Σε αλλαγές στον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας προχωρά ο δήμος Θεσσαλονίκης και η διοίκηση του Στέλιου Αγγελούδη.
Από τα τέλη Φεβρουαρίου είχε αποσταλεί από τη γενική γραμματέα του δήμου Γεωργία Κωτίδου έγγραφο με το οποίο καλούσε τις Διευθύνσεις και Αυτοτελή Τμήματα του δήμου να διατυπώσουν τις απόψεις τους, ενώ ακολούθησε διαβούλευση σε δύο στάδια με τις δημοτικές παρατάξεις και τους εργαζόμενους έως ότου καταλήξει στην τελική του μορφή το σχέδιο για τον νέο ΟΕΥ.
Στον δήμο Θεσσαλονίκης, με στοιχεία της 5ης Νοεμβρίου 2024, υπηρετούν συνολικά 3.029 υπάλληλοι, εκ των οποίων οι 1.803 είναι μόνιμοι και οι 1.226 ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου. Σύμφωνα με τα στοιχεία του δήμου, από το 2014 έως τον Οκτώβριο του 2024 έχει καταγραφεί μείωση του αριθμού των εργαζομένων, που ξεπέρασε τους 1.200. Σήμερα ο Οργανισμός Εσωτερικών Υπηρεσιών αποτελείται από:
ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ: 1
ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ: 28
ΤΜΗΜΑΤΑ: 113
ΑΥΤΟΤΕΛΗ ΤΜΗΜΑΤΑ: 9
ΓΡΑΦΕΙΑ 50
ΣΥΝΟΛΟ (με γραφεία): 201
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του δήμου, «η αναδιοργάνωση των δομών του αποσκοπεί στη βελτίωση της λειτουργίας και της αποτελεσματικότητας των παρεχομένων υπηρεσιών, με σκοπό την εξάλειψη της γραφειοκρατίας, τη διασφάλιση της διαφάνειας και την εξυπηρέτηση του πολίτη».
Οι βασικές αλλαγές που προωθούνται είναι οι εξής:
1. Δημιουργία τριών Γενικών Διευθύνσεων από μία που είναι σήμερα για την παροχή ουσιαστικής δυνατότητας παρακολούθησης του έργου των υπαγομένων υπηρεσιών. Προτείνονται να δημιουργηθούν Γενική Διεύθυνση Οικονομικών και Διοικητικών Υπηρεσιών, Γενική Διεύθυνση Ποιότητας Ζωής και Γενική Διεύθυνση Τεχνικών Έργων και Περιβάλλοντος.
Όπως σημειώνεται στη σχετική εισήγηση, η δημιουργία τριών Γενικών Διευθύνσεων, αντί μίας που υφίσταται τώρα, προωθεί την ουσιαστική παρακολούθηση, καθοδήγηση και υποβοήθηση του έργου των Διευθύνσεων και την επίτευξη ενιαίας αντιμετώπισης από όλες τις Διευθύνσεις των θεμάτων ενασχόλησής τους.
2. Περιορισμός των υπηρεσιακών δομών που υπάγονται στον δήμαρχο στις απολύτων αναγκαίες, ενώ με τον υφιστάμενο Οργανισμό είναι 11 οργανικές μονάδες. Στον δήμαρχο υπάγονται πλέον:
-το Αυτοτελές Τμήμα Διοικητικής Υποστήριξης Δημάρχου,
-η Διεύθυνση Νομικής Υπηρεσίας,
-το Αυτοτελές Τμήμα Εσωτερικού Ελέγχου,
-το Αυτοτελές Τμήμα Πολιτικής Προστασίας,
-το Αυτοτελές Τμήμα Διεθνών και Δημοσίων Σχέσεων και Τύπου
-το Αυτοτελές Τμήμα Επιχειρησιακού Σχεδιασμού και Αναπτυξιακών Προ-γραμμάτων.
3. Δημιουργία νέων οργανωτικών δομών
-Ενίσχυση του τομέα Κοινωνικής Πολιτικής με τη δημιουργία Διεύθυνσης Προστασίας της Δημόσιας Υγείας και Μέριμνας της Τρίτης Ηλικίας και Τμήμα Κοινωνικής Στήριξης ΑμΕΑ, στη Διεύθυνση Κοινωνικής Μέριμνας.
– Δημιουργία Διεύθυνσης Έργων Αναπλάσεων και Συντηρήσεων Δημόσιου Χώρου, ως έμπρακτη απόδειξη της ενίσχυσης του στόχου της ανάπλασης και αναβάθμισης του κοινόχρηστου δημόσιου χώρου.
– Δημιουργία τμήματος Ενεργειακού Σχεδιασμού και Ανθεκτικότητας στη Διεύθυνση Μελετών Τεχνικών Έργων για την αντιμετώπιση των κρίσιμων θεμάτων εξοικονόμησης ενέργειας, ενεργειακών αναβαθμίσεων, αξιοποίησης ήπιων μορφών ενέργειας, πολιτικών προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή, προώθησης των αρχών της Αστικής Ανθεκτικότητας, προώθηση του σχεδιασμού της ανθεκτικής ανάπτυξης και προσαρμογής.
