Σε …φρενίτιδα μείωσης τιμών εξελίσσεται η σημερινή Black Friday, που έχει ξεκινήσει προ ημερών για το λιανεμπόριο της Θεσσαλονίκης, ωστόσο φέτος έχει εξελιχθεί σε εκπτωτική ημέρα για αλυσίδες καφέ, σούπερ μάρκετ, αεροπορικές εταιρείες, ακόμη και για εταιρεία διαχείρισης καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Και μπορεί οι έμποροι της Θεσσαλονίκης να έχουν… μαυροντύσει για χάρη της Μαύρης Παρασκευής εδώ και μέρες τις προθήκες των καταστημάτων τους, διατηρώντας μια συγκρατημένη αισιοδοξία για ενίσχυση του τζίρου τους, ωστόσο προκαλεί εντύπωση πόσοι ακόμη ευφάνταστοι επιχειρηματίες, νεόκοποι παίκτες στο σημερινό εκπτωτικό… παιχνίδι, με έξυπνες προωθητικές ενέργειες, διεκδικούν μερίδιο από την εκπτωτική γιορτή της αγοράς.
Με μηνύματα στα κινητά και στα «γραμματοκιβώτια» ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, επιχειρήσεις βομβαρδίζουν εδώ και μέρες τους καταναλωτές – πελάτες τους για τη διάρκεια των προσφορών -ως γνωστόν, στην Ελλάδα είναι…. νόμος η Black Friday να επεκτείνεται σε περισσότερες από μια ημέρες- και το ποσοστό των μειωμένων τιμών, προβάλλοντας μια σειρά προϊόντων που έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν, σημειώνοντας, μάλιστα, σε κάποιες περιπτώσεις πως η ποσότητα είναι περιορισμένη. Γνωστή η τακτική και κάθε άλλο παρά εντύπωση προκαλεί.
Ωστόσο, όταν ο καταναλωτής ενημερώνεται πως αν παραγγείλει καφέ αποκλειστικά ηλεκτρονικά από γνωστή αλυσίδα take away θα απολαύσει μειωμένη τιμή κατά 30% ή αν αγοράσει από αλυσίδα σούπερ μάρκετ, πχ ψάρια κόστους 15 ευρώ, θα κερδίσει επιταγή έκπτωσης ή αν αγοράσει δύο αεροπορικά εισιτήρια βασικού ναύλου για συγκεκριμένες ημερομηνίες το ένα εκ των δυο είναι στη μισή τιμή, ή ότι μπορεί να βρει εισιτήρια σε συγκεκριμένες ημερομηνίες που ξεκινούν από 10 ευρώ, ή θα κερδίσει έκπτωση 35% για τους πρώτους μήνες, αν κάνει εγγραφή, προκειμένου να συνεργαστεί με πλατφόρμα διαχείρισης Airbnb, τότε η Black Friday αποκτά άλλη διάσταση.
Η ξενόφερτη αμερικάνικη γιορτή, που έχει ριζώσει για τα καλά στο ελληνικό εμπορικό dna, μπορεί να ξεκίνησε ως ημέρα μειωμένων τιμών για το λιανεμπόριο, ωστόσο χρόνο με τον χρόνο θέλγει όλο και περισσότερους επιχειρηματίες που με πρωτότυπους τρόπους κάποιες φορές, ξενίζοντας αρχικά τους καταναλωτές, κατορθώνουν τελικά και τους κερδίζουν. Το αγοραστικό κοινό, άλλωστε, αναζητά, λόγω του αυξημένου καθημερινού κόστους διαβίωσης και όλων των άλλων υποχρεώσεων, τρόπους για να δαπανήσει λιγότερα χρήματα, ειδικά αν πρόκειται για τρόφιμα ή για κάποιο ταξίδι.
Μειωμένες τιμές άνω του 50%
Όσο για τις επιχειρήσεις ένδυσης, υπόδησης, καλλυντικών, επίπλων, οικιακών συσκευών και τεχνολογίας, που συμμετέχουν «παραδοσιακά» στη Black Friday, έχουν βγάλει τις τελευταίες ημέρες από τη φαρέτρα τους μηνύματα, διαφημιστικά σποτ και προπάντων σημαντικά μειωμένες τιμές, που κυμαίνονται ανάλογα με το είδος από 20% έως 70%, προκειμένου να προσελκύσουν τους καταναλωτές. Μάλιστα ιδιαίτερα δημοφιλής πολυεθνική, με σειρά εμπορικών σημάτων υπό την ομπρέλα της, θέλοντας να μην ξεχειλώσει σε πολλές ημέρες τις εκπτώσεις, ξεκίνησε από χθες το βράδυ διαδικτυακά τις πωλήσεις με τιμές Black Friday και σήμερα τις πραγματοποιεί και από τα φυσικά της καταστήματα.
Από την πλευρά τους οι έμποροι της Θεσσαλονίκης φιλοδοξούν πως οι μεγάλες μειώσεις τιμών να αποτελέσουν ένεση ρευστότητας στα ταμεία τους, καθώς, σε κάποιες περιπτώσεις, καταναλωτές που δεν θα έμπαιναν στη διαδικασία αγορών κάνουν την υπέρβαση και ψωνίζουν, ίσως με φειδώ, ωστόσο προχωρούν σε αγορές.
Πιστοί στη… Black Friday οι Έλληνες – Τι ψωνίζουν
Πάντως οι Έλληνες καταναλωτές, παρά την οικονομική δυσχέρεια που βιώνουν πολλά νοικοκυριά, παραμένουν πιστοί ακόλουθοι της Black Friday. Όπως προκύπτει από έρευνα της Klarna (υπηρεσία πληρωμών και αγορών με την υποστήριξη της τεχνητής νοημοσύνης), η πλειονότητα των Ελλήνων καταναλωτών, ήτοι το 86,7%, προτίθεται να πραγματοποιήσει αγορές κατά τη διάρκεια της Black Friday.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, τα τεχνολογικά προϊόντα παραμένουν η βασική προτεραιότητα για τους Έλληνες καταναλωτές, με το 38,2% να δηλώνει ότι θα επενδύσει στη συγκεκριμένη κατηγορία κατά τη φετινή Black Friday. Ακολουθούν τα ρούχα και τα παπούτσια (33,7%), τα χριστουγεννιάτικα δώρα (22,1%), τα είδη σπιτιού (19,1%) και τα προϊόντα ομορφιάς (15,8%). Μόνο το 22,5% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι έχει πρόθεση να κάνει αγορές κατά τη Black Friday, αλλά δεν γνώριζε τι θα ήθελε να αγοράσει.
Το 58,7% των καταναλωτών δηλώνει ότι αναζητά και αγοράζει προϊόντα online, ενισχύοντας την τάση προς το ηλεκτρονικό εμπόριο. Παράλληλα, το 25% αναζητά προσφορές online, αλλά ολοκληρώνει τις αγορές του σε φυσικά καταστήματα. Αντίθετα, μόλις το 12,7% παραμένει πιστό στις παραδοσιακές αγορές αποκλειστικά σε φυσικά καταστήματα.