Παραδίδεται σήμερα στους Θεσσαλονικείς το Μετρό, ένα σύγχρονο συγκοινωνιακό έργο που αναμένεται να αλλάξει την πόλη.
Την έναρξη λειτουργίας του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου κηρύσσει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, παρουσία και της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου, από το αμαξοστάσιο της Πυλαίας. Η τελετή ξεκίνησε με τον αγιασμό του αμαξοστασίου χοροστατούντος του Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Φιλόθεου.
Μεταξύ άλλων, στην τελετή παρευρίσκονται ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας -ο οποίος ξεναγεί τον πρωθυπουργό και την ΠτΔ, και οι υφυπουργοί Νίκος Ταχιάος και Βασίλης Οικονόμου, η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, ο υπουργός Επικρατείας, Άκης Σκέρτσος, ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης και ο υφυπουργός Δημήτρης Βαρτζόπουλος, η υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, και η υφυπουργός, Έλενα Ράπτη, πρόεδρος και CEO της ΑΚΤΩΡ, Αλέξανδρος Εξάρχου, εκπρόσωποι της THEMA, ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας και Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, βουλευτές της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ, ανάμεσά τους και ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και νυν βουλευτής του κόμματος Χρήστος Σπίρτζης. Στην τελετή δίνουν το «παρών» και οι πρώην δήμαρχοι Θεσσαλονίκης, Σωτήρης Κούβελας, Κωνσταντίνος Ζέρβας και Βασίλης Παπαγεωργόπουλος.
Δείτε σε απευθείας μετάδοση την τελετή εγκαινίων το έργου που αναμένεται να δώσει ανάσα στα κυκλοφοριακά ζητήματα της πόλης:
Αμέσως μετά τις ομιλίες, ο πρωθυπουργός και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα κατέβουν στο κέντρο ελέγχου και στη συνέχεια θα πάρουν τον συρμό για να κάνουν την πρώτη επίσημη βόλτα με το Μετρό της πόλης.
Διαβάστε σχετικά: Συγκίνηση στην τελετή εγκαινίων: «Το μετρό της Θεσσαλονίκης είναι εδώ, η βασική γραμμή είναι μόνη η αρχή»
Απίστευτες ουρές υπό βροχή έξω από τον σταθμό Βενιζέλου εν αναμονή της εκκίνησης του Μετρό (φωτο+video)
Περίπου στις 14:00 το Μετρό Θεσσαλονίκης, για πρώτη φορά, θα παραδοθεί προς χρήση στο επιβατικό κοινό της πόλης και οι μετακινήσεις με αυτό έως και την Τρίτη θα γίνονται δωρεάν.
Δείτε εικόνες από το σημείο:
Το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει:
• 13 σύγχρονους Σταθμούς,
• 9,6 χλμ. γραμμής με δυο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς,
• 18 υπέρ-αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό, και χωρητικότητα 450 ατόμων,
• μέγιστη ικανότητα μεταφοράς 18.000 επιβατών/ώρα ανά κατεύθυνση,
• αμαξοστάσιο έκτασης 52.000 τμ., με το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας, στην Πυλαία,
• σύστημα αυτόματων θυρών στις αποβάθρες, σε κάθε σταθμό, που θα λειτουργεί σε συντονισμό με τους συρμούς.
Η εκτιμώμενη ημερήσια επιβατική κίνηση είναι περί τους 250.000 επιβάτες.
Οι σταθμοί από τα δυτικά προς τα ανατολικά είναι οι εξής: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός – Δημοκρατίας – Βενιζέλου – Αγία Σοφία – Σιντριβάνι – Πανεπιστήμιο – Παπάφη – Ευκλείδης – Φλέμινγκ – Ανάληψη – 25ης Μαρτίου – Βούλγαρη – Νέα Ελβετία. Εντός του 2025 θα παραδοθεί προς χρήση η επέκταση προς την Καλαμαριά, με τους εξής σταθμούς: Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα. Με την ολοκλήρωση της κατασκευής του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά, αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 313.000 επιβάτες. Επιπροσθέτως, με τη λειτουργία του έργου στο σύνολο του, θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 57.000 ΙΧ οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων CO2 κατά 212 τόνους ημερησίως.
