Suzuki Vitara. Ένα μοντέλο το οποίο δημιουργεί πολλά συναισθήματα στους νεότερους σε ηλικία και επαναφέρει ακόμα περισσότερες θύμησες στους μεγαλύτερους.
Ένα αυτοκίνητο το οποίο βελτιώνεται διαρκώς από το 2015 αλλά δεν άλλαξε ουσιαστικά ως προς τον χαρακτήρα του. Αν θέλετε, σε όλη αυτή τη σχεδόν δεκαετία από τότε που παρουσιάστηκε η τέταρτη γενιά του, το Vitara διαφοροποιείται σε καίριους τομείς, αναλόγως των τεχνολογικών συγκυριών που ανακύπτουν κατά καιρούς.
Αυτό έγινε και τώρα. Στη Suzuki, το βελτίωσαν ξανά με την ευκαιρία υποχρεωτικής εφαρμογής του αναθεωρημένου Κανονισμού για τη Γενική Ασφάλεια των Προϊόντων (GSR II ή General Safety Regulation II) που ψήφισε η Ευρωπαϊκή Ένωση και ισχύει από τις 7 Ιουλίου 2024.
Θυμίζουμε ότι η Ε.Ε. επέβαλε την αναβάθμιση του βασικού εξοπλισμού των καινούργιων μοντέλων με την προσθήκη σε αυτόν συστημάτων προειδοποίησης του οδηγού για ενδεχόμενη σύγκρουση με άλλο όχημα ή πεζό ή δικυκλιστή, όπως και συστημάτων υποβοήθησής του (σημ.: οδηγός).
Οι αλλαγέςΟυσιαστικά, πρόκειται για τη δεύτερη επανασχεδίαση του Vitara έπειτα από αυτή που έγινε στο μοντέλο το 2018, το οποίο άρχισε να διατίθεται στην αγορά το 2019.
Βεβαίως, από τότε έως και τον περασμένο Απρίλιο (σημ.: 2024), όπου το αυτοκίνητο ανανεώθηκε και πάλι αισθητικά, οι άνθρωποι της Suzuki είχαν φροντίσει να το επικαιροποιήσουν και σε ό,τι αφορά στη μηχανική φύση του.
Έτσι, το ήπιο υβριδικό σύστημα των 12 Volt αντικαταστάθηκε με αυτό των 48 Volt, ενώ δημιουργήθηκε και μια έκδοση με ακόμα αποδοτικότερο υβριδικό σύστημα το οποίο ονομάστηκε «Strong Hybrid» (ή «Full Hybrid» σε κάποιες αγορές).
Κατά συνέπεια, το δημοφιλές SUV της ιαπωνικής εταιρείας απέκτησε κάτω από το καπό του έναν τεχνολογικά πιο σύγχρονο κινητήρα ο οποίος εκπέμπει λιγότερους ρύπους και διοξείδιο του άνθρακα για να είναι σύννομος με τις επιταγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Χάρη στην πρόσφατη επανασχεδίασή του, το Vitara έχει νέα μάσκα η οποία μοιάζει να ενοποιείται με τον προφυλακτήρα. Ο τελευταίος δείχνει περισσότερο ογκώδης από πριν και λόγω της διαμόρφωσης σε αυτόν εξάγωνου πλαισίου το οποίο μοιάζει σαν bull-bar, ενισχύοντας τόσο την εμφάνισή του όσο και τον εκτός δρόμου χαρακτήρα του αυτοκινήτου.
Διαφορετικά είναι και τα LED φώτα, όπως και τα διαμορφωμένα στις άκρες του προφυλακτήρα ελλειπτικά πλαίσια τα οποία το κάνουν να δείχνει ακόμα πιο δυναμικό.
Στο πίσω μέρος, τα εκεί φώτα, ο προφυλακτήρας και το μεγαλύτερο σε διαστάσεις σπόιλερ στην άκρη της οροφής είναι τα καινούργια στοιχεία στο αυτοκίνητο σε σχέση με πριν. Επίσης, το αμάξωμα διατίθεται σε νέα χρώματα αλλά και σε διχρωμία σε κάποιες εκδόσεις του.
Στο εσωτερικό, οι αλλαγές είναι σχετικά λίγες, συγκριτικά. Στον πίνακα οργάνων υπάρχει συνδυασμός αναλογικών ενδείξεων με τις ψηφιακές στην οθόνη 4,2 ιντσών η οποία είναι τοποθετημένη μεταξύ στροφόμετρου και ταχύμετρου. Η έγχρωμη οθόνη αφής, στο κέντρο της κονσόλας, είναι 7,0 ιντσών.
