«Ξέρω ότι δεν θα με πιστέψει κανείς, αλλά τον Νοέμβριο του 2024 θα μπαίνετε στο Μετρό Θεσσαλονίκης».
Το 2024, έτος δίσεκτο, με τα καλά του και τις αναποδιές του, θα είναι μια χρονιά ορόσημο για τη Θεσσαλονίκη. Ο λόγος δεν είναι άλλος βέβαια από το μετρό, που τέθηκε επιτέλους σε λειτουργία από τον πρωθυπουργό την τελευταία ημέρα του περασμένου Νοέμβρη.

Η χρονιά που φεύγει σε λίγα 24ωρα δεν είχε προφανώς μόνο μετρό, που μετά από δεκαετίες αναμονής δικαιολογημένα κυριαρχεί σε αυτά που θα θυμόμαστε ως σημαντικά γεγονότα της πόλης για το 2024.

Η Θεσσαλονίκη αποχαιρέτησε τον εμβληματικό της δήμαρχο Γιάννη Μπουτάρη, που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 82 ετών. Τον Μάιο ο ΠΑΟΚ κατάφερε να κατακτήσει το πιο αμφίρροπο πρωτάθλημα όλων των εποχών, μετά από έναν γκραν γκινιόλ σαλονικιώτικο ντέρμπι κόντρα στον Άρη.

Από την άλλη η Θεσσαλονίκη μπήκε για τα καλά σε ρυθμούς FlyOver με τον περιφερειακό να έχει πια μόνο δύο λωρίδες και στο κέντρο της πόλης είδαμε για πρώτη φορά ηλεκτροκίνητα αστικά λεωφορεία.

Αλλαγές βέβαια υπήρξαν και άλλες. Ο Απόστολος Τζιτζικώστας διετέλεσε περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας για μία και πλέον δεκαετία, ωστόσο το πλήρωμα του χρόνου ήρθε και από τη Θεσσαλονίκη βρέθηκε στις Βρυξέλλες. Ο πρωθυπουργός τον επέλεξε για Επίτροπο της Ελλάδας στην Κομισιόν, όπου ανέλαβε το χαρτοφυλάκιο των Βιώσιμων Μεταφορών και του Τουρισμού.

Το 2024 βέβαια δεν έλειψαν και οι αναπάντεχες ειδήσεις. Αυτές που μας σόκαραν. Όπως η στυγνή γυναικοκτονία της εγκύου Γεωργίας από τον σύντροφό της την Πρωτοχρονιά. Ή η μαζική ομοφοβική επίθεση από ανήλικους σε δύο ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα στην πλατεία Αριστοτέλους ένα Σάββατο του περασμένου Μαρτίου.

Η χρονιά που πέρασε είχε μέχρι και οσμή τρομοκρατίας, αφού τον περασμένο Φεβρουάριο ένας φάκελος με εκρηκτικό μηχανισμό έφτασε στο δικαστικό μέγαρο της Θεσσαλονίκης, χωρίς ευτυχώς να ενεργοποιηθεί.

Το έτος που αποχαιρετούμε σε λίγο είχε και ένα σφοδρό πέρασμα κακοκαιρίας, αυτό της Bora, που ξερίζωσε όχι ένα και δύο αλλά πάνω από 1.000 δέντρα σε όλη τη Θεσσαλονίκη, ευτυχώς χωρίς να υπάρξει κάποιος τραυματισμός.

1. Γυναικοκτονία 41χρονης εγκύου Γεωργίας Μουράτη από τον σύντροφό της

Η χρονιά ξεκίνησε με μια ανησυχητική και περίεργη είδηση. Η 41χρονη, η Γεωργία Μουράτη οποία μάλιστα ήταν και έγκυος τριών μηνών, δεν δίνει σημεία ζωής από το βράδυ της παραμονής της Πρωτοχρονιάς.

Οι συγγενείς της την αναζητούν, όπως την αναζητά και ο 39χρονος σύντροφός της. Δεν διστάζει δε να βγει στα κανάλια και να κάνει έκκληση στη Γεωργία να επιστρέψει, επιδεικνύοντας ένα μήνυμα που υποτίθεται του έστειλε.

