Το 2024 κλείνει για το 3ο Γενικό Λύκειο Αλεξανδρούπολης με την ολοκλήρωση της 2ης διεθνικής συνάντησης των εταίρων του προγράμματος Erasmus+ ΚΑ210 “Democracy for all, all for Democracy”, που πραγματοποιήθηκε το διάστημα 25-29 Νοεμβρίου 2024 στην Ελλάδα, στο 3o Γενικό Λύκειο Αλεξανδρούπολης. Μαθητές και καθηγητές από τη Γαλλία, την Τουρκία και την Πορτογαλία βρέθηκαν στη πόλη μας και μοιράστηκαν δυνατές εμπειρίες και αξέχαστες συγκινήσεις σε πνεύμα φιλίας, συνεργασίας και δημιουργικότητας, γνωρίζοντας τις βασικές αρχές της δημοκρατίας.

Το πρόγραμμα που οργάνωσε η ελληνική παιδαγωγική ομάδα του 3ου ΓΕΛ περιλάμβανε δράσεις εντός και εκτός του σχολικού χώρου. Την πρώτη μέρα οι ξένοι εταίροι φιλοξενήθηκαν στο σχολείο μας, όπου τους υποδέχτηκε η Παιδαγωγική Ομάδα του προγράμματος. Η Διευθύντρια, κ. Σοφία Ζερδελή, τους καλωσόρισε παρουσιάζοντας σε powerpoint σημαντικούς σταθμούς της ιστορίας, του πολιτισμού, της δημοκρατίας, των μνημείων και των σπουδαιότερων τουριστικών προορισμών της Ελλάδας – Τίτλος παρουσίασης: “Greece: Τhe country where civilization and democracy were born”.

Οι φιλοξενούμενοι, στη συνέχεια, ξεναγήθηκαν στους χώρους του σχολείου από την υπεύθυνη του Προγράμματος, κ. Κομνηνού Αναστασία, αντάλλαξαν απόψεις, απόλαυσαν εδέσματα σε μπουφέ που ετοίμασαν οι καθηγητές/τριες της Παιδαγωγικής Ομάδας και ξεναγήθηκαν σε σημαντικούς προορισμούςαξιοθέατα της πόλης μας από την εθελοντική ομάδα Alexplorers, με συνοδεία των εκπαιδευτικών Κοσμίδη Κοσμά, Κουματζίδη Δημητρίου, Κομνηνού Αναστασίας και Αγγελώνια Πολύμνιας .

Την επόμενη μέρα, οι ομάδες ξεναγήθηκαν από έμπειρο ξεναγό στον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων και του Βαπτιστηρίου της Λυδίας, με τη συνοδεία των μαθητών/τριών μας και των υπεύθυνων καθηγητών/τριών. Στο αρχαίο θέατρο, πραγματοποιήθηκε αναπαράσταση της λειτουργίας της Εκκλησίας του Δήμου, με συζήτηση και λήψη αποφάσεων για ένα επίκαιρο ζήτημα, ενώ στη συνέχεια οι ομάδες επισκέφθηκαν την πόλη της Ξάνθης. Εκεί, εκπρόσωπος του γραφείου Europe Direct της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, αφού τους παρουσίασε σε περιήγηση την πολυπολιτισμική εικόνα της πόλης- που μόνο μέσα σε δημοκρατικό πολίτευμα επιτυγχάνεται- τους ενημέρωσε για τις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές ευκαιρίες που προσφέρει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Ευκαιρία συνάντησης με την πολυπολιτισμική φυσιογνωμία και της περιοχής του Έβρου, μέσω παιχνιδιού και συζήτησης, που κατά γενική ομολογία τους ενθουσίασε, είχαν επίσης, κατά την επίσκεψή τους στο Εθνολογικό Μουσείο Θράκης.

