Ένα καινούργιο μοντέλο από τη Skoda πάντα είναι μια σημαντική είδηση, όχι μόνον για τον αυτοκινητικό Τύπο αλλά και για τις υπόλοιπες εταιρείες. Πόσο μάλλον όταν πρόκειται για κορυφαίο SUV της, το Kodiaq.
Δεύτερη γενιά, δεύτερη ευκαιρία για μια καλύτερη εμπορική πορεία. Άλλωστε, γι’ αυτό έχουν προσπαθήσει πολύ στη Skoda τις τελευταίες δεκαετίες και το αποτέλεσμα τους δικαιώνει.
Αυτή τη φορά το θέμα μας είναι η καινούργια γενιά του Kodiaq. Πόσο να άλλαξε και πόσο διαφορετικό να είναι από πριν; Τι καινούργιο έχει να προσφέρει στους υποψήφιους αγοραστές του και πόσο έχει αναβαθμιστεί κατασκευαστικά και τεχνολογικά, συγκριτικά;
Για να απαντήσουμε στα παραπάνω καλό θα είναι να πάρουμε τα δεδομένα από την αρχή. Δηλαδή από τη βάση του νέου μοντέλου. Το νέο Kodiaq εξελίχθηκε και δημιουργήθηκε πάνω στην πλατφόρμα MQB Evo του Ομίλου Volkswagen. Αυτό σημαίνει ότι εκ των πραγμάτων είναι πιο σύγχρονο και με περισσότερες δυνατότητες σε σχέση με πριν.
Τι σημαίνει αυτό; Ότι το καινούργιο SUV μπορεί να έχει κάτω από το καπό του και εξηλεκτρισμένο κινητήρα, σύγχρονη πλατφόρμα πολυμέσων και περισσότερα στοιχεία ασφάλειας και άνεσης στον εξοπλισμό του.
Η σχεδιαστική φιλοσοφία της Skoda μεταβλήθηκε στη συγκεκριμένη περίπτωση, ωστόσο δεν άλλαξε. Οι άνθρωποι της τσεχικής εταιρείας την ονομάζουν Modern Solid, θέλοντας να καταδείξουν τα δύο κύρια στοιχεία της: Τη διατήρηση των παραδοσιακών αισθητικών δεδομένων του μοντέλου αλλά και την προσαρμογή στα ζητούμενα στης εποχής μας.
Αυτό που χαρακτηρίζει το αμάξωμα του νέου Kodiaq δεν είναι μόνο οι ακμές (που υπήρχαν και πριν) αλλά και οι κυρτές επιφάνειες οι οποίες υπάρχουν τόσο στο εμπρός όσο και στο πίσω μέρος. Το ίδιο ισχύει και για τη γενικότερη μορφοποίηση των θόλων των τροχών.
Στη μάσκα, το ογκωδέστερο πολυγωνικό πλαίσιο που την ορίζει, η σχεδίαση των φώτων (τεχνολογίας LED Matrix) και του προφυλακτήρα και η ανάγλυφη διαμόρφωση του καπό είναι τα χαρακτηριστικά στοιχεία του. Η γενικότερη εικόνα του κάνει το νέο μοντέλο να δείχνει πιο δυναμικό από πριν.
Από το πλάι, το νέο Kodiaq έχει σχεδιαστεί ώστε να μοιάζει πιο μακρύ απ’ όσο είναι στην πράξη. Οι σχεδιαστές του επέλεξαν να δώσουν μια πιο κεκλιμένη γραμμή προς το πίσω μέρος του για να δείχνει πιο σπορτίφ αλλά και να έχει μικρότερο αεροδυναμικό συντελεστή οπισθέλκουσας. Ο τελευταίος είναι 0,28 έναντι 0,32 που ήταν πριν.
Στο πίσω μέρος του, τα ευμεγέθη φωτιστικά σώματα με τη χαρακτηριστική γωνιώδη διαμόρφωση και την έκτασή τους προς το κέντρο της πίσω πόρτας έχουν τη δική τους ταυτότητα. Στις καλύτερα εξοπλισμένες εκδόσεις του αυτοκίνητου είναι τεχνολογίας LED.
Το νέο εσωτερικόΑναμενόμενα η καμπίνα του καινούργιου μοντέλου διαφέρει σε σχέση με πριν. Η σχεδίασή του έχει στοιχεία τόσο από την ταυτότητα της Skoda όσο και από τη γενικότερη φιλοσοφία των ηλεκτρικών και των εξηλεκτρισμένων οχημάτων του Ομίλου Volkswagen.
