Το πρώτο όνομα που έρχεται στο μυαλό ενός φιλάθλου όταν ακούει για F1 στην Βραζιλία είναι εκείνο του Άιρτον Σένα. Ας δούμε τα 5 πιο εμβληματικά μονοθέσια που οδήγησε ο μεγάλος Βραζιλιάνος.
Ο Άιρτον Σένα ντα Σίλβα άφησε ανεξίτηλο το σημάδι του στην ιστορία της F1. Τρία πρωταθλήματα, έξι νίκες στο Μονακό και 65 poles είναι μόνο μερικά από τα πολλά επιτεύγματα του Βραζιλιάνου.
Αλλά ο Άιρτον έμεινε στις καρδιές των φίλων του σπορ και για άλλους λόγους. Ήταν η χαρισματική του προσωπικότητα, ο ασυμβίβαστος τρόπος οδήγησής του και ο πνευματώδης χαρακτήρας του που μαγνήτιζαν τον κόσμο από το 1984, όταν και είχε κάνει το ντεμπούτο του στο σπορ με την Toleman.
Μοιραία, τα μονοθέσια που οδήγησε ο Σένα κατά τη διάρκεια της καριέρας του έχουν συνδεθεί άρρηκτα μαζί του. Κάθε αυτοκίνητο έχει να πει την δική του ιστορία. Και ένα μονοθέσιο που είχε την τύχη να οδηγηθεί από τον μεγάλο Άιρτον έχει σίγουρα να πει πολλές. Παραθέτουμε τα πέντε πιο εμβληματικά, κατά την άποψή μας, μονοθέσια του Σένα.
Η επιλογή του συγκεκριμένου μονοθέσιου στη λίστα δεν ήταν εύκολη υπόθεση. Βλέπετε, ενώ υπάρχουν ορισμένα αυτοκίνητα τα οποία μπήκαν ασυζητητί, η τελευταία θέση της λίστας είχε ιδιαίτερα έντονο ανταγωνισμό.
Σε αυτήν θα μπορούσε να μπει η Toleman TG84 με την οποίαν ο Άιρτον έκανε το ντεμπούτο του. Ή θα μπορούσαμε να είχαμε βάλει την Lotus 99T με την οποίαν ο Σένα πήρε την πρώτη από τις 6 νίκες του στο Μονακό.
Τελικά, όμως, επικράτησε η Lotus 97T του 1985, το μονοθέσιο με το οποίο ο Άιρτον πήρε την πρώτη νίκη της καριέρας του. Και τι νίκη! Υπό βροχή, στο Εστορίλ ο Σένα έριξε γύρο σε όλους πλην του δεύτερου Αλμπορέτο.
Ο Σένα κέρδισε με το μονοθέσιο του Ζεράρ Ντικαρούζ ακόμη μία φορά εκείνη τη σεζόν. Ήταν ένα σχετικά απλό σχέδιο, το οποίοι περιείχε, όμως, αρκετές καινοτομίες. Όπως οι πλαϊνοί αεροφράκτες, μπροστά από τις εισαγωγές αέρα των ψυγείων, οι οποίοι έκαναν την εμφάνισή τους για πρώτη φορά σε μονοθέσιο F1.
Το πρώτο μονοθέσιο που μπήκε στην λίστα. Είναι ίσως το πιο «Σένα» μονοθέσιο από όλα όσα οδήγησε ο Σένα! Σχεδιασμένη από τον Στιβ Νίκολς και με τον πανίσχυρο κινητήρα turbo της Honda, η MP4/4 κέρδισε όλους πλην ενός τους αγώνες της σεζόν του 1988.
Λογικό, θα πει κανείς, μιας και την οδήγησαν οι Σένα και Προστ. Ο Άιρτον, κατάφερε να κερδίσει τον Αλέν στην πρώτη του χρονιά στην McLaren και να πάρει το πρώτο του παγκόσμιο πρωτάθλημα. Με εμφατικό τρόπο, στην Σουζούκα.
Το αυτοκίνητο που έδωσε στον Άιρτον το δεύτερό του πρωτάθλημα, το 1990. Και πάλι στην Σουζούκα. Ωστόσο υπό πολύ διαφορετικές συνθήκες. Ο Προστ είχε πάει στην Ferrari και οδηγώντας εξαίσια είχε κατορθώσει να κρατήσει τη μάχη του πρωταθλήματος ζωντανή, με δύο αγώνες να απομένουν.
Στην Ιαπωνία, όμως, ο Σένα έβγαλε εκτός πίστας τον Προστ εξασφαλίζοντας το πρωτάθλημα. Αντίποινα -σύμφωνα με τον Βραζιλιάνο- για όσα είχαν συμβεί στην ίδια πίστα έναν χρόνο πριν.
Το μονοθέσιο ήταν η εξέλιξη της MP4/5 του 1989, με το οποίο ο Προστ είχε κερδίσει το πρωτάθλημα. Αναμφίβολα ένα καταπληκτικό μονοθέσιο το οποίο ήταν αρκετά καλό ώστε να φέρει και το πρωτάθλημα κατασκευαστών στη McLaren εκείνη τη σεζόν.
Και αυτό το μονοθέσιο εξασφάλισε τη θέση του στη λίστα μας, στο… νήμα! Κυρίως επειδή πρόκειται για το τελευταίο στην ιστορία που κέρδισε πρωτάθλημα, φέροντας στο πίσω μέρος κινητήρα V12. Θα ήταν και το τελευταίο πρωτάθλημα της Honda, μέχρι ο Φερστάπεν να πάρει τον τίτλο στο Άμπου Ντάμπι το 2021.
Αρχικά η McLaren ξεκίνησε ως φαβορί. Ωστόσο, από το μέσον της και μετά η κατάσταση ανατράπηκε. Η Williams ξεπέρασε σε επιδόσεις την McLaren χάρη στην εξέλιξη των ηλεκτρονικών βοηθημάτων αλλά και χάρη σε ανώτερη αεροδυναμική επεξεργασία.
Έτσι, ο Σένα έπρεπε να επιστρατεύσει κάθε ικμάδα του ταλέντου του για να κρατήσει την πρωτοπορία στο πρωτάθλημα μέχρι τέλους από τον Νάιτζελ Μάνσελ. Ο Άιρτον τα κατάφερε περίφημα και η συναισθηματική του πρώτη νίκη στο Ιντερλάγκος της Βραζιλίας είναι μέσα στα highlights της καριέρας του.
Για το τέλος αφήσαμε το μονοθέσιο με το οποίο ο Άιρτον έκανε -ίσως- την καλύτερη σεζόν του. Μία σεζόν η οποία παραλίγο να μην ξεκινήσει καν για τον Βραζιλιάνο. Ωστόσο, ο Ρον Ντένις κατάφερε να τον πείσει την τελευταία στιγμή προσφέροντάς του 1 εκατομμύριο δολάρια ανά αγώνα!
Ο Σένα θα κέρδιζε 5 αγώνες εκείνη τη χρονιά. Μέσα σε αυτούς ήταν και η τελευταία νίκη της καριέρας του, στην Αδελαΐδα. Βέβαια, το συγκεκριμένο μονοθέσιο έχει συνδεθεί περισσότερο με την πιο χαρακτηριστική νίκη του Άιρτον.
Αναφερόμαστε, ασφαλώς, στον θρίαμβο του Σένα στο Ντόνιγκτον Παρκ, όταν στον πρώτο γύρο ο Σένα είχε προσπεράσει 4 μονοθέσια!