Διεθνές απολυτήριο: Το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας – Πότε θα εφαρμοστεί και τι σπουδές περιλαμβάνει

Την εισαγωγή του προγράμματος του διεθνούς απολυτηρίου ΙΒ (International Baccalaureate) στη δημόσια εκπαίδευση προωθεί ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης. Από τον Σεπτέμβριο του 2026, το πρόγραμμα θα εφαρμόζεται πιλοτικά σε πέντε πρότυπα σχολεία της χώρας και ο σκοπός του υπουργού είναι η επέκτασή του σε όλα τα πρότυπα λύκεια μέσα στα επόμενα χρόνια.

Του Παναγή Γαλιατσάτου – Πηγή: Realnews

Σήμερα στη χώρα υπάρχουν 19 πρότυπα λύκεια, στα σχέδια του υπουργείου, ωστόσο, είναι να δημιουργηθούν περισσότερα και σε υποβαθμισμένες περιοχές και για τον λόγο αυτό έχουν κινητοποιηθεί και ιδιώτες χορηγοί. Το πρόγραμμα ΙΒ -που σήμερα παρέχεται μόνο σε ιδιωτικά εκπαιδευτήρια- θα δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές που φοιτούν στα δημόσια σχολεία της χώρας να αποκτήσουν πρόσβαση σε ένα διεθνές απολυτήριο και να διεκδικήσουν (αν συγκεντρώσουν καλούς βαθμούς) θέσεις και υποτροφίες σε μεγάλα πανεπιστήμια του εξωτερικού, κάτι που αίρει την ταξική ανισότητα.

Για τον σκοπό αυτό, ο Κ. Πιερρακάκης επισκέφθηκε στις αρχές της περασμένης εβδομάδας τον Οργανισμό IBorganization στη Γενεύη, όπου συζήτησε με τον γενικό διευθυντή Olli Peka Heinonen την εισαγωγή του προγράμματος στα ελληνικά δημόσια σχολεία. Όπως δήλωσε ο υπουργός σε ανάρτησή του στο Instagram αλλά και στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, από τον Σεπτέμβριο του 2026, που θα ξεκινήσει η πιλοτική λειτουργία του προγράμματος, «οι μαθήτριες και οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα της επιλογής μεταξύ του IB ή του ισχύοντος συστήματος εισαγωγής στα πανεπιστήμια».

Το εύλογο ερώτημα που προκύπτει, πάντως, από αυτές τις δηλώσεις του υπουργού είναι ποια δικαιώματα πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση θα έχουν οι απόφοιτοι των δημόσιων πρότυπων λυκείων που θα επιλέξουν το διεθνές απολυτήριο. Οι απόφοιτοι, πέρα από τα πανεπιστήμια του εξωτερικού, θα έχουν πρόσβαση και στα μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια που θα λειτουργήσουν στη χώρα μας από το ακαδημαϊκό έτος 2025-26. Αυτό, άλλωστε, προβλέπεται ρητά από τον νόμο 5094/24 που διέπει τη λειτουργία των μη κρατικών πανεπιστημίων και ψηφίστηκε τον περασμένο Φεβρουάριο. Ωστόσο για να έχουν «δυνατότητα επιλογής» οι φοιτητές που θα επιλέξουν το διεθνές απολυτήριο είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να έχουν πρόσβαση και στα δημόσια πανεπιστήμια. Πόσω μάλλον όταν οι κάτοχοι του ΙΒ της δημόσιας εκπαίδευσης δεν πρόκειται να περιοριστούν στους λίγους που θα το επιλέξουν στα πέντε πρότυπα δημόσια λύκεια που θα ξεκινήσει η εφαρμογή του, αλλά θα γίνουν πολύ περισσότεροι στο μέλλον, όταν το IB επεκταθεί σε όλα τα πρότυπα λύκεια της χώρας όταν αυτά αυξηθούν στον βαθμό που επιθυμεί ο Κ. Πιερρακάκης.

