Η Νότια Κορέα θρηνεί τους 179 νεκρούς από το χειρότερο αεροπορικό δυστύχημα στην ιστορία της χώρας, με την κυβέρνηση να κηρύσσει επταήμερο εθνικό πένθος.

Τα ερωτήματα και τα σενάρια για την αεροπορική τραγωδία στη Νότια Κορέα. Τι λέει ένας από τους δύο επιζώντες. Έρευνα για τα αίτια της συντριβής.

Το αεροσκάφος της Jeju Air, μιας αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους, μετέφερε 175 επιβάτες και εξαμελές πλήρωμα. Είχε απογειωθεί από την Μπανγκόκ και προσέγγιζε το αεροδρόμιο της Μουάν, όταν επιχείρησε να προσγειωθεί αναγκαστικά. Το αεροπλάνο βγήκε εκτός διαδρόμου και προσέκρουσε σε τοίχο, προκαλώντας μια ισχυρή και καταστροφική έκρηξη.

👀🚨BREAKING: Video capturing the last moments of Jeju Air Flight 2216’s crash in South Korea has emerged. The plane was carrying 175 passengers along with 6 crew members. Current updates show 28 deaths and the successful rescue of two individuals.pic.twitter.com/5Uo1T4ihZI— Sell Already 📈 (@SellAlready) December 29, 2024

Από τους 181 επιβαίνοντες, μόλις δύο άτομα – ένας άνδρας και μία γυναίκα, και οι δύο μέλη του πληρώματος καμπίνας – κατάφεραν να επιζήσουν. Οι δύο διασώθηκαν από το ουραίο τμήμα του φλεγόμενου αεροσκάφους.

Το δυστύχημα έχει προκαλέσει σοκ στη χώρα, ενώ οι αρχές έχουν ξεκινήσει έρευνα για τα αίτια της τραγωδίας. Σενάρια κάνουν λόγο για μηχανική βλάβη, αλλά και για πιθανό ανθρώπινο λάθος.

Η Νότια Κορέα αποτίει φόρο τιμής στα θύματα, ενώ οι σημαίες κυματίζουν μεσίστιες στα δημόσια κτίρια. Ο πρόεδρος της χώρας δήλωσε ότι θα γίνει πλήρης διερεύνηση του περιστατικού και δεσμεύτηκε για την ενίσχυση των μέτρων ασφαλείας στις αερομεταφορές.

Η Εθνική Επιτροπή Ασφάλειας των Αερομεταφορών (NTSB) των ΗΠΑ θα στείλει μια ομάδα Αμερικανών εμπειρογνωμόνων για να βοηθήσουν τις αρχές της Νότιας Κορέας στις έρευνες που διεξάγουν για τη συντριβή του αεροσκάφους της Jeju Air στην πόλη Μουάν.

Η NTSB ανέφερε στην ανακοίνωσή της ότι στην έρευνα θα συμμετέχουν επίσης εκπρόσωποι της εταιρείας αεροναυπηγικής Boeing και της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (FAA).

Σύμφωνα με τους παγκόσμιους κανόνες αεροπορίας, η Νότια Κορέα θα ηγηθεί μιας πολιτικής έρευνας και θα εμπλέξει το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου κατασκευάστηκε το αεροπλάνο. Οι ειδικοί λένε ότι τα αεροπορικά ατυχήματα συνήθως προκαλούνται από ένα κοκτέιλ παραγόντων και ότι μπορεί να χρειαστούν μήνες για να συνθέσουν την αλληλουχία των γεγονότων.

Η προφανής απουσία του συστήματος προσγείωσης, ο χρόνος προσγείωσης του δικινητήριου Boeing 737-800 στο Διεθνές Αεροδρόμιο Μουάν και οι αναφορές για πιθανό χτύπημα από πουλιά δημιούργησαν ερωτήματα για τη συντριβή του αεροσκάφους, που δεν μπορούν ακόμη να απαντηθούν.

Το αεροσκάφος καταγράφηκε σε βίντεο που μεταδόθηκε από τα τοπικά μέσα ενημέρωσης να γλιστρά στον διάδρομο προσγείωσης χωρίς να έχει αναπτυχθεί το σύστημα προσγείωσης, πριν προσκρούσει σε έναν τοίχο.

«Σε αυτό το σημείο υπάρχουν πολύ περισσότερα ερωτήματα από όσα έχουμε απαντήσεις. Γιατί το αεροπλάνο πήγαινε τόσο γρήγορα; Γιατί τα πτερύγια δεν ήταν ανοιχτά; Γιατί δεν ήταν κατεβασμένο το σύστημα προσγείωσης;», δήλωσε ο Gregory Alegi, ειδικός σε θέματα αεροπορίας και πρώην καθηγητής στην ακαδημία της ιταλικής πολεμικής αεροπορίας.

Σε διάστημα λίγων λεπτών, ο πύργος ελέγχου εξέδωσε προειδοποίηση για χτύπημα πουλιών, οι πιλότοι κήρυξαν mayday και στη συνέχεια επιχείρησαν να προσγειωθούν, δήλωσαν αξιωματούχοι, αν και δεν ήταν σαφές αν το αεροσκάφος είχε χτυπήσει κάποιο πουλί.

Οι ειδικοί δήλωσαν ότι φαινόταν απίθανο ένα χτύπημα πουλιού να είχε προκαλέσει δυσλειτουργία του συστήματος προσγείωσης.