Κανείς δεν ήθελε να πιστέψει αυτό που διαφαινόταν, ωστόσο η αλήθεια αποκαλύπτεται λίγες μέρες αργότερα. Ο 34χρονος φίλος του συντρόφου της Γεωργίας ομολογεί πως η 41χρονη πέθανε μετά από μαχαιριές που της κατάφερε ο 39χρονος. Στη συνέχεια οι δυο τους έκλεισαν το άψυχο σώμα της γυναίκας σε ένα μπαούλο και το μετέφεραν σε ερημική περιοχή, ανάμεσα στη Νέα Τρίγλια και στη Γαλάτιστα Χαλκιδικής.

Ο 39χρονος δεν παραδέχθηκε ποτέ την πράξη του παρά τα αδιάσειστα στοιχεία. Ούτε και ενώπιον του δικαστηρίου που έγινε στην Έδεσσα και του επέβαλε ισόβια κάθειρξη συν 15 επιπλέον χρόνια, ποινή που επεβλήθη και στον 34χρονο.

2. Φάκελος με εκρηκτικό μηχανισμό στα δικαστήρια της Θεσσαλονίκης

Στις 12 Φεβρουαρίου το μεσημέρι, τη ρουτίνα του δικαστικού μεγάρου της Θεσσαλονίκης ανατρέπει ο εντοπισμός ενός ύποπτου φακέλου.

Ο φάκελος είχε σταλεί προ ημερών στο γραφείο της προέδρου Εφετών Θεσσαλονίκης, ωστόσο η πρόεδρος έλειπε με άδεια και πήγε να τον ανοίξει όταν επέστρεψε. Ο σύζυγός της, πρώην αξιωματικός του στρατού, αντιλαμβάνεται περίεργες καλωδιώσεις και την αποτρέπει να ανοίξει τον φάκελο, καλώντας τις αρχές.

Από τον έλεγχο στις ακτίνες φάνηκε ότι υπήρχαν μεταλλικά αντικείμενα, γεγονός που οδηγούσε στο συμπέρασμα ότι επρόκειτο για εκρηκτικό μηχανισμό.

Κλιμάκιο του ΤΕΕΜ σπεύδει στο σημείο και παραλαμβάνει τον φάκελο, όπου αργότερα διαπιστώνεται ότι περιείχε την εκρηκτική ύλη ζελατοδυναμίτιδα και σε τυχόν ενεργοποίηση του μηχανισμού θα σκοτωνόταν όποιος βρισκόταν μέσα στον χώρο που θα ανοιγόταν ο φάκελος.

Η αντιτρομοκρατική υπηρεσία πιάνει δουλειά, ενώ παράλληλα τίθενται ερωτήματα για τους ελέγχους ασφαλείας στο δικαστικό μέγαρο.

Μία εβδομάδα μετά η αναρχική οργάνωση «Ένοπλη Απάντηση» αναλαμβάνει την ευθύνη για την αποστολή του φακέλου.

Οι αρχές έπειτα από έρευνες φτάνουν στη σύλληψη επτά ατόμων, εκ των οποίων κάποιοι στελέχη των ενόπλων δυνάμεων. Μάλιστα διαπιστώθηκε ότι εμπλέκονταν και σε άλλες βομβιστικές επιθέσεις, όλες στην Αθήνα.

3. Καρναβαλική παρέλαση στη Θεσσαλονίκη μετά από 60 χρόνια

Εκτός από μετρό, η Θεσσαλονίκη απέκτησε το 2024 και κάτι άλλο που δεν είχε. Αυτό ήταν η καρναβαλική παρέλαση, η οποία πραγματοποιήθηκε ξανά μετά από 60 χρόνια την προτελευταία Κυριακή της Αποκριάς στους κεντρικούς δρόμους της πόλης.

Βέβαιο ο τρόπος που οργανώθηκε θα μπορούσε να χαρακτηριστεί απόλυτα «σαλονικιώτικος». Και αυτό γιατί δεν συγκροτήθηκε κάποιος επίσημος φορέας για τη διοργάνωση, αλλά μια σελίδα στο facebook που έφερε τον τίτλο «Καρναβάλι Θεσσαλονίκης» άρχισε από το 2023 να κεντρίζει το ενδιαφέρον και να συγκεντρώνει χιλιάδες ακολούθους.

Μέσω social media η ιδέα ωρίμασε και ουσιαστικά άρχισε να γίνεται πράξη από μια ομάδα τεσσάρων ανθρώπων και συγκεκριμένα τους Θένια Δρακοπούλου, Χρήστο Λάππα, Κική Παυλίδου και Ματούλα Αϊτά.

