Η Βόρεια Ελλάδα παίζει μάλιστα σημαντικό ρόλο στη λιανική αγορά ηλεκτρικών συσκευών όχι μόνο σε επίπεδο μεριδίου και τζίρων, αλλά και στη στόχευση των εταιρειών του κλάδου σε επίπεδο προϊόντων. Ειδικότερα, το ποσοστό της αγοράς στη Βόρεια Ελλάδα υπολογίζεται από τη λιανική στο 25%, ενώ συνολικά το μέγεθος της λιανικής αγοράς εκτιμάται περίπου στα 2 δισ. ευρώ.

«Η Βόρεια Ελλάδα έχει μια ιδιαίτερη δυναμική σε σχέση με την υπόλοιπη χώρα, αλλά και ξεχωριστό βάρος και για μας τόσο σε επίπεδο ανάπτυξης καταστημάτων όσο και τοποθέτησης προϊόντων» εξηγεί ο κ. Σαχίνης.

Σε τροχιά ανάπτυξης η αγορά μετά την πανδημία

Συνολικά η αγορά των οικιακών ηλεκτρικών συσκευών ακολουθεί μετά την πανδημία ανοδική πορεία, στην οποία έχουν βοηθήσει όλες οι δράσεις και τα προγράμματα για τη βιωσιμότητα, την ανακύκλωση και τον εκσυγχρονισμό των νοικοκυριών με νέες συσκευές, κυρίως στο επίπεδο της ψύξης και της θέρμανσης. Την ίδια στιγμή διαπιστώνεται ανάπτυξη τόσο των μεγάλων επιχειρήσεων λιανικής πώλησης συσκευών στα αστικά κέντρα όσο και των μικρότερων συνεταιριστικών αλυσίδων και εκτός Αττικής όχι μόνο με τη δημιουργία περισσότερων καταστημάτων, αλλά και καλύτερων, όπου προσφέρεται μια ολοκληρωμένη καταναλωτική εμπειρία από πλευράς υπηρεσιών, αλλά και πιο εξειδικευμένου προσωπικού. Γίνονται δε σημαντικές επενδυτικές κινήσεις στον κλάδο, με εισόδους νέων παικτών, αλλά και εξαγορές. 

Με δεδομένα τα προγράμματα ενεργειακής εξοικονόμησης, στις αγορές πρωταγωνιστούν οι λευκές συσκευές και ο κλιματισμός έναντι άλλων οικιακών ηλεκτρικών συσκευών, σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του APPLiA Hellas. Μάλιστα, το στοίχημα της ενεργειακής μετάβασης έχει κάνει ένα μεγάλο κομμάτι των καταναλωτών να σκέφτεται πιο… πράσινα, αν και, όταν φτάνει στο… ταμείο, η τιμή παραμένει το βασικό κριτήριο επιλογής συσκευής. «Σε κάθε περίπτωση το ότι το ενεργειακό αποτύπωμα αποτελεί πλέον ένα από τα τρία βασικά κριτήρια αγοράς είναι πολύ σημαντικό» εξηγεί ο κ. Σαχίνης. Τονίζει δε πως με το κλιμακούμενο πρόβλημα της λειψυδρίας, θα βοηθούσε ένα πρόγραμμα που θα αφορούσε στην αλλαγή του πλυντηρίου ρούχων ή την απόκτηση πλυντηρίου πιάτων, καθώς η εξοικονόμηση τόσο του νερού όσο και της ενέργειας μέσω των νέων τεχνολογιών των δύο αυτών συσκευών είναι πολύ μεγάλη. Αποτελεί δε ένα από τα αιτήματα του Συνδέσμου προς το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Όσον αφορά το AI, αν και έχει μπει στις τεχνολογίες των συσκευών, δεν είναι ακόμα σαφές πόσο έχει επηρεάσει τις επιλογές των καταναλωτών. Μάλιστα, προς αυτή την κατεύθυνση ο APPLiA Hellas «τρέχει» μια έρευνα η οποία θα παρουσιαστεί στο προσεχές ετήσιο συνέδριό του τον Φεβρουάριο. Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου θα διερευνηθούν τα θέματα της Τεχνητής Νοημοσύνης στην αγορά με τη βοήθεια δύο καταξιωμένων επιστημόνων, του Δημήτρη Δημητριάδη, Futurist και του Dr. Νίκου Δημητριάδη, Neuroscientist.

Από πλευράς καταναλωτικών τάσεων, καταγράφεται μια κλασική δραστηριότητα των καταναλωτών, που επισκέπτονται τα καταστήματα για να δουν από κοντά ειδικά τις μικρές συσκευές, στη συνέχεια όμως αναζητούν τις προσφορές online, όπου μεγάλο ποσοστό ολοκληρώνει τελικά την αγορά του. Δεν ισχύει το ίδιο για τα ψυγεία ή τα πλυντήρια, τις μεγαλύτερες δηλαδή και υψηλότερης αξίας συσκευές, για τις οποίες η αγορά γίνεται στην πλειονότητά τους με τον παραδοσιακό τρόπο, στο φυσικό κατάστημα. 

Στα βασικά προβλήματα που εντοπίζει ο Σύνδεσμος αυτή την περίοδο είναι το αυξημένο κόστος logistics. Υψηλά μεταφορικά εντός Ελλάδας και αυξημένο κόστος αποθήκευσης επηρεάζουν αρνητικά τον κλάδο και την ανάπτυξη του, σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του APPLiA Hellas.

Ο Σύνδεσμος, που ιδρύθηκε το 2000, αντιπροσωπεύει σήμερα το 80% της ελληνικής αγοράς στις οικιακές ηλεκτρικές συσκευές, αριθμώντας 28 μέλη, μεταξύ των οποίων πολυεθνικές με παρουσία στην Ελλάδα και ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις, ενώ αποτελεί μέλος του APPLiA Europe. Μάλιστα, η θερινή σύνοδος και η γενική συνέλευση του APPLiA Europe για το 2025 θα διοργανωθούν στην Αθήνα, για πρώτη φορά, με 100 στελέχη από όλη την Ευρώπη, που θα εκπροσωπούν τις πολυεθνικές, με μέλη του APPLiA Europe, αλλά και μέλη των εθνικών οργανισμών APPLiA από όλες τις χώρες της Ευρώπης και βέβαια από τον APPLiA Hellas, να συμμετέχουν στις τριήμερες εργασίες.