To ντέρμπι από τα παλιά ανάμεσα σε δύο παραδοσιακούς και συνάμα άσπονδους αντιπάλους συνεχίζεται με αμείωτο ενδιαφέρον και νέα τεχνολογικά όπλα.

9 Σεπτεμβρίου, 2024
8:00
Γιάννης Χαρπίδης (gch@carmgz.gr), Φωτ.: Χρήστος Καραγιωργάκης

Τόσο η Peugeot όσο και η Renault έχουν μια μακρά παράδοση στην κατηγορία των supermini, που στη σύγχρονη εποχή εκπροσωπούνται μέσω των 208 και Clio. Δύο μοντέλα διαφορετικά σε ό,τι αφορά τη σχεδίαση, όμοια σε ό,τι αφορά τη μορφή του αμαξώματός τους, και σε κάθε περίπτωση άξιοι συνεχιστές της ιστορικής διαδρομής τους.

Αμφότεροι οι Γάλλοι κατασκευαστές, σε σχέση με τον ιαπωνικό ανταγωνισμό (όπως το Toyota Yaris), άργησαν να μπουν στον χορό της υβριδικής τεχνολογίας αλλά πλέον έχουν εναρμονιστεί πλήρως στις νέες απαιτήσεις. Στο πέρασμα των ετών η αισθητική και των δύο διαφοροποιήθηκε, όχι όμως και η κουλτούρα που εκφράζουν οι συγκεκριμένες εταιρείες. Προφανώς η ομορφιά είναι υποκειμενική, αλλά τα δύο αυτοκίνητα έχουν χαρακτήρα και είναι άμεσα αναγνωρίσιμα.

Τόσο το Clio όσο και το 208, που παραμένουν αμφότερα ιδιαίτερα δημοφιλή στην ελληνική αγορά και γνήσια τέκνα της γαλλικής σχολής, έχουν φρεσκαριστεί οπτικά και ανανεωθεί τεχνολογικά. Εχουν χαρακτήρα, διακριτή εταιρική ταυτότητα και το δικό τους κοινό. Το βασικό πλεονέκτημα του μοντέλου της Peugeot είναι η κομψή του διακριτικότητα και η ωριμότητα των χαρακτηριστικών του. Αντίθετα, το Clio είναι πιο προκλητικό οπτικά.

H «Μούσα» της Renault, ιδίως στην έκδοση Alpine Esprit, που είχαμε στη διάθεσή μας, διαθέτει αν μη τι άλλο εντυπωσιακά χαρακτηριστικά, όπως τη νέα μάσκα, τα full-LED εμπρός φωτιστικά σώματα, τον λογότυπο της Alpine στα φτερά και το μεταλλικό χρώμα Iron Blue που το κάνουν να ξεχωρίζει, προσφέροντας παράλληλα και μια ιδιαιτέρως δυναμική εμφάνιση.

Οσον αφορά το 208, οι σχεδιαστές της γαλλικής εταιρείας έκαναν περιορισμένες αλλά καίριες αλλαγές ώστε να διατηρήσουν το ξεχωριστό στυλ του και να ενισχύσουν την προσωπικότητά του.

Η νέα διαμόρφωση των εμπρός τριών λοξοειδών LED φώτων ημέρας σε κάθε άκρη του προφυλακτήρα, η νέα, μεγαλύτερη, γρίλια στη μάσκα με ενσωματωμένο το καινούριο σήμα της Peugeot και η επανασχεδίαση των εμπρός και πίσω φωτιστικών σωμάτων είναι τα κύρια στοιχεία αλλαγής, ενώ η αναγραφή του ονόματος του μοντέλου πάνω ακριβώς στη «μύτη» του καπό, αποτείνει φόρο τιμής στο παρελθόν (θυμηθείτε τα θρυλικά 204, 404 και 504).

