Η κυβέρνηση επιχειρεί να βάλει τάξη στο χάος της μικροκινητικότητας με σαφάρι ελέγχων και τσουχτερά πρόστιμα έως €10.000 – Ποιες παραβάσεις αναβαθμίζονται σε κακουργήματα που τιμωρούνται ακόμη και με ισόβια
Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

Οι εταιρείες, στη διαβούλευση με τον δήμο έδειξαν ότι υπάρχει η θέληση από τη μεριά τους να τηρούνται οι βασικοί κανόνες ώστε να γίνει ευκολότερη η ζωή των πολιτών με τη μικροκινητικότητα, και όχι δυσκολότερη. Ετσι, κατέληξαν σε μία «συμφωνία κυρίων».
Οι έξι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα ενημερώνουν τους χρήστες ότι είναι υποχρεωμένοι να φορούν κράνος, να μην επιβιβάζουν δεύτερο άτομο και να τηρούν τους κανονισμούς του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Ετσι, δεν υπάρχει «δικαιολογία» στα πρόστιμα που κόβουν τα κλιμάκια της Τροχαίας, τα οποία συνεχίζουν την «εξόρμηση» για τους χρήστες που αδιαφορούν για τον ΚΟΚ.
Παράλληλα, οι χρήστες θα είναι υποχρεωμένοι να αφήνουν τα πατίνια που έχουν χρησιμοποιήσει σε προκαθορισμένους χώρους και όχι σε πεζοδρόμια, πλατείες και άλλους χώρους, ανεξέλεγκτα. Αυτό το τελευταίο, πιθανότατα οδηγεί και στην πληρωμή από την πλευρά των εταιρειών τέλους κατάληψης των (προσυμφωνημένων) κοινόχρηστων χώρων που «παρκάρουν» τα πατίνια τους.
Η Μαδρίτη
Το μέτρο της απαγόρευσης των οχημάτων μικροκινητικότητας μπορεί να φαντάζει ακραίο, δεν είναι όμως ιδιαίτερα μακρινό. Πριν από μία εβδομάδα, στη Μαδρίτη έληξε η διορία που είχε δοθεί από τον δήμο της ισπανικής πρωτεύουσας στις τρεις εταιρείες που νοικιάζουν ηλεκτρικά πατίνια (Lime, Dott, Tier Mobility) για να τα απομακρύνουν. Είχε προηγηθεί σωρεία καταγγελιών και διαμαρτυριών για επικίνδυνη οδήγηση, αλλά και χάος στο πάρκινγκ που προκαλούσαν οι χρήστες τους (οι οποίοι τα εγκατέλειπαν όπου έβρισκαν).
Ο δήμαρχος Χοσέ Λουίς Μαρτίνεθ είχε προειδοποιήσει τις εταιρείες να βάλουν όρια στον τρόπο που κυκλοφορούν και που σταθμεύουν οι πελάτες τους, ώστε να μην ανακαλέσει τις άδειές τους. Αυτό δεν έγινε, και στις 23 Οκτωβρίου έληξε η διορία που είχαν οι εταιρείες να μαζέψουν τα περίπου 2.000 ηλεκτρικά πατίνια και σκούτερ τους.
Παρά το γεγονός ότι τα ιδιωτικά πατίνια παραμένουν νόμιμα στην ισπανική πρωτεύουσα, οι ιδιοκτήτες τους μπαίνουν στο «στόχαστρο». Σε πρώτη φάση υποχρεούνται να τηρούν ευλαβικά τους Κανόνες Οδικής Κυκλοφορίας και στάθμευσης, ενώ σύντομα, μέσω νόμου που έρχεται, όλοι οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών πατινιών θα κληθούν να τα δηλώσουν σε ειδική πλατφόρμα. Με αυτόν τον τρόπο ουσιαστικά θα είναι σαν να οδηγούν μηχανάκια (δηλαδή θα μπορεί εύκολα να βεβαιώνεται μια παράβαση και να χρεώνεται ο παραβάτης εάν έχει σταθμεύσει παράνομα, για παράδειγμα), ενώ θα μπορέσει να εφαρμοστεί αποτελεσματικά η απαγόρευση χρήσης τους για άτομα κάτω των 16 ετών.
