H Shein ερευνάται από τις ιταλικές αρχές για «πράσινο ξέπλυμα» – Πώς η εφαρμογή διαφημίζει βιωσιμότητα μέσω ασάφειας

Η ιταλική αρχή ανταγωνισμού ξεκίνησε έρευνα κατά μιας εταιρείας με έδρα το Δουβλίνο, η οποία διαχειρίζεται την ιστοσελίδα και την εφαρμογή της Shein, σχετικά με πιθανές παραπλανητικές περιβαλλοντικές αξιώσεις που προβάλλονται από τη γνωστή εταιρεία fast fashion. Η έρευνα στρέφεται κατά της Infinite Styles Services CO. Limited και αφορά τη δυνατότητα παραπλάνησης των καταναλωτών μέσω γενικών, ασαφών ή και παραπλανητικών ισχυρισμών που αποσκοπούν στο να παρουσιάσουν την εικόνα μιας βιώσιμης παραγωγής και εμπορικής λειτουργίας των προϊόντων της Shein.

Σύμφωνα με τη δήλωση της Αρχής, η ιστοσελίδα της Shein φαίνεται να προσπαθεί να δημιουργήσει την εντύπωση μιας παραγωγής που σέβεται το περιβάλλον, χωρίς να παρέχει συγκεκριμένα στοιχεία ή αποδείξεις για αυτούς τους ισχυρισμούς. Επιπλέον, όπως αναφέρει το δημοσίευμα του Reuters, επισημαίνεται ότι οι πληροφορίες που παρουσιάζονται σχετικά με τη συλλογή «evoluSHEIN» ενδέχεται να παραπλανούν τους καταναλωτές σχετικά με την ποσότητα των «πράσινων» υφασμάτων που χρησιμοποιούνται, ενώ παράλληλα δεν ενημερώνουν επαρκώς ότι τα ρούχα της συγκεκριμένης συλλογής δεν είναι ανακυκλώσιμα.

Μια άλλη ανησυχία αφορά τις αναφορές της Shein σχετικά με τη δέσμευσή της για μείωση των εκπομπών άνθρακα. Σύμφωνα με την έρευνα της Αρχής, αυτή η δέσμευση φαίνεται να έρχεται σε αντίθεση με την αύξηση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που παρουσιάζονται στις αναφορές βιωσιμότητας της εταιρείας για τα έτη 2022 και 2023.

Σε απάντηση, η Shein δήλωσε ότι είναι έτοιμη να συνεργαστεί ανοιχτά με τις αρμόδιες ιταλικές αρχές, παρέχοντας την απαραίτητη υποστήριξη και πληροφορίες για την επίλυση οποιωνδήποτε ερωτημάτων προκύψουν. Υπογράμμισε, επίσης, τη δέσμευσή της για συμμόρφωση με τους νόμους και κανονισμούς στις αγορές στις οποίες δραστηριοποιείται, διατηρώντας διαφάνεια προς τους πελάτες της.
Πηγή: Shein

Η έρευνα για την Shein έρχεται ως μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας που πραγματοποιείται στην Ευρώπη για την καταπολέμηση του φαινομένου του greenwashing, δηλαδή της πρακτικής των εταιρειών να παρουσιάζουν προϊόντα ως φιλικά προς το περιβάλλον χωρίς πραγματικές αποδείξεις.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θεσπίσει νέους κανονισμούς κατά του greenwashing, οι οποίοι τέθηκαν σε ισχύ φέτος και θα εφαρμόζονται σε όλα τα κράτη-μέλη σε διάστημα δύο ετών. Σύμφωνα με αυτούς τους κανονισμούς, οι εταιρείες απαγορεύεται να κάνουν ασαφείς περιβαλλοντικούς ισχυρισμούς, όπως η χρήση των όρων «ενεργειακά αποδοτικό» ή «φιλικό προς το περιβάλλον», χωρίς να παρέχουν αποδεικτικά στοιχεία.

Η CEO της εταιρείας Compare Ethics, Abbie Morris, που ελέγχει τη συμμόρφωση των περιβαλλοντικών ισχυρισμών για πελάτες όπως οι Reformation και New Look, δήλωσε ότι βρισκόμαστε σε μια περίοδο «διόρθωσης των πράσινων ισχυρισμών». Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, οι εταιρείες είτε θα ερευνώνται και θα τιμωρούνται είτε θα παρουσιάζουν τα απαραίτητα δεδομένα για να υποστηρίξουν τους ισχυρισμούς τους με ακρίβεια.
Φωτογραφία: Freepik

Η ιταλική αρχή ανταγωνισμού, η οποία είναι υπεύθυνη τόσο για την προστασία των καταναλωτών όσο και για ζητήματα ανταγωνισμού, έχει ανοίξει πρόσφατα έρευνες κατά της διαδικτυακής μηχανής αναζήτησης Google και των πολυτελών brand Armani και Dior. Σύμφωνα με την ιταλική νομοθεσία, οι εταιρείες που παραβιάζουν τους κανόνες προστασίας των δικαιωμάτων των καταναλωτών μπορεί να αντιμετωπίσουν πρόστιμα που κυμαίνονται από 5.000 έως 10 εκατομμύρια ευρώ (περίπου 5.590 έως 11,2 εκατομμύρια δολάρια).

Η Shein, μια εταιρεία που ιδρύθηκε στην Κίνα και έγινε γνωστή για τις οικονομικές τιμές της, έχει έρθει αντιμέτωπη με αυξανόμενη κριτική σχετικά με τις πρακτικές της, τόσο όσον αφορά την περιβαλλοντική της επίδραση όσο και την αντιμετώπιση των εργαζομένων της. Η έρευνα αυτή, σε συνδυασμό με το ενδεχόμενο εισαγωγής της εταιρείας στο χρηματιστήριο του Λονδίνου, ενδέχεται να επηρεάσει σημαντικά την εικόνα της στην αγορά.
Πηγή: Shein

Η Shein διατηρεί τα κεντρικά γραφεία της στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική στο Δουβλίνο, ενώ τα παγκόσμια κεντρικά της γραφεία βρίσκονται στη Σιγκαπούρη. Με την πίεση για μεγαλύτερη διαφάνεια και τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς, το μέλλον της εταιρείας φαίνεται να εξαρτάται από την ικανότητά της να αποδείξει τις δεσμεύσεις της για βιωσιμότητα και υπευθυνότητα απέναντι στους καταναλωτές και το περιβάλλον.