Το ταμπλό είναι διαμορφωμένο με κυματοειδή τρόπο στο μέσον του (θυμίζοντας το αντίστοιχο του αμιγώς ηλεκτροκίνητου Enyaq) και αποτελείται από σκληρό πλαστικό καλής ποιότητας το οποίο είναι από ανακυκλωμένο υλικό, κυρίως από πλαστικά μπουκάλια.
Στο επάνω μέρος του υπάρχει μαλακό υλικό και η συναρμογή και η ποιότητα κατασκευής είναι πολύ καλή. Εμπρός από τον συνοδηγό, εκτός από το κλασικό ντουλαπάκι υπάρχει και ένα ακόμα στο επάνω μέρος, γεγονός που αυξάνει τον διαθέσιμο αποθηκευτικό χώρο και συμβάλλει στην πρακτικότητα.
Άλλα καινούργια στοιχεία είναι η έγχρωμη οθόνη αφής 13 ιντσών στο κέντρο του ταμπλό, η οποία συνδυάζεται με έγχρωμη οθόνη 10 ιντσών στον πίνακα οργάνων, όπως και η μετακίνηση του μοχλού ταχυτήτων στο τιμόνι και συγκεκριμένα στη δεξιά πλευρά αυτού (από την κλασική θέση μεταξύ οδηγού και συνοδηγού).
Επίσης, οι τρεις κυκλικοί πιεζοπεριστροφικοί διακόπτες κάτω από την κεντρική οθόνη (Smart Dials, όπως τους ονομάζουν στη Skoda) και η διαμορφωμένη θήκη για την τοποθέτηση δύο smartphones (σημ.: Phone Box). Η τελευταία έχει επιφάνεια για την επαγωγική φόρτισή τους ισχύος 15 W.
Πρέπει να αναφέρουμε το εξής: Το καινούργιο Kodiaq θα διατίθεται μόνο με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη επτά σχέσεων. Σύμφωνα με τα στελέχη της τσεχικής εταιρείας, αυτό ήταν συνειδητή επιλογή καθώς -όπως ανακοίνωσαν- μόλις το 3% των αγοραστών της προηγούμενης γενιάς του SUV μοντέλου το επέλεγαν με χειροκίνητο κιβώτιο.
Αναφορικά με τους νέους διακόπτες πολλαπλών λειτουργιών, καθένας από αυτούς έχει κυκλική έγχρωμη οθόνη διαμέτρου 32 χλστμ. Ο οδηγός ή ο συνοδηγός μπορεί να τους πιέζει ώστε να διαλέξει τη λειτουργία του συστήματος κλιματισμού, την ένταση του ηχοσυστήματος ή του συστήματος Dynamic Chassis Control Plus (το οποίο εντάσσεται για πρώτη φορά στο μοντέλο), αντίστοιχα.
Ο εσωτερικός χώρος είναι μεγάλος και μάλιστα περισσότερο ευρύχωρος από πριν. Παρά το γεγονός ότι στο καινούργιο Kodiaq το μεταξόνιο είναι ουσιαστικά το ίδιο σε σχέση με πριν, η νέα πλατφόρμα στην οποία βασίζεται επέτρεψε την καλύτερη διαμόρφωση της καμπίνας.
Η αύξηση του εσωτερικού χώρου αφορά τόσο στο ωφέλιμο μήκος για τους πίσω επιβάτες, στο ωφέλιμο πλάτος και ύψος για όλους και στο μεγαλύτερο πορτμπαγκάζ, συγκριτικά.
Το νέο μοντέλο διαθέτει την πρακτική λύση να μετακινούνται προς τα εμπρός ή προς τα πίσω τα δύο ανεξάρτητα μεταξύ τους πίσω καθίσματα, όπως και να μεταβάλλεται η κλίση της πλάτης τους.
Στην επταθέσια έκδοση του αυτοκινήτου, τα δύο επιπλέον καθίσματα είναι στο πορτμπαγκάζ και όταν δεν χρησιμοποιούνται δημιουργείται ενιαίος επίπεδος χώρος, καθώς είναι διπλωμένη η πλάτη τους.
Σε αυτά η πρόσβαση είναι σχετικά εύκολη, αφού τα καθίσματα της μεσαίας σειράς σύρονται προς τα εμπρός. Όμως, εκεί μπορούν να χωρέσουν και να μεταφερθούν με άνεση μικρά παιδιά ή δύο ενήλικοι για μικρό χρονικό διάστημα (πριν αρχίσουν να δυσφορούν).
Σε ό,τι αφορά στον εξοπλισμό του, το νέο Kodiaq έχει περισσότερα συστήματα ασφάλειας και άνεσης, όπως και προειδοποίησης και υποβοήθησης του οδηγού ακόμα και στη βασική έκδοσή του.