Φυσικά, οι ουσιώδεις αλλαγές εντοπίζονται στον εξοπλισμό του και στα συστήματα προειδοποίησης του οδηγού για ενδεχόμενη σύγκρουση και διευκόλυνσής του.
Έτσι, πλέον, περιλαμβάνεται όλη η απαραίτητη τεχνολογική «σουίτα» η οποία διαθέτει συστήματα όπως Adaptive Cruise Control, Blind Spot Monitor, Lane Departure Warning/Lane Departure Prevention Function, Vehicle Sway Warning (στην τετρακίνητη έκδοση), Rear Cross Traffic Alert, Traffic Sign Recognition και Dual Sensor Brake Support.
Το σύστημα πολυμέσων παρέχει τη δυνατότητα ασύρματης σύνδεσης smartphone Android Auto και Apple CarPlay, ενώ υπάρχει και εφαρμογή της Suzuki για κινητό τηλέφωνο η οποία επιτρέπει στον οδηγό να ενημερώνεται εξ αποστάσεως για το αυτοκίνητο και για την κατάστασή του.
Επίσης, γνωρίζει ανά πάσα στιγμή την τοποθεσία στην οποία βρίσκεται το όχημα, μπορεί να ανακαλέσει το ιστορικό των ταξιδιών ή να ενημερώνεται μέσω αυτής για τη χρεία συντήρησης.
Κινητήρας, υβριδικό σύστημα, μετάδοσηΟ ατμοσφαιρικός βενζινοκινητήρας τεχνολογίας DualJet είναι σχετικά καινούργιος και έχει την κωδική ονομασία «K15C». Η χωρητικότητά του είναι 1,5 λίτρα και έχει σύστημα έμμεσου ψεκασμού καυσίμου, με δύο εγχυτήρες πλησίον κάθε βαλβίδας εισαγωγής του.
Διαθέτει σύστημα μεταβλητού χρονισμού όλων των βαλβίδων και η σχέση συμπίεσής του είναι σχετικά υψηλή (13,0:1) για την όσο το δυνατόν καλύτερη καύση στους κυλίνδρους.
Σύμφωνα με όσα ανακοινώνει η Suzuki, έχει δοθεί ιδιαίτερο βάρος στη μείωση των τριβών κατά την κίνηση των εμβόλων (ώστε να μην αναπτύσσεται υψηλή θερμοκρασία), των κραδασμών και του παραγόμενου θορύβου κατά τη λειτουργία του.
Η μέγιστη ισχύς του θερμικού κινητήρα είναι 102 ίπποι και η μέγιστη ροπή του 138 Nm. Ωστόσο, αυτός συνδυάζεται και με τον ηλεκτροκινητήρα του συστήματος ήπιας υβριδικής διάταξης. Αυτός αποδίδει 33 ίππους και ροπή 60 Nm, αντίστοιχα.
Το ηλεκτρικό μοτέρ παίρνει ενέργεια από μπαταρία λίθου ιόντων η οποία είναι τάσης 140 Volt, έχει ονομαστική ενεργειακή χωρητικότητα 0,84 kWh και βρίσκεται τοποθετημένη κάτω από τον χώρο αποσκευών.
Φυσικά, ο ηλεκτροκινητήρας τη φορτίζει καθώς λειτουργεί και ως γεννήτρια. Τέλος, η μέγιστη συνδυαζόμενη ισχύς τού συστήματος υβριδικής διάταξης είναι 116 ίπποι.
Να σημειώσουμε ότι το Vitara Strong Hybrid δύναται να κινείται ως αμιγώς ηλεκτρικό, υπό προϋποθέσεις. Σύμφωνα με όσα ανακοινώνει η Suzuki όταν η μπαταρία του είναι πλήρως φορτισμένη, το ανάγλυφο της περιοχής επίπεδο και ο οδηγός δεν πιέζει έντονα το δεξί πεντάλ, το αυτοκίνητο μπορεί να διανύσει απόσταση έως 4,5 χλμ. ως ηλεκτρικό και χωρίς η ταχύτητά του να ξεπεράσει τα 60 χλμ./ώρα.
Τη μετάδοση της ροπής στους τροχούς αναλαμβάνει το αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων το οποίο ονομάζεται «AGS» («Auto Gear Shift»). Γράφουμε «αυτόματο» για την ευκολία προσδιορισμού του, καθώς η μηχανολογική ουσία του είναι ότι πρόκειται για ένα κιβώτιο ταχυτήτων το οποίο έχει τη δομή ενός χειροκίνητου, με τον συμπλέκτη να ενεργοποιείται αυτόματα για την αλλαγή των σχέσεων.