Η Μαδρίτη δεν είναι η μοναδική πόλη που λαμβάνει τέτοια σκληρά μέτρα. Το περασμένο καλοκαίρι η Μελβούρνη απαγόρευσε εντελώς την κίνηση των e-scooters στους δρόμους και τα πεζοδρόμιά της, καθώς κρίθηκε ότι ήταν αδύνατο να μπει ένα φρένο στις παραβάσεις του ΚΟΚ και τα ατυχήματα που προκαλούσαν οι χρήστες τους. Σε άλλες πόλεις και χώρες υπάρχουν αυστηροί κανόνες που διέπουν την κίνησή τους. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι σε πόλεις της Γαλλίας, της Δανίας και της Γερμανίας είναι υποχρεωτική η ασφάλιση των ηλεκτρικών πατινιών.
Σε γενικές γραμμές, μέχρι σήμερα η κίνηση των ηλεκτρικών σκούτερ και άλλων οχημάτων μικροκινητικότητας διέπονται από συγκεκριμένους κανονισμούς. Για παράδειγμα, οι χρήστες τους υποχρεούνται να φέρουν κράνος και ανακλαστικό γιλέκο, απαγορεύεται να κινούνται σε δρόμους που έχουν όριο ταχύτητας άνω των 50 χλμ. και να κινούνται με ταχύτητα άνω των 25 χλμ. (άνω των 6 χλμ. αν είναι ανήλικοι).
Αλλάζουν όλα
Ο νέος ΚΟΚ έρχεται να τα αλλάξει όλα, καθώς προβλέπει ουσιαστικά κίνητρα για χρήση οχημάτων μικροκινητικότητας (ηλεκτρικά πατίνια, ποδήλατα τροχοπέδιλα, ηλεκτρικές τροχοσανίδες, hoverboards, καθώς και ηλεκτροκίνητα αμαξίδια για ΑμεΑ), αλλά και βαρύτατες ποινές για τη μη ορθή χρήση τους. Στην πράξη λοιπόν, καθώς ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας μειώνει στα 30 χλμ. το όριο ταχύτητας στον αστικό ιστό, ανοίγει τον δρόμο ώστε να κινούνται τα οχήματα μικροκινητικότητας σε… περισσότερους δρόμους, με όρους των υπόλοιπων δίτροχων (μοτοσικλετών κ.λπ.), επιτρέποντας να κινούνται όπως αυτά σε κεντρικές λεωφόρους.
Ομως, από την άλλη, θεσπίζει αυστηρότατες ποινές για τη μη τήρηση των ορίων ταχύτητας, τη μη χρήση κράνους κάνοντας αναφορά και στα οχήματα μικροκινητικότητας, την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και την αντικανονική προσπέραση.
Και αφού προσωποποιεί τις ποινές, δηλαδή πλέον δεν θα τιμωρεί ποτέ το όχημα (όπως συνέβαινε έως τώρα με αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας) αλλά τον παραβάτη, θα είναι πλέον πολύ εύκολο και γρήγορο να βεβαιώνονται ποινές για παραβάσεις στους οδηγούς των ηλεκτρικών πατινιών. Αυτό αφορά και τους ανήλικους, αφού όλοι ανεξαιρέτως οι οδηγοί ηλεκτρικών πατινιών, είτε πρόκειται για ιδιωτικά είτε μισθωμένα, οφείλουν να έχουν μαζί τους ταυτοποιητικά έγγραφα και αποδεικτικό της ενοικίασης του οχήματος – κάτι για το οποίο έχουν ήδη βεβαιωθεί εκατοντάδες κλήσεις από την Τροχαία.
Με τις ποινές να είναι αυστηρότατες, προβλέποντας πρόστιμα που φτάνουν έως και τις 10.000 ευρώ και ποινές φυλάκισης έως και πέντε ετών, μπαίνουν στο… παιχνίδι και οι οδηγοί των οχημάτων μικροκινητικότητας, τους οποίους αφορά επίσης η κατηγορία παραβάσεων Ε3, δηλαδή οι υψηλής επικινδυνότητας παραβάσεις και η αντικοινωνική οδήγηση.
Σε αυτές περιλαμβάνεται η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η επικίνδυνη οδήγηση, η υπερβολική ταχύτητα, η κίνηση στη ΛΕΑ, η παραβίαση STOP, οι παραβάσεις «που συνδέονται με την επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμού, ανταγωνισμού ή την τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων, καθώς και των παραβάσεων των διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος προσπέρασης οχημάτων» και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ που θα τιμωρούνται ποινικά, με τις ποινές να είναι ιδιαίτερα αυστηρές, έχοντας κακουργηματικό χαρακτήρα.