– Δημιουργία Γραφείου Εξυπηρέτησης των αιτημάτων του Πολίτη στο Τμήμα Διαφάνειας, Πρωτοκόλλου και Επικοινωνίας. Το γραφείο θα διαχειρίζεται το Call Center με τους πολίτες, θα υποδέχεται και θα καταχωρεί στην εφαρμογή «Βελτιώνω την πόλη μου» και θα διανέμει κατ’ αρμοδιότητα τα αιτήματα των πολιτών, θα συγκεντρώνει τις απαντήσεις των αρμοδίων υπηρεσιών και θα ενημερώνει τους πολίτες για την πορεία ή την ικανοποίηση των αιτημάτων τους.
– Θεσμός εποπτών γειτονιάς, που αποσκοπεί στην αμεσότερη επικοινωνία του πολίτη – δημότη, κατοίκου, επαγγελματία- με τον Δήμο, για τα θέματα της καθημερινότητας και ευταξίας του δημοσίου χώρου
4. Συνένωση – αναδιάρθρωση Διευθύνσεων
-συνένωση Διεύθυνσης Βαφοπουλείου Πνευματικού Κέντρου και Διεύθυνσης Βιβλιοθηκών
– συνένωση Διεύθυνσης Παιδείας και Διεύθυνσης Αθλητισμού και Εθελοντισμού
– ανεξαρτητοποίηση της Διεύθυνσης Δόμησης από το Τμήμα Πολεοδομικών Εφαρμογών που εντάσσεται πλέον στη Διεύθυνση Αστικής Ανάπτυξης
– υπαγωγή του Τμήματος Απαλλοτριώσεων και Δημοτικής περιουσίας της νυν Διεύθυνσης Τοπογραφίας, Απαλλοτριώσεων και Γεωχωρικών Δεδομένων στη Διεύθυνση Αστικής Ανάπτυξης.
– συγκέντρωση των Τμημάτων μελετών στη Διεύθυνση Μελετών Τεχνικών Έργων
– διαχωρισμός των έργων κατασκευών και συντηρήσεων κτιριακών έργων από αυτά του δημοσίου χώρου
-συγχώνευση της Διεύθυνσης Προμηθειών με την Διεύθυνση Οικονομικής Διαχείρισης
-υπαγωγή του Τμήματος Γεωχωρικών Δεδομένων στη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών και Διοικητικών Υπηρεσιών.
5. Συγκέντρωση όλων των εσόδων του Δήμου και της διαδικασίας σύνταξης χρηματικών καταλόγων στη Διεύθυνση Δημοσίων Εσόδων και Ταμειακής διαχείρισης. Επιπλέον προωθούνται αλλαγές για την:
α. αξιοποίηση της δημοτικής περιουσίας από το Τμήμα Απαλλοτριώσεων και Δημοτικής περιουσίας της Διεύθυνσης Αστικής Ανάπτυξης
β. μεταφορά ελέγχων και επιδόσεων από τη Διεύθυνση Προσόδων στη Διεύθυνση Δημοτικής Αστυνομίας
γ. μεταφορά του Τμήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης από τη Διεύθυνση Δημοτικής Αστυνομίας και του πρώην Αυτοτελούς Τμήματος Κοιμητηρίων, στη Διεύθυνση Δημοτικών Εσόδων και Ταμειακής Διαχείρισης,
δ. σύσταση νέου Τμήματος Συστημάτων Αποκομιδής στη Διεύθυνση Καθαριότητας και Μηχανικών Μέσων, το οποίο συγκεντρώνει όλα τα αντικείμενα που ανήκαν μέχρι τώρα σε εποπτείες και όχι οργανικά στη Διεύθυνση
6. Κατάργηση των ανενεργών (μη ενεργοποιημένων μέχρι στιγμής) δομών (ενδεικτικά αναφέρεται το Λιμενικό Ταμείο Δήμου Θεσσαλονίκης)
Οργανωτική αναβάθμιση του τμήματος Αποθηκών
Με το νέο οργανωτικό σχήμα, θα ενταχθούν για πρώτη φορά οι Αποθήκες Υλικών της Διεύθυνσης Πρασίνου και Αστικού Περιβάλλοντος και του Αυτοτελούς Τμήματος Κοιμητηρίων στο ηλεκτρονικό σύστημα των Αποθηκών. Η έλλειψη ηλεκτρονικής Αποθήκης, σύμφωνα με τη δημοτική αρχή, για τις μονάδες αποτελούσε μία χρόνια παθογένεια του δήμου, η οποία δημιουργούσε ελλιπή συντονισμό ελέγχου στην ενιαία διαχείριση των υλικών του δήμου.
Η νέα οργανωτική δομή σε συνδυασμό με τη σχεδιαζόμενη καινούργια ψηφιακή ροή διαδικασιών μέσω του Τμήματος Αποθηκών, σύμφωνα με τον δήμο, συντελεί:
α. στην ενιαία και αποκλειστική διαχείριση των υλικών
β. στη χρηστή διαχείριση των αποθεμάτων βάσει ρεαλιστικών αναγκών των υπηρεσιών με αποτέλεσμα να υπάρχει εξοικονόμηση πόρων
γ. στην ορθολογική εκτέλεση των συμβάσεων, η οποία θα συμβάλει σημαντικά στον ορθό Προγραμματισμό Προμηθειών.
Ο νέος Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας αναμένεται να έρθει προς συζήτηση και ψήφιση στην επόμενη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου στις αρχές Δεκεμβρίου.