Σε πρόσφατη συνέντευξή του στο Auto Motor und Sport, ο Φλάβιο Μπριατόρε αποκάλυψε το γιατί επέστρεψε στην F1 και ποιες είναι οι προσδοκίες του για το μέλλον της Alpine.

Αναμφίβολα ο Μπριατόρε είναι μία από τις πιο πληθωρικές προσωπικότητες που έχουν περάσει από την F1. Ο Ιταλός είναι ένας φανταστικός επιχειρηματίας ο οποίος γνωρίζει όσο λίγοι το τι χρειάζεται για να κερδίσει.

Είτε μιλάμε για χρηματικά κέρδη είτε για πρωταθλήματα F1, ο Φλάβιο έχει τη μυστική συνταγή. Ο Μπριατόρε έχει επιτύχει σε όλους τους τομείς με τους οποίους ενεπλάκη στην πλούσια επιχειρηματική του καριέρα. Είτε ήταν επικεφαλής της Benetton στις ΗΠΑ, αφεντικό ομάδων της F1, μάνατζερ οδηγών ή ιδιοκτήτης επιχειρήσεων, ένας ήταν ο κοινός παρονομαστής για τον Φλάβιο: Η επιτυχία.

Έτσι, όταν έγινε γνωστός ο ρόλος συμβούλου που είχε αναλάβει στην Alpine -έπειτα από προσωπική πρόσκληση του φίλου του, προέδρου του group Renault, Λούκα ντε Μέο- οι περισσότεροι σκέφτηκαν όχι το εάν αλλά το πότε ο Μπριατόρε θα επιτύχει στη νέα του θέση.

Και ο Ιταλός δεν έχασε χρόνο. Έπειτα από λίγες εβδομάδες άρχισε να εφαρμόζει αμέσως το πλάνο του για την αναγέννηση της γαλλικής ομάδες. Αποφάσεις τολμηρές πάρθηκαν εν μια νυκτί. Αποφάσεις τις οποίες οι προκάτοχοί του είτε δεν είχαν σκεφτεί είτε δεν τολμούσαν να εφαρμόσουν.

Και τα αποτελέσματα ήρθαν πολύ πιο νωρίς από ότι περιμέναμε οι περισσότεροι. Παρά την ελλειμματικής ισχύος PU και το μάλλον μέτριο σασί, η Alpine ήταν μεταξύ των ομάδων που ξεχώρισαν στο τελευταίο τέταρτο της σεζόν. Αλλά ας αφήσουμε καλύτερα τον ίδιο τον Μπριατόρε να μας εξηγήσει το σκεπτικό του για το παρόν αλλά και για το μέλλον της ομάδας.

«Ποτέ δεν είχα αφήσει πραγματικά την F1. Συνεργαζόμουν με τον Στέφανο Ντομενικάλι για την προώθηση του σπορ ενώ ήμουν ταυτόχρονα και μάνατζερ του Φερνάντο Αλόνσο. Έτσι, μόλις η αλυσίδα εστιατορίων μου μπήκε σε σειρά, άρχισα να έχω περισσότερο ελεύθερο χρόνο. Η αλήθεια είναι ότι η F1 μου είχε λείψει. Και γνώριζα από καιρό τον Λούκα ντε Μέο. Του είπα ότι ήταν λυπηρό να βλέπω την ομάδα της Alpine σε αυτήν την κατάσταση. Του εξήγησα τα λάθη που είχε κάνει η διοίκηση τα τελευταία χρόνια. Ζήτησε την βοήθειά μου και του είπα: αν έχω την πλήρη ευθύνη θα το κάνω» δήλωσε ο Ιταλός για το πώς ενεπλάκη και πάλι ενεργά σε ομάδα της F1.

Αυτή θα είναι η τρίτη φορά για τον Φλάβιο. Στα 90s και στα 00s ήταν ο επικεφαλής των Benetton και Renault αντίστοιχα. Και είχε οδηγήσει τους Μίχαελ Σουμάχερ και Φερνάντο Αλόνσο στις πρώτες τους επιτυχίες. Δύο τίτλοι οδηγών για τον καθένα, ενώ και οι ομάδες του κατέκτησαν συνολικά τρία πρωταθλήματα κατασκευαστών.

Ωστόσο η τρίτη φορά του Φλάβιο θα είναι λίγο διαφορετική. «Δεν ήθελα να είμαι επικεφαλής της ομάδας. Θέλω να βλέπω την μεγάλη εικόνα. Γι’ αυτό δεν χρειάζεται να είμαι στο Ένστοουν κάθε μέρα, ούτε χρειάζεται να έχω κάποιον τίτλο εντός της ομάδας. Όλοι ξέρουν ότι εγώ παίρνω τις αποφάσεις και ο επικεφαλής ομάδας με τον τεχνικό διευθυντή τις εφαρμόζουν» σημειώνει.

«Η κατάσταση της Alpine σήμερα μοιάζει με εκείνη της Renault το 2002. Η ομάδα τότε ήταν σε πλήρη αταξία. Όλοι μάλωναν με όλους. Ωστόσο χάρη στον Λούκα έχω την ευκαιρία να εφαρμόσω το πλάνο μου μέσα στα επόμενα τρία με πέντε χρόνια. Το μοντέλο διοίκησης που εφαρμόζω στην Alpine είναι το ίδιο με εκείνα που εφάρμοσα σε Benetton και Renault. Κάτι που είναι επιτυχημένο επιβιώνει στον χρόνο» υπογράμμισε ο Μπριατόρε.