Βέβαια τα προβλήματα δεν έλειψαν. Η ελλιπής οργάνωση δεν οδήγησε στην εξασφάλιση της απαραίτητης άδειας, παρότι, σύμφωνα με τους διοργανωτές είχε διατυπωθεί το σχετικό αίτημα τόσο προς την Τροχαία όσο και προς τον δήμο. Έτσι η Τροχαία με έγγραφο επισήμανε ότι η εκδήλωση δεν μπορεί να γίνει διότι θα έπρεπε να κλείσουν δρόμοι, γεγονός για το οποίο δεν είχε γίνει σχετικό αίτημα.

Οι διοργανωτές ωστόσο φάνηκε ότι δεν έπασχαν από έλλειψη πρωτοτυπίας και αποφάσισαν, η καρναβαλική παρέλαση να γίνει υπό μορφή διαμαρτυρίας, κάτι το οποίο δεν χρειαζόταν άδεια. Έτσι, οι καρναβαλιστές που στην πλειοψηφία τους άντλησαν τη θεματολογία τους από την επικαιρότητα που αφορά την πόλη (flyover, μετρό κτλ), συγκεντρώθηκαν και παρέλασαν κανονικά στις 10 Μαρτίου.

Μάλιστα η επιτυχία του εγχειρήματος δεν άφησε ασυγκίνητη τη διοίκηση του δήμου που αποφάσισε του χρόνου να εμπλακεί ενεργά στη διοργάνωση της καρναβαλικής παρέλασης, όπως επισήμανε στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου ο δήμαρχος Στέλιος Αγγελούδης.

Η Θεσσαλονίκη είναι αλήθεια πως δεν απασχολεί συχνά την επικαιρότητα για οικονομικές ειδήσεις διεθνούς εμβέλειας. Αυτό το στερεότυπο όμως τον περασμένο Μάρτιο καταρρίφθηκε εμφατικά όταν η πόλη έγινε επίκεντρο μιας είδησης που δεν αφορούσε μόνο την εγχώρια αλλά την παγκόσμια οικονομία.

Το ποσό δε που καταβλήθηκε για την πρωτοφανή για τα επιχειρηματικά δεδομένα της Θεσσαλονίκης και της Ελλάδας εξαγορά ζαλίζει:  1,24 δισ. δολάρια, εκ των οποίων το 60% καταβλήθηκε σε μετρητά και το υπόλοιπο 40% σε 40% σε κοινές μετοχές της Cadence Design Systems στους μετόχους της «BETA CAE Systems ΑΕ».

Στα 1,24 δισ. δολάρια το mega-deal για την εξαγορά της BETA CAE Systems

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σε δηλώσεις του, αναφέρθηκε εκτενώς στην εξαγορά λέγοντας «η χώρα μας έχει κάνει πολύ σημαντικά βήματα στην προσέλκυση πολυεθνικών κολοσσών, ως κέντρο έρευνας και εξωστρέφειας».

Τι μαθαίνει η Θεσσαλονίκη από το mega deal της πώλησης της BETA CAE Systems σε Αμερικανούς

5. Ομοφοβική επίθεση στην πλατεία Αριστοτέλους

Το βράδυ του Σαββάτου 9 Μαρτίου, η πλατεία Αριστοτέλους, που εκείνη την ώρα είναι γεμάτη νέους και εφήβους, αναστατώνεται. Εκατοντάδες άτομα, υπό τη μορφή όχλου επιτίθενται και προπηλακίζουν δύο άτομα, μέλη της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας.

Τα δύο άτομα προσπαθούν να ξεφύγουν από τις άγριες διαθέσεις των εκατοντάδων νεαρών και τελικά το καταφέρνουν.

Η αστυνομία επεμβαίνει και συλλαμβάνει τελικά συνολικά 21 άτομα, εκ των οποίων οι 12 ανήλικοι.

Σύσσωμη η Θεσσαλονίκη αλλά και ο πολιτικός κόσμος όλης της χώρας καταδικάζουν το περιστατικό.

Η πόλη δίνει λίγους μήνες την απάντησή της για την αποδοχή και την ανεκτικότητα διοργανώνοντας τον περασμένο Ιούνιο το Europride, με χιλιάδες μέλη της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας από όλη την Ευρώπη να δίνουν ραντεβού στη Θεσσαλονίκη που πλημμύρισε για μερικές ημέρες με χρώματα και χαμόγελα.

