Ανακτήθηκαν και τα δύο μαύρα κουτιά του μοιραίου αεροσκάφους, με τους 181 επιβαίνοντες, που συνετρίβη τα ξημερώματα (ώρα Ελλάδας) στη Νότια Κορέα. Τα μαύρα κουτιά που περιέχουν δεδομένα της πτήσης και ηχητικά αρχεία, αναμένεται να βοηθήσουν τις έρευνες για την αιτία που οδήγησε στο μεγαλύτερο αεροπορικό δυστύχημα στη χώρα εδώ και πάνω από 30 χρόνια.

Ο επίσημος αριθμός των νεκρών ανέρχεται μέχρι αυτή την ώρα (1μ.μ. Ελλάδας) σε 177 άτομα αλλά θεωρείται δεδομένο ότι θα αυξηθεί καθώς μόλις δύο μέλη του πληρώματος – ένας άνδρας και μία γυναίκα – βγήκαν ζωντανοί από το φλεγόμενο Boeing 737-8AS.

Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά ο πιλότος του αεροσκάφους της νοτιοκορεάτικης εταιρείας χαμηλού κόστους Jeju Air εξέπεμψε σήμα κινδύνου ένα λεπτό αφού συμμορφώθηκε με την οδηγία του πύργου ελέγχου να αλλάξει διάδρομο προσγείωσης για να αποφευχθεί πιθανός κίνδυνος να συγκρουστεί με πουλιά.

Το αεροπλάνο χτύπησε εξοπλισμό πλοήγησης στο έδαφος πριν προσκρούσει σε τοίχο και παραδοθεί στις φλόγες από την έκρηξη που ακολούθησε.

Βίντεο από τη συντριβή που μεταδόθηκαν από πολλά νοτιοκορεατικά ειδησεογραφικά πρακτορεία δείχνουν το αεροπλάνο να γλιστρά με την κοιλιά του με μεγάλη ταχύτητα πριν τη σύγκρουση. Από τα πλάνα δεν διακρίνεται το μπροστινό και το πίσω σύστημα προσγείωσης καθώς καπνός που έβγαινε από το πίσω μέρος του αεροσκάφους καλύπτει την εικόνα.

Πηγές από την πυροσβεστική του αεροδρομίου Μουάν, που έγινε το δυστύχημα, ανέφεραν ότι πιθανόν δεν λειτούργησε το σύστημα προσγείωσης ενώ σύμφωνα με αναφορές από τοπικά μέσα αλλά και ενός από τους επιζώντες το αεροσκάφος φαίνεται πως είχε χτυπήσει πουλί.

Το υπουργείο Μεταφορών στη Νότια Κορέα ανέφερε ότι από τα βίντεο φαίνεται ότι τα γρανάζια προσγείωσης του αεροπλάνου δεν ήταν εκτός λειτουργίας, αλλά θα ερευνήσει περαιτέρω χρησιμοποιώντας τα δεδομένα πτήσης από το μαύρο κουτί.

Ο διευθύνων σύμβουλος της αεροπορικής εταιρείας Jeju Air, Kim E-bae, ανέφερε ότι το αεροσκάφος δεν είχε παρουσιάσει κανένα πρόβλημα προηγουμένως και ζήτησε συγγνώμη λέγοντας:

«Πάνω απ’ όλα, εκφράζουμε τα βαθύτατα συλλυπητήριά μας και ζητούμε συγγνώμη από τις οικογένειες των επιβατών που έχασαν τη ζωή τους σε αυτό το ατύχημα. Προς το παρόν, η αιτία του ατυχήματος είναι δύσκολο να προσδιοριστεί και πρέπει να περιμένουμε τα επίσημα αποτελέσματα της έρευνας από τις αρμόδιες κυβερνητικές υπηρεσίες.

Ανεξάρτητα από την αιτία, ως Διευθύνων Σύμβουλος, αισθάνομαι βαθιά ευθύνη για το περιστατικό αυτό».

