H νέα Cayenne περνά στο επόμενο στάδιο της εξέλιξης του είδους που διάνοιξε τον δρόμο SUV στα χωράφια των σπορ κατασκευαστών – Η plug-in υβριδική έκδοσή της μας δείχνει πως μπορεί μία κυρία να είναι το πρωί στο γραφείο και πως το βράδυ στα μπαράκια.

Λίγο-πολύ την ιστορία την γνωρίζετε. Η Cayenne ήταν ένα από τα μοντέλα που ταρακούνησαν σε τέτοιο βαθμό την αγορά δημιουργώντας haters & lovers. Τελικά, οι τελευταίοι ήταν αυτοί που δικαιώθηκαν από την πρώτη γενιά του μοντέλου και ακόμη περισσότερο (δικαιώθηκαν) οι ιθύνοντες της εταιρίας που είδαν το πρώτο τους SUV να πουλά τρελά.

21 Δεκεμβρίου, 2024 9:00 Κείμενο: Νίκος Μαρινόπουλος, Φωτ.: Γιώργος Σβολόπουλος

Παρόλο που το καγιέν είναι φρέσκο, το πιάτο που έχει πέσει δεν είναι εντελώς νέο. Και αυτό επειδή η πλατφόρμα και τα μηχανικά σύνολα τα οποία υποδέχεται δεν είναι εντελώς νέα αλλά έχουν εξελιχθεί από την προηγούμενη γενιά.

Το ίδιο ισχύει και για το αμάξωμα με τη βασική φόρμα να έχει παραμείνει η ίδια. Παρά ταύτα οι σχεδιαστές έχουν κάνει ξανά τα μαγικά τους μεταφέροντας όλα τα σύγχρονα στοιχεία από τα πιο πρόσφατα μοντέλα τους.

Έτσι, η μάσκα με τις μεγάλες εισαγωγές έχει αποκτήσει ένα πιο εμφατικό στιλ, τα πίσω φώτα με την LED μπάρα δείχνουν πιο τρισδιάστατα, ενώ οι LED Matrix προβολείς κάνουν τη νύχτα-μέρα και ταυτόχρονα αποτελούν και ένα βασικό σχεδιαστικό γνώρισμα της νέας γενιάς.

Ειδικής μνείας χρίζουν οι προαιρετικοί HD-Matrix LED με περισσότερα από 32.000 pixel ανά προβολέα και φωτεινότητα για έως και πάνω από 1.000 βήματα μπροστά.

Επιπλέον, με μικρές αλλά ουσιαστικές επεμβάσεις η νέα Cayenne καταφέρνει όντως να δείχνει νέα. Οι ώμοι της είναι κάτι τις πιο τονισμένοι (ειδικότερα στη Coupe), οι γραμμές της ελάχιστα πιο γεμάτες, το καπό της πιο ανάγλυφο, τα «μάτια» της πιο γεμάτα, και ότι άλλο χρειάζεται για να σε κερδίσει.

Όσον αφορά στις διαστάσεις, οι διαφορές σε σχέση με την προηγούμενη Cayenne είναι αμελητέες με το μήκος των 4,93 μέτρων να υπερέχει κατά περίπου ένα εκατοστό.

Και αν οι αλλαγές στο αμάξωμα σας φαίνονται λιγότερο πιπεράτες, δεν μπορείς να πεις το ίδιο για το ολοκαίνουργιο ταμπλό με εμφανείς δεσμούς με την ηλεκτρική Taycan στο μοτίβο του Porsche Driver Experience. Ακόμη και ο διακόπτης εκκίνησης που μπορεί να παραμένει αριστερά αλλά αντί να μπαίνει κλειδί υπάρχει ένα μπουτόν.

Οι τρεις οθόνες καταλαμβάνουν σχεδόν όλη την επιφάνεια του, ενώ ακόμη και ο επιλογέας ταχυτήτων έχει μεταφερθεί δεξιά από την κολόνα (πάνω στο ταμπλό, όπως και στην Taycan).

Κάτι που μπορεί αρχικά να ξενίζει αλλά που σύντομα ανακαλύπτεις πόσο βολικό είναι και πόσο χώρο αφήνει στην κεντρική κονσόλα. Τόσο όσο χρειάζεται για το πάνελ από τους φυσικούς (ευτυχώς) διακόπτες για τη λειτουργία του κλιματισμού.

Αξιοσημείωτο είναι ότι η Porsche εισήγαγε επίσης ένα σύστημα ποιότητας αέρα στη νέα Cayenne που χρησιμοποιεί προγνωστικά δεδομένα πλοήγησης για να ανιχνεύσει τις εισόδους σε τούνελ και να ενεργοποιεί αυτόματα την ανακύκλωση του αέρα.