Για παράδειγμα, υπάρχουν έως και εννέα αερόσακοι, συστήματα προειδοποίησης ενδεχόμενης σύγκρουσης με άλλο όχημα, πεζό ή δικυκλιστή, επερχόμενου οχήματος σε διασταύρωση, κόπωσης του οδηγού, διατήρησης της πορείας στην επιλεγμένη λωρίδα κυκλοφορίας, υποβοήθησης στάθμευσης, κ.λπ.
Στις καλύτερα εξοπλισμένες εκδόσεις του υπάρχει και σύστημα Head–up Display το οποίο βοηθά τον οδηγό να έχει τις βασικές ενδείξεις εμπρός του και συμβάλλει στο σύστημα Digital Display, καθώς και σύστημα αυτόματης στάθμευσης παράλληλα ή υπό γωνία, όπως και υποβοήθησης οδήγησης στην περίπτωση που σύρεται τρέιλερ. Επιπλέον, το σύστημα πολυμέσων διατίθεται και με σύστημα τεχνητής νοημοσύνης ChatGPT.
Φυσικά, πέραν αυτών, το καινούργιο μοντέλο της Skoda παραμένει πρακτικό στις λύσεις που προσφέρει στους επιβάτες του. Οι θήκες για μικροαντικείμενα είναι πολλές και ευρύχωρες και το εσωτερικό του και το πορτμπαγκάζ είναι διαμορφωμένα για να είναι χρηστικά. Ακόμα και η κλασική ομπρέλα της εταιρείας υπάρχει ενσωματωμένη στο πλαίσιο της πόρτας του οδηγού.
Επίσης, υπάρχει πλαστικό προστατευτικό στην άκρη των θυρών τα οποία εκτείνονται και την καλύπτουν όταν ανοίγει η κάθε πόρτα για να αποτρέπεται το γδάρσιμό της εάν ακουμπήσει σε σταθερό εμπόδιο από απροσεξία του επιβάτη. Όταν αυτός πάει να την κλείσει το πλαστικό αποσύρεται άμεσα στη θέση του.
Η οδική συμπεριφοράΗ νέα πλατφόρμα έχει αλλάξει τα δεδομένα της ανάρτησης του καινούργιου μοντέλου σε σχέση με πριν. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι είναι πιο σφιχτή σε αίσθηση συγκριτικά με πριν.
Το καινούργιο SUV έχει εξελιχθεί ώστε να έχει καλύτερη οδική συμπεριφορά δηλαδή να είναι πιο άμεση η αλλαγή πορείας του στον δρόμο σε σχέση με πριν.
Αυτό το καταλαβαίνεις από τα πρώτα μέτρα. Στο νέο Kodiaq νοιώθεις ότι έχει προσεχθεί περισσότερο η οδική συμπεριφορά για την εντός δρόμου κίνηση.
Ιδίως εάν το αυτοκίνητο διαθέτει το σύστημα Dynamic Chassis Control Plus, αυτό είναι πιο σαφές. Υπήρχε στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας και έχει πέντε διαφορετικές επιλογές: Eco, Comfort, Normal, Sport και Individual.
Αυτό παραμετροποιεί την αίσθηση του τιμονιού, την αμεσότητα εφαρμογής της ροπής στους εμπρός τροχούς και τη σκληρότητα των αμορτισέρ της ανάρτησης.
Η τελευταία αποτελείται από γόνατα τύπου MacPherson με ψαλίδια βάσης και αντιστρεπτική ράβδο, εμπρός. Πίσω υπάρχει διάταξη πολλαπλών συνδέσμων.
Ο δίλιτρος TDI έχει υψηλή σχέση συμπίεσης (16,0:1), αποδίδει 150 ίππους, η μέγιστη ροπή του φτάνει τα 360 Nm και αποδίδεται από τις πολύ χαμηλές σ.α.λ.
Αυτός συνδυάζεται με το διπλοσύμπλεκτο αυτόματο κιβώτιο επτά σχέσεων το οποίο έχει «κοντή» κλιμάκωση στις τρεις πρώτες σχέσεις του και overdrive τις τέσσερις τελευταίες. Η τελική σχέση μετάδοσης είναι σχετικά «κοντή» σε κάθε περίπτωση.
Να σημειώσουμε ότι υπάρχουν μοχλοδιακόπτες στο τιμόνι μέσω των οποίων ο οδηγός δύναται να αλλάζει σχέσεις όποτε το επιθυμεί.
Ο θόρυβος του πετρελαιοκινητήρα είναι σχετικά χαμηλός και δεν ενοχλεί. Βεβαίως, κάνει αισθητή την ύπαρξή του κάτω από καπό, όχι μόνο από τη χροιά του αλλά και από τη μέση κατανάλωση καυσίμου.