Εκπρόσωπος της Boeing δήλωσε στον Guardian: «Είμαστε σε επαφή με την Jeju Air σχετικά με την πτήση 2216 και είμαστε έτοιμοι να τους υποστηρίξουμε. Εκφράζουμε τα βαθύτατα συλλυπητήριά μας στις οικογένειες που έχασαν τους αγαπημένους τους και οι σκέψεις μας παραμένουν με τους επιβάτες και το πλήρωμα».

Ο αμερικανικός αεροπορικός γίγαντας Boeing έχει δεχθεί πυρά για την ασφάλεια των αεροσκαφών του καθώς συνέβησαν δύο συντριβές αεροσκαφών 737 Max. Όμως το αεροπλάνο που ενεπλάκη στην τελευταία συντριβή, ένα Boeing 737-800, περιγράφεται από τους αναλυτές ως ένα αξιόπιστο αεροσκάφος με εξαιρετικά ισχυρό ιστορικό ασφάλειας.

Σύμφωνα με τη Νότια Κορέα η έρευνα για τα αίτια του δυστυχήματος μπορεί να διαρκέσει μεταξύ έξι μηνών και τριών χρόνων.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι το αεροπλάνο κατασκευάστηκε εκτός της χώρας, οι ερευνητές θα πρέπει να συμβουλευτούν τους κατασκευαστές σημαντικών τμημάτων του αεροπλάνου, γεγονός που μπορεί να σημαίνει ότι η έρευνα θα διαρκέσει για μεγάλο διάστημα.

A plane from Thailand exploded during landing in South Korea: 151 deadA Jeju Air plane, traveling from Bangkok (Thailand) to Muan Airport in the southwest of South Korea, crashed during an emergency landing. There were 181 people on board, including six crew members. According… pic.twitter.com/Y5Y0w89Dw9— Sota News (@sotanews) December 29, 2024

Όταν τα νέα για τη συντριβή του αεροσκάφους έγιναν γνωστά συγγενείς άρχισαν να καταφθάνουν στο αεροδρόμιο του Μουάν, όπου εκτυλίχθηκαν δραματικές σκηνές με κόσμο να θρηνεί και να ζητά απαντήσεις.

Οι υπεύθυνοι ανακοίνωσαν τα ονόματα των πρώτων 22 νεκρών στους συγγενείς που βρισκόταν στην αίθουσα πριν αποφασίσουν ότι δεν είναι αυτός ο ενδεδειγμένος τρόπος και αρχίσουν να ενημερώνουν ξεχωριστά τις οικογένειας.

Στο πανδαιμόνιο που είχε δημιουργηθεί όταν ο κόσμος έψαχνε τους οικείους του, προκλήθηκε ένταση με τους δημοσιογράφους.

Ένας συγγενής άρπαξε ένα μικρόφωνο και είπε στα ΜΜΕ να μην τραβήξουν βίντεο, μεταδίδει το Reuters.

«Δεν είμαστε μαϊμούδες σε ζωολογικό κήπο. Είμαστε οι οικογένειες που πενθούν. Μπορούμε να εκραγούμε ανά πάσα στιγμή, αν και συγκρατούμαστε».

Ένας άλλος συγγενής θύματος είπε στο μικρόφωνο: «Ο αδελφός μου πέθανε και δεν ξέρω τι συμβαίνει. Δεν ξέρω».

Συγγενείς στο αεροδρόμιο Μουάν στη Νότια Κορέα

Υγειονομικοί ανακοινώνουν τα ονόματα των νεκρών

Μετά το αρχικό σοκ γεννούνται περισσότερα ερωτήματα για τις συνθήκες της τραγωδίας. Δημοσιογράφος σχολίασε στο CNN ότι η ανταπόκριση των υπαλλήλων εδάφους και των σωστικών συνεργείων δεν ήταν η ενδεδειγμένη:

«Υπάρχουν πολλά ερωτήματα εδώ σχετικά με την ανταπόκριση σε αυτό το περιστατικό από την πλευρά του εδάφους», δήλωσε ειδικότερα ο Τζέφρι Τόμας, εκδότης του Airline News.

Σε μια κατάσταση όπως αυτή, θα μπορούσαν να είχαν γίνει περισσότερες προετοιμασίες από τις υπηρεσίες στο έδαφος πριν το αεροπλάνο φτάσει στον διάδρομο προσγείωσης, ανέφερε ο Τόμας.

