Μία από τις μεγαλύτερες έγνοιες των υποψήφιων αγοραστών ενός αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος είναι η διάρκεια αποδοτικής λειτουργίας της μπαταρίας του.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα των φοιτητών του Πανεπιστημίου Στάνφορντ (ΗΠΑ) αυτή η ανησυχία που αισθανόμαστε για το πόσο αντέχει πραγματικά η μπαταρία ενός αμιγώς ηλεκτρικού μοντέλου μπορεί να είναι μεγαλύτερη απ’ όσο πρέπει.
Αυτή πραγματοποιήθηκε από το SLAC-Stanford Battery Center, μια συνεργασία μεταξύ του Ινστιτούτου Ενέργειας Precourt του Στάνφορντ και του SLAC National Accelerator Laboratory, του Κέντρου Έρευνας και Ανάπτυξης που χρηματοδοτείται από τη ομοσπονδιακή κυβέρνηση των ΗΠΑ.
Βάσει των αποτελεσμάτων της μελέτης, οι πραγματικές συνθήκες οδήγησης προκαλούν μικρότερη φθορά στις μπαταρίες σε σύγκριση με τα εργαστηριακά τεστ, γεγονός που υποδηλώνει ότι η διάρκεια ζωής τους ενδέχεται να είναι μεγαλύτερη.
Κατά τη διάρκεια της έρευνας, οι φοιτητές εξέτασαν τη συμπεριφορά των μπαταριών μετά από δύο διαφορετικούς τύπους φόρτισης και εκφόρτισης. Ο πρώτος τύπος, που χρησιμοποιείται ευρέως στα εργαστήρια, περιλαμβάνει συνεχή φόρτιση και εκφόρτιση με σταθερό ρεύμα.
Ο δεύτερος, γνωστός ως δυναμική κυκλοφορία, προσομοιώνει καλύτερα τις πραγματικές συνθήκες οδήγησης με εναλλαγές περιόδων δραστηριότητας και ανάπαυσης.
Τα αποτελέσματα δημοσιεύθηκαν στις 9 Δεκεμβρίου του 2024 στο επιστημονικό περιοδικό Nature Energy. Οι μπαταρίες που υποβλήθηκαν σε πιο ρεαλιστικούς κύκλους φόρτισης και εκφόρτισης εμφάνισαν καλύτερο «δείκτη υγείας», συγκριτικά με αυτούς που εφαρμόζονται σε εργαστηριακές συνθήκες.
Ο Αλέξις Τζέσλεν, υποψήφιος διδάκτορας στο Στάνφορντ και o βασικός συγγραφέας της μελέτης, δήλωσε σχετικά: «Αν θέλετε να έχετε ακριβείς εκτιμήσεις για την κατάσταση της μπαταρίας σας, πρέπει να βασίζεστε σε δεδομένα που αντιπροσωπεύουν τις πραγματικές συνθήκες».
Η μελέτη έδειξε ότι οι εργαστηριακές δοκιμές που χρησιμοποιούν σταθερό ρεύμα δεν αντικατοπτρίζουν ρεαλιστικά τη χρήση των μπαταριών. Ο Τζέσλεν τόνισε την ανάγκη περαιτέρω έρευνας για να κατανοηθεί γιατί οι γρήγορες παλμικές φορτίσεις επηρεάζουν θετικά τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας σε επίπεδο σωματιδίων.
Τα ευρήματα της συγκεκριμένης έρευνας δίνουν μεγαλύτερη αισιοδοξία και μειώνουν το άγχος πολλών από εμάς για τη διάρκεια καλής απόδοσης της μπαταρίας σε ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα.
Αυτό δεν αφορά μόνο στην αυτονομία που παρέχουν αλλά και έπειτα από πόσα χρόνια θα απαιτηθεί η αντικατάστασή της στο όχημα, καθώς το κόστος για να γίνει αυτό είναι χιλιάδες ευρώ.