Στην Αλεξανδρούπολη θέλει η κυβέρνηση (της Κυπρου) να δέσει η πλωτή μονάδα επαναεριοποίησης LNG, «Προμηθέας», για τον ένα χρόνο περίπου που απαιτείται για την ολοκλήρωση των εργασιών στην προβλήτα και των χερσαίων υποδομών στο Βασιλικό.
Η ολοκλήρωση των εν λόγω εργασιών, θα επιτρέψει στον «Προμηθέα να ξεκινήσει το τελικό ταξίδι του για Κύπρο, με σκοπό την εισαγωγή και επεξεργασία υγροποιημένου φυσικού αερίου, για χρήση στην παραγωγή φθηνότερης και καθαρότερης ηλεκτρικής ενέργειας.
Όπως επανειλημμένα έχει δηλώσει ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου, το καλύτερο σενάριο για τον «Προμηθέα» είναι να ενοικιαστεί από γειτονική χώρα, ώστε να δέσει σε τερματικό και χρησιμοποιηθεί για ένα χρόνο περίπου και μέχρι την ολοκλήρωση των εργασιών στον Βασιλικό, ώστε να μην επηρεαστεί από τυχόν αχρησία του για τόσο μεγάλο διάστημα.
Στις επικρατέστερες χώρες για τον προορισμό του πλοίου είναι η Ελλάδα και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τα οποία έχουν στην κατοχή τους τερματικά για την τελική πιστοποίηση και χρήση της πλωτής μονάδας.
Σε πρόσφατες δηλώσεις στην κρατική τηλεόραση ο υπουργός Ενέργειας είχε αναφέρει ότι αναμένεται η έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία επιχορήγησε το έργο με €101 εκατ., για τον προορισμό όπου θα καταλήξει το πλοίο.
Σημείωσε παράλληλα, ότι οι δύο δανειστές του έργου (ευρωπαϊκές τράπεζες), άναψαν ήδη το πράσινο για την ενοικίαση της πλωτής μονάδα, ενώ επεσήμανε ότι με την απάντηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ληφθούν και οι αποφάσεις για τον προορισμό του πλοίου.
Όπως αναφέρει πηγή της StockWatch, τόσο η κυβέρνηση, όσο και ο αρμόδιος υπουργό,ς γέρνουν προς ενοικίαση του πλοίου στην Ελλάδα, καθώς το έργο αφορά συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών, αλλά και λόγω του ότι η επικοινωνία για τεχνογνωσία των κυπριακών αρχών θα είναι πιο άμεση.
Με βάση τους ως τώρα σχεδιασμούς, σε ενδεχόμενο συμφωνίας, το πλοίο υπολογίζεται ότι θα καταλήξει στην ακριτική πόλη Αλεξανδρούπολη, όπου ήδη βρίσκεται σε λειτουργία άλλη πλωτή μονάδα επαναεριοποίησης – αποθήκευσης φυσικού αερίου.
Σημειώνεται ότι η Αλεξανδρούπολη, έχει χαρακτηριστεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως ένα κρίσιμο έργο για την εξασφάλιση της τροφοδοσίας με φυσικό αέριο, τόσο της Ελλάδας, όσο και της ευρύτερης περιοχής, δηλαδή της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Βόρειας Μακεδονίας και της Σερβίας, αλλά και περαιτέρω, της Μολδαβίας και της Ουκρανίας στα ανατολικά και της Ουγγαρίας και της Σλοβακίας στα δυτικά.
Στη Σιγκαπούρη ο Προμηθέας από το Σάββατο
Στο μεταξύ, με βάση τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης και των αρμόδιων αρχών, το πλοίο έχει αγκυροβολήσει στη Σιγκαπούρη για ανεφοδιασμό και για έναν πρώτο έλεγχο, από το προηγούμενο Σάββατο.
Ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι με βάση απόφαση της ΕΤΥΦΑ το πλοίο, στον πρώτο σταθμό του την Σιγκαπούρη, θα τύχει και ελέγχου ώστε να υποδειχθούν οι οποιεσδήποτε τεχνικές αλλαγές που απαιτούνται για την πιστοποίηση της χρήσης του ως πλωτή μονάδα επαναεριοποίησης φυσικού αερίου.
Ο κ. Παπαναστασίου είχε εκφράσει την ελπίδα οι τεχνικές αλλαγές που θα απαιτηθούν να είναι λίγες, ώστε να πιστοποιηθεί το πλοίο και να μπορέσει το συντομότερο δυνατό να συνεχίσει το ταξίδι του προς την περιοχή μας.
Σημείωσε παράλληλα, ότι η ΕΤΥΦΑ έχει προβεί στις σχετικές διευθετήσεις για τον τεχνικό έλεγχο του πλοίου, ώστε ο έλεγχος να πραγματοποιηθεί είτε σε αγκυροβόλιο της Σιγκαπούρης, είτε στην γειτονική Μαλαισία, για να εξασφαλιστεί μια πρώτη πιστοποίηση της καταλληλότητάς του ως πλωτή μονάδα επαναεριοποίησης LNG.
Όσον αφορά την προβλήτα και τις χερσαίες υποδομές, ο κ. Παπαναστασίου είπε πως προχωρούν οι διαδικασίες για την προκήρυξη προσφορών για εξεύρεση συμβούλου που εξειδικεύεται σε ολοκλήρωση ημιτελών υποδομών.
Στις 27 Δεκεμβρίου ανοίγει διαβούλευση για GSI
Στο μεταξύ, στις 27 Δεκεμβρίου αρχίζει διαβούλευση μεταξύ των υπουργείων Ενέργειας Κύπρου και Ελλάδας, για συμμετοχή της Κύπρου στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας υλοποίησης του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου – Ελλάδας (Great Sea Interconnector – GSI).
Σημειώνεται ότι οι κυπριακές αρχές απέστειλαν στην ελληνική πλευρά τη μελέτη που ετοίμασε αμερικάνικος οίκος (δέουσα επιμέλεια συν αξιολόγηση μελέτης κόστους οφέλους από το έργο), η οποία όπως έχει διαρρεύσει, κατέληξε σε κάποιες παρατηρήσεις /τροποποιήσεις επί συγκεκριμένων όρων που πρότεινε ο φορέας υλοποίησης ΑΔΜΗΕ.
Σκοπός της συνάντησης είναι να επεξηγηθούν οι τροποποιήσεις που εισηγείται ο αμερικάνικος οίκος στις ελληνικές αρχές, είπε ο υπουργός, ώστε να διαπιστωθεί αν υπάρχει πρόσφορο έδαφος για συναινετική απόφαση.
Σημειώνεται ότι η κυπριακή Δημοκρατία έχει λάβει ήδη την πολιτική απόφαση για στήριξη του έργου, ενώ στο αμέσως επόμενο διάστημα θα πρέπει να ξεκαθαρίσει η συμμετοχή της στο μετοχικό κεφάλαιο του έργου, με το ποσό των €100 εκατ.
Όσον αφορά την πρόσφατη απόφαση συμμετοχής γαλλικού ομίλου εταιρειών Meridiam, στο 49% του επενδυτικού σχεδίου, ο κ. Παπαναστασίου τόνισε ότι είναι πολύ θετική εξέλιξη, σημειώνοντας πως ο όμιλος έχει την οικονομική ευρωστία για την στήριξη του έργου.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο χρηματοδοτείται με €657 εκατ. από την ΕΕ, διαθέτει μετοχικό κεφάλαιο €340 εκατ., ενώ υπολείπεται δανεισμό ύψους περίπου €1 δισ.
https://www.stockwatch.com.cy