Δηλαδή, το «AGS» δεν είναι μετατροπέας ροπής, ούτε αυτόματο διπλού συμπλέκτη ούτε συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης μετάδοσης (CVT).
Ωστόσο, υπάρχουν μοχλοδιακόπτες στο τιμόνι μέσω των οποίων ο οδηγός μπορεί να αλλάζει τις σχέσεις όποτε το επιθυμεί.
Μάλιστα, όταν το πράττει, το κιβώτιο διατηρεί την επιλεγμένη ταχύτητα ακόμα και στον «κόφτη». Αυτό είναι θετικό όταν το όχημα κινείται εκτός δρόμου ή σε κατωφέρεια μεγάλης κλίσης. Επίσης, υπάρχει και σύστημα Hill-Descent Control το οποίο διατηρεί σταθερή την ταχύτητα του οχήματος σε μια τέτοια περίπτωση.
Ωστόσο, πρέπει να σημειώσουμε πως όταν ο οδηγός επιταχύνει έντονα, οι αλλαγή ταχύτητας στο κιβώτιο δεν είναι τόσο άμεση όσο θα ήθελε ή όπως ταιριάζει στη συγκεκριμένη περίσταση. Αντιθέτως, όταν δεν εφαρμόζει μεγάλο φορτίο στο δεξί πεντάλ, οι αλλαγές των σχέσεων είναι ομαλές και σχεδόν ανεπαίσθητες.
To Vitara, διαχρονικά, έχει τη φήμη ενός ικανού οχήματος για την εκτός δρόμου κίνηση. Στη Suzuki έχουν εξελίξει το σύστημα αυτόματης τετρακίνησης «AllGrip Select» το οποίο ελέγχεται ηλεκτρονικά και διαθέτει έναν συνεκτικό συμπλέκτη για τη μετάδοση της ροπής και στους πίσω τροχούς όταν χρειαστεί (εξ ορισμού, κινείται ως εμπροστοκίνητο).
Το σύστημα έχει τέσσερα διαφορετικά προγράμματα λειτουργίας, τα «Auto», «Snow» «Sport» και «Lock». Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει όποιο από αυτά είναι κατάλληλό για τις εκάστοτε συνθήκες πρόσφυσης ή όταν θέλει να κινηθεί με πιο σβέλτο ρυθμό, μέσω του πιεζοπεριστροφικού διακόπτη που υπάρχει στη βάση της κονσόλας.
Καθώς έχουμε να κάνουμε με ένα όχημα που μπορεί να κινηθεί και εκτός δρόμου, το ύψος του πατώματός του από το έδαφος είναι 175 χλστμ. Η γωνία προσέγγισής του είναι 18,2 μοίρες, η γωνία ράμπας 17,7 μοίρες και η γωνία διαφυγής 28,2 μοίρες, αντίστοιχα (με ελαστικά διάστασης 215/55-R17).
Τυπικό Suzuki Vitara στον δρόμοΗ ουσία του ιαπωνικού μοντέλου δεν έχει αλλάξει. Σαφώς τώρα είναι πιο ελκυστικό και δυναμικό, ωστόσο το ιαπωνικό SUV μοντέλο διατηρεί τα χαρακτηριστικά που το κάνουν δημοφιλές στην κατηγορία του.
Στο εσωτερικό του, στο επάνω μέρος του ταμπλό υπάρχει μαλακό υλικό και χαμηλότερα σκληρό πλαστικό. Το αποτέλεσμα δείχνει ανθεκτικό και η συναρμογή του κρίνεται θετικά.
Η θέση οδήγησης είναι καλή για τα δεδομένα του αυτοκινήτου και ως οδηγός κάθεσαι σχετικά ψηλά, έχοντας καλή περιμετρική ορατότητα.
Μάλιστα, το γεγονός ότι τα (θερμαινόμενα στην εξοπλιστική έκδοση του οχήματος δοκιμής) εμπρός καθίσματα είναι σχετικά μαλακά, επιτρέπουν στους εκεί επιβαίνοντες να μεταφέρονται ακόμα πιο ευχάριστα όταν η εξωτερική θερμοκρασία είναι σχετικά χαμηλή.
Στο πίσω κάθισμα θα χωρέσουν χωρίς ιδιαίτερο πρόβλημα έως και τρεις ενήλικες οι οποίοι έχουν ικανοποιητικό ωφέλιμο χώρο τόσο για τα πόδια τους όσο και πάνω από το κεφάλι τους. Σε ό,τι αφορά στις θήκες για μικροαντικείμενα ικανοποιούν με τη διαμόρφωσή τους στην κονσόλα και στο εσωτερικό των θυρών.
