Μια αγωγή από τους πρωταγωνιστές της ταινίας «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» του 1968 της Paramount σχετικά με μια ερωτική σκηνή σε κρεβατοκάμαρα, απορρίφθηκε για δεύτερη φορά στο Ανώτατο Δικαστήριο του Λος Άντζελες τη Δευτέρα.

Οι ηθοποιοί Olivia Hussey (Ολίβια Χάσεϊ), 73 ετών σήμερα, που έπαιξε την Ιουλιέτα στα 16 της, και ο Leonard Whiting (Λέοναρντ Γουάιτινγκ), 74 ετών, που έπαιξε τον Ρωμαίο στα 17 του, κατέθεσαν αρχικά μήνυση κατά του στούντιο τον Δεκέμβριο του 2022.

Είπαν ότι ο αείμνηστος σκηνοθέτης της ταινίας, Franco Zeffirelli, τους είχε παραπλανήσει να γδυθούν για γυμνές σκηνές που μπήκαν στην ταινία – συμπεριλαμβανομένων εικόνων του στήθους της Hussey και των οπισθίων του Whiting.

Η αγωγή τους απορρίφθηκε για πρώτη φορά τον Μάιο του 2023, με τον προεδρεύοντα δικαστή εκείνη την εποχή να λέει ότι η προθεσμία παραγραφής είχε περάσει. Η Hussey και ο Whiting κατέθεσαν ξανά αγωγή νωρίτερα φέτος, λέγοντας σε νομικά έγγραφα τον Φεβρουάριο ότι η επανέκδοση της ταινίας το 2023 από την Criterion -που είχε αποκατασταθεί με ψηφιακή τεχνολογία- είχε ανοίξει ένα νέο παράθυρο για νομική δράση.

Η δικαστής Holly J. Fujie διαφώνησε στην απόφασή της τη Δευτέρα, ανέφερε το Variety επικαλούμενο δικαστικά έγγραφα, λέγοντας ότι «μια σύγκριση της έκδοσης του 2023 με τις προηγούμενες εκδόσεις δεν δείχνει σημαντική ορατή βελτίωση στην ταινία, ιδιαίτερα στη Σκηνή της Κρεβατοκάμαρας, με γυμνό μάτι».

Η Hussey και ο Whiting ισχυρίστηκαν σε νομικά έγγραφα στην αγωγή τους το 2022 ότι η απεικόνισή τους στην ταινία ήταν παρόμοια με «παιδική πορνογραφία», με την οποία η δικαστής Alison Mackenzie διαφώνησε, λέγοντας στην απόφασή της ότι η σκηνή της κρεβατοκάμαρας δεν ήταν «αρκετά σεξουαλικά υποδηλωτική» για να δικαιολογήσει τον ισχυρισμό.

Η Hussey και ο Whiting κατέθεσαν ξανά την αγωγή βάσει των πολιτειακών και ομοσπονδιακών νόμων κατά της «εκδικητικής πορνογραφίας», απαγορεύοντας την κυκλοφορία ρητών εικόνων ανθρώπων χωρίς τη συγκατάθεσή τους.

Η Fujie είπε ότι τα συμβόλαια που υπέγραψαν η Hussey και ο Whiting με τους παραγωγούς της ταινίας ισοδυναμούσαν με πράξη συγκατάθεσης. Η Fujie επικαλέστηκε τη «μετέπειτα συμπεριφορά στις δεκαετίες που ακολούθησαν από την αρχική κυκλοφορία της ταινίας το 1968 από την Hussey και τον Whiting μιλάει για [τη] σιωπηρή επικύρωση και έγκριση της ταινίας, συμπεριλαμβανομένης της Σκηνής της Κρεβατοκάμαρας».

Σύμφωνα με τη Fujie, «οι εμφανίσεις και οι δηλώσεις που έγιναν» από την Hussey και τον Whiting «κατά τη διάρκεια συνεντεύξεων», καθώς και η «παρουσία τους σε φεστιβάλ ταινιών» υποδήλωναν ότι «δεν αντιτάχθηκαν στη συνεχιζόμενη κυκλοφορία και διανομή των διαδοχικών κυκλοφοριών».

Η Olivia Hussey και ο Leonard Whiting, οι οποίοι υποδύονται τους πρωταγωνιστικούς ρόλους στην ταινία «Ρωμαίος και Ιουλιέτα», στέκονται κάτω από το μπαλκόνι του σπιτιού της οικογένειας Capulet στη Βερόνα της Ιταλίας στις 19 Οκτωβρίου 1968, όπου οι δύο διάσημοι εραστές συναντήθηκαν κρυφά και δήλωσαν την αγάπη τους / Φωτογραφία: ΑΡ

Η προσαρμογή του Σαίξπηρ που αφορά κυκλοφόρησε στους κινηματογράφους στις 8 Οκτωβρίου 1968, προκαλώντας ενδιαφέρον αφού ο Zeffirelli χρησιμοποίησε τους νεαρούς ηθοποιούς στους κύριους ρόλους. Η ταινία κέρδισε δύο Όσκαρ για την Καλύτερη Φωτογραφία και τον Καλύτερο Σχεδιασμό Κοστουμιών, ενώ έλαβε επίσης υποψηφιότητες για την Καλύτερη Ταινία και τον Καλύτερο Σκηνοθέτη για τον Zeffirelli.