6.Το «μάγκικο» πρωτάθλημα του ΠΑΟΚ

Η περσινή ποδοσφαιρική σεζόν στην Ελλάδα υποσχόταν πολλά. Ξεκάθαρο φαβορί δεν υπήρχε, με τους τρεις της Αθήνας αλλά και τον ΠΑΟΚ να κονταροχτυπιούνται στα ίσια για το πρωτάθλημα.

Το τέλος της κανονικής σεζόν βρίσκει τον ΠΑΟΚ του Λουτσέσκου πρώτο με ισχνό προβάδισμα, το οποίο μάλιστα χάνει από την πρώτη κιόλας αγωνιστική των πλέι οφ μετά από εντός έδρας ήττα από τον συμπολίτη Άρη.

Παρόλα αυτά τα πλέι οφ συνεχίζονται, με πολλά σκαμπανεβάσματα για τους τέσσερις διεκδικητές του τίτλου. Ο ΠΑΟΚ δεν ξέφυγε από τον κανόνα και στον αγώνα της 7ης αγωνιστικής των πλέι οφ κόντρα στη Λαμία δέχεται γκολ και φαίνεται πως μαζί με τον αγώνα θα χάσει κάθε όνειρο κατάκτησης του τίτλου. Όλα αυτά μέχρι το τελευταίο λεπτό των καθυστερήσεων όταν ο Στέφαν Σβαμπ σκοράρει και ισοφαρίζει, κρατώντας τον Δικέφαλο του Βορρά ζωντανό. Μόνο που έπρεπε να επιτελέσει έναν άθλο για να στεφθεί πρωταθλητής. Να νικήσει και τους τρεις της Αθήνας στους επόμενους ισάριθμους αγώνες στην Τούμπα και την τελευταία αγωνιστική να φύγει ξανά νικητής από την καυτή έδρα του Άρη.

Περνώντας δια πυρός και σιδήρου, ο ΠΑΟΚ κάνει το 3Χ3 στην Τούμπα απέναντι σε ΑΕΚ, Ολυμπιακό και Παναθηναϊκό και στις 19 Μαΐου πηγαίνει στο κατάμεστο Κλεάνθης Βικελίδης για την κατάκτηση του… απόλυτο πρωταθλήματος.

Σε ένα αξέχαστο ματς, ο ΠΑΟΚ προηγείται, ισοφαρίζεται με ίσως το γκολ της χρονιάς από τον Λορέν Μορόν και με μια ενέργεια ποίημα του Γιάννη Κωνσταντέλια και γκολ του γερόλυκου Τάισον παίρνει ξανά το προβάδισμα που έμελλε να είναι και το τελικό σκορ.

Το σφύριγμα της λήξης φέρνει έκρηξη ενθουσιασμού στους χιλιάδες οπαδούς του Δικεφάλου που βρίσκονταν από νωρίς στο γήπεδο της Τούμπας. Ώρες μετά η αποστολή των ασπρόμαυρων φτάνει στο γήπεδο που μέσα σε αποθέωση σηκώνει τον τέταρτο τίτλο πρωταθλήματος στην ιστορία του ΠΑΟΚ και δεύτερο με προπονητή Λουτσέσκου. Αναμφίβολα, ένας θρίαμβος «Made in Romania».

Η Θεσσαλονίκη βέβαια θα μπορούσε εκτός του πρωταθλήματος να φέρει στον Λευκό Πύργο και το Κύπελλο Ελλάδος, ωστόσο ο Άρης που αντιμετώπισε, για ακατανόητους ακόμα λόγους, χωρίς κόσμο τον Παναθηναϊκό στο Πανθεσσαλικό Στάδιο του Βόλου, ηττήθηκε δεχόμενος το μοναδικό γκολ του αγώνα στο έβδομο λεπτό των καθυστερήσεων, με τους κιτρινόμαυρους να είναι εξοργισμένοι με τη διαιτησία της Γαλλίδας Φραπάρ.

7.Ο Απόστολος Τζιτζικώστας Επίτροπος στην Κομισιόν, η Αθηνά Αηδονά νέα περιφερειάρχης

Τον Αύγουστο λένε πως δεν υπάρχουν ειδήσεις. Τη ρήση αυτή έσπευσε να διαψεύσει από την πρώτη μέρα του όγδοου ημερολογιακά μήνα του χρόνου ο ίδιος ο πρωθυπουργός. Το πρωί της 1η Αυγούστου ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών αναφέρει το όνομα του περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολου Τζιτζικώστα ως προτεινόμενου από την κυβέρνηση για τη θέση του Έλληνα Επιτρόπου στην Κομισιόν.

