Αφιέρωμα στο νεοελληνικό έργο, καινούργια ξένα θεατρικά, κλασικές δημιουργίες του παγκόσμιου ρεπερτορίου, συλλογικές κειμενικές συνθέσεις, πρωτότυπες δραματουργίες και μεταγραφές εμβληματικών έργων ή διηγημάτων, περιλαμβάνει ο προγραμματισμός του Εθνικού Θεάτρου για τη νέα καλλιτεχνική σεζόν που ανακοινώθηκε χθες. Με μότο «Ενας κόσμος ανοιχτός», η πρώτη σκηνή της χώρας, διατηρεί και φέτος τον δίαυλο επικοινωνίας με τη δημόσια σφαίρα ενεργό, βάζοντας στο κέντρο του ρεπερτορίου της κρίσιμα πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα. «Τρεις έννοιες φάροι μας οδήγησαν τα τρία τελευταία χρόνια. Ανοιχτοί πολιτιστικοί διάλογοι, συμπερίληψη, εξωστρέφεια. Ο καλλιτεχνικός προγραμματισμός για τη χειμερινή περίοδο δεν είναι παρά η συνέχεια όλων όσα ονειρευτήκαμε, σχεδιάσαμε και καταφέραμε να υλοποιήσουμε τα προηγούμενα δύο χρόνια», ανέφερε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου Γιάννης Μόσχος.

Συνολικά 17 νέες παραστάσεις και δύο επαναλήψεις πρόκειται να ανέβουν στις σκηνές του Εθνικού. Η αυλαία ανοίγει στην Κεντρική Σκηνή του Κτιρίου Τσίλλερ με το «Goodbye, Lindita», την εξαιρετικά επιτυχημένη δουλειά του Μάριο Μπανούσι που επιστρέφει για τρίτη χρονιά (από 16/10). Στη συνέχεια, τη σκυτάλη θα πάρει ο Στάθης Λιβαθινός με το «Μάνα κουράγιο» του Μπέρτολτ Μπρεχτ (από 28/11) και ο Αρης Μπινιάρης με τον «Φάουστ» του Γιόχαν Βόλφγκανγκ φον Γκαίτε (από 13/3). Στη Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος», η Ελένη Ευθυμίου θα σκηνοθετήσει το «Στο σώμα της» που συνέγραψε η ίδια μαζί με τις Σοφία Ευτυχιάδου και Νεφέλη Μαϊστράλη (από 13/11). Ο δε Γιάννης Μόσχος θα φέρει το «Η κληρονομιά μας» του Μάθιου Λόπεζ (από 7/2). Στην Πλάγια Σκηνή, ο Γιάννης Μαυριτσάκης θα ανεβάσει το έργο του «Πού οφείλεται τόση όρεξη για ζωή» (από 27/3).

Στη Σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη», ο Αλέξανδρος Μυλωνάς θα παρουσιάσει «Το σχολείο των γυναικών» του Μολιέρου (από 30/10). Στο Θέατρο Χώρος, θα μεταφερθεί «Ο τελευταίος ασπροκόρακας» του Αλέξη Σολομού σε σκηνοθεσία Ελενας Μαυρίδου (από 20/11) και «Η καρυάτιδα» του Γιώργου Καπουτζίδη που θα σκηνοθετήσει η Κατερίνα Μαυρογεώργη (από 5/2). Στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν – Φρυνίχου, η Μαρία Μαγκανάρη υπογράφει το έργο «Philoxenia» της Αλεξάνδρα Κ. (από 19/2) και στο Θέατρο Χώρο ο Γιώργος Παύλου σκηνοθετεί τη «Γραμμή του ορίζοντος» του Χρήστου Βακαλόπουλου για δεύτερη χρονιά (από 21/11).

Για την Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών, η φετινή υπεύθυνή της Ελένη Ευθυμίου, ανακοίνωσε τέσσερις νέες παραγωγές. Ετσι, στην έδρα της, τη Σκηνή «Κατίνα Παξινού», θα έρθουν «Η λυγερή» του Ανδρέα Καρκαβίτσα σε σκηνοθεσία Ειρήνης Λαμπρινοπούλου (από 24/10) και το «Μα γκραν’μα» του Δημήτρη Χαραλαμπόπουλου (από 12/12). Στη συνέχεια, στη σκηνή του «Σχολείου της Αθήνας» – Ειρήνη Παπά, θα παρουσιαστούν ο «Εχθρός του λαού», βασισμένο στο έργο του Χένρικ Ιψεν σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου (από 26/2) και η «Πανδώρα» του Ουίτσι (από 14/5).

