Honda – Nissan: Τι σηματοδοτεί για τη διεθνή αγορά η συγχώνευση τους – Ανάλυση του Reuters

Η Honda και η Nissan βρίσκονται σε συνομιλίες για συγχώνευση μέχρι το 2026, όπως δήλωσαν τη Δευτέρα (23/12) σηματοδοτώντας, σύμφωνα με το Reuters, μια ιστορική στροφή για την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία που υπογραμμίζει παράλληλα την απειλή που αποτελούν πλέον οι κινεζικοί κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων για τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου.

Η σύμπραξη αυτή θα έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία του τρίτου μεγαλύτερου ομίλου αυτοκινήτων στον κόσμο με βάση τις πωλήσεις οχημάτων, μετά την Toyota και τη Volkswagen. Θα δώσει, επίσης, στις δύο εταιρείες και την ευκαιρία να μοιραστούν τους πόρους τους απέναντι στον έντονο ανταγωνισμό από την Tesla, καθώς και τους πιο ευέλικτους κινέζους ανταγωνιστές, όπως η BYD.

«Η μεγαλύτερη αναμόρφωση στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία από το 2021»

Η συγχώνευση της Honda, της δεύτερης μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας της Ιαπωνίας, με τη Nissan, το Νο3 της, θα είναι η μεγαλύτερη αναμόρφωση στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία από τότε που η Fiat Chrysler Automobiles και η PSA συγχωνεύτηκαν το 2021 για να δημιουργήσουν τη Stellantis σε μια συμφωνία 52 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Η μικρότερη Mitsubishi Motors, στην οποία η Nissan είναι κορυφαίος μέτοχος, εξέταζε επίσης το ενδεχόμενο να συμμετάσχει και αναμένεται να λάβει την απόφαση μέχρι το τέλος Ιανουαρίου, όπως δήλωσαν οι εταιρείες.

Οι διευθύνοντες σύμβουλοι και των τριών εταιρειών παραχώρησαν κοινή συνέντευξη Τύπου στο Τόκιο.

«Η άνοδος των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών και των νέων παικτών έχει αλλάξει αρκετά την αυτοκινητοβιομηχανία», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Honda Τοσιχίρο Μίμπε, αναφερόμενος στις τεχνολογικές τάσεις της ηλεκτροκίνησης και της αυτόνομης οδήγησης. «Πρέπει να δημιουργήσουμε ικανότητες για να πολεμήσουμε μαζί τους μέχρι το 2030, διαφορετικά θα ηττηθούμε».

Οι δύο εταιρείες θα στοχεύσουν σε συνδυασμένες πωλήσεις 30 τρισεκατομμυρίων γιεν (191 δισεκατομμύρια δολάρια) και λειτουργικά κέρδη άνω των 3 τρισεκατομμυρίων γιεν μέσω της πιθανής συγχώνευσης, είπαν.

Στόχος τους ήταν να ολοκληρώσουν τις συνομιλίες γύρω στον Ιούνιο του 2025, πριν από τη δημιουργία μιας εταιρείας χαρτοφυλακίου μέχρι τον Αύγουστο του 2026, όταν οι μετοχές και των δύο εταιρειών θα διαγραφούν από το χρηματιστήριο.

Η Honda, η οποία έχει κεφαλαιοποίηση άνω των 40 δισεκατομμυρίων δολαρίων, περίπου τέσσερις φορές μεγαλύτερη από τη Nissan, θα διορίσει την πλειοψηφία του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας, δήλωσαν. Η συνένωση με τη Mitsubishi Motors θα ανεβάσει τις παγκόσμιες πωλήσεις του ιαπωνικού ομίλου σε περισσότερα από 8 εκατομμύρια αυτοκίνητα. Το σημερινό Νο 3 είναι η νοτιοκορεατική Hyundai και η Kia.

Η Honda και η Nissan διερευνούν τρόπους για να ενισχύσουν τη συνεργασία τους, συμπεριλαμβανομένης μιας συγχώνευσης, ανέφερε το Reuters την περασμένη εβδομάδα.