Η είσοδος στο εσωτερικό του 208 σηματοδοτεί τη συνέχεια της καλής πρώτης εντύπωσης. Η σχεδίαση είναι ιδιαίτερη και κάπως περίπλοκη, αλλά τελικά αρέσει. Η φιλοσοφία i-Cockpit παραμένει σταθερή, με τη μεγάλη και στραμμένη προς τον οδηγό κεντρική οθόνη αφής των 10” να αιωρείται στο κέντρο του ταμπλό και τον ψηφιακό πίνακα οργάνων να συνθέτουν ένα σύνολο με σαφή τεχνολογικό προσανατολισμό, ελαφρώς φουτουριστικό αλλά οικείο.

Ακριβώς κάτω από την κεντρική οθόνη υπάρχουν οι διακόπτες αφής, τα γνωστά μας τα i-Toggles, με προσαρμόσιμες συντομεύσεις σε διάφορες λειτουργίες του συστήματος πολυμέσων, ενώ δεν λείπει και η σειρά των φυσικών διακοπτών αεροπορικού τύπου για άμεση πρόσβαση σε ρυθμίσεις του συστήματος κλιματισμού.

Το πακέτο υποστήριξης ψηφιακής τεχνολογίας για το ανανεωμένο 208 προσφέρει πολλά σύγχρονα χαρακτηριστικά, όπως φωνητικές εντολές, over-the-air ενημερώσεις, πληθώρα πληροφοριών για την κατάσταση του οχήματος, ασύρματη συνδεσιμότητα με Apple CarPlay και Android Auto, καθώς και δυνατότητα ασύρματης φόρτισης smartphone.

Βέβαια, δεν είναι όλα ρόδινα. Το τιμόνι εξακολουθεί να κρύβει ουσιαστικά μεγάλο μέρος του πίνακα οργάνων, ακόμα και εάν το τοποθετήσεις στη χαμηλότερη θέση. Τα υλικά είναι προσεγμένα, μαλακά στην πλειονότητά τους, αλλά στον τομέα της συναρμογής το 208 δείχνει να έχει κάποιες επιμέρους ατέλειες, οι οποίες δεν χαλάνε μεν αλλά ομολογουμένως «γκριζάρουν» την εικόνα του.

Πιο εντυπωσιακό, με περισσότερες σπορ πινελιές, ελέω έκδοσης, είναι το εσωτερικό του Clio, όπου κυριαρχούν τα τύπου μπάκετ καθίσματα με κεντημένο τον λογότυπο της Alpine στην πλάτη τους. Ολα είναι τοποθετημένα κοντά στον οδηγό.

Το τιμόνι έχει το κατάλληλο ύψος, ενώ σε σωστή θέση βρίσκεται και η οθόνη πολυμέσων. Η τελευταία έχει διαγώνιο 9,3” με αναβαθμισμένη συνδεσιμότητα, καθώς πλέον παρέχεται η δυνατότητα ασύρματης σύνδεσης smartphone μέσω Android Auto, ή Apple CarPlay. Πάντως, εργονομικά υπάρχουν ορισμένες ατέλειες, όπως το άβολο χειριστήριο για τη ρύθμιση του ήχου δεξιά και πίσω από το τιμόνι.

Τα άλματα στους τομείς της ποιότητας, υλικών, του φινιρίσματος και της premium αύρας φέρνουν το Clio στα ίσια σε σχέση με το 208. Μπορεί η Peugeot να εκφράζει με τον δικό της τρόπο τη νεανική, αλλά καθόλα συγκροτημένη, σχεδιαστική αύρα, ωστόσο, και ο ομοεθνής ανταγωνιστής δεν υστερεί, με τα μαλακά πλαστικά του ταμπλό να έχουν ωραία υφή και να συνθέτουν ένα φωτεινό σύνολο. Επίσης, τα ανακυκλωμένα σε ποσοστό 60% υλικά αποδεικνύουν την προσοχή που δείχνει η Renault στη βιωσιμότητα.

