Πρώτη επαφή με το νέο σειριακό αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων της Yamaha στην Ελλάδα.

Η Κυριακή δεν είναι μια συνηθισμένη ημέρα για εκδηλώσεις εταιριών μοτοσικλέτας (για τους δημοσιογράφους). Όταν λοιπόν ήρθε η πρόσκληση για την παρουσίαση της νέας τεχνολογίας Y-AMT από τη Yamaha υπήρξε μια απορία στο βλέμμα για την ημέρα, αλλά ταυτόχρονα και ένας ενθουσιασμός μετά τη λέξη «οδήγηση» που βρισκόταν στα ψιλά γράμματα.

Στην ηλιόλουστη Ανάβυσσο λοιπόν είχαμε την ευκαιρία να δούμε από κοντά, να γνωρίσουμε και τελικά να οδηγήσουμε τη νέα Yamaha MT-09 με το πρωτοποριακό σύστημα Y-AMT. Τι είναι όμως αυτό το Y-AMT;

Ας μπούμε κατευθείαν στο ψητό. Το σειριακό αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων Y-AMT της Yamaha είναι ένα καινοτόμο σύστημα που ουσιαστικά αποτελεί την εξέλιξη του YCCS που είχε τοποθετηθεί πριν περίπου 20 χρόνια στην Yamaha FJR.

Είναι ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων μονού συμπλέκτη (για μείωση του βάρους) το οποίο χάρη σε δύο ηλεκτρικά μοτέρ και ένα μηχανικό σύστημα στους δίσκους του κιβωτίου αναλαμβάνει είτε αυτόματα, είτε σειριακά χειροκίνητα να αλλάξει σχέσεις.

Κοιτάζοντας το MT-09 Υ-ΑΜΤ παρατηρείς δύο πράγματα. Το πρώτο είναι ότι δεν υπάρχει λεβιές ταχυτήτων στο πόδι και το δεύτερο ότι δεν υπάρχει μανέτα συμπλέκτη στο χέρι. Για τη χειροκίνητη αλλαγή σχέσεων υπάρχει ένας διακόπτης «See-Saw» όπως τον ονομάζει η Yamaha στην αριστερή πλευρά του τιμονιού από τον οποίο με τον δείκτη ανεβάζεις και με τον αντίχειρα κατεβάζεις ταχύτητες.

Στο δια ταύτα

Πάμε όμως να δούμε στην πράξη τι είχε να μας προσφέρει αυτό το νέο σύστημα. Αρχικά να ξεκαθαρίσουμε ότι η Yamaha είναι η πρώτη που τολμάει να τοποθετήσει ένα αυτόματο κιβώτιο σε μια τόσο «brutal» μοτοσικλέτα.

Η MT-09 δεν είναι ένα ήσυχο προβατάκι, αλλά ένας ζωηρός λύκος έτοιμος να ανεβάσει την αδρεναλίνη σου στα ύψη. Κινητήρας CP3 τρικύλινδρος, 119 άλογα, κορυφαίες αναρτήσεις και φρένα, ηλεκτρονικά MotoGP, κλπ κλπ κλπ…

Αυτή λοιπόν η επιλογή ήταν συνειδητή για να αποδείξει στους χρήστες ότι ακόμα και μια τόσο σπορ, συναρπαστική μοτοσικλέτα όπως η MT-09 μπορεί να διατηρήσει τον επιθετικό της χαρακτήρα με ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων.

Και στην πράξη πόσο δίκιο είχαν εκεί στην Iwata. Παρά το γεγονός ότι η εμπειρία με το σύστημα ήταν για περίπου 40 χιλιόμετρα οδήγησης με το καλημέρα αντιλαμβάνεσαι, πρώτον την ποιότητα και δεύτερον τη χρηστική αναβάθμιση που δίνει στο μοντέλο.

Το σύστημα αυτό καθ’ αυτό λειτουργεί άψογα. Αρχικά επέλεξα την D επιλογή (υπάρχουν οι αυτόματες επιλογές D και D+ και η χειροκίνητη M). Για να ξεκινήσεις επιλέγεις την 1η σχέση από τον διακόπτη και ανοίγεις το γκάζι για να ξεκινήσεις.