«Ένα χτύπημα πουλιού δεν είναι ασυνήθιστο, τα προβλήματα με το αμάξωμα δεν είναι ασυνήθιστα. Τα χτυπήματα πουλιών συμβαίνουν πολύ πιο συχνά, αλλά συνήθως δεν προκαλούν από μόνα τους την απώλεια ενός αεροπλάνου», δήλωσε ο Τόμας.

«Δεν έχω δει ποτέ ένα χτύπημα πουλιού να εμποδίζει το σύστημα προσγείωσης να ανοίξει», τόνισε με τη σειρά του ο Αυστραλός ειδικός σε θέματα ασφάλειας αερομεταφορών Τζόφρι Ντελ.

Ο Chris Kingswood, ειδικός με πάνω από 40 χρόνια εμπειρίας και πιλότος στο ίδιο μοντέλο αεροσκάφους που ενεπλάκη στο δυστύχημα, σχολίασε στο BBC ότι τα πλάνα από το συμβάν δεν αποκαλύπτουν ξεκάθαρα την αιτία του δυστυχήματος.

Σημείωσε, ωστόσο, ότι το αεροπλάνο πετούσε χωρίς ενεργοποιημένο το σύστημα προσγείωσης και δεν χρησιμοποιούσε τα flaps με τον αναμενόμενο τρόπο, γεγονός που υποδηλώνει ότι «όλα συνέβησαν πολύ γρήγορα».

«Μια εμπορική πτήση μπορεί να συνεχίσει να πετά με ασφάλεια ακόμη και με έναν κινητήρα», ανέφερε, προσθέτοντας ότι μια κατάσταση όπου και οι δύο κινητήρες αχρηστεύονται πιθανόν να οδηγεί σε τέτοιου είδους σενάρια.

Για το εάν ένα χτύπημα από πουλιά προκάλεσε ζημιά και στους δύο κινητήρες, εξήγησε πως εξαρτάται από το ύψος στο οποίο βρίσκονταν το αεροσκάφος. «Σε χαμηλό ύψος, οι πιλότοι πρέπει να λάβουν έναν τεράστιο αριθμό αποφάσεων σε πολύ σύντομο χρόνο», σημείωσε.

«Αν βρίσκονταν σε σχετικά χαμηλό ύψος, μερικές χιλιάδες πόδια, τότε η προτεραιότητά τους είναι να κρατήσουν το αεροσκάφος στον αέρα και να βρουν ασφαλές σημείο για προσγείωση», τόνισε ο Kingswood.

Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Joo Jong-wan δήλωσε ότι το μήκος του διαδρόμου προσγείωσης και απογείωσης των 2.800 μέτρων δεν ήταν παράγοντας που συνέβαλε και ότι τα τοιχώματα στα άκρα ήταν κατασκευασμένα σύμφωνα με τα βιομηχανικά πρότυπα.

Ο Christian Beckert, εμπειρογνώμονας σε θέματα ασφάλειας πτήσεων και πιλότος της Lufthansa, δήλωσε ότι το υλικό του βίντεο υποδηλώνει ότι τα περισσότερα συστήματα πέδησης του αεροπλάνου δεν είχαν ενεργοποιηθεί, δημιουργώντας ένα «μεγάλο πρόβλημα» και μια γρήγορη προσγείωση. Ο Beckert δήλωσε ότι ένα χτύπημα πουλιού ήταν απίθανο να έχει προκαλέσει ζημιά στο σύστημα προσγείωσης ενώ ήταν ακόμα σηκωμένο, και ότι αν είχε συμβεί όταν ήταν κατεβασμένο, θα ήταν δύσκολο να σηκωθεί ξανά.

«Είναι πραγματικά, πραγματικά πολύ σπάνιο και πολύ ασυνήθιστο να μην κατεβάζουμε το σύστημα προσγείωσης, επειδή υπάρχουν ανεξάρτητα συστήματα όπου μπορούμε να κατεβάσουμε το σύστημα προσγείωσης με ένα εναλλακτικό σύστημα», είπε. Η διερεύνηση θα πρέπει να δώσει μια πιο σαφή εικόνα, πρόσθεσε.

“Ξύπνησα και είχα ήδη διασωθεί”, λέει ένας από τους δύο επιζώντες

Σοκ προκαλούν οι πρώτες δηλώσεις ενός από τους δύο επιζώντες του πολύνεκρου αεροπορικού δυστυχήματος. Ο 33χρονος αεροσυνοδός του αεροσκάφους της Jeju Air αποκάλυψε στους γιατρούς ότι όταν ξύπνησε, είχε ήδη διασωθεί, σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων Yonhap.

Ο επιζών μεταφέρθηκε αρχικά σε νοσοκομείο της πόλης Mokpo, περίπου 25 χιλιόμετρα νότια του αεροδρομίου, ενώ αργότερα διακομίστηκε στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ewha Womans στη Σεούλ για πιο εξειδικευμένη περίθαλψη.

«Είναι πλήρως σε θέση να επικοινωνεί», δήλωσε ο διευθυντής του νοσοκομείου, Ju Woong. «Δεν υπάρχει μέχρι στιγμής ένδειξη απώλειας μνήμης ή κάτι παρόμοιο».

Ο 33χρονος, που υπέστη πολλαπλά κατάγματα, λαμβάνει ειδική φροντίδα λόγω του κινδύνου σοβαρών επιπλοκών, όπως ολική παράλυση, σύμφωνα με το Yonhap.

Οι γιατροί συνεχίζουν να παρακολουθούν στενά την κατάσταση της υγείας του, ενώ η μαρτυρία του αναμένεται να διαφωτίσει τις αρχές για τα αίτια της τραγωδίας που κόστισε τη ζωή σε 179 ανθρώπους.