Εκεί που το Clio μένει λίγο πίσω είναι στον τομέα της πρακτικότητας, αφού οι χώροι για μικροαντικείμενα είναι μικρότεροι. Δεν ισχύει το ίδιο για τους χώρους για τους επιβάτες, καθώς το μακρύτερο -συγκριτικά- μεταξόνιο έχει επιφέρει καλύτερα αποτελέσματα στον ζωτικό χώρο τεσσάρων ή και πέντε επιβαινόντων, όχι όμως και στο πορτμπαγκάζ, που λόγω της μπαταρίας του υβριδικού συστήματος η χωρητικότητά του είναι μόλις 254 lt με την ύπαρξη ρεζέρβας ανάγκης, ή 301 lt χωρίς αυτή, τιμή που ακόμα και στη δεύτερη περίπτωση είναι σαφώς μικρότερη από τα 352 lt χωρητικότητας του πορτμπαγκάζ του 208.

Τόσο το Clio όσο και το 208 έχουν τη δυναμική να αποτελέσουν το ένα και μοναδικό αυτοκίνητο μιας ολιγομελούς οικογένειας και αυτό, αν μη τι άλλο, αποτελεί ένα πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό, στο οποίο ποντάρουν. Αμφότερα φέρουν υβριδικά συστήματα, το καθένα με τα δικά του χαρακτηριστικά, με στόχο να μπορούν να κινούνται 100% ηλεκτρικά σε συνθήκες χαμηλού φορτίου, προσφέροντας, όπως διαπιστώσαμε, εξαιρετικές τιμές στην κατανάλωσή τους.

Ο 1.2 PureTech του 208 Hybrid έχει εξελιχθεί σημαντικά, με το 40% των εξαρτημάτων του να είναι καινούρια, όπως η αλυσίδα χρονισμού, η χρήση μεταβλητής γεωμετρίας turbo και o άμεσος ψεκασμός που πλέον διαθέτει μεγαλύτερη πίεση (350 bar). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η ισχύς του να έχει αυξηθεί κατά 6 PS, φτάνοντας τους 136 PS, με τη ροπή να παραμένει σταθερή στα 230 Nm.

Η σημαντικότερη καινοτομία έγκειται στο ότι το συγκεκριμένο μοτέρ συνδυάζεται με ένα νέο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη έξι σχέσεων (e-DSC6), σχεδιασμένο από την Punch Powertrain, το οποίο αντικαθιστά το παλαιότερο EAT8. Μέσα σε αυτό βρίσκεται ενσωματωμένος ένας συμπαγής ηλεκτροκινητήρας 28 PS και 55 Nm που τροφοδοτείται με ενέργεια από μια μικρή, αυτοφορτιζόμενη μπαταρία 0,89 kWh.

Ουσιαστικά πρόκειται δηλαδή για ένα εξελιγμένο ήπιο υβριδικό σύστημα που, ανάλογα με τις συνθήκες κίνησης, επιτρέπει κάποιες μικρές αποστάσεις μέσα στην πόλη να καλύπτονται αμιγώς ηλεκτρικά. Από την άλλη, η Renault διαθέτει ένα σαφώς πιο ολοκληρωμένο υβριδικό σύστημα εκμεταλλευόμενη και την τεχνογνωσία που έχει αποκτήσει από την παρουσία της στην F1.

Εχει, λοιπόν, τοποθετήσει στο Clio δύο ηλεκτροκινητήρες, με τον βασικό να αποδίδει 49 PS, φορτίζοντας παράλληλα την μπαταρία ιόντων λιθίου χωρητικότητας 1,2 kWh και έναν δεύτερο -που εκτελεί χρέη μίζας/γεννήτριας- με ισχύ 20 PS. Αυτοί συνεργάζονται με το 4κύλινδρο θερμικό μοτέρ των 1,6 lt που αποδίδει 94 PS, με τη συνδυαστική ισχύ να φτάνει τους 145 PS (+5 PS σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο).

Και εδώ υπάρχει ένα πρωτοποριακής τεχνολογίας αυτόματο κιβώτιο της Renault, με τέσσερις σχέσεις για τον κινητήρα βενζίνης, δύο για το ηλεκτρικό μοτέρ και 14 διαφορετικούς συνδυασμούς για τη μετάδοση της κίνησης, μεταξύ των οποίων και λειτουργία «B» για τη μέγιστη δυνατή ανάκτηση χάρη στην έντονη επιβράδυνση.