Για την ακρίβεια, στον Ποινικό Κώδικα υπάρχει πρόβλεψη τέτοιων (κακουργηματικού χαρακτήρα) ποινών γι’ αυτές τις παραβάσεις. Προβλέπεται, λοιπόν, φυλάκιση έως τρία έτη αν προκύπτει κίνδυνος σε ξένα πράγματα, φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους αν προκύπτει κίνδυνος για άνθρωπο, κάθειρξη έως δέκα έτη για βαριά σωματική βλάβη ή σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις, κάθειρξη τουλάχιστον 10 ετών για θάνατο ανθρώπου. Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.
Τι ισχύει μέχρι σήμερα
Αρχικά, τα e-scooters διακρίνονται σε δύο κατηγορίες: τα μικρά, στα οποία η μέγιστη ταχύτητα ορίζεται στα έξι χιλιόμετρα ανά ώρα και επιτρέπεται να οδηγούνται από άτομα ηλικίας 12 ετών και άνω, αποκλειστικά στα πεζοδρόμια (αφού εκλαμβάνονται από τον ΚΟΚ ως πεζοί), και τα μεγαλύτερα πατίνια, στα οποία η ανώτατη ταχύτητα ορίζεται σε 25 χλμ. (οι ταχύτητες για τα πατίνια δεν αλλάζουν με τον νέο ΚΟΚ), που θεωρούνται ποδήλατα και κινούνται στο οδόστρωμα ακολουθώντας τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Εκτός από το όριο ταχύτητας των 25 χλμ., για τα ηλεκτρικά πατίνια αυτά επιτρέπεται να τα οδηγούν άτομα ηλικίας από 15 ετών και άνω, ενώ δεν επιτρέπεται η κίνηση σε μεγάλες λεωφόρους, οδούς ταχείας κυκλοφορίας (και φυσικά τους κλειστούς αυτοκινητοδρόμους), ορίζοντας την απαγόρευση της κίνησής τους σε δρόμους που έχουν όριο ταχύτητας πάνω από 50 χιλιόμετρα ανά ώρα.
Ανεξάρτητα από τα παραπάνω, απαγορεύεται αυστηρά η μεταφορά δεύτερου ατόμου στα οχήματα αυτά, ενώ οι οδηγοί υποχρεούνται να φορούν κράνος και αντανακλαστικό γιλέκο τις νυχτερινές ώρες – εκτός από τα φωτιστικά σώματα που οφείλει να έχει το e-scooter σε λειτουργία εμπρός και πίσω.
Τα ηλεκτρικά πατίνια πρέπει να είναι εφοδιασμένα με κουδούνι, λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και κόκκινο ανακλαστικό φως πίσω. Απαγορεύεται κατά την οδήγησή τους η χρήση κινητού τηλεφώνου και ακουστικών, ενώ κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται η χρήση κινητού με ανοιχτή ακρόαση, εάν αυτό είναι στερεωμένο σε ειδική βάση στο ηλεκτρικό πατίνι.
Βάσει του σημερινού ΚΟΚ, οι οδηγοί e-scooters υποχρεούνται να χρησιμοποιούν τους ποδηλατόδρομους. Αν δεν υπάρχουν, υποχρεούνται να χρησιμοποιούν το δεξί άκρο του οδοστρώματος.
Σε χώρους όπου κυκλοφορούν πεζοί, οι οδηγοί υποχρεούνται να κινούνται με ταχύτητα ανάλογη των πεζών και να τους παραχωρούν προτεραιότητα. Οταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος, οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να οδηγούν τα ηλεκτρικά οχήματα βαδίζοντας.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: EUROKINISSI
Ειδήσεις σήμερα:
Ακρόαση για τα UFO στο αμερικανικό Κογκρέσο – Εξετάστηκε βίντεο που δείχνει λευκή σφαίρα να βγαίνει από τον ωκεανό
Ξεκινά νέος κύκλος κακοκαιρίας – Βροχές μέχρι το μεσημέρι στην Αττική
Διαστημικός Αντετοκούνμπο: Πέτυχε 59 πόντους και χάρισε τη νίκη στους Μπακς – Τον αποθέωσαν με MVP, δεν τον λύγισαν ούτε τα αντιαθλητικά φάουλ

Συνεχίζοντας σε αυτό τον ιστότοπο αποδέχεστε την χρήση των cookies στη συσκευή σας όπως περιγράφεται στην πολιτική cookies
Μάθετε περισσότερα εδώ

Αποδοχή