Πληροφορίες από κυβερνητικές πηγές αναφέρουν ότι αυτό δεν θα αργήσει, αφού ήδη από το 2027-28 θα ξεκινήσει η επέκταση του διεθνούς απολυτηρίου και στα πρότυπα λύκεια, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις και οι απαιτήσεις σε διδακτικό προσωπικό. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, υπάρχουν σκέψεις να «κρατηθούν» ορισμένες (πολύ λίγες) θέσεις για αποφοίτους IB στα δημόσια πανεπιστήμια, χωρίς όμως να έχει γίνει οτιδήποτε σε αυτήν την κατεύθυνση.

Το ΙΒ είναι ένα απαιτητικό πρόγραμμα σπουδών που βοηθά τους μαθητές να αναπτύξουν κριτική σκέψη καθώς και δεξιότητες ανάλυσης και επίλυσης προβλημάτων. Αναγνωρίζεται από πανεπιστήμια και ακαδημαϊκά ιδρύματα σε όλο τον κόσμο και εφαρμόζεται σε περίπου 6.000 σχολεία σε 150 χώρες. Από αυτά τα μισά σχεδόν είναι δημόσια, στην Ελλάδα όμως προσφέρεται μόνον από ιδιωτικά σχολεία. Οπως αναφέρει ο υπουργός στην ανάρτησή του, «η πρώτη εισήγηση εισαγωγής του στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα έγινε στα μέσα της δεκαετίας του ’90. Τρεις δεκαετίες αργότερα, η εισήγηση αυτή θα γίνει πραγματικότητα», ενώ προσθέτει ότι «θα καλύψουμε τον χαμένο χρόνο με τολμηρές κινήσεις, με εξωστρέφεια και αυτοπεποίθηση προς όφελος της εκπαιδευτικής κοινότητας – και με ίσες ευκαιρίες για όλους».

Το μοντέλο διεθνούς απολυτηρίου το οποίο προσανατολίζεται να εφαρμόσει πιλοτικά το υπουργείο Παιδείας είναι το Diploma Programme που απευθύνεται σε παιδιά από 16 ως 19 ετών, με μοντέλο υλοποίησης αυτό που ακολουθούν τα εκπαιδευτήρια Δούκα, που προσφέρουν ΙΒ πάνω από 20 χρόνια. Το Diploma Programm του ΙΒ ξεκίνησε το 1968 και προσφέρεται σε περισσότερα από 3.000 σχολεία σε 140 χώρες.

Το πρόγραμμα αποτελείται από έξι ομάδες μαθημάτων και έχει ως πρόσθετες υποχρεώσεις για τους σπουδαστές την κατάρτιση ενός εκτεταμένου δοκιμίου (Extended Essay), τη θεωρία της γνώσης (TOK) και τον εθελοντισμό (CAS). Οι ομάδες μαθημάτων περιλαμβάνουν:

Ομάδα 1: Λογοτεχνία στη μητρική γλώσσα.
Ομάδα 2: Ξένη γλώσσα: Αγγλικά, ιταλικά για αρχάριους, γαλλικά και γερμανικά.
Ομάδα 3: Ανθρωπιστικές επιστήμες: Οικονομικά, Ιστορία, Ψυχολογία, Πολιτικές επιστήμες.
Ομάδα 4: Πειραματικές επιστήμες: Φυσική, Βιολογία, Χημεία, Computer Science Sport Exercise and Health Science.
Ομάδα 5: Μαθηματικά: Analyses, Applications.
Ομάδα 6: Καλές Τέχνες: Μουσική,Visual Arts.

Ο σπουδαστής πρέπει να εκπονήσει ένα εκτεταμένο δοκίμιο, δηλαδή μια ερευνητική εργασία έκτασης 4.000 λέξεων, επιλέγοντας ο ίδιος ένα από τα έξι μαθήματα του προγράμματός του.

Δείτε το δημοσίευμα της Realnews