Μετά την ολιγοήμερη περίοδο δωρεάν μετακινήσεων, η επιβίβαση θα γίνεται με εισιτήριο κόστους 0,60 ευρώ, το οποίο θα δίνει τη δυνατότητα πολλαπλών επιβιβάσεων εντός του χρονικού ορίου των 70 λεπτών. Η μηνιαία κάρτα απεριορίστων διαδρομών στο μετρό θα κοστίζει 16 ευρώ, ενώ αντίστοιχη είναι και η τιμή για την κάρτα του ΟΑΣΘ. Υπενθυμίζεται ότι δεν θα υπάρχει ενιαίο εισιτήριο για Μετρό και λεωφορεία, τουλάχιστον όχι κατά το πρώτο εξάμηνο, καθώς δεν εξασφαλίστηκε η διαλειτουργικότητα των συστημάτων έκδοσης και επικύρωσης εισιτηρίων.
Κάθε ένας από τους 18 συρμούς του μετρό Θεσσαλονίκης θα έχει έξι βαγόνια, συνολικής χωρητικότητας 460 επιβατών. Οι συρμοί θα περνούν ανά 3,5 λεπτά από τους σταθμούς, με τη συνολική απόσταση από τον πρώτο έως τον 13ο σταθμό να καλύπτεται εντός 17 λεπτών. Όταν προστεθούν άλλοι 15 συρμοί, με την παράδοση της επέκτασης προς την Καλαμαριά, η συχνότητα θα μειωθεί στο 1,5 λεπτό.
Ο αρχικός σχεδιασμός είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης να λειτουργεί καθημερινά από τις 5:30 το πρωί έως τις 00:30 μετά τα μεσάνυχτα. Την Παρασκευή και το Σάββατο, το μετρό θα λειτουργεί μέχρι τις 02.00 ώστε να εξυπηρετεί την αυξημένη νυχτερινή κίνηση της πόλης.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι επιπέδου ασφαλείας 4, το οποίο σημαίνει ότι δεν υπάρχει ηλεκτροδηγός. Θα υπάρχουν συνοδοί μέσα στα τρένα, οι οποίοι θα εξυπηρετούν τους πολίτες σε πρώτη φάση, και θα μπορούν να εκτελέσουν μία χειροκίνητη λειτουργία, εάν χρειαστεί, για παράδειγμα σε περίπτωση διακοπής ρεύματος, προκειμένου να το μετακινήσουν μέχρι τον επόμενο σταθμό. Στο μετρό Θεσσαλονίκης θα υπάρχουν διπλές πόρτες που αυξάνουν τα επίπεδα ασφαλείας και περιορίζουν τον κίνδυνο ατυχήματος. Κάθε σταθμός έχει θύρες που ανοίγουν μόνο όταν σταματήσει ακριβώς από πίσω τους ο συρμός.
Οι επιβάτες με ποδήλατα θα μπορούν να μπαίνουν στο μετρό. Επιτρέπονται δύο ποδήλατα στο πίσω μέρος κάθε βαγονιού. Οι ιδιοκτήτες κατοικίδιων θα μπορούν να επιβιβάζονται μαζί με τα ζώα τους, υπό την προϋπόθεση ότι τα μεταφέρουν στα ειδικά καλάθια που διατίθενται στο εμπόριο. Να σημειωθεί ότι στους σταθμούς και τους συρμούς του μετρό απαγορεύεται το κάπνισμα και η κατανάλωση τροφών και ποτών καθώς δεν θα υπάρχουν καλάθια απορριμμάτων για λόγους ασφαλείας.