Από την εξαιρετική θέση οδήγησης που αγγίζει το ιδανικό για ένα SUV αντικρίζεις τον επανασχεδιασμένο πίνακα οργάνων των 12,6 ιντσών που έχει ένα τεράστιο εύρος παραμετροποίησης και πληροφόρησης. Ενδιαφέρον έχει η πεντάδα με τα κλασικά όργανα και το στροφόμετρο στη μέση, ακόμη μεγαλύτερο η εξατομίκευση με την τριπλέτα.

Το παρόν δίνει και το κλασικό πιεζοπεριστροφικό μπουτόν στο τιμόνι για την επιλογή ενός από τα πέντε προγράμματα οδήγησης (E-Power, Hybrid, Sport, Sport Plus, Offroad) που δίνει με το πάτημα και έξτρα boost για 20 δευτερόλεπτα.

Στο μέσο του ταμπλό υπάρχει η touch-screen των 12,3 ιντσών που αποτελεί το κέντρο ελέγχου και συντονισμού για το PCM (Porsche Communication Management) και σχεδόν για όλες τις λειτουργίες του σασί, ενώ υποστηρίζονται όλες οι σύγχρονες εφαρμογές και συνδεσιμότητες smartphone.

Ένα από τα tech-lights αφορά και στην κλιματιζόμενη θέση για απρόσκοπτη ασύρματη φόρτιση, ενώ παρόν είναι και ο χρονογράφος, ψηλά στην κλασική του θέση.

Σαν φυσική συνέχεια ακολουθεί όμορη μία ακόμη μικρότερη οθόνη των 10,9 ιντσών μπροστά από τον συνοδηγό που μπορεί να έχει πρόσβαση σε διάφορες λειτουργίες του infotainment ή να παρακολουθήσει μία ταινία. Μπορεί ακόμη και να δει την ταχύτητα κίνησης, όλα αυτά δίχως ο οδηγός να πάρει χαμπάρι χάρη στην ειδική μεμβράνη που περιορίζει τη γωνία θέασης.

Όταν μιλάμε για μία Porsche δεν υπάρχουν περιθώρια για αναφορές στην ποιότητα κατασκευής, με τα συναρμολογημένα υλικά να μοιάζουν λες και βγήκαν μασίφ από καλούπι ή τα κορυφαία επίπεδα εργονομίας.

Όλα είναι έτσι όπως τα περιμένεις από ένα SUV που ξεπερνά την «κατοστάρα» και όλοι βολεύονται αρχοντικά και άνετα. Σημειώστε δε πως το πορτμπαγκάζ προσφέρει 627 λίτρα (το καλώδιο μπαίνει σε βαλιτσάκι) και πως στο μοντέλο της δοκιμής μας υπάρχουν και οθόνες στα πίσω προσκέφαλα.

Στη χώρα μας η νέα Cayenne προσφέρεται σε τρεις εκδόσεις κινητήρων (έπονται οι ισχυρότερες): με τον V6 των 353 ίππων (από 131.950 €), την E-Hybrid των 470 ίππων (από 115.700 €) και τη Cayenne S με τον V8 (αντί του V6) των 474 ίππων (από 158.570 €).

Στην διάθεσή μας είχαμε την έκδοση που μάλλον θα προτιμηθεί περισσότερο στη χώρα μας, την plug-in υβριδική E-Hybrid. Η οποία έχει ότι και η βασική, αλλά με την προσθήκη του υβριδικού συστήματος. Συγκεκριμένα, ο εξακύλινδρος turbo συνδυάζεται με ένα νέο ηλεκτροκινητήρα με μεγαλύτερη ισχύ κατά 30 kW, οποτε και φτάνει τους 177 ίππους.

Κάτι που ανεβάζει τη συνδυαστική απόδοση στους 470 ίππους. Δύναμη που φτάνει και περισσεύει για να δώσει ένα 0-100 σε λιγότερο από 5,0 δεύτερα και μια τελική που θα ζήλευε ένα hot-hatch.

Αλλά αυτό που είναι πραγματικά εντυπωσιακό στη Cayenne δεν είναι τα απόλυτα νούμερα ισχύος και επιτάχυνσης. Άντε και της επιβράδυνσης για την οποία φροντίζουν -τα κρυμμένα πίσω από τις 20άρες ζάντες- αεριζόμενα δισκόφρενα των 390 και 358 χιλιοστών μπροστά και πίσω αντίστοιχα.

Είναι το πως όλος αυτός ο όγκος που ξεπερνά χαλαρά τους δυόμιση τόνους καταφέρνει να καταπίνει χιλιόμετρα στις ευθείες ή να βγαίνει σαν να πατά σε ράγες από τις στροφές.

