Λίγες ημέρες πριν την έλευση της νέας χρονιάς ας θυμηθούμε τι πρόκειται να ισχύσει στην Ευρώπη αναφορικά με την εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα από τα καινούργια αυτοκίνητα.

Όπως είναι γνωστό, από την 1η Ιανουαρίου 2025, ο μέσος όρος εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για κάθε καινούργιο αυτοκίνητο που θα κατασκευάζουν οι εταιρείες μειώνεται στα 93,6 γραμ./χλμ., από τα 115,1 γραμ./χλμ. που ισχύει ως τις 31 Δεκεμβρίου 2024.

Αυτό σημαίνει μείωση κατά 18,67%, συγκριτικά, ποσοστό το οποίο χαρακτηρίζεται μεγάλο από τα στελέχη των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών.

Όπως προβλέπεται από την Ε.Ε. σε περίπτωση που κάποια εταιρεία δεν καταφέρει να πληροί το νέο όριο θα πληρώνει πρόστιμο 95 ευρώ ανά γραμμάριο διοξειδίου του άνθρακα που το ξεπερνά, για το σύνολο των οχημάτων που θα κατασκευάζει ετησίως.

Από αυτό το μέτρο εξαιρούνται οι κατασκευαστές που έχουν μικρό όγκο παραγωγής οι οποίοι έχουν διαφορετικό, λιγότερο αυστηρό, όριο.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης έχουν εκφράσει τη διαφωνία τους στην εφαρμογή του νέου κανονισμού και έχουν ζητήσει από τους γραφειοκράτες της Κομισιόν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα για να προσαρμοστούν.

Ο Λούκα ντε Μέο, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Renault ο οποίος είναι και ο νυν Πρόεδρος του Συνδέσμου Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), δήλωσε στο ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters ότι ο κλάδος της Αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη μπορεί να αντιμετωπίσει πρόστιμα περίπου 15 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2025, λόγω του νέου ορίου.

Αντιστοίχως, ο Ζαν-Φιλίπ Εμπαρατό, Επιχειρησιακός Διευθυντής της Stellantis, δήλωσε στην ιταλική εφημερίδα Milano Finanza ότι ο Όμιλος ενδεχομένως να βρεθεί αντιμέτωπος με πρόστιμα ύψους έως και 3 δισεκατομμύρια ευρώ εάν δεν καταφέρει να συμμορφωθεί με αυτό.

Αναλυτές της Barclays θεωρούν ότι η BMW, η Renault και η Stellantis είναι καλύτερα προετοιμασμένες απέναντι στον καινούργιο κανονισμό απ’ ό,τι άλλες εταιρείες όπως η Ford, η Mercedes-Benz ή ο Όμιλος Volkswagen.

Ο τελευταίος είναι πιθανόν να κληθεί να πληρώσει πρόστιμα από 1,5 έως 4,7 δισεκατομμύρια ευρώ εντός του 2025, αναλόγως με το ποσοστό της μείωσης που θα καταφέρουν να επιτύχουν οι εταιρείες που τον αποτελούν.

Αντιθέτως, η Volvo δεν θα έχει ιδιαίτερο πρόβλημα, ενώ εταιρείες όπως η Tesla ή η BYD Auto θα μπορούν να πουλήσουν πιστώσεις εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε εταιρείες που δεν καταφέρουν να προσαρμοστούν και επιλέγουν αυτή τη λύση για να περιορίσουν το ποσό που προστίμου.

Volvo EX90 Vapour Grey Extrior

Οι αναλυτές της Barclays εκτιμούν ότι οι πιστώσεις μπορεί να κοστίζουν περίπου 20 ευρώ ανά επιπλέον γραμμάριο διοξειδίου του άνθρακα, ποσό που είναι έσοδο για τις εταιρείες που τις πουλούν σε άλλες.