Η Hussey το 2023 είπε στο Variety ότι αυτή και ο Whiting «αισθάνθηκαν εκμεταλλευμένοι» αφού έλαβαν εφάπαξ πληρωμές $2,200 για τις ερμηνείες τους στην ταινία, η οποία δεν εκτόξευσε τις καριέρες τους όπως θα ήλπιζαν. «Όλοι λένε, “Πρέπει να είστε τόσο καλά – ήσασταν σε ένα κλασικό,”» είπε η Hussey. «Και εμείς λέμε, “Όχι, δεν πληρωθήκαμε για αυτό.” Πήραμε το ελάχιστο. Ήμασταν πάντα άφραγκοι. Αισθάνθηκα εκμεταλλευμένη, πραγματικά. Κοιτάζοντας πίσω σε όλα αυτά, ο Leonard και εγώ, αισθανθήκαμε εκμεταλλευμένοι καθ’ όλη τη διάρκεια».

Η Hussey είπε στο μέσο πως παρότι υπερασπιζόταν τη σκηνή της κρεβατοκάμαρας για χρόνια, ήταν τραυματισμένη από αυτή. «Λέγαμε “Ω, ήταν τέχνη”» είπε. «Όλοι κάνουν γυμνό – δεν είναι μεγάλο θέμα. Αλλά πραγματικά, βαθιά μέσα μου, η μαμά μου ήξερε και οι στενοί μου φίλοι ήξεραν ότι ήταν τραυματικό. Δεν ήταν κάτι που συμφώνησα ποτέ να κάνω. Το έκανα απλά γιατί αισθανόμουν ότι δεν μπορούσα να πω όχι. Ο Leonard επίσης». Η Hussey ανέφερε ότι η μητέρα της δεν ήταν παρούσα κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της γυμνής σκηνής και της το είπε μόνο αφού είχε συμβεί. Ο Whiting δήλωσε το 2023 ότι δεν ήταν «ψυχικά προετοιμασμένος» να είναι σε μια γυμνή σκηνή και ήταν «πολύ άβολα» με αυτήν.

«Πιστεύω ότι η σκηνή δεν απαιτούσε γυμνό, λόγω του ότι ήμασταν και οι δύο ανήλικοι. Η Olivia ήταν επίσης πολύ, πολύ νευρική και φοβισμένη, αλλά πραγματικά ήμασταν πολύ αγαπημένοι ο ένας με τον άλλον και βοηθήσαμε ο ένας τον άλλον να περάσουμε όλο αυτό», πρόσθεσε. Ο Whiting είπε ότι η οργή του δεν ήταν κατευθυνόμενη προς τον αείμνηστο σκηνοθέτη Zeffirelli, που πέθανε στα 96 το 2019: «Είναι εντελώς λάθος να νομίζετε ότι υπάρχει πρόβλημα μεταξύ της Olivia και εμένα και του Franco. Αυτό είναι απόλυτη ανοησία».

Λεπτομέρεια από το εξώφυλλο και το DVD του «Ρωμαίος και Ιουλιέτα», μια ταινία του 1968 σε σκηνοθεσία του Φράνκο Ζεφιρέλι, μεταφορά του ομώνυμου θεατρικού έργου του Ουίλιαμ Σαίξπηρ / Φωτογραφία: Shutterstock

Ο Zeffirelli αρχικά είπε στους δύο ότι θα φορούσαν εσώρουχα σε χρώμα σάρκας στη σκηνή της κρεβατοκάμαρας που έρχεται αργά στην ταινία και γυρίστηκε τις τελευταίες ημέρες των γυρισμάτων, ανέφερε η αγωγή. Αλλά το πρωί των γυρισμάτων, ο Zeffirelli είπε στον Whiting και στην Hussey ότι θα φορούσαν μόνο μακιγιάζ σώματος, ενώ τους διαβεβαίωσε ότι η κάμερα θα ήταν τοποθετημένη με τρόπο που δεν θα έδειχνε γυμνό, σύμφωνα με την αγωγή. Παρ’ όλες αυτές τις διαβεβαιώσεις, γυρίστηκαν γυμνοί χωρίς να το γνωρίζουν, κατά παράβαση των νόμων της Καλιφόρνια και της ομοσπονδιακής νομοθεσίας κατά της απρέπειας και της εκμετάλλευσης παιδιών, σύμφωνα με τη μήνυση. Ο Zeffirelli τούς είπε ότι πρέπει να παίξουν γυμνοί «ή η ταινία θα αποτύχει» και η καριέρα τους θα πληγωθεί, ανέφερε η αγωγή.

Οι ηθοποιοί είπαν ότι συνέβη το αντίθετο, ότι κανένας από τους δύο δεν είχε την καριέρα που υποδήλωνε η επιτυχία της ταινίας, και ότι η απάτη, η σεξουαλική κακοποίηση και η σεξουαλική παρενόχληση που υπέστησαν τους προκάλεσαν συναισθηματική ζημιά και ψυχική αγωνία για δεκαετίες. Είχαν ζητήσει περισσότερα από 500 εκατομμύρια δολάρια σε αποζημιώσεις.

Ωστόσο, η δικαστής βρήκε ότι οι ενάγοντες «διάλεξαν επιλεκτικά» από τον νόμο και απέτυχαν να παράσχουν νομική αρχή για το γιατί θα έπρεπε να ισχύει για «υποτιθέμενα έργα καλλιτεχνικής αξίας, όπως η βραβευμένη ταινία που εξετάζεται εδώ». Παρέθεσε απόφαση Εφετείου που έλεγε ότι η παιδική πορνογραφία είναι «ιδιαίτερα αποκρουστική», αλλά «δεν είναι όλες οι εικόνες γυμνών παιδιών πορνογραφικές».

Η απόφαση βασίστηκε στον νόμο της Καλιφόρνια που προορίζεται να προστατεύει την ελευθερία του λόγου των κατηγορουμένων από το να καταπνίγονται από αγωγές και συχνά αποτελεί την πρώτη γραμμή άμυνας όταν κατατίθενται αγωγές.