Καλημέρα σας!

Καλή Μεγάλη Εβδομάδα! 

Ο Εμανουέλ Μακρόν επιχειρεί να ηγηθεί της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε μια περίοδο κατά την οποία η Ευρώπη είναι επί της ουσίας στρυμωγμένη στα… σχοινιά, καθώς σε όλες τις μεγάλες διεθνείς εξελίξεις έχει μικρό ρόλο, μηδαμινή επιρροή και επί της ουσία αποτελεί -στην καλύτερη περίπτωση- παρακολούθημα των ΗΠΑ. Ο Γάλλος πρόεδρος, ο οποίος ποντάρει πολλά για την αίγλη της Γαλλίας στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Παρισιού το προσεχές καλοκαίρι, φαίνεται να έχει αντιληφθεί για τα καλά την αδυναμία της σημερινής Γερμανίας να δώσει τον τόνο, αφού η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης παρουσιάζει στασιμότητα, ενώ ο τρικομματικός συνασπισμός του καγκελαρίου Σολτς που κυβερνάει εμφανίζει πολλά λειτουργικά προβλήματα κι έχει το βλέμμα του στραμμένο κατά βάσιν στο εσωτερικό της χώρας. Δύο είναι τα πεδία στα οποία ο Μακρόν επιχειρεί να αλλάξει τον βηματισμό της Ένωσης. Κατ’ αρχήν προωθεί για τη θέση του επικεφαλής της Κομισιόν στη θέση της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, τον Ιταλό Μάριο Ντράγκι, πρώην πρόεδρο της ΕΚΤ και πρώην πρωθυπουργό στη χώρα του, ο οποίος χαίρει μεγάλου σεβασμού επειδή στις αρχές του 2010 με την κρίση χρέους της Ελλάδας και άλλων χωρών του μπλοκ έσωσε το ευρώ. Παράλληλα, είναι ένας άνθρωπος που έχει μιλήσει ευθέως για το πρόβλημα ανταγωνιστικότητας της ΕΕ και τον άμεσο κίνδυνο περιθωριοποίησής της, έναντι των ΗΠΑ και της Κίνας, που ηγούνται της παγκόσμιας οικονομίας, αλλά και άλλων αναδυόμενων χωρών. Ο Μακρόν δείχνει να αντιλαμβάνεται αυτά τα ζητήματα ως κεφαλαιώδους σημασίας για την Ευρώπη και πιθανότατα έχει δίκιο. Το δεύτερο πεδίο στο οποίο ο Γάλλος πρόεδρος ενεργοποιείται εσχάτως είναι η ευρωπαϊκή άμυνα, δηλαδή ο αμυντικός απογαλακτισμός της ΕΕ από τις ΗΠΑ και το ΝΑΤΟ. Το ενδιαφέρον της υπόθεσης είναι ότι ο Μακρόν σε αυτή τη συζήτηση βάζει στο τραπέζι και τα πυρηνικά όπλα της Γαλλίας, της μοναδικής πυρηνικής δύναμης της Ένωσης, μετά την αποχώρηση της Μεγάλης Βρετανίας. Και όλα αυτά λίγες εβδομάδες πριν από τις κρίσιμες ευρωεκλογές, στις οποίες το μεγάλο διακύβευμα είναι η άνοδος των κομμάτων της ακροδεξιάς. Τις ευρωπαϊκές εκλογές που στην Ελλάδα αντιμετωπίζουμε -κόμματα και πολίτες- αφ’ υψηλού, ως μία κάπως πιο επίσημη δημοσκόπηση, με τον πολιτικό διάλογο να είναι αφιερωμένος -σχεδόν αποκλειστικά- στα εσωτερικά θέματα. 

Ο Μητσοτάκης στον ΣΕΒΕ

Στη Θεσσαλονίκη θα βρεθεί τη Δευτέρα 20 Μαΐου ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος στις 7 το απόγευμα εκείνης της ημέρας θα είναι ο κύριος ομιλητής στην ετήσια τακτική γενική συνέλευση του Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΣΕΒΕ), στο ξενοδοχείο Porto Palace. Λίγες ημέρες πριν τις ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου ο πρωθυπουργός θα έχει τη δυνατότητα να απευθυνθεί πρωτίστως στον επιχειρηματικό κόσμο της χώρας, με φόντο τις εξαγωγές, που τα προηγούμενα χρόνια της κρίσης και της ανάκαμψης πήγαν εξαιρετικά καλά και αποτέλεσαν βασικό πυλώνα σταθερότητας της οικονομίας σε ταραγμένους καιρούς, αλλά το τελευταίο 12μηνο ασθμαίνουν, κυρίως λόγω της διεθνούς οικονομικής αναταραχής και της στασιμότητας στην ΕΕ, όπου κατευθύνεται το μεγαλύτερο ποσοστό των ελληνικών εξαγώγιμων προϊόντων και υπηρεσιών. Ευτυχώς το 2023 ο τουρισμός -που νοείται εξαγωγές- πήγε καλύτερα ακόμη και από τη χρυσή χρονιά του 2019.    

