Για τον μέσο Θεσσαλονικιό, δύο ήταν οι εικόνες που είχαν εντυπωθεί στο μυαλό του από την πολυετή διαδικασία κατασκευής του Μετρό. Η πρώτη αφορούσε τα παράπονα των καταστηματαρχών στην Εγνατία για τα προβλήματα επιβίωσης πίσω από τις λαμαρίνες των εργοταξίων, πολλές εκ των οποίων δεν άντεξαν. Η δεύτερη ήταν η «ανεκδοτοποίηση» του Μετρό, από τους ίδιους τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης, καθώς το μέσο έμοιαζε να ανήκει στη σφαίρα του φανταστικού, με τα εργοτάξια να είναι ορατά σε όλους, αλλά το ίδιο το μέσο να μην ολοκληρώνεται ποτέ.
Αν και προϊστορία του ξεκινά πιο πίσω στα χρόνια, οι εργασίες για την κύρια γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης ξεκίνησαν το 2006. Δεκαοκτώ χρόνια αργότερα είναι πραγματικότητα, με τους επιχειρηματίες να έχουν έστω και συγκρατημένες προσδοκίες για την εξέλιξη της εμπορικής κίνησης του δρόμου και τους κατοίκους να μονολογούν μειδιώντας «δεν το πιστεύω, έχουμε Μετρό. Κάθε μέρα με αυτό θα κινούμαι».
«Η λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης σηματοδοτεί μια νέα εποχή για την πόλη. Η μετακίνηση γίνεται εύκολη και γρήγορη», έλεγε άλλος διερχόμενος.
Μάλιστα, χθες, εν αναμονή των αποκαλυπτηρίων της στάσης Βενιζέλου -με πρώτους επισκέπτες την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου και τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, τους οποίους ξενάγησε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη στον αρχαιολογικό χώρο και στα ευρήματα των ανασκαφών- δεν ήταν λίγοι οι Θεσσαλονικείς που επέλεξαν να φωτογραφηθούν μπροστά στον εμβληματικό σταθμό. Την ίδια ώρα η Εγνατία έμοιαζε πιο ζωντανή από ποτέ, με τους διερχόμενους να χαζεύουν τις στάσεις και τα αρχαιολογικά ευρήματα στον σταθμό Αγίας Σοφίας και να τα βγάζουν φωτογραφίες.
Επιτέλους… τέλος
Και μπορεί η γραμμή να μην εξυπηρετεί κατά μήκος την πόλη, ωστόσο δίνει έναν τόνο αισιοδοξίας ότι ένα πολυθρύλητο έργο, που φαινόταν να χάνεται μέσα στις καθυστερήσεις, τελικά ολοκληρώθηκε, δίνοντας τη δυνατότητα σε χιλιάδες πολίτες καθημερινά να μετακινούνται με ένα υπερσύγχρονο μέσο. Η αναμενόμενη ημερήσια επιβατική κίνηση στο Μετρό Θεσσαλονίκης εκτιμάται σε περίπου 254.000 επιβάτες, με μεταφορική ικανότητα 18.000 επιβατών ανά ώρα και ανά κατεύθυνση, ενώ με την ενσωμάτωση της επέκτασης προς Καλαμαριά, σε έναν χρόνο, θα προστεθούν άλλοι 78.000 με 80.000 επιβάτες ημερησίως.
Επανήλθε το χαμόγελο
«Τα προηγούμενα χρόνια δεν ήταν μόνο η καθημερινή απογοήτευση ότι το ταμείο του καταστήματός σου ήταν άδειο καθώς δεν έμπαινε κανένας πελάτης. Πελάτες δεκαετιών είχαν επιλέξει άλλες λύσεις αντί να περνούν από έναν δρόμο που ήταν πνιγμένος στις λαμαρίνες και να ψωνίζουν από καταστήματα κρυμμένα πίσω από αυτές. Ήταν και η ψυχική κούραση, καθώς για χρόνια τίποτε δεν άλλαζε στην Εγνατία, που κάποτε έσφυζε από εμπορική ζωή. Το χειρότερο, δε, ήταν τα λουκέτα που έμπαιναν στα καταστήματα φίλων και γνωστών. Πλέον αφού περάσαμε τα δύσκολα και κρατηθήκαμε ζωντανοί πιστεύω πως όλα θα είναι καλύτερα. Η εμπορική κίνηση επανέρχεται σταδιακά, έρχονται και καινούργιες επιχειρήσεις και πολυεθνικές που ζητούν καταστήματα» σχολιάζει με χαμόγελο έμπορος που δραστηριοποιείται στην Εγνατία για δεκαετίες.
Ως μπροστάρισσα στον χορό των ελεύσεων, πολυεθνικών και δημοφιλών σημάτων στην Εγνατία θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η δημοφιλής ιταλική αλυσίδα TEZENIS που άνοιξε κατάστημα τον Σεπτέμβριο απέναντι από τη στάση της Αγίας Σοφίας.
Στις αρχές του ίδιου μήνα πρεμιέρα έκανε και το νέο κατάστημα της Hondos Center, στην οδό Εγνατία, στο νούμερο 39. Και δεν είναι μόνον αυτά τα brand που στράφηκαν στην Εγνατία, εκτιμώντας πως θα ξαναγίνει ένας …καυτός εμπορικός δρόμος: σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν πολυεθνικές που σκανάρουν τον δρόμο και ετοιμάζουν τα επόμενα βήματα τους.
«Το μέλλον της Εγνατίας, που επί μακρόν απαξιώθηκε, θεωρώ πως διαγράφεται ελπιδοφόρο. Εικόνα που αρμόζει σε έναν εμπορικό δρόμο που αποτελεί το…σταυροδρόμι ανατολικής και δυτικής Θεσσαλονίκης», σχολιάζει έτερος έμπορος που δηλώνει αισιόδοξος καθώς οι δυο σταθμοί Αγίας Σοφίας και Βενιζέλου είναι στην καρδιά της Εγνατίας και, όπως λέει, «οι Θεσσαλονικείς θα ξαναθυμηθούν τα καταστήματά μας».