Με τον ίδιο ενθουσιασμό γνώρισαν βιωματικά τη Δικαστική Λειτουργία της Δημοκρατίας συμμετέχοντας σε μία εικονική δίκη στο Δικαστικό Μέγαρο της πόλης μας. Ιδιαίτερη συμβολή στην ουσία του προγράμματος είχε και η επίσκεψη στο Δημαρχείο της Αλεξανδρούπολης, όπου στο χώρο διεξαγωγής του Δημοτικού Συμβουλίου έμαθαν από το Δήμαρχο, τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου και τους συνεργάτες του, για τη λειτουργία και αυτού του δημοκρατικού οργάνου. Στις επισκέψεις στο Δημαρχείο και στο Δικαστικό Μέγαρο, συνόδεψε τις ομάδες και η εκπαιδευτικός Ρηγοπούλου Χρύσα, καθηγήτρια Αγγλικής Γλώσσας, την οποία ευχαριστούμε ιδιαίτερα για την πολύτιμη βοήθειά της στο κομμάτι της χρήσης εξειδικευμένης ορολογίας πάνω στα θέματα που συζητήθηκαν.

Εντός του σχολικού χώρου, το πρόγραμμα πλαισιώθηκε από παρουσιάσεις και εργαστήρια σχετικά με τους καθορισθέντες στόχους του. Οι ομάδες γνώρισαν το ρόλο των μαθητικών συμβουλίων στο ελληνικό σχολείο και ενημερώθηκαν για ένα ευρωπαϊκό εργαλείο μέτρησης της συμμετοχικότητας στα σχολεία, το «Scale of reference for participatory citizenship schools». Επειδή, δε, η Δημοκρατία απαιτεί συμμετοχή και μάλιστα εθελοντική, προσκλήθηκε η ομάδα του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού Αλεξανδρούπολης, που παρουσίασε τεχνικές Πρώτων Βοηθειών βιωματικά. Τέλος, δεδομένου ότι τελικός σκοπός του προγράμματος είναι η δημιουργία ενός Ευρωπαϊκού Σχολικού Συντάγματος, παρουσιάστηκε η δομή και η διατύπωση Συνταγμάτων και συζητήθηκαν ιδέες που θα ενσωματωθούν σε αυτό στις επόμενες συναντήσεις.

Πέρα από τις ποικίλες δράσεις και τα ερεθίσματα που δέχτηκαν μαθητές και καθηγητές, αξίζει να σημειωθεί πως οι μαθητές των ξένων σχολείων διέμειναν σε οικογένειες Ελλήνων μαθητών, οι οποίες με μοναδικό τρόπο επιβεβαίωσαν τον ξεχωριστό χαρακτήρα της Ελληνικής Φιλοξενίας και τις οποίες ευχαριστούμε πολύ. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, όλοι συνεργάστηκαν, συζήτησαν γόνιμα για τις αρχές της Δημοκρατίας, μοιράστηκαν ανεπανάληπτες στιγμές και εμπειρίες και δημιούργησαν ξεχωριστές φιλίες.

Την τελευταία ημέρα, σε τελετή λήξης, απονεμήθηκαν από τη Διευθύντρια και την υπεύθυνη του Προγράμματος οι Πιστοποιήσεις (Certificates) σε όλους τους μαθητές/τριες και τους εκπαιδευτικούς, καθώς και αναμνηστικά δώραενθύμια από τη φιλοξενία.

Η Παιδαγωγική Ομάδα και η Διεύθυνση του 3ου ΓΕΛ ευχαριστεί θερμά όλους όσοι συνεργάστηκαν για την υλοποίηση αυτής της συνάντησης. Το πρόγραμμα συνεχίζεται, δίνοντας ραντεβού για την επόμενη συνάντηση των εταίρων στην πόλη Τουρ της Γαλλίας, τον Φεβρουάριο του 2025. Η Παιδαγωγική Ομάδα του Προγράμματος Erasmus+ του 3ου ΓΕΛ Αλεξανδρούπολης.

