Ολοκληρώθηκε η παρουσίαση του κυβερνητικού σχεδίου για την εγκατάσταση καμερών τροχαίας, αστυνόμευσης και ασφάλειας των πολιτών.
Το σχέδιο παρουσίασαν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου και ο περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς.
Την παρουσίαση συντόνισε ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης.
Ο συνολικός αριθμός καμερών τροχαίας στην Αττική θα ανέλθει στις 1.388.
Παύλος Μαρινάκης (κυβερνητικός εκπρόσωπος): «Όταν λέμε ασφάλεια παντού, το εννοούμε. Η Τροχαία ήδη έχει πολλαπλασιάσει τους ελέγχους και τα πρόστιμα. Σήμερα σας παρουσιάζουμε ένα σχέδιο το οποίο φιλοδοξούμε να λειτουργήσει προληπτικά».Σταϊκούρας (υπουργός Μεταφορών και Υποδομών): «Η οδική ασφάλεια είναι κάτι που μας αφορά όλους. Μιλάμε για την προστασία του υπέρτατου αγαθού: της ανθρώπινης ζωής. Η χώρα μας εμφανίζει τα υψηλότερα ποσοστά τροχαίων στην Ευρώπη. Απέναντι σε ένα δυναμικό φαινόμενο απαιτούνται δυναμικές παρεμβάσεις. Έχουμε άμεση προτεραιότητα την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας. Αναμορφώνουμε τις κυρώσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Η κυβέρνηση σήμερα δρομολογεί την ψηφιακή καταγραφή των παραβάσεων. Η δράση ψηφιακής διαχείρισης παραβάσεων σε συνδυασμό με τις κάμερες συμβάλλει στην οικοδόμηση μιας νέας κουλτούρας οδικής ασφάλειας».
Παράλληλα, ο υπουργός ανακοίνωσε τη νέα Υπηρεσία Οδικών Τελών Οδικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών. Το νέο πλαίσιο προβλέπει, ακόμα, την αποστολή στην ΑΑΔΕ, μετά από ορισμένο διάστημα, των ληξιπρόθεσμων προστίμων για την εφαρμογή του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Παράλληλα, και η διαχείριση των προστίμων θα γίνεται ηλεκτρονικά.
Οι παραβάσεις που θα βεβαιώνονται ψηφιακά είναι:
Χρυσοχοΐδης (υπουργός Προστασίας του Πολίτη): «Οι αυτοκινητόδρομοι της χώρας παρέχουν πλήρη ασφάλεια. Εύχομαι να μην ξαναβιώσουμε ποτέ πολύνεκρα δυστυχήματα που μας δοκίμασαν ως κοινωνία. Η Ελληνική Αστυνομία εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα έχει παραγάγει ένα σχέδιο εγκατάστασης καμερών σε όλο το λεκανοπέδιο της Αττικής. Από την πρώτη ημέρα που ήρθα στο υπουργείο ήταν πρώτο μου μέλημα να αυξήσουμε τη δύναμη της Τροχαίας προκειμένου να γίνει περισσότερο παρούσα. Το έχουμε καταφέρει σε έναν βαθμό. Γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια. Έχει ενδιαφέρον να δείτε λίγο την παραγωγή του έργου της Τροχαίας Αθηνών, όπου έχουμε μια σημαντική μείωση των τροχαίων. Το 2024 αποτελεί χρονιά-καταλύτη για την απόδοση των υπηρεσιών της Τροχαίας από το 2006. Ωστόσο, ο ανθρώπινος παράγοντας δεν μπορεί να καλύψει την οδηγική παραβατικότητα. Η λύση είναι η έξυπνη αστυνόμευση, η χρήση της τεχνολογίας».
Χαρδαλιάς (περιφερειάρχης Αττικής): «Θέλω να θυμίσω ότι το ζήτημα της οδικής ασφάλειας αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα για εμάς στην Περιφέρεια Αττικής, που διαχειριζόμαστε 1.733 χιλιόμετρα οδικού δικτύου, 108 γέφυρες, 49 υπόγειες διαβάσεις. Οι κάμερες θα λειτουργούν καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ώρου σε 100 κομβικά σημεία, ακόμη και με χαμηλό φωτισμό. Εκτιμώ πως πολύ σύντομα θα έχουμε αποτελέσματα. Η συνεργασία μας με τα τρία συναρμόδια υπουργεία είναι εξαιρετική».
Παπαστεργίου (υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης): «Υπάρχει τεράστιο θέμα με κλήσεις σε οχήματα με ξένες πινακίδες. Υπενθυμίζω την περίπτωση Ιταλού στην Κέρκυρα που για να προλάβει ένα πλοίο χτύπησε ένα παιδί που ήταν ντελίβερι. Μέχρι σήμερα ήταν ένα κατακερματισμένο σύστημα. Πλέον, ο ανάδοχος δεν θα πληρώνεται από τον αριθμό των καμερών που έβαλε, αλλά από τον αριθμό των καμερών που δουλεύουν. Η κλήση θα πηγαίνει στη “Θυρίδα του Πολίτη”. Ο πολίτης θα ενημερώνεται με SMS ότι ελέγχεται για παράβαση και θα μπορεί να κάνει ηλεκτρονικά ένσταση. Η Κύπρος έχει ένα παρόμοιο σύστημα και οι παραβάσεις έχουν μειωθεί πάρα πολύ».
Το σχέδιο προβλέπει την τοποθέτηση των καμερών σε όλους τους κεντρικούς άξονες. Πρόκειται, μεταξύ άλλων, για τις λεωφόρους Αμαλίας, Κηφισίας, Αλεξάνδρας, Βασιλίσσης Σοφίας, Συγγρού, Μαρκοπούλου κ.ά.
Η επιλογή των σημείων τα οποία περιλαμβάνονται στην πρόταση έγινε μετά την αξιολόγηση βεβαιώσεων παραβάσεων (όπως κόκκινο, ταχύτητα και κινητό), καθώς και εκεί όπου σημειώνονται συχνότερα θανατηφόρα τροχαία.