Απόρροια αυτού είναι το εξαιρετικά δύσκαμπτο πλαίσιο και το καλοκουρδισμένο σασί που έχει πλέον στάνταρ την ανάρτηση PASM με νέα αμορτισέρ δύο βαλβίδων που επιτρέπουν την αλλαγή των σταδίων επαναφοράς και συμπίεσης ξεχωριστά. Αλλά στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας το κράτημα/ άνεση περνά σε άλλο επίπεδο χάρη στην προαιρετική αερανάρτηση.

Εδώ ο βαθμός της απόσβεσης ρυθμίζεται μέσω δύο θαλάμων αέρα που μπορούν να συνδεθούν ή να αποσυνδεθούν από μια βαλβίδα. Υπάρχουν τρεις ρυθμίσεις (Normal, Sport και Sport Plus) με τη μετάβαση από τη μια στην άλλη να είναι πολύ αισθητή αλλάζοντας όλο το στήσιμο με αποκορύφωμα το Sport Plus όταν έχεις όρεξη για κάτι πιο… καγιέν με το τιμόνι να βαραίνει, το κιβώτιο να περνά σαν ραπτομηχανή τις σχέσεις του και την ανάρτηση να σφίγγει για τα καλά. Όλα αυτά συνοδευόμενα με τον σωστό ήχο.

Για τους τολμηρούς που θα βγουν εκτός δρόμου ή ακόμη και για όσους έχουν την κακή συνήθεια να ανεβαίνουν σε πεζοδρόμια, να πούμε πως η απόσταση από το έδαφος είναι στα 20,8 εκατοστά με μέγιστο ύψος τα 25 εκατοστά.

Όσον αφορά στην κατανάλωση καυσίμου αυτή είναι ανάλογη με τη συχνότητα που θα πριζώνεται τη Cayenne. Η οποία έχει μία μπαταρία με καθαρή χωρητικότητα 21,8 kWh για να προσφέρει 74 εργοστασιακά χιλιόμετρα αυτονομίας (πρακτικά υπολογίστε κάπου στα 60-70) με ταχύτητες έως 135 χλμ./ώρα. Σημειώστε πως ο on board φορτιστής είναι στα 11 kW με χρόνο φόρτισης λιγότερο από δυόμιση ώρες.

Τώρα, αν το κάνετε συχνά (εννοώ, να τη φορτίζετε), τότε θα έχετε το ελάχιστο κόστος με μία εκτιμώμενη κατανάλωση από σχεδόν μηδενική μέχρι τα ηλεκτροϋβριδικά 6-7 λίτρα/100 χλμ. Αν όχι υπολογίστε μια κατανάλωση στα περίπου 10-12 λίτρα ανά 100 χλμ., ενώ με βαρύ πόδι η κατανάλωση φεύγει πολύ πάνω από το 15άρι.

Για τη Cayenne θα μπορούσαμε να γράψουμε άλλα τόσα για τα οποία μπορείτε να υποθέσετε. Το κλου είναι πως και στη νέα της γενιά καταφέρνει καλύτερα από οποιοδήποτε άλλο μεγάλο SUV να παντρέψει την καθημερινή χρηστικότητα με τη σπορ οδήγηση. Απλά το θέμα είναι πως θα την παντρευτούμε και εμείς αναζητώντας όχι μόνο τις 127.000 ευρώ που ζητά για προίκα, αλλά και πολλά περισσότερα…

Τεχνικά Χαρακτηριστικά – Porsche Cayenne Ε-Hybrid
Κινητήρας: V6, 2.995 κ.εκ.
Ισχύς, ροπή βενζινοκινητήρα: 304 PS/5.400-6.400 rpm, 420 Nm/1.400-4.800 rpm
Ισχύς, ροπή ηλεκτροκινητήρα: 176 PS, 460 Nm
Συνδυαζόμενη ισχύς, ροπή: 470 PS/5.250-6.250 σ.α.λ., 650 Nm 1.000-5.000 σ.α.λ.
Μετάδοση: Σε τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 8 σχέσεων με μετατροπέα ροπής
Μπαταρία, αυτονομία: 25,9 (net: 21,8) kWh, 66-74 χλμ. (εργοστασιακή)
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 4,9 sec
Τελική ταχύτητα: 254 km/h
Μέση κατανάλωση (εργοστασίου – δοκιμής): 1,5-1,8 lt/100 km – 10 lt/100 km
Εκπομπές CO2: 31-46 gr/km (WLTP)
Διαστάσεις ΜxΠxΥ: 4.930 x 1.983 x 1.696 mm
Μεταξόνιο: 2.895 χλστ.
Βάρος: 2.500 kg
Χώρος αποσκευών: 627-1.563 lt
Τιμή: Από 127.000 ευρώ