Τα στοιχεία από τις πωλήσεις των καινούργιων αυτοκινήτων τόσο για τον περασμένο Σεπτέμβριο όσο και για το πρώτο ενιάμηνο του 2024 δείχνουν δύο βασικές διαφορετικές τάσεις.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν από την Dataforce, η αγορά αυτοκινήτου στις χώρες της Ευρώπης τον Σεπτέμβριο -αλλά και το πρώτο εννεάμηνο του 2024- παρουσίασε ενδιαφέροντα στοιχεία, με σημαντικές αλλαγές στις πωλήσεις τόσο σε επίπεδο εταιρειών όσο και μοντέλων.

Τα δεδομένα δείχνουν την αύξηση της ζήτησης για αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα συγκεκριμένων εταιρειών, όπως η Tesla, η Volvo και η Skoda, ενώ για άλλες όπως η Mercedes-Benz και η Ford, κατέγραψαν μειωμένη ζήτηση για τα αντίστοιχα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητά τους.

Αναλυτικότερα, τον περασμένο Σεπτέμβριο η Tesla κατέγραψε σημαντική άνοδο στις πωλήσεις της κυρίως χάρη στο Model 3, οι πωλήσεις του οποίου αυξήθηκαν κατά 258%, συγκριτικά. Το γεγονός αυτό βοήθησε να ενισχυθούν οι συνολικές πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων κατά 13% σε σχέση με τον Αύγουστο (2024).

Όπως προκύπτει, η αμερικανική εταιρεία ανέβηκε στη 12η θέση της λίστας των συνολικών πωλήσεων από τη 16η που βρισκόταν τον ίδιο μήνα το 2023.

Το Model Y διατήρησε την πρώτη θέση στις πωλήσεις οχημάτων στην Ευρώπη για δεύτερη φορά φέτος, παρά τη μικρή πτώση στις πωλήσεις του κατά 3,6%. Η Skoda σημείωσε, επίσης, σημαντική αύξηση κατά 20% στις πωλήσεις της, καταλαμβάνοντας την τρίτη θέση, χάρη στη συμβολή τού αμιγώς ηλεκτροκίνητου Enyaq iV, το οποίο ήταν το τρίτο πιο δημοφιλές αυτής της τεχνολογίας κίνησης στην Ευρώπη, μετά τα Tesla Model Y και Model 3.

Αντιθέτως, η Mercedes-Benz και η Ford αντιμετώπισαν δυσκολίες στις πωλήσεις τους τον Σεπτέμβριο. Η γερμανική εταιρεία έπεσε στην 5η θέση, κυρίως λόγω της σημαντικής μείωσης στις πωλήσεις της EQC SUV, ενώ η Ford βρέθηκε εκτός της πρώτης δεκάδας εξαιτίας της πτώσης κατά 59% στις πωλήσεις του Mustang Mach-E.

Η Volvo σημείωσε σημαντική άνοδο στις πωλήσεις της χάρη στο νέο αμιγώς ηλεκτρικό EX30, αυξάνοντας τις συνολικές της πωλήσεις κατά 24%. Η αύξηση της ζήτησης για ηλεκτρικά μοντέλα από κατασκευαστές όπως η Skoda και η Volvo δείχνει μια τάση για αντίστοιχη αύξηση του αριθμού των αγοραστών ηλεκτρικών οχημάτων, παρά το γεγονός ότι οι συνολικές πωλήσεις αυτών σημείωσαν πτώση 2,5% στο διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου.

Σε ό,τι αφορά στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, έκαναν δυναμική εμφάνιση στην ευρωπαϊκή αγορά τον περασμένο Σεπτέμβριο. Η BYD Auto κατέγραψε άνοδο 187% στις πωλήσεις της, με τα μοντέλα Seal, Seal U και Dolphin και ανέβηκε στην 30ή θέση της κατάταξης.

Η Omoda (θυγατρική της Chery), σημείωσε τη μεγαλύτερη άνοδο καθώς κατετάγη στην 35η θέση από την 77η, ξεπερνώντας εταιρείες όπως η Jaguar και η Subaru. Η άνοδος αυτή των κινεζικών εταιρειών αντικατοπτρίζει την προσπάθειά τους να κερδίσουν μερίδιο αγοράς στην Ευρώπη, ειδικά στον τομέα των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων.

Το εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2024Τα στοιχεία πωλήσεων για το πρώτο εννεάμηνο του 2024 επιβεβαίωσαν για ακόμα μία φορά την έκπληξη του Dacia Sandero. Το μοντέλο παρέμεινε στην κορυφή των πωλήσεων με 203.474 μονάδες, συνολικά, ακολουθούμενο από το Volkswagen Golf VIII με 165.370 μονάδες και από το Renault Clio V με 162.021 πωλήσεις.

Το γαλλικό μοντέλο ανέβηκε στην 3η θέση καθώς ξεπέρασε το Volkswagen T-Roc που βρέθηκε στην 4η θέση με 156.803 πωλήσεις, το πρώτο εννεάμηνο του έτους που διανύουμε.

Στην πέμπτη θέση της λίστας με τις συνολικές πωλήσεις του Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου κατετάγη το Tesla Model Y, με 155.428 μονάδες. Αξίζει να σημειώσουμε ότι τον περασμένο Ιούλιο το μοντέλο ήταν στην ένατη θέση της τότε κατάταξης, αλλά η ζήτηση που υπήρξε γι’ αυτό έκτοτε το ανέβασε στη σχετική λίστα.

Εφόσον αυτή συνεχίσει να είναι υψηλή και τους επόμενους μήνες ως το τέλος του έτους, τότε το αμιγώς ηλεκτρικό όχημα της αμερικάνικης εταιρείας ίσως αναδειχτεί και πάλι πρώτο σε πωλήσεις, όπως και πέρυσι.

Τέλος, η παρουσίαση και ένταξη στην αγορά νέων αμιγώς ηλεκτρικών επιβατικών αυτοκινήτων, όπως το Volkswagen ID.7, ή τα πολυάριθμα κινεζικά μοντέλα που έχουν αρχίσει να διατίθενται στην ευρωπαϊκή αγορά δείχνουν ικανά να αναστρέψουν την τάση μείωση των πωλήσεων για τα οχήματα αυτής της τεχνολογίας.

Όμως, όλα είναι θέμα πολιτικής επιλογής, συνεπώς μένει να δούμε την πορεία της ευρωπαϊκής αγοράς στους προσεχείς μήνες και πόσες θα είναι οι συνολικές πωλήσεις σε αυτή σε όλο το 2024.