Για τις αλλαγές στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το επόμενο διάστημα, μίλησε στο ΕΡΤNews, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου.
Ο κ. Οικονόμου επικεντρώθηκε στους βασικούς άξονες που αναμένεται να διαμορφώσουν τον νέο ΚΟΚ.
Μία σημαντική αλλαγή στον ΚΟΚ είναι η μείωση του ορίου ταχύτητας από 50 χλμ./ώρα σε 30 χλμ./ώρα, εντός του αστικού ιστού αλλά όχι σε κεντρικές αρτηρίες, σε μια προσπάθεια για την αντιμετώπιση των τροχαίων δυστυχημάτων. Ο κ. Οικονόμου τόνισε: «Προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε το τραγικό φαινόμενο πως το 2023, από τους 621 νεκρούς σε τροχαία, οι μισοί έχασαν τη ζωή τους μέσα σε πόλεις». Την ίδια στιγμή, την ευθύνη την έχει πλέον ο οδηγός του οχήματος και όχι ο ιδιοκτήτης του.
Ο νέος ΚΟΚ εισάγει αυστηρότερες ποινές για αντικοινωνικές συμπεριφορές, όπως η παράνομη χρήση της Λωρίδας Εκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) ή το παρκάρισμα σε ράμπες ΑμεΑ, αλλά και για τους καθ’υποτροπιασμό παραβάτες. Οπως δήλωσε ο κ. Οικονόμου, «η ΛΕΑ είναι ιερή, είναι για ασθενοφόρα και οχήματα έκτακτης ανάγκης. Οσοι την παραβιάζουν θα αντιμετωπίζουν αυστηρές ποινές».
Επιπλέον, αυστηρότερες ποινές θα επιβάλλονται για περιπτώσεις παραβάσεων όπως η μη χρήση κράνους ή ζώνης ασφαλείας, με αυξανόμενες κυρώσεις για υποτροπές. «Το δεν φοράω κράνος έχει ένα πρόστιμο διοικητικό: αφαίρεση διπλώματος. Αν όμως σε ξαναπιάσω μέσα σε ένα διάστημα, πάλι να μην το φοράς και σε ξαναπιάσω τρίτη φορά μέσα σε μια πενταετία, θα αφαιρείται το δίπλωμα για 5 χρόνια».
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται επίσης στους κανονισμούς για τα ηλεκτρικά πατίνια, με στόχο την ασφάλεια των χρηστών και την αποφυγή δυστυχημάτων. «Το ηλεκτρικό πατίνι θα απαγορεύεται για άτομα κάτω των 15 ετών. Οι γονείς πρέπει να κατανοήσουν ότι ένα παιδί 12 ετών δεν μπορεί να κυκλοφορεί ανεξέλεγκτα σε κεντρικές οδούς, όπως η Μεσογείων».
Τα πατίνια θα υπόκεινται σε αυστηρότερους κανόνες, όπως περιορισμός ταχύτητας στα 25 χλμ./ώρα και υποχρεωτική χρήση κράνους και φωτεινών σημάτων.
Θα υπάρχει χρηματικό πρόστιμο για τους πεζούς που παραβιάζουν τον κόκκινο σηματοδότη. Το πρόστιμο υπάρχει ήδη, αλλά αναμένεται να αυξηθεί.
Ο νέος ΚΟΚ θα εισαγάγει καινοτομίες, όπως η ψηφιακή κλήση, μέσω ενός συστήματος παρακολούθησης παραβάσεων, που εκτιμάται ότι θα βελτιώσει την επιβολή του νόμου και θα μειώσει τη γραφειοκρατία. Τόνισε ότι οι παραβάτες θα λαμβάνουν με sms την κλήση. «Η προσπάθεια είναι να φέρουμε την Ελλάδα πιο κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, μειώνοντας τους νεκρούς από τροχαία και ενισχύοντας την ασφάλεια όλων των πολιτών».
Υπενθυμίζουμε ότι ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, έχει ήδη αναφερθεί στο ζήτημα της τοποθέτησης καμερών στους δρόμους.
Σε συνέντευξή του στον ΣΚΑΪ, ο κ. Παπαστεργίου σημείωσε ότι «οι κάμερες έρχονται να καλύψουν ένα κενό το οποίο υπάρχει και είναι ντροπή για ένα κράτος με καινούργιους αυτοκινητοδρόμους να σκοτώνονται δυο άνθρωποι την ημέρα στη χώρα μας, όχι στις εθνικές οδούς αλλά μέσα στις πόλεις».
«Υπάρχουν 388 κάμερες στην Περιφέρεια Αττικής, για τις οποίες ο διαγωνισμός έχει τελειώσει. Αυτές θα είναι οι πρώτες που θα μπουν σε κόμβους που έχουν υποδείξει η Ελληνική Αστυνομία και η Τροχαία ότι είναι επικίνδυνοι, γιατί γίνονται ατυχήματα και δυστύχηματα. Αυτές, λοιπόν, θα αρχίσουν να μπαίνουν από το καλοκαίρι και μετά, άρα θα χρησιμοποιήσουμε αυτές πρώτα. Έχουμε ήδη 17 κάμερες στην Αττική Οδό, οι οποίες ήδη λειτουργούν με το παλιό σύστημα, μαζί με άλλες 12», σημείωσε ο κ. Παπαστεργίου και συμπλήρωσε:
«Χρησιμοποιούμε τον διαγωνισμό της Περιφέρειας, ξεκινάμε να βάλουμε άλλες 1.000 κάμερες. Εάν δεν υπάρξουν προβλήματα με τις διαγωνιστικές διαδικασίες, στόχος είναι το καλοκαίρι του 2025 να είναι έτοιμη η πλατφόρμα», ένα ενιαίο πληροφοριακό σύστημα με τις κλήσεις να πηγαίνουν κατευθείαν στο κινητό του παραβάτη, στη θυρίδα του πολίτη, ενώ θα γίνεται ψηφιακή εξέταση των ενστάσεων.
Σύμφωνα με τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, «οι κάμερες της Περιφέρειας δεν καταγράφουν από μπροστά τον οδηγό και συνοδηγό αλλά από πίσω γιατί βγήκαν σε μια περίοδο που ο διαγωνισμός, το GDPR και η όλη η νομοθεσία ήταν συγκεκριμένη. Σκοπός μας είναι να τα αλλάξουμε, να έχει γίνει η αλλαγή στις 1.000 κάμερες μέχρι το καλοκαίρι που θα τοποθετηθούν».
Με αυτήν την αλλαγή θα καταγράφεται το πρόσωπο του οδηγού, όχι του συνοδηγού και τωβν υπολοίπων επιβατών του οχήματος. «Θα κάνουμε τα πάντα για να σεβαστούμε το θέμα των προσωπικών δεδομένων, όμως δεν είναι προσωπικό δεδομένο όταν δείχνει μόνο το πρόσωπό μου χωρίς να δείξει αν υπάρχει άνθρωπος δίπλα μου, όταν τρέχω με υπερβολική ταχύτητα ή περνώ με κόκκινο», συμπλήρωσε.