«Με ένα τέτοιο έκτακτο περιστατικό, γιατί (δεν) υπήρχαν τα πυροσβεστικά οχήματα [βυτιοφόρα] εκεί έξω δίπλα στον διάδρομο προσγείωσης; Γιατί δεν είχαν βάλει αφρό στον διάδρομο προσγείωσης;», διερωτήθηκε.

Υπάρχουν επίσης ερωτήματα γύρω από την κατάσταση που επικρατούσε στο αεροπλάνο, είπε ο Τόμας, συμπεριλαμβανομένου του λόγου για τον οποίο πιθανόν το σύστημα προσγείωσης του αεροσκάφους δεν λειτούργησε όταν προσπάθησε να προσγειωθεί.

«Αυτό θα μπορούσε να έχει συμβεί λόγω υδραυλικών προβλημάτων, αν και ένα χτύπημα πουλιού, ένας από τους πιθανούς λόγους που οδήγησαν στη συντριβή του αεροπλάνου, «δεν θα προκαλούσε πιθανότατα αυτό το πρόβλημα», είπε.

Στο σημείο ο πρόεδρος της χώρας εν μέσω μεγάλης πολιτικής κρίσης

Το τραγικό αεροπορικό δυστύχημα έρχεται την ώρα που η κυβέρνηση της Νότιας Κορέας αντιμετωπίζει μια πλήρη πολιτική κρίση και η ηγεσία παραμένει αβέβαιη.

Ο εκτελών χρέη προέδρου – ανέλαβε καθήκοντα την Παρασκευή – της Νότιας Κορέας, Choi Sang-mok, έφτασε στο σημείο περίπου 300 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της Σεούλ και διέταξε να κινητοποιηθεί «όλος ο διαθέσιμος εξοπλισμός και το προσωπικό» για τις επιχειρήσεις διάσωσης στο αεροδρόμιο. »Καμία λέξη παρηγοριάς δεν θα είναι αρκετή για τις οικογένειες που υπέστησαν μια τέτοια τραγωδία», δήλωσε στο σημείο.

Η αντιπολίτευση ανακοίνωσε επίσης πρωτοβουλίες συμπαράστασης στους πληγέντες, με τα στελέχη της να μεταβαίνουν επίσης στην περιοχή.

Ο πρόεδρος της χώρας τέθηκε σε διαθεσιμότητα νωρίτερα αυτό το μήνα, αφού κήρυξε στρατιωτικό νόμο, και ο υπηρεσιακός αντικαταστάτης του στη συνέχεια καθαιρέθηκε από το ελεγχόμενο από την αντιπολίτευση κοινοβούλιο την περασμένη εβδομάδα, αφήνοντας τον υπουργό Οικονομικών ως τον σημερινό υπηρεσιακό πρόεδρο.

Αξιωματούχοι ανέφεραν στο Reuters ότι η κυβέρνηση ψάχνει να βρει την «αλυσίδα της διοίκησης» καθώς οι απανωτές αλλαγές στην ηγεσία μιας αδύναμης διοίκησης επιδρούν στα αντανακλαστικά της.

Το κυβερνών κόμμα έχει να διαχειριστεί τώρα εκτός όλων των άλλων και την αεροπορική τραγωδία, τη μεγαλύτερη εδώ και πάνω από 30 χρόνια.

Το προηγούμενο πιο θανατηφόρο αεροπορικό δυστύχημα στη Νότια Κορέα ήταν το 2002, όταν ένα Boeing 767-200 της Air China συνετρίβη σε λόφο κοντά στη νοτιοανατολική λιμενική πόλη Μπουσάν της χώρας, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 129 άνθρωποι και να τραυματιστούν 37.

Η συντριβή στο διεθνές αεροδρόμιο Μουάν είναι το πρώτο θανατηφόρο ατύχημα στο οποίο εμπλέκεται η μεγαλύτερη οικονομική αεροπορική εταιρεία της χώρας, η οποία ιδρύθηκε το 2005.

Με πληροφορίες από Reuters, CNN, Guardian