Τον Μάρτιο, και οι δύο δήλωσαν ότι εξετάζουν το ενδεχόμενο συνεργασίας στον τομέα της ηλεκτροκίνησης και της ανάπτυξης λογισμικού. Τον Αύγουστο διεύρυναν τη συνεργασία στη Mitsubishi Motors. Τον περασμένο μήνα, η Nissan ανακοίνωσε ένα σχέδιο περικοπής 9.000 θέσεων εργασίας και 20% της παγκόσμιας παραγωγικής της δυναμικότητας μετά την πτώση των πωλήσεων στις βασικές αγορές της Κίνας και των ΗΠΑ.

Η Honda ανακοίνωσε επίσης χειρότερα από τα αναμενόμενα κέρδη λόγω της πτώσης των πωλήσεων στην Κίνα, αν και οι σταθερές επιχειρήσεις μοτοσικλετών και υβριδικών αυτοκινήτων τη βοήθησαν να εξασφαλίσει μια σχετικά σταθερή οικονομική βάση.

«Αυτό δεν είναι διάσωση της Nissan», ωστόσο, δήλωσε ο Μίμπε της Honda, προσθέτοντας ότι η επιχειρηματική ανάκαμψη της Nissan ήταν “προϋπόθεση” για τη συγχώνευση.

Όπως και άλλες ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες, η Honda και η Nissan έχουν χάσει έδαφος στη μεγαλύτερη αγορά του κόσμου, την Κίνα, έναντι της BYD και άλλων εγχώριων κατασκευαστών ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων με καινοτόμο λογισμικό.

Σε μια ξεχωριστή διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου τη Δευτέρα, ο πρώην πρόεδρος της Nissan Carlos Ghosn, ο οποίος τώρα καταζητείται στην Ιαπωνία ως φυγάς επειδή δραπέτευσε από την εγγύηση και διέφυγε στον Λίβανο, δήλωσε ότι δεν πιστεύει ότι η συμμαχία Honda-Nissan θα είναι επιτυχής, καθώς οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες δεν αλληλοσυμπληρώνονται.

Η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία Renault, ο μεγαλύτερος μέτοχος της Nissan, δήλωσε ότι «θα συζητήσει με τη Nissan και θα εξετάσει όλες τις πιθανές επιλογές». Πηγές δήλωσαν ότι η Renault είναι καταρχήν ανοιχτή σε μια συνεργασία Honda-Nissan.

Η Foxconn της Ταϊβάν που επιδιώκει να επεκτείνει την εκκολαπτόμενη επιχείρηση κατασκευής EV, προσέγγισε τη Nissan για μια προσφορά, αλλά η ιαπωνική εταιρεία την απέρριψε, όπως δήλωσαν πηγές στο Reuters. Η Foxconn αποφάσισε να αναστείλει την προσέγγιση αφού έστειλε αντιπροσωπεία για να συναντηθεί με τη Renault στη Γαλλία, ανέφερε την Παρασκευή το Bloomberg News.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Nissan Makoto Uchida, στη συνέντευξη Τύπου της Δευτέρας, διέψευσε την άποψη ότι η κίνηση της Foxconn προκάλεσε τις συνομιλίες της για συγχώνευση με τη Honda.

Ο Uchida δήλωσε ότι η Nissan συνεχίζει να συνεργάζεται με τη Renault σε «βάση έργου», εάν υπάρχει συνέργεια, ενώ ο Mibe δήλωσε ότι η Honda δεν θα αλλάξει τις σχέσεις της με τη General Motors.

Οι μετοχές της Honda έκλεισαν την ημέρα με άνοδο 3,8%, η Nissan σημείωσε άνοδο 1,6% και η Mitsubishi Motors κέρδισε 5,3% μετά την είδηση του σχεδίου συγχώνευσης, ενώ ο δείκτης αναφοράς Nikkei έκλεισε με άνοδο 1,2%.