Ποιο ακριβώς είναι, όμως, το «μοντέλο διοίκησης Μπριατόρε»; Ο Ιταλός εξηγεί: «Έχω σαφείς και απλές δομές διοίκησης. Θέλω τους κατάλληλους ανθρώπους στις ηγετικές θέσεις. Μπορούν να λειτουργούν ελεύθερα, να κάνουν ότι θέλουν. Αρκεί να έχουν αποτελέσματα. Αν δεν έχουν τότε θα παρέμβω. Είμαι ένας δημοκρατικός δικτάτορας. Εμπιστεύομαι τους ανθρώπους αρκεί εκείνοι να δικαιώνουν την εμπιστοσύνη που τους δείχνω. Εάν δεν το πράττουν τότε τους αντικαθιστώ. Επειδή ένας κακός διοικητής “μολύνει” και όλους τους υφισταμένους του».

Ο Μπριατόρε έχει ήδη κάνει τις επιλογές του για τις νευραλγικές θέσεις της ομάδας. «Πήραμε τον Όλιβερ Όουκς στην θέση του επικεφαλής επειδή είναι νέος, με κίνητρο αλλά και εμπειρία στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Ο τεχνικός μας διευθυντής, Ντέιβιντ Σάντσεζ έχει ήδη συγκροτήσει ένα πολύ καλό επιτελείο. Μέσα από αυτό θα προκύψουν οι νέοι Ρος Μπρον, Ρόρι Μπερν και Πατ Σίμοντς. Τώρα βλέπουμε άκρη στο φως του τούνελ» πιστεύει ο Μπριατόρε.

Σε αυτήν τη νέα εποχή για την Alpine δεν είχε, άραγε, θέση ο Άντριαν Νιούι; «Θα πρέπει να ρωτήσετε εκείνον. Ο Άντριαν είναι ένας καλλιτέχνης. Για να επωφεληθεί κανείς από εκείνον πρέπει να έχει φτιάξει πρώτα την κατάλληλη ομάδα γύρω του. Εμείς θέλουμε δύο ή τρία χρόνια ακόμη. Γι’ αυτό δεν του μίλησα ποτέ σοβαρά» αποκαλύπτει ο Μπριατόρε.

Ο Μπριατόρε έλαβε από νωρίς ορισμένες δύσκολες αποφάσεις. Με την σημαντικότερη εξ αυτών να είναι η αντικατάσταση των PU της Renault με εκείνους της Mercedes από το 2026. Οπωσδήποτε ένα πλήγμα στο γόητρο της γαλλικής εταιρίας.

Αλλά ο Φλάβιο δεν συμφωνεί. «Εάν κάποιος θέλει να κερδίσει θα πρέπει το 80 με 90% των στοιχείων της ομάδας να είναι τα κορυφαία στον χώρο. Από την Mercedes θα το έχουμε αυτό το 2026. Από την άλλη η PU που είχαμε προσέθετε μόνο κόστος. Ωστόσο δεν έφερνε αποτελέσματα. Δεν μπορούσε να κερδίσει αγώνες για εμάς. Το ίδιο και με το κιβώτιο ταχυτήτων. Το πολύ να μας κόστιζε σε ορισμένους αγώνες» πιστεύει ο Μπριατόρε.

Ο Μπριατόρε βλέπει τον εαυτό του ως τον «general manager» της Alpine. Τον άνθρωπο ο οποίος επιλέγει τους κατάλληλους ανθρώπους και δίνει το απαραίτητο κίνητρο στους εργαζόμενους ώστε να αποδίδουν στο μέγιστο. «Έχω τοποθετήσει στην είσοδο του εργοστασίου του Ένστοουν την Benetton του Σουμάχερ από το 1995, την Renault του Αλόνσο από το 2006 και δίπλα τους την περσινή Alpine. Κάθε Δευτέρα που έρχονται οι εργαζόμενοι βλέπουν το τι έχει επιτύχει αυτή η ομάδα στο παρελθόν και που βρίσκεται τώρα. Και αυτό τους παρακινεί να υπερβούν τους εαυτούς τους στη δουλειά. Να κάτσουν και παραπάνω ώστε να φέρουν το αποτέλεσμα που επιθυμούν» αποκαλύπτει ο Μπριατόρε.

Για τους λόγους αυτούς ναυάγησαν και οι διαπραγματεύσεις με τον Σάινθ. Η Alpine τον προσέγγισε. Ωστόσο ο Ισπανός δεν ήθελε μακροχρόνια δέσμευση με την Alpine. Πράγμα που δεν άρεσε στον Μπριατόρε.

Ο Μπριατόρε είναι ξεκάθαρος. «Η Alpine θέλει να κερδίσει. Το ίδιο και εγώ. Το χρωστάω στον Λούκα ντε Μέο. Είναι λάτρης του μηχανοκίνητου αθλητισμού και θέλει να κερδίσει περισσότερο από τους προκατόχους του. Και από το 2027 θα πρέπει να παλεύουμε για το πρωτάθλημα» καταλήγει ο Ιταλός.