Η συνάντηση μεταξύ του Ρώσου προέδρου Βλαντίμιρ Πούτιν και του Σλοβάκου πρωθυπουργού Ρόμπερτ Φίκο είναι σημαντική, καθώς επισημαίνει τη συνέχιση της σχέσης μεταξύ Ρωσίας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης παρά την πολιτική και ενεργειακή πίεση που υπάρχει.
Η σύμβαση για τη διέλευση του ρωσικού φυσικού αερίου μέσω Ουκρανίας πλησιάζει στην ολοκλήρωσή της, και οι δηλώσεις του Ουκρανού προέδρου Βολοντίμιρ Ζελένσκι δείχνουν τις εντάσεις γύρω από την ενέργεια και τη συνεχιζόμενη σύγκρουση.
Η πρόταση του Κιέβου για να συνεχιστεί η διέλευση του φυσικού αερίου με την προϋπόθεση της μη πληρωμής έως το τέλος του πολέμου είναι, όπως φαίνεται, μη αποδεκτή για τη Μόσχα, η οποία απορρίπτει μια νέα συμφωνία με την Ουκρανία.
Φυσικό αέριο: Ποιες αγορές θα πληγούν περισσότερο από το μπλόκο;
Τι θα συμβεί αν διακοπεί εντελώς η διαμετακόμιση του ρωσικού φυσικού αερίου μέσω της Ουκρανίας και ποιοι θα επηρεαστούν περισσότερο;
Η Ρωσία θα μπορούσε να κερδίσει περίπου 5 δισεκατομμύρια δολάρια από τις πωλήσεις φυσικού αερίου μέσω Ουκρανίας φέτος.
Οι προμήθειες ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη μέσω της Ουκρανίας είναι σχετικά μικρές. Η Ρωσία στέλνει περίπου 15 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) φυσικού αερίου μέσω της Ουκρανίας το 2023 – μόλις το 8% της μέγιστης ροής ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη μέσω διαφόρων οδών το 2018-19.
Η Ρωσία ξόδεψε μισό αιώνα για να οικοδομήσει το μερίδιο της στην ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου, το οποίο στην κορύφωσή του ανερχόταν στο 35%.
Η Μόσχα έχει χάσει το μερίδιό της από αντιπάλους όπως η Νορβηγία, οι Ηνωμένες Πολιτείες και το Κατάρ μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία το 2022, η οποία ώθησε την ΕΕ να μειώσει την εξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Οι τιμές του φυσικού αερίου της ΕΕ ανέβηκαν το 2022 σε υψηλά επίπεδα ρεκόρ μετά την απώλεια των ρωσικών προμηθειών. Το ράλι τιμών δεν θα επαναληφθεί, δεδομένων των μέτριων ποσοτήτων και του μικρού αριθμού πελατών για τις εναπομείνασες ποσότητες, σύμφωνα με αξιωματούχους και εμπόρους της ΕΕ.
Ο αγωγός Urengoy-Pomary-Uzhgorod της σοβιετικής εποχής μεταφέρει φυσικό αέριο από τη Σιβηρία μέσω της πόλης Sudzha – η οποία βρίσκεται τώρα υπό τον έλεγχο των ουκρανικών στρατιωτικών δυνάμεων – στην περιοχή Kursk της Ρωσίας. Στη συνέχεια ρέει μέσω της Ουκρανίας στη Σλοβακία.
Στη Σλοβακία, ο αγωγός αερίου χωρίζεται σε κλάδους που πηγαίνουν στην Τσεχική Δημοκρατία και την Αυστρία.
Οι συνολικές εξαγωγές φυσικού αερίου της Ρωσίας μέσω της διαδρομής έχουν παραμείνει σταθερές παρά τη διακοπή των ροών από την Gazprom προς την αυστριακή OMV (OMVV.VI), ανοίγει νέα καρτέλα στα μέσα Νοεμβρίου λόγω συμβατικής διαφοράς, και τις νομικές διαμάχες καθώς άλλοι αγοραστές επενέβησαν για να αγοράσουν τις ποσότητες.