Το σύστημα αναλαμβάνει άψογα να «συμπλεξάρει» από στάση και σαν να είναι στο μυαλό σου, ξεκινάει ομαλά τη μοτοσικλέτα.

Οι αλλαγές στο D γίνονται σε λογικές στροφές υπολογίζοντας πάντα το βάρος, την κλίση του δρόμου, τις μοίρες στη γκαζιέρα και έναν σκασμό άλλα πράγματα, κάτι που σημαίνει ότι κάνει όλες τις επιλογές ιδανικά.

Σταματώντας στο πρώτο φανάρι οι σχέσεις κατεβαίνουν ομαλά και φτάνεις μέχρι την πρώτη σχέση βελούδινα με τα μικροσκασίματα από την εξάτμιση σου θυμίζουν κιόλας ποια μοτοσικλέτα οδηγείς.

Αμέσως μετά ήρθε η ώρα να χρησιμοποιήσουμε το D+ το οποίο επίσης είναι πλήρως αυτόματες οι αλλαγές ταχυτήτων, απλά ο κινητήρας κρατάει πιο ψηλά τις στροφές πριν γίνει η κάθε αλλαγή δίνοντας μια πιο σπορ αίσθηση.

Τα πιο όμορφα όμως έρχονται όταν από το D περνάμε στο M – δηλαδή στη χειροκίνητη χρήση του κιβωτίου. «Κουμπώνεις» με τον δείκτη του χεριού την πρώτη σχέση και ανοίγεις το γκάζι γενναία, αμέσως πιέζεις το διακόπτη και με ταχύτητα… φωτός αλλάζεις σε 2η σχέση.

Σε πιάνει μια μικρή μανία και πιέζεις το διακόπτη όποτε ανέβουν οι στροφές. Η κατάσταση γίνεται εθιστική και νιώθεις ότι παίζεις playstation πατώντας τα L1 και R1 στο χειριστήριο.

Για τη συγκεκριμένη μοτοσικλέτα, η χειροκίνητη χρήση είναι ιδανική. Όχι μόνο δεν κόβει από το fun factor της MT-09, αλλά το ενισχύει μάλιστα με έναν τρόπο που δύσκολο μπορεί να εξηγηθεί με λόγια. Μόνο όταν την οδηγήσει κανείς θα καταλάβει την ενισχυμένη αίσθηση απόλαυσης που προσφέρει.

Α, και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Yamaha προσφέρει το MT-09 Y-AMT (11.790 ευρώ) μόλις 600 ευρώ παραπάνω από το απλό MT-09! Επίσης, μπορείτε να επισκεφτείτε άμεσα ένα κατάστημα της Μορφοδυναμικής και να οδηγήσετε την καινούρια μοτοσικλέτα.

Η Yamaha τόλμησε στη νέα και πάρα πολύ καλή MT-09 να τοποθετήσει ένα σύστημα το οποίο για πολλούς προορίζεται περισσότερο για commuting. Στο λίγο χρόνο που πέρασα με το Y-AMT μπορώ εύκολα να αντιληφθώ γιατί το έκανε και γιατί επιμένει να καλεί τον κόσμο να το οδηγήσει.

Είναι πολύ απλά ένα πολύ ποιοτικό σύστημα που μπορεί με την ίδια ευκολία να χρησιμοποιηθεί σε μια μοτοσικλέτα επιδόσεων όπως η MT-09 και σε μια commuter μοτοσικλέτα ποικίλης χρήσης.

Τα υπόλοιπα θα τα αναλύσουμε καλύτερα στην κανονική οδήγηση της μοτοσικλέτας το επόμενο διάστημα. Μέχρι τότε, το μόνο για το οποίο μπορούμε να είμαστε σίγουροι είναι ότι το μέλλον είναι εγγυημένα συναρπαστικό.

Όλα τα στοιχεία της Yamaha MT-09 Y-AMT ΕΔΩ.