Παρά το σχετικά μεγάλο βάρος του το νέο Kodiaq με τον 2.0 TDI είναι οικονομικό σε κατανάλωση. Η μέση τιμή των 7,7 λίτρων/100 χλμ. που μετρήσαμε είναι ικανοποιητική για τα δεδομένα του αυτοκινήτου.
Στον δρόμο, το νέο Kodiaq δείχνει τον ταξιδιωτικό χαρακτήρα του. Τα καθίσματα είναι σχετικά σκληρά σε αίσθηση αλλά δεν σε κουράζουν. Μάλιστα, στον προαιρετικό εξοπλισμό υπάρχει και σύστημα μασάζ για τα εμπρός.
Η θέση οδήγησης είναι καλή όπως και η περιμετρική ορατότητα. Στην πόλη, ο όγκος του οχήματος είναι εμφανής αλλά τα συστήματα υποβοήθησης διευκολύνουν τον οδηγό να αποφεύγει τις αχρείαστες… στενές επαφές.
Η λειτουργία του επτατάχυτου DCT κιβωτίου είναι πολύ καλή. Οι σχέσεις αλλάζουν άμεσα και με τόσο ομαλό τρόπο που είναι σχεδόν ανεπαίσθητος.
Έκπληξη για όχημα αυτής της κατηγορίας είναι η κοντή κρεμαγέρα, μόλις δύο στροφές από άκρη σε άκρη! Πάντως, ο κύκλος στροφής είναι σχετικά καλός (σημ.: 11,2 μέτρα) παρά το γεγονός και το μήκος του αυτοκινήτου.
Η αίσθηση του τιμονιού είναι μέτρια αλλά αυτό είναι στα θετικά του οχήματος. Ας μην ξεχνάμε ότι το νέο Kodiaq είναι ένα SUV και προορίζεται και για την κίνηση εκτός δρόμου, σε χωματόδρομο εν προκειμένω. Σε αυτή την περίπτωση, το τιμόνι πληροφορεί καλά τον οδηγό. Επίσης, η ανάρτηση λειτουργεί πολύ καλά και απορροφά ικανοποιητικότατα τις ταλαντώσεις.
Να επισημάνουμε ότι στη δικίνητη έκδοση η γωνία προσέγγισης είναι 17,0 μοίρες, η γωνία διαφυγής 17,6 μοίρες και η απόσταση του αυτοκινήτου από το έδαφος 180 χλστμ.
Εντός δρόμου, η οδική συμπεριφορά του είναι ασφαλής σε κάθε περίπτωση. Εάν ο οδηγός θελήσει να αποδείξει ικανότητες στον ίδιο και σε άλλους, το αυτοκίνητο θα πάρει σχετική κλίση και θα υποστρέψει, μέχρις ότου να επέμβει το σύστημα ESP. Όμως, ποιος θέλει να οδηγεί το νέο Kodiaq με αυτόν τον τρόπο;
Οι άνθρωποι της Skoda ξεκίνησαν την εμπλοκή τους στη συγκεκριμένη κατηγορία με το Kodiaq, το οποίο -τρόπον τινά- διαδέχτηκε το Yeti.
Η καινούργια γενιά του συνεχίζει την παράδοση του μοντέλου αλλά πλέον επεκτείνει τη φήμη του και τις δυνατότητές του. Η πετρελαιοκίνητη έκδοσή του μπορεί να φαντάζει παράταιρη σε μια εποχή που επικρατεί υστερία για την ηλεκτροκίνηση.
Όμως, η εξέλιξη της τεχνολογίας δεν αφορά μόνο στην τελευταία, συμβαίνει και στους θερμικούς κινητήρες. Στη Skoda, το αποδεικνύουν με πειστικό τρόπο και το νέο Kodiaq το αποδεικνύει ξεκάθαρα.
Τεχνικά χαρακτηριστικά – Skoda Kodiaq 2.0 TDI 150 PS DSG7 7θέσιοΚινητήρας: τετρακύλινδρος 1.968 ccΜέγιστη ισχύς: 150 PS/3.000-4.200 rpmΜέγιστη ροπή: 360 Nm/1.600-2.750 rpmΜετάδοση: Στους εμπρός τροχούςΚιβώτιο: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεωνΕπιτάχυνση 0-100 km/h: 9,8 secΤελική ταχύτητα: 203 km/hΜέση κατανάλωση εργοστασιακή/δοκιμής: 5,9/7,7 lt/100 kmΕκπομπές CO2: 138 gr/kmΔιαστάσεις (Μ/Π/Y): 4.758/1.864/1.659 mmΜεταξόνιο: 2.791 mmΒάρος: 1.710 kgΧώρος αποσκευών: 340-2.045 lt (7θέσο)Τιμή: Από 44.400 ευρώ («Selection»)