Η μόνη άλλη λειτουργική διαδρομή ρωσικού αγωγού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη είναι ο Blue Stream και ο TurkStream προς την Τουρκία κάτω από τη Μαύρη Θάλασσα. Η Τουρκία στέλνει κάποιες ποσότητες ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, μεταξύ άλλων στην Ουγγαρία.
Παρόλο που οι εναπομείναντες όγκοι διαμετακόμισης ρωσικού φυσικού αερίου είναι μικροί, το ζήτημα παραμένει ένα δίλημμα για την ΕΕ. Πολλά μέλη της ΕΕ, όπως η Γαλλία και η Γερμανία, έχουν δηλώσει ότι δεν θα αγοράζουν πλέον ρωσικό φυσικό αέριο, αλλά η στάση της Σλοβακίας, της Ουγγαρίας και της Αυστρίας, οι οποίες έχουν στενότερους δεσμούς με τη Μόσχα, αμφισβητεί την κοινή προσέγγιση της ΕΕ.
Οι χώρες, που εξακολουθούν να λαμβάνουν ρωσικό φυσικό αέριο, υποστηρίζουν ότι είναι το πιο οικονομικό καύσιμο και κατηγορούν επίσης τις γειτονικές χώρες της ΕΕ για τα υψηλά τέλη διαμετακόμισης που επιβάλλονται στις εναλλακτικές προμήθειες.
Η Ουκρανία εξακολουθεί να κερδίζει 0,8-1 δισ. δολάρια σε τέλη διέλευσης ετησίως από τη διαμετακόμιση ρωσικού φυσικού αερίου.
Σύμφωνα με υπολογισμούς του Reuters, οι συνολικές εξαγωγές αερίου από αγωγούς της Gazprom προς την Ευρώπη μέσω όλων των οδών το 2024 έχουν αυξηθεί στα 32 δισ. κυβικά μέτρα από 28,3 δισ. κυβικά μέτρα το 2023, όταν κατέρρευσαν στο χαμηλότερο επίπεδο από τη δεκαετία του 1970.
Η Ρωσία θα μπορούσε να κερδίσει περίπου 5 δισεκατομμύρια δολάρια από τις πωλήσεις μέσω Ουκρανίας φέτος, με βάση μια μέση πρόβλεψη της ρωσικής κυβέρνησης για την τιμή του φυσικού αερίου στα 339 δολάρια ανά 1.000 κυβικά μέτρα, σύμφωνα με υπολογισμούς του Reuters.
Το μονοπώλιο της Ρωσίας που εξάγει φυσικό αέριο μέσω αγωγών Gazprom κατρακύλησε σε καθαρή ζημία 7 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2023, την πρώτη ετήσια ζημία του από το 1999, λόγω της απώλειας των αγορών φυσικού αερίου της ΕΕ.
Η Ρωσία έχει δηλώσει ότι θα ήταν έτοιμη να παρατείνει τη συμφωνία διαμετακόμισης, αλλά το Κίεβο έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι δεν θα το κάνει.
Μια άλλη επιλογή είναι η Gazprom να προμηθεύσει μέρος του φυσικού αερίου μέσω άλλης διαδρομής, για παράδειγμα μέσω TurkStream, Βουλγαρίας, Σερβίας ή Ουγγαρίας. Ωστόσο, η χωρητικότητα μέσω αυτών των οδών είναι περιορισμένη.
Η Ουγγαρία επιθυμεί να διατηρήσει την ουκρανική διαδρομή ανοιχτή, αλλά δήλωσε ότι θα συνεχίσει να λαμβάνει ρωσικό αέριο από το νότο, μέσω του αγωγού TurkStream στον πυθμένα της Μαύρης Θάλασσας.
Η ΕΕ και η Ουκρανία ζήτησαν επίσης από το Αζερμπαϊτζάν να διευκολύνει τις συζητήσεις με τη Ρωσία σχετικά με τη συμφωνία διαμετακόμισης φυσικού αερίου.
Ανώτερη πηγή της αζέρικης ενεργειακής εταιρείας SOCAR δήλωσε στο Reuters την Παρασκευή ότι η Μόσχα και το Κίεβο απέτυχαν να συμφωνήσουν στη συμφωνία που μεσολάβησε το Αζερμπαϊτζάν για τη συνέχιση των εξαγωγών ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη μέσω της Ουκρανίας.