Οι δύο μεγάλες ιαπωνικές εταιρείες έχουν μπροστά τους έναν δύσκολο δρόμο σε ένα περιβάλλον με μεγάλες ανακατατάξεις.

Η Honda και η Nissan, δύο από τις κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ιαπωνίας, διερευνούν μια πιθανή συνεργασία που θα μπορούσε να περιλαμβάνει συγχωνεύσεις, διασταυρούμενες συμμετοχές ή τη δημιουργία μιας εταιρείας συμμετοχών.

Η συνεργασία αυτή αποσκοπεί στην ενίσχυση των θέσεων και των δύο εταιρειών εν μέσω των αναταράξεων του κλάδου από τους Κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων και τις εταιρείες τεχνολογίας όπως η Foxconn.

Οι συζητήσεις, οι οποίες ενδέχεται να οδηγήσουν σύντομα σε επίσημη συμφωνία, βασίζονται σε μια υφιστάμενη τεχνολογική και αγοραστική συνεργασία.

Για τη Nissan, η συμμαχία προσφέρει μια σανίδα σωτηρίας εν μέσω οικονομικών δυσκολιών, συμπεριλαμβανομένων της μείωσης των πωλήσεων, των καθαρών ζημιών και των διαφαινόμενων αποπληρωμών ομολόγων.

Η Honda, που παραδοσιακά αποστρέφεται τέτοιου είδους δεσμούς, βλέπει στρατηγική αξία στη συνεργασία για να μοιραστεί τα βάρη της Έρευνας και Εξέλιξης και να αποκτήσει οικονομίες κλίμακας.

Εάν συνδυαστούν, η Honda και η Nissan θα παράγουν πάνω από 7,2 εκατομμύρια οχήματα ετησίως, με τη Mitsubishi να μπορεί να ωθήσει το σύνολο να ξεπεράσει τα 8 εκατομμύρια.

Αυτή η κλίμακα θα μπορούσε να οδηγήσει σε μείωση του κόστους και να επιταχύνει τις εξελίξεις στον τομέα της ηλεκτροκίνησης και της ανάπτυξης λογισμικού.

Ωστόσο, οι προκλήσεις είναι μεγάλες. Και οι δύο εταιρείες επικαλύπτονται σε βασικές αγορές όπως οι ΗΠΑ και η Ιαπωνία, ανταγωνίζονται σε παρόμοιες κατηγορίες προϊόντων και υστερούν στην καινοτομία των ηλεκτρικών οχημάτων.

Μια συγχώνευση θα μπορούσε να απαιτήσει επώδυνες αποφάσεις για περικοπές παραγωγής, κλείσιμο εργοστασίων και απολύσεις, κινήσεις που δεν είναι δημοφιλείς στην Ιαπωνία.

Η τεταμένη ιστορία της Nissan με τη Renault και τη Mitsubishi αναδεικνύει την πολυπλοκότητα της διαχείρισης τέτοιων συμμαχιών.

Το αυξανόμενο ενδιαφέρον της Foxconn για την αγορά EV προσθέτει πίεση, ειδικά με την πρόσφατη πρόσληψη ενός πρώην στελέχους της Nissan.

Εν τω μεταξύ, οι συνεργασίες της Honda με την GM και τη Sony εισάγουν πρόσθετα επίπεδα πολυπλοκότητας.

Παρόλο που η συνεργασία Honda–Nissan ενέχει δυνατότητες για κοινή επιτυχία, η είσοδος σε αυτά τα αλληλεπικαλυπτόμενα συμφέροντα και τις ιστορικές εντάσεις θα απαιτήσει προσεκτικό στρατηγικό σχεδιασμό.

Η επιτυχία εξαρτάται από την ευθυγράμμιση της ηγεσίας των δύο εταιριών σε έναν κοινό στόχο, τον εξορθολογισμό των λειτουργιών και τη δέσμευση για δραστικές καινοτομίες.