Ο τότε περιφερειάρχης με ταξίδι αστραπή μεταβαίνει το ίδιο απόγευμα στο Μέγαρο Μαξίμου και αποδέχεται την τιμητική πρόταση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για το χαρτοφυλάκιο του Επιτρόπου Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, σηματοδοτώντας και ένα τέλος εποχής στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας που καλούνταν να την αφήσει μετά από 11ετή παρουσία στο τιμόνι της.

Τον Νοέμβριο ο Απόστολος Τζιτζικώστας περνά από μια εξαντλητική διαδικασία ακρόασης από την αρμόδια επιτροπή του ευρωκοινοβουλίου που εγκρίνει με μεγάλη πλειοψηφία την υποψηφιότητά του.

Από την ενδοπαραταξιακή διαδικασία που προβλέπεται, νέα περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας αναδεικνύεται με μεγάλη πλειοψηφία έναντι της Βούλας Πατουλίδου, η Αθηνά Αηδονά.

Ο Απόστολος Τζιτζικώστας παρέδωσε και τυπικά τα ηνία στη νέα περιφερειάρχη στα μέσα του Δεκεμβρίου σε κλίμα συγκίνησης, λίγο πριν αναχωρήσει οριστικά για τη νέα του έδρα, τις Βρυξέλλες.

8. Ηλεκτροκίνητα λεωφορεία στον ΟΑΣΘ και Flyover

Η αστική συγκοινωνία μέχρι πρότινος, ήταν ένα βάσανο για τη Θεσσαλονίκη. Κακοσυντηρημένα και παλιά λεωφορεία, καθυστερήσεις δρομολογίων, ταλαιπωρία των επιβατών.

Τον Φεβρουάριο ωστόσο μια νέα αχτίδα φωτός φάνηκε, λίγους μήνες πριν την εκκίνηση του μετρό.

Με πλοίο από την Κίνα φτάνουν τα 110 ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, που χρηματοδοτήθηκαν από το Ταμείο Ανάπτυξης, τα οποία σύντομα θα ξεκινούσαν δρομολόγια στη Θεσσαλονίκη.

Μετά από δοκιμαστικά δρομολόγια, τα νέα λεωφορεία μπαίνουν σταδιακά στην κυκλοφορία, δίνοντας μεγάλη ανάσα στην εύρυθμη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών, προσφέροντας παράλληλα μεγάλη εξοικονόμηση στον ΟΑΣΘ και το ελληνικό δημόσιο.

Την ίδια ώρα, ένα άλλο έργο που βρίσκεται σε εξέλιξη στην πόλη, πέρασε από αρκετές δοκιμασίες μέσα στο 2024.

Ο λόγος φυσικά για το FlyOver του οποίου οι πρόδρομες εργασίες που άρχισαν το 2023, έκαναν τον βίο αβίωτο για αρκετούς Θεσσαλονικείς, καθώς το μποτιλιάρισμα που δημιουργήθηκε ήταν άνευ προηγουμένου.

Μέσα στο 2024 οι πρόδρομες εργασίες ολοκληρώθηκαν και όλη περιφερειακή οδός έχει περιοριστεί σε δύο λωρίδες.

Βέβαια υπήρξε μια αναταραχή τον Απρίλιο όταν το ΣτΕ πάγωσε τις εργασίες μετά από προσφυγή κατοίκων των Κωνσταντινουπολίτικων ωστόσο τα έργα ξεκινούν και πάλι λίγες ημέρες αργότερα.

Flyover: Πώς φτάσαμε στην ανατροπή του ΣτΕ και στο πάγωμα των εργασιών – Τι ακολουθεί

Οι συσκέψεις του Συντονιστικού στο ΥΜΑΘ για το έργο είναι συνεχείς, ώστε να ελαφρυνθεί η κυκλοφοριακή συμφόρηση. Και, πράγματι, κυρίως με την ενίσχυση της αστυνόμευσης και την παρουσία τροχονόμων σε μεγάλους δρόμους της Θεσσαλονίκης, οι κυκλοφοριακές συνθήκες στο κέντρο της πόλης βελτιώθηκαν αισθητά – με το μετρό αναμένεται περαιτέρω βελτίωση.

