Στις έρευνες συνηθίζεται να αναζητούμε τι θέλουν και τι ζητούν οι τουρίστες μιας περιοχής για να μπορεί να βελτιώνεται το παρεχόμενο τουριστικό προϊόν. Ενδιαφέρον, ωστόσο, έχει και το αντίστροφο, δηλαδή ποιους τουρίστες προτιμούν οι κάτοικοι μιας περιοχής.

Η έρευνα της Marketing Greece, που παρουσιάστηκε σήμερα στη Θεσσαλονίκη, εστίασε μεταξύ άλλων στις προτιμήσεις των Θεσσαλονικέων σε ό,τι αφορά τις χώρες προέλευσης των τουριστών που καταφθάνουν στην πόλη.

Όπως προκύπτει, λοιπόν, από τα ευρήματα, οι Θεσσαλονικείς προτιμούν τους Αμερικανούς και τους Βαλκάνιους σε ποσοστά 26,8% και 17,4% αντίστοιχα, ενώ ακολουθούν οι τουρίστες από τη Ρωσία (8,9%) και από την Ιταλία (8,4%), τη Γερμανία (6,4%), Αγγλία (5,8%), Ισραήλ (5,1%) και Τουρκία (2,2%).

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, σε δείγμα 1.000 ατόμων, που παρουσίασε σε ειδική εκδήλωση ο διευθυντής της About People Πέτρος Ιωαννίδης, εννέα στους δέκα θεωρούν θετικό τον αντίκτυπο του τουρισμού, καθώς εκτιμούν ότι βελτιώνει την οικονομία και φέρνει θέσεις εργασίας. Την ίδια ώρα, όμως πιστεύουν ότι ο τουρισμός επιδρά αρνητικά στην αύξηση ενοικίων και στην ακρίβεια. Επιπλέον, επτά στους δέκα πάντως θεωρούν ότι ο τουρισμός συμβάλει στην ταυτότητα και την εικόνα της Θεσσαλονίκης.

Επιπλέον, οι ερωτηθέντες θεωρούν σημαντικά στοιχεία για την προσέλκυση τουρισμού την πολιτιστική κληρονομιά, τη γαστρονομία, την ιστορία, τις κοντινές παραλίες, τη νυχτερινή ζωή και τα φεστιβάλ. Σημαντικότερα πολιτιστικά σύμβολά της θεωρούνται ο Λευκός Πύργος, το άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου.

Ωστόσο, οι συμμετέχοντες στην έρευνα εκτιμούν ότι οι βόλτες στην Παλιά Πόλη /Κάστρα / Άνω Πόλη / Επταπύργιο, οι πολιτιστικές εκδηλώσεις φεστιβάλ (Street food, Openhouse, συναυλίες κ.ά) και το περιαστικό δάσος του Σέιχ Σου είναι άγνωστα στο ευρύ κοινό.

Όπως προκύπτει από τα συμπεράσματα της έρευνας, στα οποία αναφέρθηκε ο Ηλίας Τσαουσάκης, σύμβουλος Στρατηγικής και Επικοινωνίας, «η Θεσσαλονίκη είναι οι άνθρωποί της, ένα σπίτι για όλους, μια πατρίδα, ένας τουριστικός προορισμός για όλους, ενώ ο ίδιος ο άνθρωπος βρίσκεται στο επίκεντρο της τουριστικής ταυτότητας της πόλης». Ο ίδιος τόνισε ότι θα πρέπει να υπάρξει ένα συνεκτικό σχέδιο για την πόλη, με όρους βιωσιμότητας, να συναφθούν συμμαχίες, να αναδειχθεί η πολυπολιτισμική της ταυτότητα και να προβληθούν οι ιστορίες των ανθρώπων της.

Συγκοινωνίες, καθαριότητα και κυκλοφοριακό τα σημαντικότερα προβλήματα

Αναφορικά με το πόσο ικανοποιημένοι είναι οι Θεσσαλονικείς από την ποιότητα ζωής της πόλης το 40,3% δήλωσαν πολύ και αρκετά ικανοποιημένοι και σχεδόν έξι στους δέκα λίγο και καθόλου ικανοποιημένοι. Για τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η πόλη, οι ερωτηθέντες ανέφεραν τις συγκοινωνίες σε ποσοστό 45%, την καθαριότητα σε ποσοστό 44,7% και το κυκλοφοριακό με ποσοστό 41,8%, για να ακολουθήσει η στάθμευση και τα ακριβά ενοίκια. Το 43,5% των πολιτών, όπως προκύπτει από την έρευνα, εκτιμά ότι η Θεσσαλονίκη όσο πάει και χειροτερεύει τα τελευταία χρόνια, ενώ πάνω από 5 στους δέκα φαντάζονται την πόλη καλύτερη ή πολύ καλύτερη.

Ανοίγοντας την εκδήλωση η πρόεδρος της Marketing Greece Ιωάννα Δρέττα υπογράμμισε ότι η πόλη έχει όλα τα εφόδια αλλά πρέπει να οργανώσει την τουριστική εμπειρία της με ανταγωνιστικό τρόπο.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Γιάννης Παράσχης εκτίμησε ότι το 2024 θα είναι το νέο ορόσημο στον τομέα του τουρισμού. «Το τουριστικό μας προϊόν βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι», τόνισε ο κ. Παράσχης και αναφέρθηκε στις πέντε προτεραιότητες του ΣΕΤΕ.

«Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας αποτελεί μια από τις πέντε κύριες τουριστικές περιφέρειες της χώρας που συνδιαμορφώνουν τόσο τη διεθνώς αναγνωρισμένη τουριστική εμπειρία όσο και μεγάλο μέρος των τουριστικών εσόδων για την εθνική οικονομία», σημείωσε, τονίζοντας πως η Κεντρική Μακεδονία έχει σημαντικές αναπτυξιακές δυνατότητες. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΤΕ κομβικό ρόλο για τις αναπτυξιακές προοπτικές αποτελούν οι υποδομές, δημόσιες και ιδιωτικές.