Κοινό χαρακτηριστικό και των δύο υβριδικών συνόλων αποτελεί, όπως προαναφέραμε, η σημαντική οικονομία στο καύσιμο, με το Clio E-Tech πάντως να υπερτερεί έναντι του 208 Hybrid. Αυτό επιτυγχάνεται χάρη στην παραμετροποίηση της λειτουργίας του κινητήρα, με τη δυνατότητα που έχει ο οδηγός να επιλέξει το πρόγραμμα Eco (My Sense και Sport τα άλλα δύο), το οποίο αλλάζει τα λειτουργικά χαρακτηριστικά σε κάποια στοιχεία του εξοπλισμού πέραν της «χαλάρωσης» του κινητήρα.

Επιπλέον υπάρχει η διαμόρφωση «e-Save», ώστε να διατηρείται η ηλεκτρική ενέργεια στις μπαταρίες για να χρησιμοποιηθεί όταν το κρίνει ο οδηγός. Σύμφωνα με τη Renault, το Clio μπορεί να χρησιμοποιεί τον ηλεκτροκινητήρα έως και στο 80% του χρόνου μέσα στην πόλη, μειώνοντας την κατανάλωση έως και 40% σε σύγκριση με έναν συμβατικό βενζινοκινητήρα.

Από την άλλη πλευρά, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Peugeot, το 48V σύστημα του υβριδικού 208 συμβάλλει και στη ροπή στις χαμηλές rpm του 3κύλινδρου κινητήρα, με αποτέλεσμα να διασφαλίζει έως και 15% λιγότερη κατανάλωση καυσίμου.

Στην πράξη και τα δύο πέτυχαν σε μεικτές συνθήκες αξιόλογες τιμές, με το Clio να κατεβαίνει χωρίς πρόβλημα ακόμα και κάτω από τα 5,7 lt/100 km και το 208 λιγότερα από 6,5 lt/100 km. Στον δρόμο η άνεση από τη ρύθμιση της ανάρτησης του 208 είναι καλύτερη και κάπως έτσι καταδεικνύεται χειροπιαστά η ανωτερότητα του μοντέλου της Peugeot στην ποιότητα κύλισης.

Με δεδομένο ότι και τα δύο μοντέλα έχουν υψηλά -για την κατηγορία- περιθώρια πλευρικής και ελκτικής πρόσφυσης, το 208 είναι πιο φιλικό στις αντιδράσεις του κατά την αναζήτηση των ορίων από τον οδηγό και εν τέλει τού εμπνέει μεγαλύτερη σιγουριά. Το Clio, με τη συγκεκριμένη επιλογή σε ό,τι έχει να κάνει με τις ζάντες και τα ελαστικά χαμηλού προφίλ της έκδοσης Alpine Esprit, εμφανίζει πιο «ξερή» απόσβεση στις ανωμαλίες του δρόμου.

Από την άλλη, η πιο σκληρή ρύθμιση της ανάρτησης το καθιστά λιγότερο ευάλωτο στους πλευρικούς ανέμους. Αν το Clio  ξεχωρίζει για κάτι είναι για το σίγουρο πάτημά του, που θυμίζει μεγαλύτερου αυτοκινήτου. Εμπνέει μεγαλύτερη σιγουριά στον οδηγό του, που επιπλέον εισπράττει και αρκετή πληροφόρηση από το ηλεκτρικά υποβοηθούμενο τιμόνι με την εξαιρετική αμεσότητα.

Στον αντίποδα, το τιμόνι του 208 παραμένει ελαφρύ ακόμα και σε ταχύτητες ταξιδιού και δημιουργεί μια απόσταση από τον οδηγό που έχει να διαχειριστεί διαφορετική κωδικοποίηση της πληροφορίας. Στο διά ταύτα, αμφότερα τα μοντέλα εξυπηρετούν με απόλυτη επιτυχία τις ανάγκες όλων όσων τα επιλέξουν. Αυτό που πρέπει να υπογραμμιστεί είναι η μεγάλη διαφορά που προκύπτει υπέρ του Clio, καθώς υπάρχει και μία φθηνότερη έκδοση, με τιμή εκκίνησης κάτω από τις 29.000 ευρώ. Αντίθετα, το 208 Hybrid έχει μία μοναδική έκδοση (GT), η οποία ξεκινά από τις 31.900 ευρώ.