Τα έργα για το Flyover φαίνεται πως έχουν μπει στην κύρια φάση τους και τα κυβερνητικά στελέχη διαμηνύουν ως ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Μάιο του 2027.

9. Θάνατος Γιάννη Μπουτάρη

Αργά το βράδυ της 9ης Νοεμβρίου, μια είδηση σκορπίζει θλίψη στη Θεσσαλονίκη. Ο Γιάννης Μπουτάρης, ο κυρ Γιάννης, ο δήμαρχος, ο εμβληματικός οινοποιός και δεινός επιχειρηματίας, αλλά και οικολόγος φεύγει από τη ζωή σε ηλικία 82 ετών.

Η Θεσσαλονίκη πενθεί και παράλληλα ευγνωμονεί τον εμβληματικό δήμαρχο της πόλης, που μετά από δύο θητείες πέτυχε να κάνει πράξη το όραμά του για μία εξωστρεφή Θεσσαλονίκη που ανοίγει το βλέμμα της προς τον κόσμο.

Στις 12 Νοεμβρίου, στο δημαρχιακό μέγαρο της Θεσσαλονίκης, πραγματοποιείται η πολιτική κηδεία του Γιάννη Μπουτάρη, παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου, του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, μελών του υπουργικού συμβουλίου, πολιτικών στελεχών και χιλιάδων πολιτών που έσπευσαν να να αποχαιρετήσουν τον αγαπημένο τους Κυρ Γιάννη.

10. Σφοδρό πέρασμα της κακοκαιρίας Bora

Ενώ η Θεσσαλονίκη ετοιμαζόταν να γιορτάσει τα πολυαναμενόμενα εγκαίνια το μετρό, ένα σφοδρό κύμα κακοκαιρία ετοιμαζόταν να χτυπήσει. Η κακοκαιρία Bora, όπως ονομάστηκε από τους μετεωρολόγους το σφοδρότατο κύμα κακοκαιρία χτυπά αλύπητα και τη Θεσσαλονίκη. Σφοδροί άνεμοι και δυνατές καταιγίδες χτυπούν από το βράδυ του Σαββάτου 30/11 την πόλη και τον νομό γενικότερα.

Τα δέντρα καταρρέουν μην μπορώντας να αντέξουν τα μανιασμένα μποφόρ, ενώ ξεκινούν και τα πρώτα προβλήματα στην ηλεκτροδότηση. Τα τηλέφωνα της πυροσβεστικής χτυπούν συνέχεια για απάντληση υδάτων και για κοπή δέντρων που έπεσαν σε οχήματα, σε δρόμους, ακόμα και σε πολυκατοικίες.

Όταν τα έντονα φαινόμενα σταδιακά αποχωρούν, η εικόνα είναι σοκαριστική. Εκατοντάδες πεσμένα δέντρα εντός και εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος, ζημιές σε εγκαταστάσεις, καταστήματα, αυτοκίνητα και κτήρια, ενώ λόγω των φαινομένων ολόκληρες περιοχές βυθίστηκαν στο σκοτάδι και παρέμειναν μάλιστα χωρίς ρεύμα για αρκετές ημέρες λόγω της αδυναμίας του ΔΕΔΔΗΕ να ανταποκριθεί στη σωρεία αιτημάτων.

Ο δήμος Θεσσαλονίκης κηρύσσεται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, ενώ από τη μανία των φαινομένων δεν γλύτωσε ούτε το ολοκαίνουργιο μετρό, αφού νερά έσταζαν μέσα στους φρεσκοανοιγμένους σταθμούς.

10+1: Εγκαίνια Μετρό Θεσσαλονίκης

Στις 13.28 της 30ης Νοεμβρίου του 2024 συντελείται μια από τις σημαντικότερες στιγμές της σύγχρονης ιστορίας της Θεσσαλονίκης. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, συνοδευόμενος από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου, τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα και τον υφυπουργό Νίκο Ταχιάο, εισέρχεται στο κέντρο ελέγχου του αμαξοστασίου του μετρό της Θεσσαλονίκης και πατά το μπλε κουμπί με το οποίο εκκινεί ο πρώτος συρμός του μετρό Θεσσαλονίκης που θα μεταφέρει πραγματικούς επιβάτες.