Η πρώτη μετακίνηση εκπαιδευτικών στα πλαίσια του προγράμματος ERASMUS+ 2024- 1-ΕL01-ΚΑ121-SCH-00219401 πραγματοποιήθηκε το διάστημα 25- 30 Νοεμβρίου 2024 στη Φλωρεντία της Ιταλίας. Το σχολείο εκπροσώπησαν οι καθηγήτριες κ. Δουλάκη Χρυσή, χημικός και η κ. Παναγιωτίδου Παναγιώτα, φιλόλογος. Η επιμόρφωση αυτή είχε ως στόχο να προσφέρει στους συμμετέχοντες, κυρίως εκπαιδευτικούς από διάφορες χώρες της Ευρώπης, τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες για την αξιοποίηση διαδικτυακών εργαλείων και εφαρμογών στην τάξη, ενισχύοντας έτσι τη διαδικασία διδασκαλίας και μάθησης.

Στα πλαίσια του επιμορφωτικού προγράμματος με τίτλο «Διαδικτυακές λύσεις για τη σχολική τάξη» διευρύναμε τις γνώσεις μας στη χρήση διαδικτυακών εκπαιδευτικών εργαλείων και ενημερωθήκαμε σχετικά με το πως αυτά μπορούν να αξιοποιηθούν τόσο μέσα στην τάξη όσο και κατά την προετοιμασία των μαθημάτων μας.

Στη διάρκεια του προγράμματος εργαστήκαμε ατομικά ή ομαδικά και είχαμε την ευκαιρία να εξερευνήσουμε διαδικτυακές εκπαιδευτικές πλατφόρμες, ψηφιακά παιχνίδια, διαδικτυακά κουίζ, εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης (Nearpod, Padlet, Chatgpt, Gemini, Canva, Quizizz κ.λ.π) καθώς και τον τρόπο ενσωμάτωσή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία. Με τη χρήση αυτών των μέσων η μαθησιακή διαδικασία μπορεί να γίνει πιο διαδραστική και ελκυστική για τους μαθητές.

Οι μαθητές μπορούν να συμμετέχουν σε δραστηριότητες και να συνεργάζονται σε πραγματικό χρόνο, ενώ οι εκπαιδευτικοί μπορούν να παρακολουθούν και να αξιολογούν την πρόοδό τους πιο αποτελεσματικά. Επίσης τα διαδικτυακά εργαλεία προσφέρουν στους μαθητές τη δυνατότητα να έχουν πρόσβαση σε εκπαιδευτικό υλικό όποτε το χρειαστούν, είτε πρόκειται για σημειώσεις, βίντεο, είτε για εκπαιδευτικά παιχνίδια, ενισχύοντας την αυτονομία τους στη μάθηση.

Μέσω αυτής της επιμόρφωσης συνειδητοποιήσαμε καλύτερα τις απεριόριστες δυνατότητες αλλά και τις αδυναμίες όλων αυτών των ψηφιακών εφαρμογών. Προβληματιστήκαμε και ανταλλάξαμε απόψεις σχετικά με τα πλεονεκτήματα αλλά και τους κινδύνους που εμπεριέχει η χρήση τους στην τάξη. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η τεχνολογία μάς προσφέρει τα εργαλεία, εμείς χρειάζεται να τα χρησιμοποιούμε λελογισμένα και πάντα με ασφάλεια. Οι γνώσεις και οι δεξιότητες που αποκτήσαμε από την επιμόρφωση στη Φλωρεντία είναι κάτι που σκοπεύουμε να μοιραστούμε με τους συναδέλφους μας και την ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα. Η μετάδοση αυτών των πληροφοριών μπορεί να συμβάλλει στη δημιουργία ενός πιο σύγχρονου και αποτελεσματικού μαθησιακού περιβάλλοντος. Επιπλέον, η διάχυση αυτών των εργαλείων και πρακτικών στα σχολεία μπορεί να δημιουργήσει ένα δίκτυο εκπαιδευτικών που θα συνεργάζονται για την αδιάκοπη εξέλιξη της εκπαίδευσης και την ενίσχυση της ψηφιακής παιδείας στη χώρα μας.