ομάδα του (λόγω ονόματος, ιστορίας κλπ) αλλά και το πόσες ζημιές μπορεί να προκαλέσει από ατυχήματα και εξόδους.

Για παράδειγμα οδηγοί όπως ο Χάμιλτον ή ο Φερστάπεν φέρνουν επιπλέον λεφτά στις ομάδες τους από προσωπικούς τους χορηγούς. Επιπρόσθετα δίνουν μεγαλύτερη διαφημιστική αξία στο τελικό προϊόν και μόνο με την παρουσία τους.

Από την άλλη μπορεί ένας οδηγός με σχετικά χαμηλό συμβόλαιο να είναι και υπερβολικά… ζημιάρης. Όπως συνέβη φέτος με τους Πέρεζ και Άλμπον. Φυσικά πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα για το 2024 δεν υπάρχει από εκείνο του Λόγκαν Σάρτζεντ. Ο Αμερικανός έχασε την θέση του στην Williams και για τον λόγο αυτόν.

Στον πίνακα που ακολουθεί συμπεριλαμβάνονται οι οδηγοί από την 20η έως και την 6η θέση της λίστας.

ΘέσηΟδηγόςΚόστος ανά βαθμό σε $20Βάλτερι Μπότας10.000.00019Ζου Γκουανγιού2.000.00018Εστεμπάν Οκόν1.200.00017Πιέρ Γκασλί1.000.00016Λόγκαν Σάρτζεντ1.000.00015Κέβιν Μάγκνουσεν1.000.00014Αλεξάντερ Άλμπον750.00013Ντάνιελ Ρικιάρντο583.33312Φερνάντο Αλόνσο367.34611Λιούις Χάμιλτον300.00010Μαξ Φερστάπεν198.5559Σαρλ Λεκλέρ192.0908Τζορτζ Ράσελ155.1727Λανς Στρολ125.0006Σέρχιο Πέρεζ106.870

Σημείωση: Οι Μπότας, Ζου και Σάρτζεντ δεν έχουν κερδίσει βαθμούς μέχρι στιγμής. Κατά συνέπεια το ποσό που αναγράφεται είναι εκείνο του ετήσιου εισοδήματός τους.

Αφήσαμε τους πέντε κορυφαίους της λίστας για το τέλος. Θα τους παρουσιάσουμε, επίσης, με αντίστροφη σειρά και τον καθέναν τους ξεχωριστά.

Άλλη μια απόδειξη της καταπληκτικής σεζόν που κάνει ο Νόρις. Να σημειώσουμε ότι μετά το καλοκαιρινό διάλειμμα ο Λάντο έχει κατακτήσει δύο νίκες, μία τρίτη και μία τέταρτη θέση. Κατά συνέπεια η τρέχουσα τιμή του ποσού ανά βαθμό είναι πιο κοντά στα 70.000 δολάρια. Τα 20 εκατομμύρια ανά έτος που του αποφέρει το τρέχον συμβόλαιό του μόνο υπερβολικά δεν φαντάζουν.

Ο Κάρλος έχει αμφισβητηθεί πολλές φορές κατά την περίοδό του στην Ferrari. Ωστόσο οι αριθμοί λένε μια διαφορετική ιστορία. Ο Ισπανός είναι ένας από τους ταχύτερους και πιο αξιόπιστους οδηγούς στο grid.

Η Ferrari είχε για χρόνια την πολυτέλεια του να διαθέτει δύο πολύ ταλαντούχους και σχετικά φθηνούς οδηγούς. Αλλά με την επέκταση συμβολαίου στον Λεκλέρ και -κυρίως- με την απόκτηση του Χάμιλτον, η τάση αυτή θα αλλάξει ριζικά.

Δεν είναι λίγες οι φορές που ο Γερμανός έχει εντυπωσιάσει με την ταπεινή Haas. Ο Νίκο καταφέρνει πολύ συχνά να βρεθεί στο Q3 αλλά αποδεικνύει ότι μπορεί και να μαζεύει σταθερά βαθμούς.

Κατά συνέπεια δεν αποτελεί έκπληξη η εμπιστοσύνη που του έδειξε η Audi για τα επόμενα χρόνια. Ο Νίκο είχε ανέκαθεν την ταχύτητα ενώ σήμερα είναι και ένας από τους πιο έμπειρους οδηγούς του grid.

Η τελευταία διετία ήταν περίοδος καθιέρωσης για τον Ιάπωνα. Ο Γιούκι έχει βελτιωθεί τρομερά σε όλους τους τομείς από το 2021, όταν μπήκε για πρώτη φορά στην F1.

Σίγουρα η βοήθεια της Honda έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη βελτίωση αυτή. Κυρίως στο ότι ο Τσουνόντα είχε την πολυτέλεια χρόνου που ελάχιστοι άλλοι θα είχαν στην θέση του. Ακόμη κι έτσι, όμως, του αξίζουν πολλά συγχαρητήρια.

Ζακ Μπράουν τι έχεις κάνει; Πηγαίνεις ολοταχώς για το πρωτάθλημα κατασκευαστών πληρώνοντας και φθηνότερα από οποιονδήποτε άλλον για κάθε βαθμό που παίρνει η ομάδα σου; Η McLaren έχει βάλει τα γυαλιά στους ανταγωνιστές της από πέρσι.

Βέβαια ο Μαρκ Γουέμπερ -μάνατζερ του Πιάστρι– μπορεί να θελήσει σύντομα μία… συνάντηση με το αφεντικό της ομάδας. Βλέπετε ο Όσκαρ εισπράττει «μόλις» 6 εκατομμύρια τον χρόνο από τον Ζακ Μπράουν. Αλλά μέχρι τότε η McLaren μπορεί να υπερηφανεύεται για την εξαιρετική διαχείριση πόρων που έχει κάνει από τις αρχές του 2023.

Και θυμηθείτε ότι αυτή ήταν μία ομάδα που πλήρωνε πανάκριβα για δύο χρόνια τον αναποτελεσματικό Ρικιάρντο. Έπρεπε, μάλιστα, να του καταβάλλει 18 εκατομμύρια δολάρια για να τον αποδεσμεύσει έναν χρόνο νωρίτερα!

Δύο χρόνια μετά, όμως, η McLaren διαθέτει το πιο «καυτό» και πιο φθηνό (αναλογικά) οδηγικό δίδυμο στο grid. Αν μη τι άλλο στο Γουόκινγκ μαθαίνουν από τα λάθη τους. Και τα αποτελέσματα στην πίστα μιλούν από μόνα τους.