Για το Μικρό Εθνικό, η υπεύθυνή του Μαρία Μαγκανάρη ετοίμασε για τα παιδιά και τους εφήβους τρεις παραστάσεις. Πρόκειται για «Τα γενέθλια» της Ζωρζ Σαρρή σε διασκευή και σκηνοθεσία Δημήτρη Αγαρτζίδη και Δέσποινας Αναστάσογλου που ζωντανεύουν στη Σκηνή «Ελένη Παπαδάκη» του κτιρίου Ρεξ (από 19/10). Εκεί, θα ανέβει και το «Μετά το πάρτι» της Μαρίας Ζαβάκου (από 5/11). Τέλος, στην Αίθουσα Εκδηλώσεων του Κτιρίου Τσίλλερ, ο Ηλίας Κουνέλας παρουσιάζει το «Ο Νιλς Χόλγκερσον, η Λιλίκα και τα τέσσερα Π» (από 22/1). Παράλληλα, συνεχίζονται όλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα και οι κοινωνικές δράσεις.

Οι νέοι χώροι που πρόκειται να φιλοξενήσουν τις παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου, προέκυψαν εξαιτίας της ανακαίνισης του κτιρίου Ρεξ που βρίσκεται προ των πυλών. Οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν τον ερχόμενο Ιανουάριο και θα διαρκέσουν 10 μήνες. Την υλοποίηση του έργου έχει αναλάβει το υπουργείο Πολιτισμού, με χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Η είδηση της χθεσινής παρουσίασης ήταν η ανακοίνωση του Γιάννη Μόσχου ότι αποχωρεί από την καλλιτεχνική διεύθυνση του Εθνικού Θεάτρου. Με την τριετή θητεία του να ολοκληρώνεται στις 22 Δεκεμβρίου, ο σκηνοθέτης ανέφερε πως δεν είναι διατεθειμένος να διεκδικήσει την ανανέωσή της. Αν και ο ίδιος απέφυγε να σχολιάσει τους λόγους που τον οδήγησαν στη συγκεκριμένη απόφαση, κύκλοι του Εθνικού τη συσχετίζουν με την κόπωση λόγω των συνεχόμενων κρίσεων που κλήθηκε να διαχειριστεί. Αλλά κυρίως λόγω μιας αίσθησης «αναμονής» που έπρεπε να υπομείνει όσο δεν διαφαίνονταν οι προθέσεις του υπουργείου Πολιτισμού για ανανέωση ή όχι. Την ίδια στάση τήρησε και ο υφυπουργός Πολιτισμού Ιάσων Φωτήλας στη χθεσινή παρουσίαση, όταν μετά την ανακοίνωση του Γιάννη Μόσχου αρνήθηκε να δώσει πληροφορίες για την κάλυψη της θέσης του καλλιτεχνικού διευθυντή, παρά τις επανειλημμένες ερωτήσεις των δημοσιογράφων.

Φεύγοντας ο Γιάννης Μόσχος, αφήνει ένα θέατρο κερδοφόρο, αφού σύμφωνα με τον απολογισμό του τα έσοδά του (εκτός των επιχορηγήσεων) αυξήθηκαν το διάστημα 10/9/2023 – 10/9/2024 κατά 70%, ενώ αν συγκριθεί με το αντίστοιχο διάστημα του 2021 – 2022 το ποσοστό αυτό φτάνει το 118%. Οι δε πόροι που συγκεντρώθηκαν μέσα στο 2023 αποτελούν ρεκόρ για την ιστορία του θεάτρου. Παρακαταθήκη αφήνει επίσης τις διεθνείς συνεργασίες με ξένους φορείς, όπως τα έξι residencies ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών που θα πραγματοποιηθούν μέσα στο 2025, μαζί με το showcase που θα φιλοξενηθεί στο Εθνικό για διεθνείς πολιτιστικούς οργανισμούς και το  Διεθνές Συνέδριο Θεάτρου, του European Theatre Convention, του μεγαλύτερου θεατρικού δικτύου της Ευρώπης.