Πάθη φορτοεκφόρτωσης

Τι και αν αποτελεί νόμο του κράτος από το 2018 το ωράριο φορτοεκφόρτωσης στον δήμο Θεσσαλονίκης; Η εφαρμογή του ακόμα… αγνοείται. Και όπως όλα δείχνουν είναι άγνωστο πότε θα ισχύσει, με τις μικρές αλλαγές που προανήγγειλε ο δήμαρχος Στέλιος Αγγελούδης. Η διαβούλευση ξεκίνησε αρχές Μαρτίου και τότε είχε αναφερθεί από τη δημοτική αρχή ότι έως το τέλος του ίδιου μήνα με αρχές Απριλίου θα είχαμε την πρόταση του δήμου. Στο διάστημα αυτό έγιναν δυο συσκέψεις με τους εμπλεκόμενους φορείς και προ ημερών μάθαμε, από τον ίδιο τον δήμαρχο, ότι η πρόταση του θα ανακοινωθεί έως τις 20 Μαΐου. Αλλά και τότε πάλι θα πρέπει να εγκριθεί από το δημοτικό συμβούλιο και στη συνέχεια να λάβει όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις από τα αρμόδια όργανα της πολιτείας έως ότου ξεκινήσει να εφαρμόζεται. Οπότε, όπως καταλαβαίνουμε, έχουμε ακόμα δρόμο να μπει μια τάξη στο θέμα της μετακίνησης των φορτηγών, κυρίως μέσα στο κέντρο της πόλης και τους μεγάλους οδικούς άξονες, που επηρεάζει καθοριστικά το κυκλοφοριακό. Επιπροσθέτως από τις καθυστερήσεις είναι σαφές ότι άλλο η πολιτική βούληση και οι εξαγγελίες και άλλο η εφαρμογή στην πράξη μέτρων και κανονισμών που βλάπτουν συμφέρονται και ξεβολεύουν παγιωμένες καταστάσεις. Διότι μέχρι σήμερα στη Θεσσαλονίκη το ωράριο των φορτοεκφορτώσεων επί της ουσίας είναι ελεύθερο. Ή μάλλον όπου βολεύει, όποιον βολεύει, όποτε βολεύει.  

Απόσταση από το δόγμα Φλωρίδη 

Φαίνεται πως αρκετοί εκεί στο δικαστικό μέγαρο Θεσσαλονίκης δεν έχουν αντιληφθεί το δόγμα Φλωρίδη που έχει ως κορωνίδα το «όταν λέμε φυλακή, εννοούμε φυλακή». Τουλάχιστον έτσι φαίνεται και από τις διατάξεις που ψηφίστηκαν και αναμένεται να εφαρμοστούν από την 1η Μαΐου. Μόνον έτσι μπορεί να εξηγηθεί το… λάθος που έγινε και τέσσερις κρατούμενοι, οι οποίοι τους επόμενους μήνες θα γίνουν έξι, αποφυλακίζονται, καθώς παραπέμφθηκαν να δικαστούν σε… άλλο δικαστήριο. Το έπιασαν οι συνήγοροι, έκαναν ένσταση αναρμοδιότητας και η δικογραφία με τη σωρεία των κλοπών ΑΤΜ επέστρεψε στον εισαγγελέα. Μέχρι να επανέλθει και να παραπεμφθεί σε Μεικτό Ορκωτό Δικαστήριο, οι πρώτοι τέσσερις αφέθηκαν ελεύθεροι καθώς πλησιάζει το 12μηνο που είναι ο ανώτερος χρόνος προφυλάκισης για το συγκεκριμένο αδίκημα, και σε λίγους μήνες τον ίδιο δρόμο θα ακολουθήσουν και οι επόμενοι κρατούμενοι. 
Εκεί έγινε λάθος. Σε άλλο δικαστήριο όμως, στο οποίο δικάστηκαν αστυνομικοί, κανείς δεν κατάλαβε τι συνέβη και δόθηκε ανασταλτικό αποτέλεσμα στην έφεση καταδικασμένου για διακίνηση μεταναστών, παρ’ ότι ο νόμος σαφώς δεν το επιτρέπει. Βέβαια έχουν εκδοθεί και άλλες παρόμοιες αποφάσεις… κόντρα στον νόμο. Αλλά στη συγκεκριμένη υπόθεση είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς όλες τις λεπτομέρειες. Αφού οι αστυνομικοί που ήταν βασικοί μάρτυρες δεν εκλήθησαν ποτέ να καταθέσουν!