Στον δρόμο, το Vitara Strong Hybrid εκκινεί ως αμιγώς ηλεκτρικό, με τον ηλεκτροκινητήρα να αναλαμβάνει να καλύψει τα πρώτα μέτρα και για όσο διάστημα το επιτρέπουν οι συνθήκες κίνησης.
Η κίνηση του οχήματος μόνο με αυτόν μπορεί να γίνει και όταν η ταχύτητά του είναι έως 80 χλμ./ώρα (ίσως και λίγο μεγαλύτερη, σύμφωνα με τη Suzuki) εάν ο δρόμος είναι επίπεδος και ο οδηγός ασκεί σταθερή πίεση στο πεντάλ του γκαζιού.
Υπό αυτές τις συνθήκες, η κεντρική ηλεκτρονική μονάδα απενεργοποιεί τον 1.5 VVT για όσο υπάρχει διαθέσιμη ενέργεια στις μπαταρίες. Επίσης, ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί επικουρικά και συνεχίζει τη μετάδοση της ροπής στους τροχούς κατά το ελάχιστο χρονικό διάστημα που απαιτείται μεταξύ της αλλαγής των σχέσεων του κιβωτίου ταχυτήτων, εξασφαλίζοντας την απρόσκοπτη κίνηση του αυτοκινήτου.
Η ανάρτησή του είναι σχετικά σφιχτή αλλά αποδεικνύεται αρκετά άνετη και απορροφά με ικανοποιητικό τρόπο τις όποιες ταλαντώσεις, τόσο εντός δρόμου όσο και εκτός αυτού.
Η οδική συμπεριφορά τού τετρακίνητου επανασχεδιασμένου Vitara Strong Hybrid δεν αλλάζει σε σχέση με ό,τι γνωρίζουμε για το μοντέλο. Έτσι, είναι ασφαλές και ευκολοδήγητο σε κάθε περίπτωση, ενώ το πρόσθετο βάρος της μπαταρίας και του υβριδικού συστήματος δεν έχουν αλλάξει τα γενικότερα οδικά χαρακτηριστικά του.
Σε ό,τι αφορά στις επιδόσεις, το Vitara Strong Hybrid πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ένα όχημα το οποίο έχει σκοπό την καλύτερη δυνατή οικονομία καυσίμου και όχι ως κάτι περισσότερο.
Με ενεργοποιημένο το πρόγραμμα Eco πρέπει να προσαρμόζεσαι στον χαρακτήρα του αυτοκινήτου και να ακολουθείς έναν σχετικά ήρεμο ρυθμό.
Με ενεργοποιημένη τη λειτουργία Sport στο σύστημα AllGrip Select η επιτάχυνση είναι αμεσότερη και αυτή που σε ικανοποιεί καλύτερα και σε αυτόν τον τομέα, συγκριτικά.
Αναφορικά με την κατανάλωση καυσίμου, κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας η μέση τιμή που μετρήσαμε ήταν 7,0 λίτρα/100 χλμ., για την κίνηση εντός δρόμου.
Τέλος, το επίπεδο θορύβου από τη λειτουργία του κινητήρα και του κιβωτίου ταχυτήτων είναι σχετικά χαμηλό όσο ο οδηγός δεν πιέζει. Αν το πράττει, αυξάνεται αλλά δεν ενοχλεί.
Τεχνικά χαρακτηριστικά – Suzuki Vitara Strong Hybrid 1.5 116 PS, AllGrip, 6AGSΚινητήρας: τετρακύλινδρος 1.462 ccΙσχύς: 102 PS στις 6.000 rpmPοπή: 138 Nm στις 4.400 rpmΙσχύς ηλεκτροκινητήρα: 33 PSΡοπή ηλεκτροκινητήρα: 60 Nm.Συνδυαστική ισχύς: 116 PSΜετάδοση: Στους τέσσερις τροχούςΚιβώτιο: Αυτόματο 6 σχέσεωνΕπιτάχυνση 0-100 km/h: 13,5 secΤελική ταχύτητα: 180 km/hΜέση κατανάλωση εργοστασιακή/ δοκιμής: 5,6/7,0 lt/100 kmΕκπομπές CO2: 126 gr/kmΔιαστάσεις (Μ/Π/Y): 4.185/1.775/1.600 mmΜεταξόνιο: 2.500 mmΒάρος: 1.320 kgΧώρος αποσκευών: 289-1.046 ltΤιμή: Από 29.180 ευρώ («AllGrip Select», 6AGS)