Αντικειμενικά, έχουμε μπροστά μας δύο εξαιρετικές περιπτώσεις που θα καλύψουν και με το παραπάνω όλες τις ανάγκες και τις απαιτήσεις του σύγχρονου ιδιοκτήτη. Μπορεί το υβριδικό Peugeot 208 να εμπεριέχει στο DNA του αρκετά premium χρωμοσώματα, μπορεί να υπερτερεί σε χώρους και σε ποιότητα κύλισης, εν τούτοις η λογική βάσει των δεδομένων μάς κάνει να κλίνουμε προς την πρόταση της Renault, με το Clio να προσφέρει στον κάτοχό του πρακτικά πιο ουσιαστική υβριδική τεχνολογία, όπερ και σημαντικά -για τα δεδομένα της κατηγορίας- χαμηλότερη απαίτηση σε καύσιμο, σε συνδυασμό με την προνομιακή τιμή κτήσης. 

To Renault Clio E-Tech εφοδιάζεται με ένα από τα πιο πλήρη πακέτα συστημάτων υποβοήθησης για μοντέλο της κατηγορίας Β.  Ο Γάλλος κατασκευαστής εμπλούτισε το υβριδικό του μοντέλο με 20 προηγμένα συστήματα υποβοήθησης. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν η προειδοποίηση εμπρόσθιας σύγκρουσης με αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης, το «Active Driver Assist», που συνδυάζει τις λειτουργίες του προσαρμοζόμενου cruise control με «Stop & Go», και το σύστημα διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας (Lane Keeping Assist).

Το νέο, διπλού συμπλέκτη κιβώτιο έξι σχέσεων (e-DCS6) του Peugeot 208 Hybrid δεν διαθέτει μετατροπέα ροπής και δημιουργήθηκε ειδικά για υβριδικά συστήματα κίνησης. Μέσα σε αυτό βρίσκονται τοποθετημένα η ECU, ο μετατροπέας και ο σύγχρονος ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη, γεγονός που εξοικονομεί χώρο και βάρος, προσφέροντας καλύτερες επιδόσεις. Επίσης, η χαρτογράφηση ανεβάζει και κατεβάζει τις σχέσεις απολύτως ομαλά και στον σωστό χρόνο, ακόμα και στην επιλογή Sport.

PEUGEOT 208 – TECHΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 1.199 cc, i3, TURBO + 1 ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ, ΔΙΠΛΟΥ ΣΥΜΠΛΕΚΤΗ 6 ΣΧΕΣΕΩΝΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (EΜΠΡΟΣ)/ΗΜΙΑΚΑΜΠΤΟΣ ΑΞΟΝΑΣ (ΠΙΣΩ)ΥΛΙΚΟ: ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.055/1.745/1.430 mmΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.540 mmΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 352 lt

RENAULT CLIO – TECHΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 1.596 cc, i4 + 2 ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΕΣΚΙΒΩΤΙΟ: AYTOMATO, 6 ΣΧΕΣΕΩΝΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (EΜΠΡΟΣ)/ΗΜΙΑΚΑΜΠΤΟΣ ΑΞΟΝΑΣ (ΠΙΣΩ)ΥΛΙΚΟ: ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.053/1.798/1.439 mmΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.583 mmΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 301 lt

ΙΣΧΥΣ+ΡΟΠΗPEUGEOT: 136 PS@5.500 rpm, 230 Nm/1.750 rpmRENAULT: 145 PS@5.500 rpm, 205 Nm

ΒΑΡΟΣPEUGEOT: 1.228 kg    RENAULT: 1.238 kg

0-100 km/hPEUGEOT: 8,1”RENAULT: 9,3”

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ lt/100 kmPEUGEOT: 6,5 lt/100 kmRENAULT: 5,6 lt/100 km

ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑPEUGEOT: 210 km/hRENAULT: 174 km/h

CO2PEUGEOT: 104 g/kmRENAULT: 95 g/km

ΤΙΜΗRENAULT: Από 26.100€PEUGEOT: Από 31.900€