Αυτό ήταν. Μετά από δεκαετίες η Θεσσαλονίκη απέκτησε μετρό. Ήταν η μέρα που το μετρό έπαψε να είναι ανέκδοτο. Χιλιάδες Θεσσαλονικείς κατέκλυσαν όλους τους σταθμούς για να είναι από τους πρώτους που θα μπουν στο πολυπόθητο μεταφορικό μέσο. Παρά την κακοκαιρία που επικρατεί στην επιφάνεια της γης, κάτω από αυτήν υπάρχει γιορτινή ατμόσφαιρα και πολίτες που κάνουν και ξανακάνουν το δρομολόγιο, καθώς τις πρώτες τέσσερις μέρες ήταν δωρεάν, αδυνατώντας να συνειδητοποιήσουν τι έχει συμβεί.

Θεσσαλονίκη έχεις Μετρό! Το «έλα να δεις» από κόσμο στους σταθμούς για τα πρώτα δρομολόγια (videos)

Το πετράδι του στέμματος: Ο συγκλονιστικός σταθμός Βενιζέλου πλημμύρισε με ιστορία και κόσμο (φωτο+video)

Μια μέρα νωρίτερα, Θεσσαλονίκη, η χώρα αλλά και όλος ο κόσμος μένει άφωνος με τα αποκαλυπτήρια του σταθμού Βενιζέλου. Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη ξεναγεί την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον πρωθυπουργό, τον νέο Επίτροπο Μεταφορών Απόστολο Τζιτζικώστα, τον δήμαρχο Στέλιο Αγγελούδη και άλλα κυβερνητικά στελέχη στον σταθμό – μουσείο, που όμοιός του δεν υπάρχει παγκοσμίως.

Φυσικά, δεν έλειψαν τα παρατράγουδα από την πρώτη κιόλας μέρα λειτουργίας. Νερά στάζουν λόγω των σφοδρών βροχοπτώσεων σε τρεις σταθμούς, με τους εργαζόμενους να τοποθετούν κουβάδες στα σημεία διαρροής. Τα ασανσέρ σε πολλούς σταθμούς σταματούν να λειτουργούν, ενώ δύο εβδομάδες μετά την έναρξη λειτουργίας συρμός ακινητοποιείται τελείως για 2,5 ώρες λόγω διακοπής ηλεκτροδότηδης, με αποτέλεσμα οι επιβάτες να βγουν από το τρένο και να περπατήσουν μέσα στη στοά για να μπορέσουν να ανέλθουν στην επιφάνεια. 

THEMA για μπλακ άουτ στο μετρό: Οι επιβάτες απομακρύνθηκαν με ασφάλεια – Διεξοδική έρευνα στον συρμό 15

Ο αρμόδιος υφυπουργός Νίκος Ταχιάος διαβεβαιώνει, σε όλους τους τόνους και με κάθε ευκαιρία, ότι τα όποια ζητήματα έχουν προκύψει δεν θέτουν κανένα απολύτως θέμα ασφάλειας για τη λειτουργία του μετρό.

Αλλά το κυριότερο πρόβλημα που υπήρξε, δεν είναι άλλο από την έκδοση εισιτηρίων. Χιλιάδες επιβάτες προσπαθούν να εκδώσουν είτε εισιτήρια, είτε προσωποποιημένη κάρτα, ωστόσο οι δυσκολίες είναι αρκετές, αφού τα εκδοτικά δέχονται συγκεκριμένο συνδυασμό χαρτονομισμάτων ή κερμάτων, γεγονός που δημιουργεί ουρές και εκνευρισμό.

Τα προβλήματα -θέλουμε να πιστεύουμε- ότι είναι ζήτημα λίγου χρόνου για να περιοριστούν και τελικά να επιλυθούν. Σε κάθε περίπτωση, η παράδοση του μετρό αποτελεί το μεγαλύτερο ορόσημο των πολλών τελευταίων χρόνων για τη Θεσσαλονίκη που αναμένεται να βελτιώσει τις συνθήκες της καθημερινότητας για χιλιάδες πολίτες. Αυτό, φυσικά, θα ισχύει πολύ παραπάνω και για πολλούς περισσότερους ανθρώπους με τις επεκτάσεις του μετρό, με προτεραιότητα, όπως έχει τεθεί από την κυβέρνηση, προς τις βορειοδυτικές συνοικίες της πόλης.

Μετρό Θεσσαλονίκης: Οι επεκτάσεις και η τελική ανάπτυξη το 2040 – Σταθμοί και περιοχές κάλυψης